قانون کار و تامین اجتماعی

تعطیل توافقی در اثر کاهش حجم کار

سوال :
اگر در شرکتی که بدلیل کاهش حجم کار ، کاهش سفارش و نیز نبود مواد اولیه، نگرانی جهت حفظ شغل کارگران وجود داشته باشد و به همین دلیل شورای اسلامی کار شرکت با مدیریت شرکت توافق نماید نظر کارشناسی شما چیست؟
به این صورت که جهت حفظ امنیت شغلی کارگران ، شرکت که قبلا به صورت سه شیفت فعالیت می کرد ، با چرخش همکاران فقط شیفت های یک را در محل کار حاضر و در زمانهای شیفت دو و سه تعطیل شود ، ولی این تعطیلی با پرداخت کامل حقوق و مزایا و حق شیفت ( صبح ،عصر و شب ) و بیمه باشد و بابت تعطیلی های صورت گرفته کارگر در زمانهای آتی با گشایش تولید اقدام به جبران آن نماید آیا به این شکل ایراد وارد می باشد؟

پاسخ از استاد محمدی :
– یکی از وظایف اصلی شورای اسلامی کار همکاری با مدیریت در تهیه برنامه ها به منظور پیشرفت امور واحد ، نظارت بر امور واحد به منظور اطلاع از انجام صحیح کار و ارائه پیشنهاد سازنده به مسولان مربوطه ، بررسی و شناخت کمبودها و نارسایی های واحد و ارائه اطلاعات به مدیر یا هیأت مدیره و اعلام نظر مشورتی در مورد تنظیم ساعت کار و استراحت کارکنان ، موعد و محل و نحوه پرداخت مزد و مزایا و …. می باشد .
– رعایت حداقل های پیش بینی شده در قانون کار و تامین اجتماعی در توافقات بین کارگران و کارفرما الزامی است و به نظر میرسد این شیوه از توافق که در جهت جلو گیری از تعدیل و ریزش نیرو و حفظ و صیانت از نیروی کار تنظیم شده است اصلح بوده و فاقد هر گونه ایراد قانونی است .
درباره ما

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *