توسعه منابع انسانی سرآمد, مدیریت منابع انسانی

گزارش چهارمین نشست متخصصان منابع انسانی مشهد

گزارش چهارمین نشست

چهارمین نشست هم‌اندیشی متخصصان منابع انسانی در شهر مشهد با موضوع “مدیریت تجربه کارکنان” با رویکرد ایجاد احساس رضایت مشترک بین کارکنان و سازمان با مروری بر تجربه کارکنان نسل فعلی نیروی کار (نسل Z) در تاریخ پنجشنبه 9 شهریورماه 1402 برگزار شد.

موضوعات نشست شامل وارد زیر بود:

  • ویژگی‌های نسل فعلی نیروی کار چیست و در مدیریت نسل جدید باید به چه خواسته‌هایی توجه داشت و چه سبک مدیریتی انتخاب نمود؟
  • چالش‌ها و رویکردها در مدیریت نسل جدید (نسل z چیست و چگونه می‌توان تجربه خوبی برای این نسل با هدف برد سازمان ایجاد نمود؟
  • تجربه کارکنان- آنچه سازمان و منابع انسانی باید بداند
  • چگونه تجربه خوشایند کارکنان را ارتقاء دهیم؟
  • چرا تجربه خوشایند کارکنان مهم است؟

سخنرانان اصلی در این نشست :

  • جناب آقای آرمین خوشوقتی، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت سرآمد و مشاور ارشد مدیریت منابع انسانی و روابط کار
  • جناب آقای سید حسین ابراهیم زاده،سرپرست شریک تجاری منابع انسانی در گروه زر
  • جناب آقای مهندس شیبانی زاده، مدیر ارشد منابع انسانی مولتی کافه
  • سرکار خانم شیما جعفرزاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع انسانی سرآمد

شروع نشست با صحبت‌های جناب خوشوقتی آغاز شد، ایشان در ابتدای صحبت‌های خود اشاره‌ای به تجربه‌ شخصی از هتلی که در شهر مشهد اقامت داشتند در روز گذشته در خصوص خلق تجربه کارکنان نمودند و  در ادامه صحبت‌هایشان به ارائه توضیحات جامع‌تر و تکمیلی‌تری درخصوص نحوه خلق تجربه مثبت برای کارکنان داشتند.

ایشان ادامه دادند که مدیریت تجربه کارکنان در طی چرخه عمر کارکنان انجام می‌شود و این چرخه عمر می‌تواند از قبل از شروع همکاری کارکنان با سازمان تا زمانیکه کارکنان با سازمان همسو شده و توسعه و ارتقاء یافته و در نهایت از سازمان خارج می‌گردد لذا از آنجایی که بخشی از روح ما همیشه در سازمانی که قبلا در آن کار می‌کردیم می‌ماند بهتر است که مدیران منابع انسانی با توجه به شناختی که از کارکنان خود کسب کردند تجربه مثبتی خلق کنند تا در ذهن و خاطره کارکنان برای همیشه باقی بماند به طوریکه حتی پس از ترک کارمند از سازمان تعریف این خاطره ها به افراد دیگر منتقل شود و یا گاها با ایجاد ارزشی که به کارکنان هنگام خروج از سازمان می‌دهیم بتوانیم کارمندان با پتانسیل و عملکرد بالا را که سازمان را ترک کرده‌اند مجددا وارد سازمان کنیم.

بنابراین جدایی از تقویت تصویر برند کارفرمایی، جبران خدمات منصفانه و عادلانه، شرایط کاری از نظر ساعت کار بهتر است که به فکر مدیریت عملکرد کارکنان و همچنین مدیریت تجربه کارکنان باشیم چرا که تاثیر شگفت انگیزی برای سازمان به دنبال خواهد داشت. همچنین بهتر است برای ایجاد تجربه مثبت از خود کارکنان کمک بخواهیم یعنی از آنان سوال کنیم که واقعا در سازمان ما به دنبال چه هستند و همان را برای آنان فراهم نماییم به عنوان مثال یا به دنیال رشد و ترقی هستند یا به دنبال افزایش حقوق و ارتقاء سطح دانش تخصصی خود که در این صورت می‌توانیم برنامه تجربه کارکنان خود را  با دقت بیشتری تنظیم نموده تا واقع بینانه‌تر و موثرتر عمل کنیم.

در ادامه صحبت‌های جناب خوشوقتی، جناب آقای ابراهیم زاده شروع به صحبت نمودند. جناب ابراهیم زاده پس از راهنمایی حضار جهت خواندن سرود ملی کشور عزیزمان، اقدام به معرفی خود و اقدامات و تخصص‌هایی که کسب نمودند و فعالیت‌هایی که در سازمان‌هایی مانند گلرنگ و زر داشتند صحبت کردند. بعد از معرفی خود در خصوص مدیریت تجربه کارکنان خود صحبت کردند.

ایشان در شروع صحبت‌های خود از اهمیت مصاحبه خروج گفتند اینکه مصاحبه خروج با کارکنانی که سازمان را ترک می‌کنند می‌تواند به خلق یک تجربه مثبت کمک نماید. همچنین ادامه دادند که سفر کارکنان با سازمان مانند سفر مشتری است همانقدر مهم و با ارزش. 3 فاکتور مهم در سفر مشتری وجود دارد:

  1. سفر مشتری برای رسیدن به خدمات سازمان
  2. نقطه تماس مشتری با برند
  3. محیطی که تمامی این اتفاقات رخ می‌دهد

در سفر کارکنان هم دقیقا این 3 فاکتور مهم وجود دارد. اینکه کارکنان چه مسیری را طی می‌کنند تا به سازمان ما می‌رسند به فرض این که در کجا آگهی‌های سازمان را می‌بینند، در متن آگهی چه مواردی را می‌خوانند و چه برداشتی از برند کارفرمایی دارند، به هنگام ورود به سازمان محسط سازمان را چگونه می‌بینند چه برداشتی دارند، چه تجربیات خوبی و بدی در تمامی مراحل جذب و استخدام طی می‌کنند تمامی این موارد در واقع همان مدیریت تجربه کارکنان است. بنابراین تجربه کارکنان یعنی ارتباط کارکنان با سازمان. هر چه بتوانیم در حین سفر کارکنان تجربیات و اتفاقات خوبی رقم بزنیم به همان اندازه موفق خواهیم شد.  

دوره جامع مدیریت منابع انسانی

جهت ارتقاء مهارت‌های منابع انسانی خود می‌توانید در این دوره شرکت و همکاری بهتر و بیشتری با نیروی کار خود داشته باشید.

جناب آقای مهندس شیبانی زاده، مدیر ارشد منابع انسانی مولتی کافه در ادامه صحبت‌های نشست، توضیحاتی درخصوص مجموعه بزرگ پارت سازان و شرکت‌های زیر مجموعه آن دادند. شرکت پارت سازان تشکیل شده از شرکت قوطی سازی، قطعات خودرو و صنایع غذایی می‌باشد.

وی در ادامه در خصوص ارزش‌های سازمان در بخش‌های مختلف مجموعه پارت سازان صحبت‌هایی ارائه کردند مبنی بر این که 4 اصل مهم در این سازمان وجود دارد و تمامی کارکنان و مدیران در نقش‌ها و موقعیت‌های مختلف موظفند که آن را رعایت کنند و آن هم صداقت، پاسخ‌گویی، احترام و کیفیت است.

ایشان فرمودند که استخدام و جذب در سازمان مانند ازدواج است اگر در یک ازدواج دو نفر فرهنگ متفاوتی داشته باشند قطعا آن ازدواج راه به جایی نخواهد برد لذا در سازمان هم کارکنانی که می‌خواهیم استخدام کنیم حتما باید از لحاظ فرهنگ سازمانی و اجتماعی شباهت‌های نسبی با هم داشته باشند.

در ادامه جناب شیبانی زاده فرمودند که ساختار سازمانی باید پویا و فلت بوده و خیلی سلسه مراتبی نباشد و مسیر شغلی کارکنان در سازمان از همان ابتدا مشخص باشد.

به علاوه اینکه یکی از موارد مهم برای جذب افراد بااستعداد و پرتلاش برند کارفرمایی است چرا که بسیاری از کارکنان به خصوص نسل جدید ترجیح می‌دهند در چنین سازمان‌هایی فعالیت و همکاری داشته باشند.

در ادامه نشست جناب شیبانی زاده نکات بسیار مهمی در خصوص جامعه پذیری، جبران خدمت و استخدام و مصاحبه گفتند  و در نهایت از تجربیات خود در سازمان صحبت و تاکید کردند که اگر می‌خواهید کارکنان وفاداری در سازمان داشته باشید باید شما هم وفادار باشید و در سختی‌ها در کنار کارکنان خود باشید تا آن ها هم در شرایط سخت و پیچیده سازمان دلسوزانه با شما همکاری داشته باشند.

و در نهایت از اهمیت فراهم نمودن محیطی آرام و جذاب برای کارکنان در سازمان صحبت کرده و گفتند چون کارکنان مدت زمان زیادی در سازمان هستند باید حتما از میز و صندلی و نور محیط کار تا فضایی برای استراحت و آرامش برای آنان فراهم باشد تا با لذت بیشتری کار کنند.

در نهایت از برخی از افراد حاضر در نشست خواسته شد تا شباهت خود و سازمانشان را با یک ورزش توصیف کنند. که در این راستا جناب علوی جایگاه خود در منابع انسانی را مااند ورزش بیلیار دید چراکه در منابع انسانی هم مانند بازی بیلیارد نیاز است کارکنان را مانند توپ‌های بیلیارد در جایگاه خود، نزدیک به اهداف با یک استراتژی خاص و مناسب با هر کارمند چیده شود تا در نهایت به برد برسد همچنین سازمان را همانند یک بازی والیبال دیده که برای پیروزی باید تمامی کارکنان و اعضای تیم همچنین مدیران همگی با هم در تلاش باشند برای رسیدن به پیروزی.

همچنین جناب آقای کیاهور مشاوره منابع انسانی کارخانجات هلدینگ شکلی نقش خود و کارکنان در سازمان را مانند بازی پینگ پونگ دانسته که مدام افراد و نقش‌ها در حال رد و بدل کردن کارها و موقعیت‌ها هستند و برای رسیدن به پیروزی همچنان باید ادامه پیدا کند و هیچ گاه تمام ندارد . برخی دیگر هم اعلام کردند که نقش منابع انسانی در سازمان مانند شطرنج است چرا که باید هر حرکتی در سازمان با یک پیش بینی و استراتژی همراه باشد و موقعیت سازمان را به ورزش راگبی تشبیه کردند از این منظر که افراد باید در سازمان به دنبال دزدیدن فرصت بهتر برای پیشرفت باشند و این فرصت برای همه افراد به صورت یکنواخت اتفاق نخواهد افتاد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده ویدیوها و تصاویر از نشست هم‌اندیشی متخصصان منابع انسانی در شهر مشهد ما را در شبکه‌های اجتماعی شرکت توسعه منابع انسانی سرآمد همراهی نمایید.

اسپانسرهای نشست چهارم در شهر مشهد

 نگاه گروه «مولتی‌کافه» در آغاز متمرکز بر صادرات قهوهٔ فوری بود اما کم کم طرفداران قهوهٔ فوری در داخل ایران نیز مخاطب «مولتی‌کافه» شدند تا جایی که امروز، تنها تولید‌کنندهٔ قهوه‌ در ایران و بزرگ‌ترین در خاورمیانه است.

این هلدینگ جدایی از فعالیت در بخش صنایع غذایی، در زمینه قوطی سازی (تولید انواع قوطی‌های فلزی) و همچنین تولید قطعات خودرو فعالیت دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *