مدیریت منابع انسانی

تجزیه و تحلیل شغل | دوره طبقه بندی مشاغل | دوره آنلاین مدیریت منابع انسانی | دوره حقوق و دستمزد | مدل مدیریت منابع انسانی TTM

گردآوری : شیما جعفرزاده

رسیدن به اهداف سازمان توسط فقط یک نفر امکانپذیر نیست بلکه باید نقش هریک از واحدهای سازمان برای دستیابی به اهداف سازمان مشخص شود.
سپس نقش هریک از شغل ها در دستیابی به اهداف هر واحد تعیین میشود تا هر یک از کارکنان بتوانند آزادانه نقش خود را در راستای دستیابی به اهداف شغلی ایفاء کنند .
اینجاست که اهمیت تجزیه و تحلیل شغل در رسیدن به اهداف سازمان مشخص می شود .
تجزیه و تحلیل شغل فرآیندی است که در آن وظایف هر یک از مشاغل سازمان بررسی میشود و اطلاعات کافی درباره آنها گردآوری میگردد و همچنین مشخص میشود هر شغل در چه فرآیندهایی ایفای نقش می کند ، انجام شایسته آن شغل نیازمند چه “مهارتها و توانمندی هایی” است.
تجزیه و تحلیل شغل ، خوراک سایر زیر فرآیندهای منابع انسانی نظیر برنامه ریزی منابع انسانی ، شایسته گزینی و جذب ، آموزش، مدیریت عملکرد و توسعه شغلی محسوب می شود .
همچنین پیش نیاز برقراری عدالت در پرداخت ها و عدالت در رویه ها و برخوردها در سازمان است ؛ و نهایتا موجب ایجاد حس وجود فرصت های برابر رشد و یادگیری در کارکنان خواهد شد .

در دوره آموزشی آنلاین مدیریت منابع انسانی مبتنی بر مدل ایرانی TTM ابتدا با استفاده از یک متد بین المللی بومی شده ، در این کارگاه با مشارکت یکدیگر ، یک شغل را تجزیه و تحلیل و بازطراحی نموده ، سپس ارزشیابی و زمان سنجی می کنیم . سپس نحوه طبقه بندی مشاغل را در مورد آن شغل و سایر مشاغل مرور می کنیم .
اینکه چطور باید شرایط احراز را برای آن شغل تعریف کنیم و نهایتا چطور کارجویان را ( با شرایط متفاوت ) با آن شغل تطبیق دهیم .
در انتها نیز به نحوه تعیین حقوق و دستمزد آن شغل خواهیم پرداخت.
این روش طبقه بندی مشاغل، قابل تایید در وزارت کار نیز هست و چنانچه با رعایت اصول مدل به انجام برسد ، می توانید آنرا جایگزین طرح طبقه بندی مشاغل سنتی شرکت خود نمایید .
برای ثبت نام در دوره آموزشی آنلاین مدیریت منابع انسانی بر اساس مدل TTM اینجا را کلیک نمایید.

هدف از تجزیه و تحلیل شغل چیست ؟

تنها بعد از انجام تجزیه و تحلیل شغل می توانیم به سوالات زیر پاسخ قطعی و صحیح بدهیم :

• ضرورت وجود این شغل چیست؟
• چه فعالیت های ذهنی و جسمی باید توسط شاغل برای انجام صحیح شغل صورت پذیرد ؟
• شرایط مناسب انجام آن شغل چیست ؟
• چه شرایط و اقداماتی منجر به خروجی مثبت و عملکرد موفقیت آمیز آن میشود؟

چه زمانی باید تجزیه و تحلیل مشاغل نوشته شود ؟ بهترین زمان بازنگری تحلیل شغل چه موقع است ؟

• زمانی که سازمان تازه تاسیس شده و آغاز به فعالیت نموده است.
• بلافاصله بعد از اضافه شده شغل جدید
• زمانی که کارکنان از محتوای شغل و شرایط انجام آن ناراضی هستند .
• زمانی که مدت زیادی از بازنگری تحلیل شغل سپری شده است.
• و همچنین تحلیل شغل هایی که با توجه به توانایی شاغل باتجربه آن نوشته شده است و حال شاغل جدیدی عهده دار انجام شغل شده است.
• تغییرات در استانداردها، فرآیندها و ساختارهای سازمانی و … که باعث تغییر در انجام شغل شود.

نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که تجزیه و تحلیل شغل باید وضعیت فعلی شغل را گزارش کند نه آنچه در گذشته انجام میشده یا در آینده انجام خواهد شد.

مراحل تجزیه و تحلیل شغل

بررسی همسویی مشاغل با اهداف و راهبردهای سازمان
کسب اطلاعات لازم و تظیم تجزیه و تحلیل شغل
تنظیم شناسنامه شغل
تنظیم شرایط احراز شغل
بازطراحی شغل

با مدل مدیریت منابع انسانی TTM بیشتر آشنا شوید

با مدیریت عملکرد کارکنان مبتنی بر مدل TTM بیشتر آشنا شوید

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *