مدیریت منابع انسانی

چگونه یک کارشناس عمومی منابع انسانی شویم؟

چگونه یک کارشناس منابع انسانی شویم؟

مهارت های کارشناس منابع انسانی
[راهنمای عملی]

شیما جعفرزاده – سرپرست اجرایی پروژه های توسعه منابع انسانی

دانلود مقاله :چگونه یک متخصص منابع انسانی عمومی شویم

کارشناس عمومی منابع انسانی

کارشناس عمومی منابع انسانی معمولاً یکی از اولین افرادی است که در سازمان استخدام میشود. برای کار به عنوان یک کارشناس عمومی منابع انسانی ، باید بتوانید ترکیبی از وظایف اداری و استراتژیک منابع انسانی را مدیریت کنید.

سوال این است: چگونه می توان یک کارشناس منابع انسانی عمومی شد؟

در این مقاله، به طور مختصر شما را با نقش ها و مسئولیت های یک کارشناس عمومی منابع انسانی آشنا می کنیم. ما چندین مورد را که برای تبدیل شدن به یک کارشناس عمومی منابع انسانی موفق باید انجام دهید، بیان خواهیم کرد.

یک کارشناس عمومی منابع انسانی چه می کند؟

کارشناس عمومی منابع انسانی فردی است با طیف وسیع و گسترده‌ای از مسئولیت‌ها به جای صرفا یک مسیر کاری تخصصی. آن‌ها معمولاً مسئولیت مدیریت روزانه فعالیت‌های منابع انسانی در یک سازمان از جمله استخدام، حقوق، پاداش و مزایا، مدیریت منابع انسانی و سایر وظایف را بر عهده دارند.

شما به احتمال زیاد این نقش را در شرکت‌های در حال رشد می‌بینید که کارشناس عمومی منابع انسانی اولین شخص استخدامی منابع انسانی آن‌ها است. برخی از شرکت‌ها ممکن است کارشناس عمومی منابع انسانی را کاردان منابع انسانی بنامند.

مسئولیت‌های کارشناس عمومی منابع انسانی

مسئولیت‌های خاص یک کارشناس عمومی منابع انسانی بین شرکت‌ها و کشورهای مختلف متفاوت است. با این حال، چندین مسئولیت رایج وجود دارد که می تواند بخشی از شرح شغل کارشناس عمومی منابع انسانی باشد، مانند:

  • استخدام

    وظیفه استخدام و بکارگیری کارکنان جدید اغلب بر عهده کارشناس عمومی منابع انسانی است. وظایف استخدام آن‌ها می‌تواند شامل یافتن منبع کارجویان، ایجاد آگهی درخواست استخدام، انجام بررسی سوابق، یا رسیدگی به وظایف اداری استخدامی باشد.

  • غرامت و مزایا

    کارشناس عمومی منابع انسانی اغلب با ارائه دهندگان مزایا مذاکره می‌کند و بر برنامه های مستمری و بازنشستگی، قوانین مرخصی و سایر مزایا توجه و تاکید می کند. اگر شرکت امتیازات مازاد مانند مراقبت از کودک، ناهار رایگان، یا ماشین های شرکتی را ارائه دهد، ترتیب و مدیریت این امتیازات بر عهده مدیر کل منابع انسانی است. او مسئول اداره این مزایا است.

  • روابط کارکنان

    کارشناس عمومی منابع انسانی مسئول مدیریت بخش مردمی کسب و کار است. این فعالیت ممکن است شامل آموزش، تحقیقات، تبعیض یا آزار، برنامه‌های بهبود عملکرد و … باشد.

  • مدیریت عملکرد و آموزش کارکنان

    کارشناس عمومی منابع انسانی در بررسی عملکرد کارکنان کمک می کند و به برنامه ریزی آموزش کارکنان برای تجهیز نیروی کار به مهارت های مناسب برای انجام کارها به طور موثر، کمک می کند.

  • شریک تجاری منابع انسانی

    این مسئولیت مربوط به جنبه استراتژیک کارشناس عمومی منابع انسانی است. آن‌ها به عنوان رابط بین کسب و کار و کارکنان در این نقش عمل خواهند کرد. آن‌ها به سازمان کمک می کنند تا برای آینده برنامه ریزی کند. این برنامه ریزی بر برنامه ریزی جانشین پروری، طراحی سازمانی، ارتباطات داخلی و حفظ ارزش ها و فرهنگ تمرکز دارد.

  • تجزیه و تحلیل داده ها

    درک قوی از تجزیه و تحلیل داده ها برای هر کارشناس عمومی منابع انسانی موفق بسیار مهم است. در حالی که بسیاری از مسئولیت های آن‌ها بر حل مشکلات فردی کارکنان متمرکز است، آن‌ها هم‌چنین باید دید وسیع و گسترده‌ای داشته باشند. توانایی جمع آوری، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها به آن‌ها این امکان را می دهد که روندهای کلی را شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها عمل کنند.

 

کارشناس منابع انسانی

کارشناس منابع انسانی

چگونه یک کارشناس عمومی منابع انسانی شویم؟

توسعه مهارتهای لازم کارشناس عمومی منابع انسانی

کارشناسان عمومی منابع انسانی برای انجام کار خود به مجموعه وسیعی از مهارت ها نیاز دارند. این مهارت‌ها را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد: مهارت‌های اختصاصی منابع انسانی، مهارت‌های نرم، هوش تجاری، و سواد دیجیتال و داده.

مهارت های اختصاصی منابع انسانی

مهارت اساسی منابع انسانی که هر کارشناس عمومی منابع انسانی به آن نیاز دارد دانش و تخصص مدیریت منابع انسانی است. می توانید آن‌ها را از طریق تجربه کاری قبلی یا تحصیل در رشته مدیریت منابع انسانی یا مطالعات و آموزش های مرتبط به دست آورید.

مهارت دیگری که باید توسعه دهید، مهارت های اداری است. مباحثی که شامل محاسبات کارکرد پرسنل، مرخصی، غیبت، ماموریت یا حقوق و دستمزد کارکنان می شود، بخش عمده ای از مسئولیت های یک کارشناس عمومی منابع انسانی است و تقریباً همیشه در وظایف این شغل گنجانده شده است.

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، روابط کارکنان نیز یک مسئولیت مهم کارشناس عمومی منابع انسانی است. به این معنی است که شما باید مهارت هایی مانند تجربه کارمندان را داشته باشید. سپس می‌توانید یک محل کار انسان محور طراحی کنید، تجارب استثنایی کارکنان را برای کمک به جذب و حفظ استعدادهای مورد نیاز سازمان خود برای موفقیت ایجاد کنید.

 

مهارت های نرم

9 مهارت از 10 مهارت برتر در سال 2021 که توسط متخصصان تحقیق و توسعه رتبه بندی شده است، مهارت های نرم هستند (گزارش یادگیری در محل کار لینکدین، 2021). واضح است که مهارت های نرم برای هر حرفه ای حائز اهمیت است و بدون شک برای کارشناسان عمومی منابع انسانی نیز ضروری است.

به عنوان مثال، مهارت های ارتباطی اغلب در فرصت های شغلی منابع انسانی ذکر شده است و دلیل خوبی نیز دارد. همانطور که مردم نماینده کارفرما هستند، باید بتوانید به خوبی با انواع افراد به صورت رسمی و غیر رسمی به شیوه ای موثر ارتباط برقرار کنید.

این مهارت با گوش دادن فعال و پویا همراه است. کارشناس عمومی منابع انسانی باید بتواند بدون تعصب یا قضاوت به صحبت های دیگران گوش دهد و فضای امنی را برای اشتراک گذاری دیگران ایجاد کند. این مهارت به شما کمک می‌کند تا در مورد مسائل حساس پیمایش کرده و کارمندان و اعضای تیم منابع انسانی را به طور مؤثر راهنمایی کنید.

هوش تجاری

مشاوره دادن یا مشاور معتبر و قابل اعتماد بودن برای ذینفعان مختلف، برای یک کارشناس عمومی منابع انسانی بسیار مهم است. شما یک متخصص مردمی هستید که کارمندان، کارشناسان و مدیران ارشد برای مسائل پرسنلی به سراغ آن ها می آیند. بنابراین، شما باید این توانایی را داشته باشید که مشاوره استراتژیک ارائه دهید که می تواند به همسو کردن شیوه های مدیریت منابع انسانی با کسب و کار کمک کند.

داشتن هوش و آگاهی تجاری به توصیه‌هایی که می‌دهید ارزش بیشتری اضافه خواهد کرد. این مهارت تماماً در مورد درک چگونگی کسب درآمد از تجارت و صنعت خاص سازمان شما است. تنها در این صورت است که می‌توانید با ایجاد استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متناسب با منابع انسانی، به کسب‌وکار خود ارزش بیشتری بیافزایید.

سواد دیجیتال و داده

اکثر شرکت‌ها در حال حاضر به کارشناسان عمومی منابع انسانی نیاز دارند که تفکر تحلیلی داشته باشند و داده محور باشند. شما باید معیارهای کلیدی منابع انسانی مانند مشارکت و حفظ، امتیاز خالص تبلیغ کننده کارفرما یا عملکرد کارمند را بدانید.

علاوه بر این، شما باید بتوانید گزارش های منابع انسانی را با استفاده از داده های سیستم های اطلاعات منابع انسانی (که در اینجا به اختصار HRIS خوانده می شود) ایجاد کنید، بررسی و تفسیر کنید. مهارت‌های قوی گزارش‌دهی منابع انسانی به شما کمک می‌کند تا داده‌ها را به پیام‌های قانع‌کننده تبدیل کنید که منجر به اقدامات ملموس می‌شود. اینگونه می توانید اعتبار مشاوره خود را افزایش دهید، سیاست های افراد و سازمان خود را بهبود ببخشید و به طور کلی داده محور شوید.

هنگام درخواست شغل، مطمئن شوید که مهمترین مهارت ها و شایستگی ها را در رزومه منابع انسانی خود برجسته کرده باشید.

کارشناس منابع انسانی

کارشناس منابع انسانی

بر روی شایستگی تکنولوژیک خود کار کنید

بازار فناوری منابع انسانی که زمانی بخشی از اقتصاد محسوب میشد، به کندی در حال حرکت بود، اما اکنون 148 میلیارد دلار ارزش دارد. به گفته PwC، شرکت‌های بیشتری در حال برنامه‌ریزی برای افزایش هزینه‌های مربوط به فناوری منابع انسانی، با تمرکز ویژه بر ابزارهای جذب استعداد، پورتال‌های مدیریت تجربه کارکنان و نقشه‌برداری مهارت و ابزارهای مسیریابی شغلی در سال آینده هستند.

این بدان معناست که به عنوان یک کارشناس عمومی منابع انسانی، با انواع سیستم ها کار خواهید کرد و اغلب بین آنها جابجا خواهید شد. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد کارمندان و اعضای تیم منابع انسانی را در مورد نحوه استفاده از برخی از این سیستم ها آموزش دهید. بنابراین برای اینکه در شغل خود موثر باشید، باید از نظر دیجیتالی و فناوری صلاحیت داشته باشید.

آشنایی با سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی الزامی است. احتمالاً باید راه خود را در مورد فناوری استخدام مانند سیستم ردیابی متقاضی (یا ATS) یا ابزارهای پیش ارزیابی نیز بدانید. فراتر از آن، مدل‌های کار هیبرید و روش های دورکاری کارکنان، باید با پلتفرم‌های ارتباط آنلاین و همکاری مانند Slack، Microsoft Teams، Zoom و Google Suite راحت باشید.

دریافت مهرات های لازم در منابع انسانی دیجیتال راهی مناسب برای یادگیری نحوه به حداکثر رساندن تأثیر خود در منابع انسانی با کمک فناوری و بهبود مهارتهای دیجیتال است.

تحصیلات کافی و لازم را ادامه دهید

برای اینکه بدانید به چه سوابق تحصیلی برای واجد شرایط بودن برای موقعیت شغلی کارشناس عمومی منابع انسانی نیاز دارید، می توانید آگهی های شغلی شهر خودتان را بررسی کنید تا ببینید شرکت ها به دنبال چه مهارت ها و توانمندی هایی در متقاضیان خود هستند. آنها ممکن است به مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد نیاز داشته باشند، یا ممکن است گواهینامه های پیشرفته مانند گواهینامه های حرفه ای ارشد در منابع انسانی یا حرفه ای جهانی در منابع انسانی درخواست کنند.

همچنین باید به رشته تحصیلی مورد نیاز توجه کنید. این‌ رشته ها ممکن است شامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازرگانی، توسعه سازمانی، روانشناسی صنعتی و سازمانی یا توسعه نیروی کار باشد. به طور کلی، الزامات تحصیلی بستگی زیادی به صنعت و اندازه شرکت دارد.

در حالی که سطح تحصیلات بالا ممکن است یک مزیت باشد، اغلب یک نیاز سخت و دشوار نیست. در این صورت شرکت از شما می خواهد که فقدان مدرک یا گواهینامه را با سابقه کار کافی را جبران کنید. این مساله فقط به تجربه منابع انسانی محدود نمی شود. زمینه‌ها و موقعیت‌های زیادی با مهارت‌های قابل انتقال وجود دارد که می‌توانید هنگام درخواست برای شغل کارشناس منابع انسانی، آنها را برجسته کنید.

برای مثال، اگر مدیر عملیاتی در یک کارخانه تولیدی بوده اید، درک عمیقی از نحوه عملکرد تولید زمین دارید. هنگامی که می خواهید در مورد ساختار سازمانی کسب و کار مشاوره دهید، به شما به عنوان یک کارشناس عمومی منابع انسانی مزیت رقابتی می دهد. یا اگر قبلاً در بازاریابی کار کرده اید، می توانید به راحتی شایستگی های بازاریابی را در ارتباطات داخلی اعمال کنید.

دانش و تجربه کاری در زمینه های مختلف منابع انسانی کسب کنید

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، کارشناس عمومی منابع انسانی یک شغل ساده و یک موقعیت ابتدایی نیست. این بدان معنی است که شما معمولاً باید تجربه و دانش منابع انسانی قبلی و کافی داشته باشید تا برای این کار انتخاب شوید. اگر تازه شروع کرده اید، دوره های کارآموزی می‌تواند فرصتی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وظایف و مسئولیت های مختلف منابع انسانی باشد. اگر در حوزه خاصی در منابع انسانی کار می کنید و بنابراین برای دوره های کارآموزی بیش از حد صلاحیت دارید، فرصت های شغلی یا چرخش شغلی را در داخل و خارج از بخش منابع انسانی خود در نظر بگیرید.

هر دوی این گزینه ها به شما امکان می دهد دانش و تجربه را در زمینه های مختلف منابع انسانی توسعه دهید. این امر برای یک کارشناس عمومی منابع انسانی بسیار مهم است زیرا یک نقش همه جانبه است که مسئول بسیاری از فعالیت ها، از استخدام گرفته تا حقوق و مزایا و مدیریت عملکرد پرسنل را عهده دار است.

نسبت به قوانین استخدامی و کار به روز باشید

انطباق با قوانین برای هر شرکتی که برای کسب و کار و شهرت خود ارزش قائل است مهم است. به عنوان یک کارشناس عمومی منابع انسانی، این شما هستید که به رهبران کسب و کار در مورد سیاست‌ها و قوانین کار توصیه میکنید تا با قوانین و مقررات استخدام و کار مطابقت داشته باشند. به این ترتیب، باید دید کلی خوبی از قوانین استخدامی فعلی داشته باشید و خود را در جریان هر گونه تغییری قرار دهید.

یک گزینه خوب این است که در گروه های اطلاع رسانی موسسات آموزشی، منابع انسانی و حقوقی عضو شوید تا از آخرین اخبار مطلع شوید.

برای سوالات متداول مصاحبه آماده شوید

همواره آمادگی لازم را برای حضور در مصاحبه عمومی منابع انسانی و پاسخگویی به هر سوالی که ممکن است مطرح شود، داشته باشید. شما در این صورت در نیمه راه موفقیت قرار گرفته اید. از آنجایی که بخش عمومی منابع انسانی کارکرد گسترده ای دارد، نوع سؤالاتی که مصاحبه کنندگان ممکن است از شما بپرسند می تواند بسیار متفاوت باشد. پرسش ها می توانند از سؤالات نقش خاص تا سؤالات موقعیتی متغیر باشند.

به عنوان مثال، ممکن است با سوالاتی مانند:

  • هنگام تدوین یک خط مشی جدید منابع انسانی، چه عواملی برای شما مهم تر است؟
  • چگونه به ادعای آزار جنسی رسیدگی می کنید؟
  • وقتی در محل کار با تضاد منافع مواجه می شوید چه می کنید؟
  • اگر یک کارمند اطلاعات محرمانه یا حساس دیگری را درخواست کند، چه کاری انجام می دهید؟
  • آیا می توانید برنامه سلامت کارکنان را پیشنهاد دهید که بتوانیم از آن برای تقویت روحیه استفاده کنیم؟
  • به ‌عنوان یک کارشناس عمومی منابع انسانی، بزرگترین چالش را چه می‌دانید و چگونه می‌خواهید بر این چالش غلبه کنید؟
  • اعتبار و تجربه گذشته شما چگونه به شما کمک می کند تا در این موقعیت عالی باشید؟

یک نکته کلی هنگام آماده شدن برای مصاحبه به منظور پاسخگویی به این سؤالات این است که تحقیقات کافی در مورد شرکت موردنظر انجام دهید، دقیق باشید و پاسخ تان را با تجربه و دانش منابع انسانی خود پوشش دهید، احساس همدلی و حساسیت نشان دهید، و مهمتر از همه، خودتان باشید.

حقوق و مزایا کارشناس منابع انسانی

میزان درآمد یک کارشناس عمومی منابع انسانی می تواند به عواملی مانند بزرگی و کوچکی شرکت، مکان، صنعت و سطح تجربه بستگی زیادی داشته باشد.

 

تبدیل شدن به یک کارشناس عمومی منابع انسانی موفق کار آسانی نیست. این موقعیتی است که نیاز به صرف زمان، تلاش و صبر زیادی دارد. چالش هایی که در این راه با آن‌ها روبرو خواهید شد زیاد است. با این حال، دنبال کردن این شغل بسیار سودمند نیز هست، به خصوص اگر فردی هستید که از ایجاد روابط با مردم لذت می برید. اگر اینطور است، این مقاله میتواند پایه مناسبی برای شما باشد تا سفر خود را به سمت یک حرفه موفق و کامل به عنوان یک کارشناس عمومی منابع انسانی آغاز کنید.
برای ثبت نام در دوره های کارگاهی مرتبط، اینجا کلیک کنید

 

به این پست امتیاز دهید

1 دیدگاه در “چگونه یک کارشناس عمومی منابع انسانی شویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *