توسعه منابع انسانی سرآمد

نشست رونمایی از کتاب اصول اساسی تحلیل افراد

کتاب تجزیه و تحلیل افراد

کتاب اصول اساسی تحلیل افراد

این کتاب یک دستنامه برای تمامی متخصصان منابع انسانی است که میخواهد اصول اساسی تجزیه و تحلیل داده های منابع انسانی را یاد بگیرند.

نشست رونمایی از کتاب یادگیری نحوه استفاده از داده های منابع انسانی با حمایت سازمان مدیریت صنعتی با حضور مهندس آرمین خوشوقتی و مهندس شیما جعفرزاده مترجم کتاب روز پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

مهندس آرمین خوشوقتی در ابتدای نشست گفت: در دنیای داده محور، مسئله تجزیه و تحلیل منابع انسانی در مقابل تجزیه و تحلیل افراد به سرعت در حال تغییر است. سازمان های متعالی ممکن است به تجزیه و تحلیل افراد علاقه بیشتری نشان بدهند، اما تجزیه و تحلیل منابع انسانی همچنان برای واحدهای منابع انسانی کارایی بیشتری دارد. آنچه مسلم است این است که همه سازمان ها می خواهند عملکرد کارکنان خود را بهبود بدهند، اما این امر به سادگی قابل دستیابی نیست.

 تصمیم گیری آگاهانه در مورد استخدام، یادگیری و توسعه، و ارتقاء کارکنان فقط با تجزیه و تحلیل داده های افراد متناسب امکان پذیر است. تجزیه و تحلیل افراد، ابزار قدرتمندی است که بهبود عملکرد را دست یافتنی می کند. همچنین تجزیه و تحلیل افراد اولین گامی است که قبل از  هر تصمیم گیری در مورد افراد، برداشته می شود.

 یکی از دلایلی که ممکن است منجر به شکست در تجزیه و تحلیل افراد شود، این است که فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، ساده انگاشته شود. این کتاب به شما کمک می کند تا برای شروع، توجه شما به استراتژی های صحیح مبتنی بر تحلیل افراد جلب شود.

خوشوقتی ادامه داد: کتاب اصول اساسی تحلیلی افراد دقیقا یکی از موضوعاتی است که به آن خیلی کمتر پرداخته شده است. و برای اولین بار در دهه هزار و نهصد و هشتاد میلادی در حوزه تحلیل کارکنان و افراد در سازمان مطرح شد. اغلب اوقات وقتی می خواهیم یک معامله ای در بازار داشته باشیم، تحلیلات خوبی انجام می دهیم اماوقتی افرادی را وارد سازمان می کنیم اصلا توجهی به تحلیل  و بررسی این افراد نمی کنیم چون  تقریبا نه داده ای در این باره داریم و نه استفاده ای از آنها می کنیم. آنچه که در این کتاب می گوییم به ما میگوید این است که ما چگونه در سازمان ها باید داده های منابع انسانی و داده های کارکنانمان را سازماندهی کنیم و روشهایی بیان شده که خیلی واقعی، روشن و عملی برای اجرا شدن به نظر می رسد.

خوشوقتی در پایان گفت: در بخش هایی از کتاب، مثال هایی دور از دسترس ما در کتاب آورده شده بود که ما سعی کردیم در حدی که می شد هر چند کم مثال ها را ساده سازی کنیم تا با توجه به امکاناتی که در سازمان های ما وجود دارد، امکان پیاده سازی آن وجود داشته باشد. در واقع طوری جریان های کتاب را تغییر دادیم که قابل استفاده در شرکت ها و سازمان های کوچک تر باشد.

شیما جعفرزاده در ادامه گفت: تجزیه و تحلیل داده های منابع انسانی چه کمکی به سازمان ها می کند؟ اجازه بدهید برای شما یک مثال بزنم به عنوان یک نمونه مصاحبه خروج را در سازمان ها در نظر بگیرید. منابع انسانی همواره می خواهد بداند که چرا کارکنان سازمان را ترک کرده اند؟ و سعی بر این دارند که با وی گفت و گو کنند. ( به این گفت و گو پیش از خروج و یا پیش از خروج کارمند مصاحبه خروج می گویند.) تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه خروج بسیار مهم است چرا که می تواند نکات بسیار مهمی در خصوص نقاط قوت و ضعف بخش های مختلف سازمان را به کارفرما بگوید. پس چرا داده های مصاحبه خروج را تجزیه و تحلیل می کنیم؟ یعنی چرا داده های علت خروج افراد را بررسی میکنیم؟ اول اینکه درک بهتری از افراد داشته باشیم، دوم اینکه به کارمندان این فرصت را بدهیم تا مشکلات خود را مطرح کنند. سوم اینکه بهبود اثر بخش سازمانی و افزایش ماندگاری کارکنان را فراهم می کنیم، مورد چهارم اینکه با استفاده از داده ها، توانایی پاسخگویی مدیران را افزایش می دهیم و از همه مهم تر بر اساس حدس و گمان شرایط را پیش بینی نمی کنیم و واقعا بر اساس داده های سازمان تصمیم گیری می کنیم و مشکلات سازمان را بررسی می کنیم.

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “نشست رونمایی از کتاب اصول اساسی تحلیل افراد

  1. شکوهی گفت:

    به نامه خدا
    با نظر پژوهش کارشناسی در حوزه های اقتصادی و منابع انسانی وهمچنین در فضای کسب و کار ، در حیطه ای صفی و ستادی سیستم های دولتی درکشورحاکم است براین اساس رویکرد ها و دیدگاه های حوزه های خصوصی در این بستر زیاد بکار نمی اید. پیشنهادهای محورهای زیرقابل توجه است.
    1-تعامل وارتباط موثر با دستگاههای دولتی 2- تبیین کارایی واثربخشی این قبیل پژوهش ها به دستگاههای دولتی3- دور بودن دستگاههای دولتی از بهره مندی دیگاههای نوین منابع انسانی 4- تبیین راهکارهای همسویی استراتژیک منابع انسانی ، سازمان وکشور وآثار مثبت خروجی این همسویی به دستگاههای دولتی5- تبیین کاهش استراتژیک های دولت محوری در دستگاههای دولتی6- تبیین و تقویت سیستم هزینه -فایده تحت سیستم های پاسخگویی و مسئولیت پذیری کارکنان بخصوص مدیران دستگاههای دولتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *