یکی از اصلیترین و بنیادیترین نهادهایی که کارفرمایان از بدو شروع به کار خود با آن در ارتباط و تماس خواهند بود و باید باشند سازمان تامین اجتماعی است.
این ارتباط از ابتدای راهاندازی کارگاه به هر شکل آن شامل شرکت، موسسه، کارخانه و… با تشکیل پرونده در یکی از شعب تامین اجتماعی شروع خواهد شد و در ادامه با فرستادن فهرست حقوق و دستمزد و پرداخت حق بیمه کارگران تحت پوشش به صورت ماهیانه ادامه خواهد داشت. این ارتباط تا پایان فعالیت و چرخیدن چرخهای کارگاه ادامه مییابد.
اولین گام در روند رابطه میان کارفرما و سازمان تامین اجتماعی را دریافت مفاصا حساب از شعبه تامین اجتماعی به هنگام نقلوانتقال مالکیت عین یا منافع کارگاه است.
در گام بعدی که همچنان جزو گامهای ابتدایی محسوب میشود تشکیل پرونده بیمهای کارگاه در یکی از شعب تامین اجتماعی و دریافت شماره کارگاه می باشد که این اقدام همزمان با آغاز به کار کارگاه باید انجام شود.
کارفرما باید فهرست دستمزد کارگران مشغول به کار در کارگاه خود را با درج کامل مشخصات و شماره بیمهشده برای هر کارگر به شعبه تامین اجتماعی که در آن تشکیل پرونده داده ارسال کند. باید در نظر داشت که برای طی این فرایند به صورت استاندارد و قانونی حق بیمه در مهلت تعیینشده، که حداکثر تا پایان ماه بعد است، پرداخت شود.