مدیریت منابع انسانی

نحوه پیاده سازی بادی سیستم در محل کار در سال 2024

بادی سیستم

آیا می‌دانستید که یک بادی سیستم در محل کار می‌تواند کارمندان شما را بهره‌ورتر و درگیرتر کند و نرخ نگهداری را افزایش دهد؟ همچنین این یک راه عالی برای ایجاد اولین تاثیر قوی جهت استخدام‌های جدید و کمک به آن‌ها برای احساس حمایت و استقبال بیشتر از سمت سازمان است.

گزارش گالوپ نشان می‌دهد که 88 درصد از کارمندان معتقدند فرآیند ورود شرکتشان بی‌اثر است، در حالی که Glassdoor دریافته است که یک برنامه آنبوردینگ موثر می‌تواند نرخ نگهداری را تا بیش از 80 درصد افزایش دهد.

بنابراین، اگر می‌خواهید تلاش‌های خود را بهبود ببخشید، نرخ حفظ کارکنان را افزایش دهید و روحیه کارکنان را در سازمان خود تقویت کنید، پیاده‌سازی یک بادی سیستم می‌تواند راه‌حل عالی باشد.

بادی سیستم در محل کار چیست؟

بادی سیستم در محل کار برای ارائه دانش و حمایت از کارکنان جدید در حین ورود آنها  به سازمان طراحی شده است. در هر  فرآیند استخدامی جدید در چند هفته یا ماه‌های اول استخدام ، شخص استخدام شده با یک کارمند فعلی سازمان جفت می‌شود و کارمند فعلی به عنوان راهنما و تشویق کننده برای کمک به فرد استخدامی جدید در سازمان خود عمل می کند. همچنین گاهی اوقات زمانی که یک کارمند به تیم جدیدی نقل مکان کند یا به یک موقعیت شغلی جدید ارتقا ‌یابد، بادی سیستم پیاده سازی می‌شود.

بادی سیستم اغلب برای معرفی استخدام‌های جدید به تیمشان، کمک به آن‌ها در جهت‌یابی خط‌مشی‌ها و رویه‌های شرکت، به اشتراک گذاشتن دانش و راهنمایی‌ها، عمل به‌عنوان هیئت مدیره و حتی ایجاد یک رابطه دوستی در سازمان استفاده می‌شود.

چرا پیاده سازی یک بادی سیستم در کار ایده خوبی است؟

مزایای بسیاری از بادی سیستم در محل کار وجود دارد. بیایید برخی از مزایای کلیدی را در زیر بررسی کنیم.

  1. بهبود فرآیند آنبوردینگ

یک بادی سیستم خوب در نظر گرفته شده با ارائه یک نقطه تماس قابل اعتماد و دوستانه برای هر گونه سؤال یا پشتیبانی که ممکن است نیاز داشته باشند، به ایجاد یک تجربه مثبت آنبوردینگ برای افراد جدید کمک می کند.

بیش از 93 درصد از کارفرمایان بر این باورند که آنبوردینگ نقش مهمی در تصمیم کارمند برای ترک یا ماندن در شرکت ایفا می‌کند، در حالی که نظرسنجی دیگری نشان داد که 70 درصد از کارمندانی که به شغل خود علاقه دارند و در شغل خود برتر هستند،  گزارش کردند که تجربه مثبتی از فرآیند آنبوردینگ سازمان داشتند.

  1. افزایش سطح بهره‌وری

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه وارویک نشان داده است که کارمندانی که بخشی از یک بادی سیستم در محل کار خود هستند، زمانی که برای اولین بار به کار می‌پیوندند، نسبت به همتایان خود شادتر و 12 درصد بهره‌ورتر هستند. زمانی که یک کارمند برای استقرار در تیم کمک می کند و فعالانه احساس می‌کند که عضوی از تیم است، به بهبود روحیه، ارتباطات، همکاری و عملکرد کمک می‌کند.

  1. تشویق به یادگیری گاه به گاه از طریق اجتماعی شدن

برنامه بادی سیستم به استخدام‌کنندگان جدید کمک می‌کند دانش و مهارت‌های خود را از طریق تعامل اجتماعی با کارکنان فعلی توسعه دهند و یادگیری غیررسمی را تسهیل کنند. استخدام شده جدید این شانس را دارد که دوست خود را در محل کار تماشا کند و آنها را آینه کار خود نماید، که به آنها در توسعه مهارت‌ها و اعتماد به نفس کمک نماید.

  1. تسریع ادغام در فرهنگ شرکت

اگرچه یک فرد استخدام شده جدید ممکن است بسیار با استعداد و مجهز به دانش و مهارت برای انجام کار خود باشند، اما همه افراد دارای مهارت‌های اجتماعی یا شخصیت برون گرا نیستند که به آنها کمک کند در یک محیط کاری جدید مستقر شوند. یک برنامه دوستانه برای استخدام‌های جدید، شانس همه کارمندان را افزایش می‌دهد تا سریعتر در یک سازمان جدید مستقر شوند، استرس و نگرانی‌ها را کاهش دهند و به آنها کمک کنند تا احساس راحتی داشته باشند.

  1. حفظ کارکنان بهتر

جذب نیروی کار یکی از گران‌ترین هزینه‌ها برای هر کسب و کاری است، به همین دلیل است که بهبود نرخ نگهداری بسیار مهم است. اگر استخدام‌های جدید شما احساس ارزشمندی داشته باشند و با تیم و محل کار جدید خود به خوبی کنار بیایند، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند در آنجا بمانند.

برنامه دوستانه

6 مرحله برای توسعه یک برنامه بادی سیستم در سازمان

در اینجا چند گام ساده برای کمک به ایجاد یک برنامه آموزشی موثر برای دوستان در سازمان شما آورده شده است.

مرحله 1: تعیین معیارهای انتخاب دوستان مناسب

اولین قدم این است که ویژگی‌هایی را که به دنبال یک دوست هستید مشخص کنید تا بتوانید افراد مناسب را به خدمت بگیرید. در حالت ایده آل، شما به داوطلبانی از همه بخش‌ها نیاز دارید.

محدود کردن دوستان به بخش منابع انسانی به تیم فشار وارد می کند و زمانی که بخواهید دوستان جدیدی را از بخش‌های مختلف استخدام کنید گزینه ایده آلی نخواهد بود. اگر برای یافتن داوطلب مشکل دارید، سعی کنید با ارائه یک جایزه یا نوعی هدیه، آن‌ها را تشویق کنید.

نکته HR

به دنبال افرادی باشید که صبور، دوستانه، مشتاق، مثبت‌اندیش، آگاه به شرکت، آشنا با مهارت‌ها و تجربیات مرتبط با نقش جدید استخدام شده باشند و  همچنین مایل به گذاشتن زمان، صبور و دلسوز و طبیعتاً با مهارت بالا در تدریس باشند.

مرحله 2: ارتباط دادن افراد جدید با دوستان مناسب

بهترین راه برای اطمینان از جفت کردن افراد جدید با دوستان مناسب این است که از افراد جدید استخدام شده چند سوال بپرسید تا بتوانید آنها را با فردی با شخصیت، سبک یادگیری و اهداف حرفه‌ای مشابه مطابقت دهید. می‌توانید مستقیماً از آن‌ها بپرسید که چگونه به بهترین شکل یاد می‌گیرند یا دوست دارند با چه فردی همراه شوند. گاهی اوقات یک فرد درونگراتر و خجالتی تر ممکن است بخواهد با فردی برونگراتر و اجتماعی‌تر جفت شود تا آنها را متعادل کند و تشویق کند که از منطقه امن خود خارج شوند.

ابزارهای تطبیقی ​​رایگان زیادی وجود دارد که می‌تواند فرآیند جفت شدن را ساده کند. آن‌ها از داده‌ها و الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند تا مناسب‌ترین دوست را برای هر استخدام جدید توصیه کنند و حجم کار را کاهش دهند.

مرحله 3: ارائه  آموزش مناسب به دوستان

برای اطمینان از اینکه دوستان شما برای ایفای نقش‌هایشان آماده هستند و به استخدام‌های جدید کمک می‌کنند، مهم است که آموزش درستی به آنها بدهید. این کار را می‌توان از طریق جلسات کوچینگ، کارگاه آموزشی یا حتی یک دوره آنلاین انجام داد.

به عبارت دیگر، انتظار نداشته باشید که دوستانتان از همان ابتدا متخصص باشند. تا زمانی که داوطلبان حس خوبی از ویژگی‌های طبیعی داشته باشند، می‌توان آنها را به دوستان قوی تبدیل کرد. راه اندازی یک چت گروهی برای همه دوستان نیز یک راه عالی برای به اشتراک گذاشتن دانش و نکات است.

مرحله 4: ارائه چک لیستی از فعالیت‌ها به دوستان

گام بعدی این است که اطمینان حاصل کنید که چک لیستی از تمام کارهایی که می‌خواهید دوستانتان انجام دهند به آن‌ها ارئه دهید. آنها باید بدانند که چه کارها و اقداماتی باید انجام دهند و چه مواردی را باید پیگیری نمایند.

می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • معرفی فرد استخدامی جدید به تیم خود
  • توضیح نقش و وظایف روزانه آنها
  • کمک به آنها در راه اندازی تجهیزات و نرم افزارهای جدید
  • به اشتراک گذاری فرهنگ، ارزش‌ها و ماموریت شرکت
  • پاسخ به سوالات استخدامی جدید یا ارجاع آنان به کسانی که بتوانند کمک کنند.

داشتن یک چک لیست مهم است دوستانتان باید بدانند که در این رویکرد خیلی سختگیر نباشند. آنها را تشویق کنید تا از تجربیات خود در کمک به استخدام‌های جدید استفاده کنند.

بادی سیستم

مرحله 5: تعیین انتظارات هم برای دوستان و هم برای کارمندان جدید

اطمینان حاصل کنید که انتظارات روشنی هم برای دوستانتان و هم برای افراد جدید وجود دارد. به عنوان مثال، کارمندان جدید خود را تشویق کنید تا سوالاتی بپرسند، هر چالشی را که دارند با آنها در میان بگذارند و در صورت نیاز به دنبال پشتیبانی باشند. دوستان خود را تشویق کنید تا راهنمایی روشنی ارائه دهند، به بهترین شکل ممکن به سؤالات پاسخ دهند (یا به شخص دیگری مراجعه کنند)، و مرتباً با استخدام جدید خود تماس بگیرند تا ببینند که چقدر خوب با شرایط کنار آمده‌اند.

مرحله 6: بررسی منظم و جمع آوری بازخورد

گام نهایی برای ایجاد یک برنامه بادی سیستم موفق، جمع‌آوری بازخورد از دوستان و استخدام‌کنندگان جدید است تا میزان پیشرفت برنامه را ارزیابی و ببینید که چگونه می‌توانند آن را بهبود بخشند. ضروری است که شما آماده بازخورد باشید و مایل به رسیدگی به هر مشکلی باشید تا برنامه دوستان شما برای همه افراد (استخدامی‌های جدید) مفید باشد.

نمونه‌هایی از بادی بادی سیستم در محل کار

در اینجا چند نمونه از یک بادی سیستم موفق برای استخدامی‌های جدید در محل کار آورده شده است.

گوگل

به‌عنوان بخشی از فرآیند پذیرش، مدیران استخدام‌های جدید Google (معروف به Nooglers) یکشنبه قبل از اولین روز کاریشان ایمیلی به همراه چک لیستی از وظایف ارسال می‌شود. یکی از این وظایف شامل تطبیق استخدام جدید با یک دوست همسال است. آمارها نشان می‌دهد که وقتی مدیران از این چک لیست پیروی می کنند، استخدام جدید آنها 25 درصد سریع‌تر از زمانی که مدیران از چک لیست پیروی نمی‌کنند، در نقش خود موثر می‌شوند.

اپل

در اپل، همه کارمندان جدید به دقت با یک دوست کاری مطابقت داده می‌شوند تا به آنها کمک کند تا در نقش جدید خود جا بیفتند. دوستان با دقت انتخاب می شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها فرهنگ اپل را دریافت می‌کنند و قادر به ارائه پشتیبانی، اطمینان خاطر، و پاسخگویی به سؤالات استخدام جدید هستند.

بافر

Buffer دارای یک سیستم سه دوستی است که برای 45 روز اول که هر استخدام جدید در شرکت پیاده سازی می‌شود. هر کارمند جدید با یک دوست رهبری (کسی با تجربه زیاد، مانند یک مدیر)، یک دوست موقعیت شغلی (یک همتا که درک خوبی از نقش جدید استخدام شده دارد) و یک دوست فرهنگی (یک کارمند باتجربه که کمک می کند) جفت می‌شود. کارکنان جدید فرهنگ، چشم انداز و اهداف شرکت را درک می کنند).

مایکروسافت

Mirosoft برنامه بادی سیستم همراه خود را با مقایسه کارایی دوستان استخدام شده جدید با دوستانی که استخدام نشده‌اند آزمایش کرد. پس از اولین هفته حضور در نقش جدیدشان، افرادی که تازه استخدام شده‌اند با دوستانشان 23 درصد بیشتر از کسانی که دوستانی نداشتند، از تجربه حضورشان رضایت داشتند.

مایکروسافت از آن زمان برای توسعه برنامه دوستان خود با راه اندازی یک سایت داخلی برای استخدام مدیران جهت تطبیق کارمندان جدید با دوستان خود اقداماتی را انجام داده است.

چک لیست برنامه بادی سیستم کارمند جدید

در اینجا نمونه‌ای از چک لیستی است که منابع انسانی می‌توانند برای کمک به دوستان جدید و کمک به استخدامی‌های جدید استفاده کنند. یک چک لیست دیجیتالی ایجاد کنید که می‌تواند در صورت نیاز اصلاح شود و هر باری که یک دوست با یک استخدام جدید شریک شد، توسط منابع انسانی دنبال شود.

پیاده‌سازی یک بادی سیستم موفق در محل کار می‌تواند به میزان قابل توجهی روند کارکرد شما را بهبود بخشد و به کارکنان شادتر و سازنده‌تر و همچنین نرخ حفظ بالاتر منجر شود. برای ایجاد یک سیستم دوستان موثر، انتخاب دوستان مناسب و ارائه آموزش‌های مناسب به آنها، ارائه چک لیستی از وظایف به همه دوستان، تعیین انتظارات روشن و جمع آوری بازخورد از طرفین می‌تواند کمک کننده باشد و در آخر اینکه سعی کنید با ارائه فیدبک‌هایی از فرآیند برنامه بادی سیستم خود، سعی کنید به مرور این برنامه را بهبود بخشید و تجربیات خود را در آن دخیل نمایید.

1/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه در “نحوه پیاده سازی بادی سیستم در محل کار در سال 2024

  1. محبوبه قراگوزلو گفت:

    مطالب عالی بود. من استفاده کردم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *