آیین دادرسی کار و مراجع حل اختلاف, بیمه تامین اجتماعی, قانون کار و تامین اجتماعی

تغییرات جدید قانون دیوان عدالت اداری

اصلاحات جدید دیوان عدالت اداری

اصلاحات جدیدی که در قانون دیوان عدالت اداری اعمال شده است که از بیست و دوم خردادماه امسال لازم الاجرا هستند .

طبق این تغییرات، اولا فرجام خواهی از رای هیأت های تشخیص و حل اختلاف اداره کار دیگه دو مرحله ای نیست . یعنی اینطور نیست که ابتدا به شعبه بدوی دیوان رفته و بعد قابل اعتراض باشد و بعد به شعبه تجدیدنظر برسد لذا دادخواست ها مستقیما در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مطرح و رسیدگی می‌شوند که ممکن است یک مقدار موجب افت کیفیت آراء شود.

مورد بعدی اینه که در مواردی که رای صادره از مراجع حل اختلاف کار، از طرف دیوان عدالت اداری نقض می‌شود مراجع حل اختلاف کار مکلف هستند که با رعایت رای دیوان، حداکثر ظرف دوماه نسبت به صدور رای اقدام کنند. که یعنی باید شاهد سرعت بیشتری در اجرای آراء دیوان عدالت اداری در مراجع حل اختلاف کار باشیم.

 مورد بعدی هم این هست که در بعضی از مواردی که کارگران یا کارفرمایان به تصمیمات سازمان تامین اجتماعی شکایت دارند یا ادعا می‌کنند که سازمان تامین اجتماعی قانون را اجرا نمی‌کند و کارگر یا کارفرما تقاضای اجرای قانون را از سازمان تامین اجتماعی دارند ابتدا باید تقاضای خودشان را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کنند و سازمان تامین اجتماعی موظف است که در قبال تقاضای آن‌ها، رسیدی به آن‌ها ارائه دهد. 

حالا اگر سازمان تامین اجتماعی ظرف مدت ۳ ماه از دریافت این نامه، به کارگر یا کارفرما پاسخ نداد در این صورت کارگر یا کارفرما می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند خب البته بعضاً ممکن است سازمان تامین اجتماعی از ثبت درخواست‌های کارگران و کارفرمایان یا دادن رسید به آن‌ها خودداری کند که در اینصورت باید بدانیم این کار تخلف هست و کارگران یا کارفرمایان در این صورت می‌توانند خواسته خودشان را از طریق اظهارنامه در سامانه ثنا برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. 

در این صورت، این مدت سه ماه، از زمان ابلاغ اظهارنامه دادگستری به سازمان تامین اجتماعی شروع می‌شود. لذا اگر کارگر یا کارفرما به جای اینکه درخواست خودش را به سازمان تامین اجتماعی بدهد، دادخواست به دیوان ارائه دهد، شعبع دیوان شکایت را رد می‌کند.

0:00 / 0:00
قانون دیوان عدالت اداری

همچنین لازم است این را بگویم که طبق اصلاحیه قانون دیوان عدالت اداری، اگر کارگری نسبت به تصمیم کمیته بیمه بیکاری، یا نسبت به تصمیم اداره کار در مورد بیمه بیکاری خودش معترض بود قبلا باید مستقیما به دیوان مراجعه می‌کرد، اما الان باید به همین شکلی که عرض کردم:

اول درخواست خودش رو به کمتیه استانی بدهد (یعنی در اداره کار ثبت کند) و بعد از گذشتن آن مدت سه ماه، اگه به درخواستش رسیدگی نشد، بعدش به دیوان عدالت اداری دادخواست بدهد.

البته در این دو موردی که الان عرض کردم، رسیدگی به دادخواست کارگر در دیوان عدالت اداری دو مرحله‌ای بوده یعنی ابتدا به شعبه بدوی دیوان عدالت اداری و بعد اگه کارگر به آن معترض بود، به شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *