شیما جعفرزاده
سیستم های مدیریت عملکرد کارکنان قدیمی که اهداف عملکردی را فقط یک بار در سال تعیین میکردند و در بازبینی های آخر سال بررسی می شدند رو به انقراض و نابودی هستند.
اکنون شرکت ها میدانند که سیستم های قدیمی ارزیابی عملکرد نیازمند کار و فعالیت زیادی هستند و به تعهد شغلی و عملکرد کارکنان وابسته نیستند.
در حقیقت سیستم های ارزیابی قدیمی نیازمند مدیرانی هستند که اهداف بلند مدت یکساله را تعیین کنند. این اهداف بلند مدت در فاصله ی بین تنظیم و بازبینی شان کهنه شده و دیگر ابزار مناسبی برای اندازه گیری عملکرد نیستند.
همچنین سیستم های قدیمی میتوانند کارکنان را بی انگیزه کنند چرا که کارکنان تصور میکنند روش های قدیمی آینده شغلی آنها را تهدید میکند یا اصلا منجر به توسعه و بهبود آنها نمیشود.
مدیریت عملکرد کارکنان
به همین جهت مدل TTM میتواند تغییر قابل ملاحظه ای در مدیریت عملکرد کارکنان ایجاد نموده و مدلی در راستای دستیابی به اهداف سازمان، اهداف گروههای کاری، رفتارهای شهروند سازمانی، کمی سازی و دستیابی به اهداف توسعه محور شغلی کارکنان ارائه داده است که قابل آموزش در کسب و کار امروز است .
مدیریت عملکرد فرآیندی مستمر و دنباله دار بین مدیران و کارکنان است که پایه و اساس عملکرد و مشارکت کارکنان در هر سازمانی است و موجب میشود کارکنان خود را برای رسیدن به حداکثر توان بالقوه شان و افزایش بهره وری و موفقیت هر چه بیشتر آماده کنند.
این فرآیند در مدل TTM شامل مراحل زیر است
تعریف انتظارات مشخص از مشاغل متنوع سازمان، و شاغلین مختلف هر شغل ( با قابلیت Iink شدن به شغل )
تعیین اهداف کلان هر سازمان و اهداف هر گروه کاری ( یا فرآیندهای سازمان بصورت Sync شده )
ایجاد اهداف جدید ابلاغی ( با امکان توافق بر روی انتظارات سازمان در هر یک از اهداف )
ارائه بازخورد مداوم و ایجاد ابزارهای لازم بسته به نیاز سازمان
بررسی نتایج و تعریف برنامه های بهبود در راستای آموزش، انگیزش، ارتقاء و یا پالایش منابع انسانی و یا بهبود مستمر سازمانی
پاداش دهی با رعایت مقررات آمره بالادستی ( کار و تامین اجتماعی )
رویکردهای ما در طراحی مدلTTM
برنامه ریزی عملکرد: مشخص نمودن هدف کارکنان، هدف همراستا با اهداف سازمانی است.
کوچینگ عملکرد: ارائه ی مسیر مناسب به کارکنان ( اجرای دقیق این مرحله در توانمند سازی کارکنان و ایجاد تعاملی تشویق کننده بسیار موثر است)
بررسی عملکرد: ارائه بازخورد مناسب به کارکنان (شناسایی نقاط قوت و نیازمند بحث در مورد چالش هایی که نیاز به بهبود و مربیگری بیشتر دارند).
اهمیت این مرحله این است که بازخورد باید بر اساس شاخص هایی باشد که به خوبی روشن و قابل اندازه گیری است.
ویژگی های مدیریت عملکرد بر اساس مدل TTM
کمک به شناسایی و تدوین عناصر اندازه گیری یا شاخص های کلیدی عملکرد دقیق (KPI )
امکان مشارکت کارکنان در اجرای فرآیند
امکان ارائه بازخورد شفاف و قابل اندازه گیری
بسترسازی برای بازطراحی مشاغل ، فرآیندها و اهداف سازمان ( با رویکرد دستیابی به بهره وری پایدار ) .