قانون کار و تامین اجتماعی

کارهای سخت و زیان آور گروه ب ماده ۱

فعالیت های گروه (ب) به شرح ذیل می باشند :

1- کار در معادن اعم از تحت الارضی یا سطح الارضی که ایجاب می نماید کارگر در تونل ها و راهروهای سر پوشیده به استخراج بپردازد.
1-1 کار استخراج شامل جدا کردن یا منفجر ساختن مواد از سطح کار ، حمل مواد عملیات مربوط به انفجار ، اداره تاسیسات آب و برق در داخل معدن و به طور کلی هر گونه مباشرت و نظارتی که ایجاب نماید کارگر در تونل ها ، راهرو ها یا میله های معدن انجام وظیفه نماید می باشد.

2- کار در حفر قنوات ، چاه ها ، فاضلاب ها ، تونل های زیر زمینی و مخازن سر بسته.

3- تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره های مشغول به کار و کار مسمر در مجاورت کوره های ذوب به نحوی که کارگر در معرض مستقیم حرارت یا بخارات زیان آور متصاعد از کوره باشد.

4- کارگری که مستقیما و مستمرا در امر تولید در کارگاهای دباغی ، سالامبور سازی و روده پاک کنی اشتغال دارد و کار مسمتر در گندابروها – جمع آوری ،حمل و دفن و بازبافت زباله به صورت غیر مکانیزه.

5- کارگری که مستمرا به امر جمع آوری انتقال و انبار کردن کود( نظافت مستمر طویله ، اصطبل ، سالن های پرورش طیور ) در واحد های دامداری و طیور اشتغال دارد.

6- کار مستمر و مداوم در فضای باز و در ارتفاع بیش از پنج متر از سطح مبنا بر روی دکلها ، اتاقک های متحرک، داربست ها و اسکلت ها.

7-  کار مداوم بر روی خطوط و پستهای انتقال برق با فشار شصت و سه کیلو وات و بالاتر.

8- مشاغل شن پاشی ، پخت آسفالت دستی ، قیر پاشی و ملح پاشی .

9- کار در محل های با فشار محیط غیر معمول از قبیل غواصی.

10- کار مستمر در محیط هایی با فشار صوتی بسیار بالا که امکان کنترل یا حذف آن در محیط یا حفاظت از دستگاه شنوایی با وسایل حفاظت فردی امکان پذیر نمی باشد.

11 – کار در امور سمپاشی باغات و اشجار و مزارع و ضد عفونی اماکن و طویله ها و آشیانه های مرغداری در زمان سمپاشی.

12- کارگری که مستقیما در امر تولید و ترکیب سموم حشره کش ها در زمان انجام کار اشتغال دارد.

13- کار با وسایل دارای ارتعاش که با وجود رعایت مقررات حفاظت فنی و ایمنی در حد غیر معمول باشد و برای سلامتی کارگر زیان آور باشد.

 

تصویر مصوبه را در فایل زیر ملاحظه بفرمائید:

کارهای سخت و زیان آور گروه ب ماده ۱ آیین نامه اجرائی

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *