مدیریت منابع انسانی

نکات طلایی و مهم برای ایجاد تیم تجزیه و تحلیل کارکنان

وجود یک تیم تجزیه و تحلیل افراد در سازمان شما را قادر می‌سازد تا با اطلاعات منابع انسانی و تصمیمات تجاری تصمیم گیری کنید و به شرکت شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. چگونه می‌توانید یک تیم تحلیلی کارکنان قوی بسازید؟ در ادامه این مقاله از سایت مشاوره منابع انسانی سرآمد همراه ما باشید.

وظایف تیم تجزیه و تحلیل افراد چیست؟

استفاده از داده‌ها برای تصمیم گیری در دنیای کسب و کار امروزی بسیار مهم است. شرکت‌ها همیشه بر فروش، بازاریابی و داده‌های مشابه متکی بوده‌اند، اما تجزیه و تحلیل کارکنان اخیراً به همان اندازه در دستیابی به اهداف و رقابتی ماندن تأثیرگذار شده است.

رفتار انسانی و داده‌های کارکنان نشان می‌دهد که افراد چگونه بر عملیات‌ها تأثیر می‌گذارند و بینش‌ها را می‌توان به بهترین شیوه‌ها برای محیط کاری پربارتر تبدیل کرد.

اینجاست که تجزیه و تحلیل منابع انسانی یا تجزیه و تحلیل افراد گسترده‌تر وارد می‌شود. تجزیه و تحلیل افراد را می‌توان به سه نوع داده اصلی گروه بندی کرد:

  • داده‌های برنامه – حضور، مشارکت در برنامه‌ها و نتایج پروژه
  • داده‌های افراد – جمعیت شناسی، مشارکت و مهارت‌ها
  • داده‌های عملکرد – رتبه‌بندی‌ها و سایر داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق برنامه‌های مدیریت عملکرد

روش استخراج داده‌ها برای پاسخ به سؤالات

  • توصیفی – در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد و چه اتفاقی افتاده است؟
  • اکتشافی – چه بینش‌هایی در داده‌ها وجود دارد؟
  • پیش بینی – چه چیزی ممکن است در آینده رخ دهد؟
  • تجویزی – بهترین اقدام برای حل این مشکل چیست؟

تعیین تیمی برای تمرکز بر تجزیه و تحلیل کارکنان به سازمان این امکان را می‌دهد تا آنچه را که این آمارهای خاص ارائه می‌دهند، بررسی کند. این تیم می‌تواند داده‌ها را جمع‌آوری، ادغام و مرتب‌سازی کند و از آن‌ها برای درک بهتر نیازهای کارکنان و اتخاذ تصمیم‌های تجاری مبتنی بر شواهد استفاده کند.

مسئولیت‌های اصلی تیم تجزیه و تحلیل کارکنان

  • جمع آوری، سازماندهی و ذخیره داده‌های کارکنان
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها برای به دست آوردن بینش
  • ترجمه یافته‌ها به بینش‌های عملی.
  • اتصال بینش به استراتژی کسب و کار.
  • ارتباط موثر بینش‌ها

این می‌تواند یک تیم تمام عیار باشد، اما شما همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از کارمندان فعلی خود را جمع آوری کنید که تجزیه و تحلیل کارکنان را به عنوان بخشی از مسئولیت‌های خود داشته باشند. گزینه دوم به ویژه برای مشاغل کوچکتر مرتبط است. در این صورت، در مورد آن به عنوان یک کارگروه تجزیه و تحلیل افراد در بخش منابع انسانی خود فکر کنید.


چگونه متخصص منابع انسانی شویم؟

چگونه تیم تجزیه و تحلیل کارکنان خود را بسازید

چه در حال ایجاد تیم تجزیه و تحلیل کارکنان باشید یا با یک گروه کاری شروع کنید، موارد خاصی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در اینجا شش مرحله برای کمک به شما وجود دارد:

  1. اهداف تجزیه و تحلیل افراد خود را روشن کنید

در هر تلاشی، همیشه عاقلانه است که با در نظر گرفتن پایان شروع کنید. بنابراین، شما باید دقیقاً آنچه را که از تیم تجزیه و تحلیل افراد خود می‌خواهید تعیین کنید و بتوانید اثربخشی آن را اندازه گیری کنید.

به سوال واقعی که می‌خواهید پاسخ دهید فکر کنید. سپس، بر اساس اهداف خود، می‌توانید تیم خود را شکل دهید، به چه مهارت‌هایی نیاز دارید و چگونه استراتژی تجزیه و تحلیل کارکنان خود را شکل می‌دهید.

در اینجا چند نمونه از اهداف آمده است:

  • چرخه زندگی کارکنان را بهتر درک کنید.
  • الگوریتم‌هایی ایجاد کنید که به شما در پیش‌بینی چیزهای خاصی مانند جابجایی کارمندان کمک می‌کند.
  • تنوع نیروی کار و گنجاندن محل کار خود را ارزیابی کنید.
  • دریافت کنید که کدام تیم برای طراحی مداخلات و بستن شکاف‌های عملکرد ضعیف عمل می‌کنند.
  • علل غیبت را شناسایی کنید و راه حل‌های سلامت کارکنان را برای پر کردن شکاف ها کشف کنید.
  • منبع داده‌هایی در مورد نقاط قوت و ضعف شرکت که کارکنان را تشویق به ترک یا ماندن می‌کند.
تجزیه و تحلیل منابع انسانی
تجزیه و تحلیل منابع انسانی
تجزیه و تحلیل منابع انسانی

قبلی
بعدی

  1. تصمیم بگیرید که به چه مهارت‌هایی در تیم خود نیاز دارید

مهارت‌هایی که به دنبال آن هستید به نوع تیمی که دارید و هدفی که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد، به عنوان مثال، نوع تحلیل‌هایی که می‌خواهید انجام دهید.

سازمان‌ها به ویژه در بخش تجزیه و تحلیل، با تیم‌های تحلیلی افراد اختصاصی می‌توانند به دنبال قابلیت‌های بسیار مشخص و عمیق باشند. اگر می‌خواهید تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته انجام دهید، ممکن است منطقی باشد که فردی را با مهارت‌های تحلیلی پیشرفته‌تر مانند SQL، R و Python استخدام کنید و به او کمک کنید تا بتواند داده‌ها را از طریق جنبه منابع انسانی نگاه کند.

نقش‌های اصلی و مسئولیت‌های کلی تیم تجزیه و تحلیل کارکنان

تحلیلگر داده :

یک متخصص عمومی که با ذینفعان درگیر می‌شود تا چالش‌های آن‌ها را درک کند و سپس از داده‌ها برای پاسخ به سؤالات و تدوین رویکردهایی برای راه حل‌ها استفاده کند.

دانشمند/ متخصص داده :

متخصص علوم کامپیوتر و آمار که مدل‌های داده‌های یادگیری ماشین را می‌سازد و نتایج را برای کشف بینش، پیش‌بینی و پاسخ به سؤالات تجاری تفسیر می‌کند.

مهندس داده:

یک متخصص نرم افزار که سیستم‌هایی را ایجاد و بهبود می ‌خشد که می‌توانند داده‌های خام را به قالبی تبدیل کنند که تحلیلگران داده و دانشمندان بتوانند آن را تفسیر کنند. آن‌ها همچنین بر جمع آوری و ذخیره سازی صحیح داده‌ها نظارت می‌کنند و دسترسی کاربر را تضمین می‌کنند.

شرکت‌های کوچک‌تری که تجزیه و تحلیل افراد را در تیم منابع انسانی ترکیب می‌کنند، ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری در ارتقای مهارت یک کارمند فعلی داشته باشند. اگر قبلاً فردی را در تیم منابع انسانی خود دارید که از کار با داده‌ها لذت می‌برد، می‌توانید از آن‌ها بپرسید که آیا آن‌ها می‌خواهند در بخش تحلیلی مهارت داشته باشند یا خیر. به عنوان مثال، آنها می‌توانند مهارت‌ها و دانش خود را از طریق یک برنامه گواهی تجزیه و تحلیل افراد توسعه دهند.

مهارت‌های تحلیلگر کارکنان و تحلیلگر منابع انسانی عبارتند از:

  • تجربه تجزیه و تحلیل داده‌های کاربردی
  • دانش HRIS
  • تخصص ام اس اکسل
  • قابلیت تجسم داده‌ها (R، Tableau یا PowerBI)
  • دانش مدل سازی آماری و آمار توصیفی
  • آشنایی با ابزارهای SQL
  1. هوش تجاری را در اعضای تیم خود تقویت کنید

متخصصان تجزیه و تحلیل کارکنان که بیش از تخصص فنی، پتانسیل ارزش افزوده خود را به حداکثر می‌رسانند. دیدن داده‌ها نه تنها در چارچوب شیوه‌های منابع انسانی، بلکه در چارچوب کسب‌وکار، دیدگاه آن‌ها را گسترش می‌دهد. افراد حرفه‌ای با هوش تجاری بیشتر از نحوه ارتباط داده‌ها و تلاش‌های منابع انسانی با عملیات و فرآیندهای تصمیم‌گیری شرکت شما آگاه هستند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بهتر داده‌ها را برای راه‌حل‌های موثر جمع آوری و تفسیر کنند.

تیم شما می‌تواند هوش تجاری خود را با تمرکز بر چهار حوزه زیر بهبود بخشد:

  • سواد مالی – آشنایی با مفاهیم حسابداری و معیارهای تجاری
  • محیط داخلی – درک اهداف سازمان، محیط کار و محصولات و خدمات
  • محیط خارجی – آگاهی از شرایط اقتصادی، رقابت و چشم انداز صنعت
  • آگاهی سیاسی – درک ساختار سازمانی، روابط و حوزه های نفوذ

 

 یکی از دلایلی که ممکن است منجر به شکست در تجزیه و تحلیل افراد شود، این است که فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، ساده انگاشته شود. کتاب”تجزیه و تحلیل افراد” به شما کمک می‌کند تا برای شروع، توجه شما به استراتژی‌های صحیح مبتنی بر تحلیل افراد جلب شود.

  1. تیم خود را با ابزارهای مناسب توانمند کنید

ابزارهای تجزیه و تحلیل کارکنان ستون فقرات موفقیت تیم شما هستند زیرا کار را ساده می‌کنند. آنها ردیابی و تجزیه و تحلیل را ادغام می‌کنند. پایه و اساس را با یک HRIS و یک ATS ایجاد کنید که داده‌های مورد نیاز شما را در مورد نامزدها و کارمندان شما جمع‌آوری می‌کند. در حالت ایده‌آل، در مدت کوتاهی پس از اجرا، نتایج ملموسی خواهید داشت، بنابراین تیم می‌تواند به سرعت به میدان برود.

با گذشت زمان، ممکن است بخواهید در یک پلتفرم تجزیه و تحلیل کارکنان اختصاصی سرمایه گذاری کنید زیرا تیم شما مسئولیت تحلیلی بیشتری به دست می‌آورد. در صورت امکان، آن‌ها باید فرصت‌هایی برای آزمایش فناوری‌های جدید و شرکت در کنفرانس‌های فناوری برای گسترش قابلیت‌های خود و یادگیری در مورد آخرین نوآوری‌ها داشته باشند.

برای کشف اینکه کدام ابزار برای سازمان شما بهتر عمل می‌کند، باید تحقیقاتی انجام دهید. SelectSoftwareReviews یک نمای کلی از ابزارهای تجزیه و تحلیل افراد برتر را برای شروع کار جمع آوری کرده است.

  1. در نظر بگیرید که تیم تجزیه و تحلیل افراد شما باید در کجای سازمان قرار گیرد

اگر عملکرد تجزیه و تحلیل افراد شما بیشتر یک گروه کاری باشد تا یک تیم رسمی، در بخش منابع انسانی شما مستقر خواهد شد و مردم محور خواهد بود و در درجه اول بر اهداف منابع انسانی تمرکز دارد. وقتی تجزیه و تحلیل افراد خارج از HR باشد، دامنه وسیع‌تری دارد. استراتژی‌های کلی کسب‌وکار، نه لزوماً اهداف منابع انسانی، بر نحوه جمع‌آوری و اعمال داده‌های نیروی کار تأثیر می‌گذارند.

ایجاد یک تیم کامل به این معنی است که باید تصمیم بگیرید که در ساختار شرکت شما قرار دارد. در اینجا سه نوع رویکرد برای عملکرد تجزیه و تحلیل افراد در یک سازمان وجود دارد:

  • فدرال/غیرمتمرکز – تیم‌های فردی در سراسر سازمان پراکنده هستند و در حوزه‌های تجاری خاص خدمت می‌کنند.
  • متمرکز – یک تیم اصلی که به کل سازمان خدمت می کند.
  • ترکیبی – یک تیم اصلی به کل سازمان خدمت می کند، اما تیم های تخصصی برای حوزه های تجاری خاص وجود دارد.

هیچ راه قطعی برای تعیین موقعیت تجزیه و تحلیل افراد وجود ندارد که برای هر شرکتی کارآمد باشد. عواملی مانند اندازه و منابع گزینه‌های شما را تعیین می‌کنند.

صرف نظر از اینکه عملکرد در کجا قرار می‌گیرد، منابع انسانی باید قادر به همکاری نزدیک با تیم تجزیه و تحلیل کارکنان باشد. نکته کلیدی این است که تلاش‌ها را به سمت اهداف تجاری هدایت کنید که همسو با دیدگاه منابع انسانی شود.

  1. تیم خود را برای موفقیت آماده کنید

به تیم تجزیه و تحلیل افراد خود پایه و اساس خوبی بدهید که می‌توانند بر روی آن‌ها بنا کنند، آن‌ها را در مسیر تبدیل شدن به یک عملکرد معتبر که نتیجه بخش است قرار می‌دهد.

ابتدا به تیم و سایرین در سازمان کمک کنید تا ارزش تجزیه و تحلیل کارکنان را درک کنند. بسیاری از افراد حریم خصوصی خود را جدی می‌گیرند و در مورد نحوه جمع آوری و استفاده از داده‌های مربوط به آن‌ها محتاط هستند و ممکن است به راحتی آمار و اطلاعاتی ندهند لذا سعی کنید اعتماد آن‌ها را با شفاف بودن در مورد دلیل جمع آوری داده‌ها جلب نمایید.

همه افراد درگیر باید بدانند که برای کشف مواردی که نیاز به بهبود دارد و یافتن راه‌هایی برای ایجاد یک محل کار بهتر استفاده می‌شود. اگر همه هدف و مزایایی را که به دست می‌آیند را درک کنند، مشتاق‌تر خواهند بود که پشت کار تیم باشند.

در مرحله بعد، شما می‌خواهید نتایج نسبتاً سریعی برای یک برد قابل توجه برای تیم خود ایجاد کنید. با یک پروژه کوچک با داده‌هایی که از قبل دارید شروع کنید. به عنوان مثال، می‌توانید ارزیابی کنید که آیا افراد در نقش‌های مشابه حقوق قابل مقایسه در  سایر بخش‌ها را دریافت می‌کنند یا خیر.

علاوه بر این، تیم باید احساس کند که توسط یک محیط تصمیم گیری مبتنی بر داده حمایت می‌شود. این نوع فرهنگ شامل دور شدن از تصمیم گیری بر اساس نظرات و استفاده از بینش داده است. همچنین به معنای تشویق نوآوری و ریسک‌پذیری با تحمل اشتباهات انجام شده در طول فرآیند است.

تقویت مزیت رقابتی شرکت

ایجاد یک تیم تجزیه و تحلیل کارکنان یا یک گروه کاری فرصت مهمی برای تقویت مزیت رقابتی شرکت شما است. تیم‌های تجزیه و تحلیل افراد می‌توانند داده‌های حیاتی نیروی کار را برای تصمیم‌گیری و نشان دادن نقش مهم منابع انسانی در شکوفایی سازمان کشف کنند.

هنگام تشکیل تیم تجزیه و تحلیل کارکنان یا گروه کاری، ضروری است که بدانید اهداف تجزیه و تحلیل کارکنان شما چیست. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن شوید که اعضای تیم شما مهارت‌ها و ابزارهای مناسبی برای ایجاد تاثیر دارند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *