بیمه تامین اجتماعی, قانون کار و تامین اجتماعی

مدت زمان و نحوه محاسبه بیمه بیکاری

مدت زمان و نحوه محاسبه بیمه بیکاری

کارگری که بیکار می‌شود، اگه واجد شرایط بیمه بیکاری باشد، از روز اول بیکاری مشمول حمایت‌های قانونی بیمه بیکاری می‌گردد.  این حمایت‌ها شامل پوشش بیمه ای بوده یعنی اینکه این ایام، جهت بازنشستگی جزء سابقه کار این فرد محسوب و ضمنا برای درمان هم، دفترچه بیمه این فرد اعتبار دارد.

 این حمایت‌ها شامل پرداخت مقرری بیمه بیکاری هم می‌شود یعنی از روز اول بیکار شدن، مقرری بیمه بیکاری این فرد برقرار است.  این مقرری مشمول کسر کسور قانونی نیست یعنی قانونا از آن بیمه و مالیات کسر نمی‌شود.  بعضا ممکن است که برقراری مقرری بیمه بیکاری چندماه طول کشد یعنی مثلا فردی در تاریخ ۳۱ خرداد بیکار شده ولی به هر دلیلی (منجمله دلایل قانونی) برقراری بیمه بیکاری این فرد مثلا از آبان ماه شروع شود، در این مثالی که زدیم، هرچند برقراری بیمه بیکاری از آبان ماه انجام شده اما این مقرری از همان ابتدای تیرماه (یعنی از تاریخ بیکار شدن فرد) پرداخت می‌شود.

پس هرچند با تاخیر اما معوقه‌ها هم پرداخت می‌شود. یک کارگر اگه به خدمت سربازی یا زندان رود، اگه مجرد باشد بیمه بیکاری او قطع می‌شود ولی اگر متاهل باشد مقرری ادامه پیدا میکند یک کارگر اگه حداقل شش ماه سابقه بیمه داشته باشه، می‌تواند از حمایت های بیمه بیکاری برخودار شود. حالا اگر مجرد باشه ۶ ماه می‌تواند از بیمه بیکاری برخوردار شود، اما اگه متاهل (یا متکفل) باشد، ۱۲ماه  پس حداقل مدت زمانی که باید سابقه بیمه پردازی داشته باشیم تا بتوانیم از بیمه بیکاری بهره مند شیم ۶ ماه خواهد بود.

0:00 / 0:00
بیمه بیکاری

حالا همین کارگر اگر ۲۵ ماه سابقه بیمه داشته باشد، و مجرد باشد ۱۲ ماه میتواند از بیمه بیکاری برخوردار شود، اما اگه متاهل (یا متکفل) باشد، ۱۸ ماه  پس این مدت زمان برخورداری از بیمه بیکاری بستگی به میزان سابقه بیمه پردازی کارگر و سقف آن هم ۲۴۱ ماه (یعنی ۲۰ سال و یک ماه یا ۷۲۳۰ روز) است یعنی اگه کارگر ۷۲۳۰ روز سابقه بیمه داشته باشد و مجرد باشد ۳۶ ماه می‌تواند از بیمه بیکاری برخوردار گردد، اما اگر متاهل (یا متکفل) باشد، می‌تواند ۵۰ ماه از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شود.

البته اگه کارگر بیکار مسن باشد (یعنی در زمان بیکار شدن حداقل ۵۵ سال سن داشته باشد) این فرد می‌تواند تا زمانی که به سن بازنشستگی برسد، از بیمه بیکاری استفاده کند. نحوه محاسبه مقرری بیمه بیکاری هم به این صورت هست که جمع کل دریافتی این فرد (که حق بیمه از اون کسر شده) در (90) روز قبل از بیکار شدنش، تقسیم به روزهایی که کار کرده شده و ۵۵٪ آن به عنوان مقرری بیمه بیکاری به فرد پرداخت می‌شود.

 اگه این فرد متأهل یامتکفل باشد، به ازای هر فرد تحت تکفل هم ( البته حداکثر تا (4) نفر از افراد تحت تکفل) به ازاء هر کدام از آنها معادل (10%) حداقل دستمزد ماهانه آن سال، به این رقم اضافه و البته در هر حال مجموع دریافتی وی نباید از حداقل دستمزد، کمتر باشد و نباید هم از (80%) متوسط مزد یا حقوق آن فرد (در زمان اشتغال) بیشتر باشد. منظور از افراد تحت تکفل یعنی زن، شوهر فرزندان یا پدر و مادر یا خواهر و برادر که البته هر کدام از این ها شرایط خودش را دارند که در مقاله های دیگر به آن خواهیم پرداخت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *