قانون کار و تامین اجتماعی

سختی کار برای پیمانکاران

سوال :
سئوال وجواب چند روز پیش استاد محمدی در کانال حل اختلاف، پرداختن به مشکل بزرگ پیمانکاران است که بعد از اخذمفاصای ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی ، پیمانکار چه تعهدی برای ۴٪ سختی کاری که از وجود آن بی اطلاع بوده است ( و کارفرمای اصلی موضوع سختی محیط کار را در متن قرارداد ذکر نکرده ) دارد ؟
و سالها بعدازخاتمه پیمان واخذمفاصا حساب ماده ۳۸ کارگران قدیمی اش به دلیل سختی محیط کار کارفرمای اصلی ( که پیمانکار در آنجا پیمان را اجرا کرده ) پیمانکار را مشمول بدهی ۴٪ سختی کار می کنند .
آیا این درست است؟

پاسخ از استاد محمدی :
-برابر ماده ۱۳ قانون کار در مواردی که کار از طریق مقاطعه انجام میگیرد ، مقاطعه دهنده ( کارفرما ) مکلف است قرارداد خود را با پیمانکار به نحوی منعقد نماید که در آن پیمانکار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارگران خود اعمال نماید .
– از آنجا که مقاطعه دهندگان غالبا موضوع سخت و زیان آور کار کارگران را در شرایط عمومی مناقصه لحاظ نمی نمایند و کارفرمایان معمولا و بطور عرف کارگران خود را برای انجام کار پیمان در اختیار پیمانکار قرار می دهند و از طرفی پیمانکار از شرایط سخت و زیان آور بودن کار کارگران بی اطلاع است لذا با توجه به این اوصاف مستند به ماده ۱۳ قانون کار ، پرداخت ۴ درصد بیمه جزء تعهدات کارفرما ( مقاطع دهنده ) خواهد بود .
– علیرغم اینکه پیمانکاران صرفا در مورد مطالبات دوره خود مسئولیت پرداخت دارند لیکن در صورت عدم پیش بینی این موضوع در شرایط مناقصه ، پیمانکار می تواند مبالغ پرداختی به تامین اجتماعی ( از بابت ۴ درصد بیمه سخت و زیان آور ) را از کارفرما مطالبه نماید . بدیهی است مرجع رسیدگی به این دعوا با دادگستری است ‌.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *