مدیریت منابع انسانی

تجزیه و تحلیل افراد

تجزیه و تحلیل افراد

در مورد کسب و کار

گوگل یکی از شرکت­‌های بسیار خلاق در دنیا است. بعد از آن که بنیان­گذاری شد، رشد بسیار قابل توجهی داشت. این شرکت بیش از 20.000 کارمند در ده سال گذشته داشته است و نیروی کار خود را هر سال دو برابر می‌­کرد. در سال 2007 تعداد افراد استخدامی جدید با 200 کارمند جدید در هر هفته به اوج رسید.

این مساله به معنای آن بود که گوگل زمان زیادی را صرف استخدام و انتخاب کارمندان جدید کرده بود. هر متقاضی جدید توسط مدیر استخدام و توسط همکاران آینده آن‌ها مصاحبه می­‌شد. برخی از مدیران نصف هفته را صرف صحبت کردن با نیروهای جدید می­‌کردند!

از آنجایی که گوگل زمان زیادی را صرف این مصاحبه­‌ها کرده بود، آن‌ها تصمیم گرفتند که از اعداد برای نشان دادن موثر بودن مصاحبه­‌ها استفاده کنند. گروه کوچکی از دانشمندان داده گوگل، پیش­بینی‌­هایی را تحلیل کردند که مصاحبه‌ کننده‌ها درباره فعالیت آینده متقاضی ارائه کرده بودند. سپس این پیش­بینی‌­ها با عملکرد واقعی افراد جدید مقایسه شدند تا بتوان دریافت که تا چه حد مصاحبه‌­کننده می­‌تواند پیش­بینی موثری داشته باشد. یافته‌ها تعجب­‌برانگیز بودند.

تجزیه و تحلیل افراد چیست؟

تجزیه و تحلیل افراد به معنی نگاه کردن به اعداد است. به جای آنکه فقط به حس ذاتی تکیه شود (یا  فراتر از آن)، تجزیه و تحلیل افراد به سازمان­‌ها کمک می­‌کند که به داده متکی باشند، درست همانطور که گوگل به ارزیابی افراد استخدامی خود کمک کرد. این داده به ما کمک می‌­کند که بهتر تصمیم بگیریم. با تحلیل داده تصمیماتی را می‌­توان براساس حقیقت­‌ها و اعداد گرفت؛ تجزیه و تحلیل افراد یک روش مبتنی بر داده برای مدیریت کردن افراد در کار است (گال، جنسن، و استین، 2017).

این مثال نشان می‌دهد که گوگل به مدیران خود کمک کرد تا افراد بسیار قوی را استخدام کند. با این حال این فرضیه‌­ای بود که آنها قبلا تست نکرده بودند. این مساله از گوگل خیلی بعید است. به جای تکیه بر حس ذاتی، رئیس منابع انسانی (HR) تصمیم گرفت که از اعداد استفاده کند تا ببیند که فرآیند مصاحبه تا چه حد موثر بود و چگونه می­‌تواند بهبود یابد. حتی پیشرفت­‌های کوچک تفاوت زیادی ایجاد می‌­کردند زیرا کارمندان زمان زیادی را صرف مصاحبه با افراد جدید می­‌کردند. این پیشرفت­‌ها هم بخشی از تجزیه و تحلیل افراد هستند. با استفاده از یک روش مبتنی بر واقعیت، سازمان­‌ها قادر هستند فرضیه­‌های خود را در مورد بهتر مدیریت کردن افراد تایید کنند.

تجزیه و تحلیل افراد درباره تحلیل مشکلات افراد در سازمان­ها است. متخصصین منابع انسانی داده‌­های HR ارزشمندی دارند. با این حال با وجود ارزشی که دارند، این داده­ها به ندرت استفاده می­‌شوند. وقتی سازمان­‌ها از این داده برای تحلیل مشکلات افراد خود و ارزیابی سیاست­‌های مردمی با مرتبط ساختن آ‌ن‌ها به نتایج کسب و کار استفاده می‌­کنند، تنها در آن زمان است که آنها با تجزیه و تحلیل افراد سر و کار دارند.

از آنجایی که تجزیه و تحلیل افراد شامل گردآوری و تحلیل داده است، نیازمند مجموعه مهارت­‌هایی است که فراتر از حالت مرسوم در HR می­روند. تجزیه و تحلیل افراد ترکیبی از مدیریت منابع انسانی (HRM)، مالی، و تحلیل داده است.

کتاب اصول اساسی تحلیل افراد

 یکی از دلایلی که ممکن است منجر به شکست در تجزیه و تحلیل افراد شود، این است که فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، ساده انگاشته شود.

مهارت­‌های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل افراد

تجزیه و تحلیل افراد ترکیبی از مدیریت منابع انسانی، مالی و تحلیل داده است. این مساله به معنای آن است که سازمان­ها نیازمند مجموعه مهارت­های مختلفی هستند تا بتوانند تجزیه و تحلیل افراد را انجام دهند. این فرآیند شامل دانش مرسوم مثل انتخاب، استخدام، اخراج، و جبران کردن است. داشتن نگرش در مورد این فرآیندهای HR کمک می‌کند که بتوان به داده معنایی را داد که برای هدایت کردن تجزیه و تحلیل مورد نیاز است اما در عین حال کمک می‌کند که بتوان معنای نتایج تجزیه و تحلیل را هم دریافت.

سازمان­‌ها در حال تشخیص این مساله هستند که درک فعالیت­‌های HR به تنهایی کافی نیست. بلکه لازم است که قادر باشیم داده­‌ها را تحلیل کنیم. این مساله نیازمند مبنای محکمی در روش­‌های تحلیل داده و روش‌های آماری است. در مثال ارائه شده، گوگل تحلیل کرد که آیا مصاحبه­‌ها می­‌توانند فعالیت آینده را پیش­بینی کنند. این مساله را می‌­توان با ارتباط دادن داده سنجید و از تحلیل رگرسیون، از مدل­سازی ساختاری، یا از یکی از روش­‌های دیگر برای تحلیل داده استفاده کرد. برخی از این روش­‌ها نسبت به بقیه بسیار عملی هستند. دانش مورد نیاز برای انتخاب بهترین روش تحلیل داده فراتر از مجموعه مهارت‌­های عملی مرسوم HR می­‌رود.

برای آنکه بتوان تحلیل داده انجام داد، به داده نیاز داریم. این داده اغلب مواقع از سیستم‌­های مختلف نشات می­‌گیرد. به عنوان مثال برای تحلیل داده، گوگل مجبور بود از مصاحبه‌کنندگان بخواهد که به افراد نمره دهند و داده را از سیستم ردیابی متقاضی و سیستم بازبینی عملکرد آن‌ها گردآوری کند. بنابراین تجزیه و تحلیل افراد اغلب مواقع شامل گردآوری داده از منابع یا سیستم‌­های مختلف است، این یکپارچگی نیازمند مهارت­‌های برنامه‌­نویسی و همچنین دانش درباره زیربنای IT شرکت است. برای تحلیل داده به یک تحلیل­گر با اشتیاق برای کار کردن با داده و آمارها نیاز دارید.

در آخر مهم است که به صورت موثر با کسب و کار ارتباط برقرار کنید. این کلید اصلی در آغاز تجزیه و تحلیل است، اما در عین حال در زمان تفسیر نتایج هم مهم است. همانطور که بعدا توضیح داده می­‌شود، مهم است که با مساله تجزیه و تحلیل آغاز کنید که برای کسب و کار خیلی مهم است. علاوه بر آن، وقتی تجزیه و تحلیل داده متکی بر یافته­‌ها است، باید بتوان نتایج را تفسیر و تجزیه و تحلیل کرد.

این کار ممکن است یک چالش باشد زیرا گاهی اوقات اعداد در تضاد با حس ذاتی مدیر یا کارمند HR هستند. تبدیل نتایج از اعداد تحلیلی به داده عملی قابل مشاهده اغلب مواقع بخش نادیده گرفته شده در تجزیه و تحلیل است. علاوه بر آن روش استفاده از داده بر اثرگذاری آن تاثیر می­‌گذارد. می­‌توانید داده را در یک جلسه ارائه کنید، آن را نشان دهید یا با ایمیل ارسال کنید. روش‌­های مختلف ارتباطی نیازمند روش‌­های مختلف ترتیب­بندی و بصری­‌سازی داده هستند. این ظرفیت برای ارائه موثر داده و برای اجرای موفق تجزیه و تحلیل بسیار مهم است.

به طور خلاصه، تجزیه و تحلیل افراد فراتر از مجموعه مهارتی می‌­رود که به صورت مرسوم در بخش HR وجود دارد. ترکیب منحصر به فرد مجموعه مهارت­‌های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل هم آن را تبدیل به چالشی برای توسعه قابلیت‌های تجزیه و تحلیل سازمان می­‌کند. برای آنکه بتوان این مهارت­‌ها را ارتقا داد، HR باید به دنبال افراد جدید با مجموعه مهارت­‌های مختلف بگردد یا در بخش­‌های مختلف در سازمانی با همدیگر کار کنند که این مهارت­‌ها زیاد هستند (مثلا مالی و IT).

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *