برون سپاری واحد منابع انسانی
آیا نیاز به طراحی وظایف اداری منابع انسانی دارید؟ ببینید چرا کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​به برون سپاری منابع انسانی برای پشتیبانی روزانه و راهنمایی های تخصصی اعتماد دارند.
تماس با ما

ما به شما کمک می کنیم تا کسب و کار خود را هوشمندانه تر اداره کنید! شاید آماده باشید که بیشتر بر استراتژی تمرکز کنید و کمتر بر روی حقوق و دستمزد و جبران خدمات. یا شاید شرکت شما در حال رشد است یا منابع منابع انسانی محدودی دارد. در حقیقت شما به یک شریک تجاری منابع انسانی احتیاج دارید. سرآمد دارای تجربه و راه حل هایی است که به شما کمک می کند حجم کارهای روزانه و خطر عدم انطباق خود را کاهش دهید.

برون‌ سپاری منابع انسانی

برون‌سپاری (Outsourcing) به معنی واگذاری فعالیت‌‌های داخلی یک کسب و کار به یک تامین کننده خارجی با قرارداد مشخص می‌‌باشد. بهتر است اصلاح برون‌سپاری را در خصوص فعالیت‌هایی بکار ببریم که انجام آن در داخل سازمان به عنوان یک گزینه بالقوه قابل بررسی و انجام باشد.

در برون‌سپاری یا به اصطلاح BPO ( Business Process Outsourcing) ریسک و مسئولیت انجام برخی تسک‌ها را به یک مجموعه دیگر واگذار می‌شود.

اهداف و انگیزه‌های برون‌سپاری در یک سازمان با سازمان دیگر متفاوت است و هر مدیری می‌تواند با یک هدف متفاوت اقدام به این کار بنماید. به طور کلی باید گفت که هدف اصلی از برون‌سپاری فعالیت و فرآِیندها در یک سازمان انجام کارها با استاندارد بالاتر، کارایی بیشتر و هزینه‌ی کمتر است. ضمن اینکه یکی از مزایای بالقوه‌ی برون‌سپاری، افزایش انعطاف‌پذیری می‌باشد.

برون‌سپاری راهبردی درواقع به فعالیت‌های اصلی مربوط به کسب و کار سازمان می‌گویند که می‌تواند به صورت بالقوه و بالفعل برای سازمان ها مزیت رقابتی ایجاد کند و منجر به خلق ارزش برای سازمان شود.

برون‌سپاری منابع انسانی چیست؟

همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین خدمات حوزه منابع انسانی جذب و تامین نیرو می‌باشد که مباحث برنامه‌ریزی، کارمندیابی و گزینش را دربر می‌گیرد. جذب و استخدام می‌تواند مستقیما در بهره‌وری و اثربخشی سازمان تاثیر بگذارد بنابراین استخدام نادرست هزینه‌های بسیاری را به سازمان تحمیل کرده و موجب بروز مشکلات بسیاری می‌گردد.

فرآیند استخدام یکی از اصلی‌ترین فرآیندهای یک کسب‌و‌کار است که باید با ویژگی‌های خاص سازمان‌ها وشرایط بازار رقابتی امروز سازگار شود. یکی از مواردی که توانسته موجب افزایش کارایی فرآِیند جذب و استخدام شود، برون‌سپاری فرآیند جذب است به این صورت که تمامی مراحل جذب و استخدام توسط یک تامین کننده بیرونی انجام می‌شود.

 این رویکرد برای اولین بار در سال 1990 در امریکا مطرح شد که با اهداف متفاوتی در هر سازمان انجام می‌شود و مزایا و معایب خود را دارد اما امروزه سازمان‌ها با تمرکز بر روی مزیت رقابتی خود و کسب سود بیشتر به دنبال برون‌سپاری توسعه منابع انسانی می‌باشند.

برون سپاری منابع انسانی

در تصویر بالا به طور خلاصه به مزایا و معایب برون‌سپاری جذب و استخدام پرداخته ایم و در ادامه به طور شفاف‌تری آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

مزایای برون‌سپاری فرآیند جذب و استخدام منابع انسانی

برون‌سپاری استخدام، از طریق پنهان نگهداشتن نام سازمان و کاهش سفارش‌های استخدامی و ایجاد هم‌افزایی در جهت یافتن نیروهای متخصص و شایسته از طریق آزمون های علمی و عملی، باعث ایجاد فرصت‌های استخدامی برابر شده است.

اگر سازمان‌ها بتوانند با انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای منابع انسانی و ایجاد همسویی با این شرکت‌ها در راستای اهداف و ماموریت‌های کسب‌و‌کار، تامین کننده را با راهبردهای سازمان و راهبردهای منابع انسانی همسو سازند، در نهایت می‌توانند موجب توسعه قابلیت‌های راهبردی و افزایش توان و ظرفیت سازمان جهت هماهنگی منابع و اجرای طرح‌های راهبردی شوند.

از دیگر مزایای برون‌سپاری فرآیند جذب می‌توان به بهبود فرآیند تجزیه و تحلیل و شغل اشاره نمود زیرا مشاورین منابع انسانی به دلیل تجربه و تخصص بالا می‌توانند شرایط مناسب‌تری برای بازطراحی شغل را فراهم نمایند و ضمنا شرایط مناسب‌تری را برای تامین فرصت‌های شغلی مختلف ایجاد نمایند.

برون‌سپاری جذب و استخدام منابع انسانی از طریق مدیریت هزینه‌های جذب و توسعه می‌تواند به سازمان در تحقق اهداف کمک کند. لذا از دیگر مزایای برون‌سپاری فرایند جذب منابع انسانی می‌توان به مدیریت هزینه‌های جذب اشاره کرد اگرچه ممکن است این کار در ظاهر کمی پرهزینه به نظر برسد اما هزینه به دست آمده از زمان آزاد شده مدیران منابع انسانی، کارایی این فرایند را اثبات می‌نماید.

معایب برون‌سپاری جذب و استخدام منابع انسانی

 زمینه‌های بهبود برون‌سپاری فرآیند جذب و استخدام منابع انسانی چیست؟

ایجاد حفره‌های اطلاعاتی از طریق ارائه اطلاعات غیرمجاز به کارجویان ( در خصوص نحوه عبور از فیلترهای استخدامی) و افشای اطلاعات مهم سازمان به رقبای خارجی از جمله یکی از معایب برون‌سپاری جذب و استخدام می‌باشد لذا به طور جدی توصیه می‌گردد که در این خصوص راهکاری پیش‌بینی گردد.

نقیصه بعدی این است که اگر شرکت‌های تامین کننده، اطلاعات و شناخت صحیحی از استراتژی‌های سازمان نداشته باشند و افراد نامتناسب را جذب کنند در این صورت ممکن است آشفتگی در ساماندهی برنامه‌ریزی راهبردی ایجاد گردد.

همچنین ممکن افرادی را انتخاب نمایند که درک صحیحی از ارزش و فرهنگ سازمان نداشته باشند که در این صورت استخدام افرادی که به ارزش‌های سازمان بی‌اعتنا هستند، موجب ایجاد شکاف در فرهنگ سازمانی خواهد شد.

بنابراین باتوجه به نکات گفته شده اهمیت انتخاب شرکت مناسب ارائه دهنده این خدمات بسیار مهم بوده و ممکن است با انتخاب نادرست آن آسیب‌های زیان باری به سازمان وارد شده و به طور کل فرآیند جذب اثربخشی لازم را نداشته باشد تا جایی که به جای داشتن اثرات مثبت در سازمان تاثیر منفی داشته و سازمان را از اهداف و مسیر موفقیت خود دور کند بنابراین بهتر است در انتخاب منابع انسانی خود دقت کافی را داشته باشید.

یکی از راهکارهای مهمی که می‌توان جهت بهبود نقیصه‌های ذکر شده برای برون‌سپاری استخدام پیشنهاد نمود، این است که گزینش نیروی انسانی برای پست‌های کلیدی و حساس، به صورت نیمه متمرکز (‌ با همکاری مشترک تامین کننده و کارفرما)‌ انجام شود. به این‌صورت که در اینگونه مشاغل بخشی از فرآیند برون سپاری گردد و بخشی از آن با مشارکت تامین کننده به انجام برسد. 

برون سپاری منابع انسانی 2 copy

زمانی که هر دو عامل “توان سازمان” و “اهمیت فعالیت” بالا یا پایین باشند، تعیین سطح واگذاری به سادگی میسر می‌شود. زمانی که اهمیت فعالیت زیاد باشد درصورتی که توان سازمان کم باشد برون‌سپاری نسبی انجام می‌گیرد و برعکس اگر توان سازمان زیاد باشد عدم واگذاری انجام خواهد شد یعنی بهتر است برون‌سپاری صورت گیرد و تمامی فرآیندها و فهالیت‌ها در داخل سازمان انجام شود.

اما اگر اهمیت فعالیت کم باشد چه توان سازمان زیاد باشد چه توان سازمان کم بهتر است که برون‌سپاری توسعه منابع انسانی کامل صورت گیرد و فعالیت‌های سازمان به یک منبع خارجی قابل اعتماد سپرده شود.

چگونه برون سپاری منابع انسانی میتواند برای کسب و کار من مفید باشد؟

برون سپاری منابع انسانی می تواند به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند. شما می توانید برخی یا تمام وظایف روزانه را در حوزه منابع انسانی، مدیریت استعداد، حقوق و دستمزد، مزایا و موارد دیگر برون سپاری کنید.

  • و زمان خود را برای تمرکز بر اهداف استراتژیک، مانند حفظ کارمندان و رشد کسب و کار خود آزاد کنید.
    زمان صرف شده برای حل مسائل و پاسخ به سوالات کارکنان مربوط به منابع انسانی، مزایا یا پرداخت را کاهش دهید.
  •  هزینه برای استخدام پرسنل منابع انسانی را کاهش دهید.
  • هزینه های ورود و آموزش را کاهش دهید.
  • برای انطباق با قوانین و مقررات استخدامی، ایمنی محل کار، حقوق و دستمزد و مالیات و موارد دیگر پشتیبانی دریافت کنید –
  • به طور بالقوه کسب و کار خود را از هزینه های اضافه و جرایم نجات دهید.
برون سپاری منابع انسانی

استقرار یک مدل همه جانبه مدیریت منابع انسانی

از آنجایی که امکان اخذ تاییدیه مدل مدیریت گنجینه‌های وظایف (Tasks Treasure Management) به عنوان طرح طبقه‌بندی مشاغل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد لذا به‌عنوان یک مدل مدیریت منابع انسانی جامع و کارآمد در تمامی صنایع و صنوف کشور شناخته می‌شود.

از جمله ویژگی‌های بارز این مدل مدیریت منابع انسانی می‌توان به سادگی، انعطاف پذیری، یکپارچگی و شفافیت جهت پاسخگویی به کلیه نیازهای منابع انسانی سازمان‌ها اشاره کرد. همچنین اینکه این مدل طوری طراحی شده است که قابلیت همسویی در جهت اهداف و استراتژی‌ شرکت‌ها را دارد و کاملا مبتنی بر فرآیند است.

با پیاده سازی مدل منابع انسانی TTM می‌توان وضعیت مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها را بررسی کرده و باتوجه به نقاط قوت و زمینه‌های بهبود آن، اقداماتی جهت بهبود و توسعه آن‌ها تعریف کرد.

مدل مدیریت منابع انسانی TTM

اجزاء مدل منابع انسانی TTM چیست؟

  • شناخت و استخراج فرآیندهای سازمان بر اساس وظایف: مشخص شدن ارتباط بین اهداف، فرآیند و وظایف شغلی
  • نظام جانشین پروری و مدیریت استعداد: جانشین پروری در مدیریت منابع انسانی یعنی بررسی شایستگی‌های واقعی مرتبط با جایگاه‌های شغلی در جهت اهداف آتی سازمان
  • تجزیه و تحلیل و طراحی مشاغل: بررسی آیتم‌های موثر و مهمی مانند توانمندی و قدرت ریسک
  • ارزشیابی، طبقه بندی مشاغل و طراحی ساختار منابع انسانی: بررسی وظایف شغلی و ارزش شغل
  • تعیین شرایط احراز و تدوین شناسنامه های شغلی: بررسی ویژگی‌های ذاتی و شایستگی‌ها در زمان جذب و ارتقاء شغلی
  • سیستم جبران خدمات: بررسی نرخ بازار و طراحی بسته جبران خدمات  (جدول مزد و مزایای انگیزشی و حقوق و دستمزد ) بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی
  • سیستم مدیریت عملکرد: بررسی شاخص‌های عملکردی بر مبنای وظایف شغلی در جهت همسویی با استراتژی کسب‌و‌کار و دست‌یابی به اهداف سازمان

جهت بررسی بهتر مدیریت عملکرد می‌توانید در دوره ” مدیریت عملکرد کارکنان بر اساس مدل TTM” ثبت نام نمایید.

  • سیستم آموزش: ایجاد سیستم آموزشی مبتنی بر مهارت در جهت افزایش تاثیر عملکرد کارکنان در نتایج سازمان

برای شروع آماده اید؟

ما میتوانیم به شما کمک کنیم تا بهترین نوع برون سپاری منابع انسانی را که مناسب کسب و کار شماست انتخاب کنید.