مدیریت منابع انسانی

اضافه کار

سوال : اگر تعطيلات رسمي در روزهاي كاري (شنبه تا پنجشنبه) سبب بشه كارگر ٤٤ ساعت در هفته رو پر نكنه آيا كارفرما اجازه داره كارگر را روز تعطيل سر كار بياورد ولي حقوق معمولي بدهد؟
و سوْال ديگه اینکه براي مزد اضافه كار در روز هاي عادي كار شيوه محاسبه مشخصي وجود دارد؟ يا اختيار با كارفرماست كه چه مقدار پول بابت ساعات اضافه كار بدهد؟

پاسخ :
استفاده از تعطیلات رسمی (با استفاده از مزد )حق کارگران است ,به عبارت دیگر, منظور از ۴۴ ساعت کار در هفته (که در قانون کار ذکر شده) ۴۴ ساعت کار در ۶ روز ایام اداری بوده که طبیعتا اگر تعطیلات رسمی به ایام اداری برخورد نماید آن روز را تعطیل نموده و درصورتیکه کارگر در آن روز کار کند ,از ساعت اول مستحق دریافت اضافه کاری میباشد .
نرخ اضافه کاری نیز , معادل یک ساعت کار عادی ,به اضافه ۴۰ درصد فوق العاده اضافه کار میباشد (البته اگر در کارگاهی بیش از این درصد نیز پرداخت میگردد ,طبیعتا به همان روال ادامه پیدا خواهد کرد ).
باآرزوی توفیق
آرمین خوشوقتی

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *