مدیریت منابع انسانی

چرا باید شغل منابع انسانی را انتخاب کنیم؟

شغل منابع انسانی

شغل منابع انسانی فرصت‌هایی را برای شما فراهم می‌کند تا از رشد کارکنان حمایت و موفقیت سازمانی را هدایت کنید. تقاضا برای خدمات و نرم افزار منابع انسانی همچنان در حال رشد است. تا سال 2030، بازار با نرخ چشمگیر 12.7 درصد در سال رشد خواهد کرد.

چه دانشجوی علاقه مند به منابع انسانی باشید و چه مدیر HR حرفه‌ای که به دنبال ارتقاء مهارت و دانش منابع انسانی خود است، این مقاله به شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

شغل منابع انسانی چگونه است؟

متخصصان منابع انسانی مسئولیت‌های مختلف مرتبط با کارکنان را در یک سازمان انجام می دهند که در درجه اول استخدام، مدیریت و پاداش دادن به کارکنان است. آنها همچنین برای مدیریت موثر این مسئولیت‌ها به مهارت های منابع انسانی مختلفی نیاز دارند.

مسئولیت‌های شغل منابع انسانی

  • استخدام:

منابع انسانی با مدیران استخدام کار می کند تا واجد شرایط ترین نامزدها را برای موقعیت های باز شرکت استخدام کند. آنها پست‌های شغلی می سازند، رزومه‌ها را نمایش می‌دهند، مصاحبه انجام می دهند و ارزیابی‌های قبل از استخدام و بررسی سوابق را انجام می‌دهند. هنگامی که نامزد در نهایت انتخاب شد، منابع انسانی پیشنهاد شغلی را آماده می کند و آنها را همراهی می کند.

  • غرامت و مزایا:

منابع انسانی با دادن حقوق و مزایای رقابتی به کارکنان تضمین می‌کند که به خوبی از آنها مراقبت می‌شود. منابع انسانی باید مطمئن شوند که حقوق و مزایای صحیحی مانند بیمه درمانی، برنامه‌های بازنشستگی، برنامه های سلامتی، بیمه و مرخصی دریافت می کنند.

  • مدیریت عملکرد:

منابع انسانی کارکنان را در مورد نقش‌هایشان آگاه می‌کند، بازخورد سازنده می‌دهد و برای کمک به آن‌ها در دستیابی به اهدافشان پشتیبانی می‌کند.

  • یادگیری و توسعه:

منابع انسانی به توسعه شغلی کارکنان کمک می کند تا به ارتقای مهارت کارکنان و رفع شکاف‌های مهارتی کمک کند. منابع انسانی در طراحی و اجرای برنامه‌های یادگیری و توسعه نقش دارد.

  • روابط کارکنان:

منابع انسانی اطلاعات دقیق و به موقعی را در اختیار کارکنان قرار می‌دهد تا روابط کاری خوبی ایجاد کند و تعامل و حفظ کارکنان را تقویت کند.

  • برنامه ریزی نیروی کار:

بهینه سازی سطح کارکنان یک شرکت برای جلوگیری از کمبود و مازاد نیروی کار.

  • سلامت و رفاه:

حصول اطمینان از اینکه شرکت کاملاً به دستورالعمل‌های بهداشت و ایمنی پایبند است و طرح‌های سلامتی را اجرا می‌کند تا کارکنان در محیط‌های کاری خود احساس امنیت و سلامت کنند.

مهارت های شغل منابع انسانی

  • مدیریت:

سوابق کارمندان را ثبت و به روز کنید. پایگاه داده منابع انسانی را مدیریت کنید و جزئیات کارمندان مانند استخدام‌های جدید، مرخصی‌های استعلاجی، مرخصی ها و اخراج ها را به روز کنید. HR همچنین حقوق و دستمزد را مدیریت می کند و خط مشی ها و رویه‌های منابع انسانی را آماده و مستند می کند.

  • مهارت‌های ارتباطی:

مهارت‌های ارتباطی خوب یک پیش نیاز برای کارکنان منابع انسانی است زیرا آنها به طور مداوم نیاز به برقراری ارتباط با نامزدها در طول استخدام و حضور دارند. آنها همچنین باید به سؤالات کارکنان در مورد حقوق و مزایا پاسخ دهند و تغییرات خط مشی و ابتکارات جدید را به سازمان ابلاغ کنند.

  • مشاوره و کوچینگ:

منابع انسانی به کارکنان کمک می‌کند تا بر اساس مهارت‌ها و علایقشان در برنامه‌های یادگیری و توسعه شرکت کنند. آنها به مدیران خط توصیه می‌کنند که درگیری‌ها و سوء تفاهم‌های بین آن‌ها را مدیریت کنند و گزارش‌های مستقیمشان را برای جلوگیری از تشدید ارائه کنند.

  • تحلیلی و داده محور:

منابع انسانی بینش‌های مبتنی بر داده را به مدیران ارائه می‌دهد و سازمان را قادر می‌سازد تا اهداف استراتژیک خود را اندازه گیری کرده و به آنها دست یابد. این بینش‌ها ممکن است شامل تجزیه و تحلیل داده‌های استخدام مانند هزینه هر استخدام برای ساده کردن فرآیند استخدام یا کاهش هزینه‌های استخدام باشد. یا بررسی داده‌های ارزیابی عملکرد برای تعیین زمینه‌های بهبود و برنامه‌های آموزشی برای افزایش شکاف‌ها.

  • مهارت های سازمانی:

پرسنل منابع انسانی روزانه چندین کار را انجام می دهند، بنابراین باید بتوانند زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند. به عنوان مثال، در استخدام، منابع انسانی باید در بالای برنامه ها باشد، در حالی که اطمینان حاصل شود که مدیران استخدام با روند درخواست به روز نگه داشته می‌شوند. در مزایا و حقوق و دستمزد، منابع انسانی باید با ضرب‌الاجل‌ها کوشا باشد تا مطمئن شود کارمندان حقوق خود را به موقع دریافت می‌کنند.

چرا شغل منابع انسانی

چرا شغل منابع انسانی را انتخاب کنیم؟

کار در منابع انسانی به دلیل نقش حیاتی آن در محل کار و وظایف مختلفی که روزانه باید انجام دهید می تواند هیجان انگیز باشد. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا برخی از افراد  HRرا به عنوان یک شغل انتخاب می کنند.

1. تأثیر استراتژیک

متخصصان منابع انسانی عمیقاً با برنامه ریزی استراتژیک شرکت درگیر هستند. آنها به روش‌های زیر کمک می‌کنند تا استراتژی افراد را با استراتژی کسب و کار هماهنگ کنند:

برنامه ریزی نیروی کار:

منابع انسانی نیازهای کارکنان فعلی و آینده سازمان را بر اساس اهداف استراتژیک شناسایی می کند.

استعدادیابی:

منابع انسانی استعدادهای مناسب را برای ایفای نقش‌های حیاتی در شرکت جذب و استخدام می کند.

مدیریت عملکرد:

منابع انسانی سیستم هایی را توسعه می دهد که اهداف فردی و تیمی را به اهداف سازمانی مرتبط می کند.

یادگیری و توسعه:

منابع انسانی شکاف های مهارتی را تعیین می کند و آموزش هایی را برای رفع این شکاف ها و حتی افزایش عملکرد کارکنان در راستای برنامه استراتژیک ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل منابع انسانی:

منابع انسانی داده های مربوط به عملکرد کارکنان، مشارکت، گردش مالی و سایر معیارهای مرتبط را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند تا تصمیمات استراتژیک بگیرد.

این موقعیت می تواند برای کسانی که علاقه مند به تفکر استراتژیک، حل مسئله و رسیدگی به جنبه‌های مختلف عملکرد یک سازمان هستند مناسب باشد. با توجه به نقش استراتژیک خود در سازمان، معمولاً مجاز به مشارکت در تصمیم گیری در سطوح بالا هستند.

دوره جامع مدیریت منابع انسانی

جهت ارتقاء مهارت‌های منابع انسانی خود می‌توانید در این دوره شرکت و همکاری بهتر و بیشتری با نیروی کار خود داشته باشید.

  1. مسئولیت ها و وظایف متنوع

انتخاب شغل منابع انسانی مسئولیت‌ها و وظایف متنوعی را ارائه می‌دهد. متخصصان منابع انسانی مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده دارند، از استخدام تا مدیریت استعداد و استراتژی. آنها با تیم ها همکاری می کنند و به تک تک کارکنان پشتیبانی می دهند. منابع انسانی همچنین مسئول مدیریت تغییرات در نیروی کار به دلیل تغییرات در فناوری، اقتصاد و تقاضای بازار است.

متخصصان منابع انسانی اغلب در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، که می‌تواند در معرض جنبه‌های مختلف کسب‌وکار قرار بگیرد و انعطاف‌پذیری در انتخاب شغل را افزایش دهد. علاوه بر این، مهارت‌های منابع انسانی در سطح بین المللی بسیار مورد توجه است و امکان کار در محیط‌های فرهنگی و جغرافیایی متنوع را ارائه می‌دهد.

  1. چشم انداز شغلی خوب

چشم انداز شغلی برای حرفه منابع انسانی امیدوارکننده به نظر می رسد و تقاضا برای برخی از نقش‌های منابع انسانی در حال افزایش است. طبق بررسی‌های اداره آمار کار ایالات متحده، استخدام متخصصان منابع انسانی و مدیران منابع انسانی در سال 2031 به ترتیب 8 و 7 درصد افزایش می یابد که نشان دهنده تقاضا برای متخصصان منابع انسانی در این زمینه است. این رشته همچنین شاهد ظهور نقش‌های رو به رشدی بوده است، مانند «افسر ارشد سلامتی» یا رئیس شغل‌های دورکار.

علاوه بر این، در میان چشم‌انداز جهانی در حال تغییر، دنیای منابع انسانی دستخوش دگرگونی‌های قابل‌توجهی شده است و با امواج تغییر سازگار شده و در میان آنها حرکت می‌کند. طی 3 تا 5 سال گذشته، این تغییرات نه تنها نقش منابع انسانی را تغییر داده است، بلکه طیف متنوعی از فرصت ها و چالش ها را برای متخصصان این حوزه ایجاد کرده است.

همانطور که منابع انسانی به تکامل خود ادامه می دهد، از وظایف عمدتاً اداری به رهبری در برنامه ریزی استراتژیک، حمایت از رفاه کارکنان و تسهیل یکپارچه سازی فناوری تغییر می کند. در پرتو این تغییرات، آگاه ماندن از مسیر این رشته و فرصت‌های نوظهور به طور فزاینده‌ای برای متخصصان فعلی و مشتاق منابع انسانی حیاتی شده است.

4. به دست آوردن مهارت‌های قابل انتقال

شغل به عنوان HR می تواند طیف گسترده‌ای از مهارت‌های قابل انتقال را به شما بدهد که می‌تواند در سایر صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار گیرد. مهارت‌های منابع انسانی مانند ارتباطات بین فردی، مذاکره و حل تعارض بسیار قابل انتقال هستند. آنها می‌توانند مفید باشند اگر تصمیم بگیرید تخصص خود را تغییر دهید یا به سمت نقش‌های رهبری بروید.

به عنوان مثال، متخصصان منابع انسانی اغلب در مورد جبران خسارت مذاکره می کنند و مهارت های مذاکره در فروش و مدیریت قرارداد ارزشمند است. آنها همچنین به کارکنان پشتیبانی و کمک می دهد و مهارت های خدمات مشتری شامل حفظ روابط خوب با مشتری یا رسیدگی به نگرانی ها و مشکلات مشتریان است. هوش عاطفی نیز یک مهارت مهم منابع انسانی است. این مهارت برای نقش‌های رهبری، مدیریت تیم و هر موقعیتی که نیاز به ارتباط موثر دارد، ارزشمند است.

5. تاثیر بر فرهنگ سازمانی

متخصصان منابع انسانی می‌توانند به ایجاد یک محیط فراگیر و با عملکرد بالا کمک کنند و بر تجربه کلی کارکنان تأثیر بگذارند. منابع انسانی مسئول استخدام افرادی است که با ارزش‌های شرکت مطابقت دارند. آن‌ها فعالیت‌های تیم‌سازی، برنامه‌های شناسایی و نظرسنجی‌های کارکنان را برای ارتقای مشارکت کارکنان اجرا می‌کنند.

آنها با تعیین اهداف و انتظاراتی که منعکس کننده آن هستند، فرآیندهای مدیریت عملکرد را با فرهنگ شرکت هماهنگ می کنند. آنها برنامه‌های آموزشی مانند تنوع و شمول و توسعه رهبری ارائه می دهند که فرهنگ سازمان را تقویت می کند.

نحوه شروع شغل منابع انسانی

داشتن دانش و شایستگی‌های اساسی هنگام شروع یک حرفه در منابع انسانی بسیار مهم است. در اینجا یک نقشه راه نمونه برای شروع مسیر شغلی HR شما آورده شده است:

  1. آموزش و پرورش

متخصصان منابع انسانی باید دارای مدرک لیسانس در منابع انسانی، روانشناسی، مدیریت بازرگانی یا یک رشته مرتبط باشند. آنها همچنین می توانند دوره‌های مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی، روابط کار و قانون استخدام را بگذرانند تا پایه و اساس قوی منابع انسانی ایجاد کنند.

در سرآمد مدیریت جامع منابع انسانی، شریک تجاری منابع انسانی و تمامی دوره‌های مربوط به قانون کار و تامین اجتماعی برگزار می‌گردد.

  1. کسب تجربه مرتبط

برای به دست آوردن بینش عملی و تجربه در مورد عملکردهای منابع انسانی، به دنبال دوره های کارآموزی یا مربیگری منابع انسانی باشید که در آن می توانید توسط کارکنان ارشد منابع انسانی در مورد نکات این بخش آموزش ببینید. همچنین می‌توانید برای پروژه‌های کوتاه‌مدت منابع انسانی در داخل یا خارج از سازمان خود داوطلب شوید تا بیاموزید کار منابع انسانی چگونه است.

شرکت در بوت کمپ منابع انسانی سرآمد می‌تواند علاوه بر کسب دانش و تخصص حوزه مدیریت منابع انسانی و همچنین شریک تجاری منابع انسانی ، پروژه و نمونه‌های عملی را طی کرده و دوره کارآموزی هم ببینید.

  1. گواهینامه دریافت کنید

مانند هر شغل دیگری، متخصصان منابع انسانی برای ارائه ارزش بیشتر به سازمان و گسترش مهارت‌های منابع انسانی خود نیازمند ارتقاء مهارت مستمر هستند. گواهینامه‌ها فرصتی را فراهم می کنند تا در زمینه خود با هم آشنا و مهارت‌های بیشتری را برای اعمال این نقش به دست آورید. شما با شرکت در تمامی دوره های منابع انسانی سرآمد گواهینامه دوره را دریافت کرده و به عنوان مدرک می‌توانید از آن استفاده و در سازمان‌ها استخدام شوید.

  1. برای موقعیت‌های اولیه منابع انسانی درخواست دهید

به دنبال نقش‌های اولیه منابع انسانی باشید تا شروع به ساختن حرفه منابع انسانی خود کنید، مانند دستیار منابع انسانی، استخدام‌کننده یا هماهنگ‌کننده منابع انسانی. هنگامی که موقعیتی را پیدا کردید، رزومه خود را با برجسته کردن مهارت‌های منابع انسانی مرتبط، دوره‌های کارآموزی و گواهینامه‌هایی که گرفته‌اید، مطابق با آگهی‌های شغلی تنظیم کنید.

یک نامه پوششی تهیه کنید که در آن علاقه خود را به نقش آگهی شده، مهارت‌های مرتبط، تجربه کاری و اینکه چگونه می‌توانید به رشد شرکت کمک کنید، توضیح دهید. علاوه بر این، در مورد شرکت تحقیق کنید و با دانستن پاسخ‌هایی که در مورد مهارت‌ها و تجربیات خود می‌پرسید، برای مصاحبه خود آماده شوید.

بوت کمپ منابع انسانی

 دوره‌هایی پر از چالش‌های متفاوت برای آنکه افراد بتوانند توانایی، مهارت و شایستگی‌های خود را در حوزه منابع انسانی بالا ببرند.

مسیرهای شغلی در  شغل منابع انسانی

متخصصان منابع انسانی گزینه‌های بیشتری نسبت به همیشه دارند، زیرا مشاغل دیگر خطی نیستند. شما می‌توانید از میان تخصص‌های مختلف که با توانایی‌ها و اهداف شغلی بلند مدت شما در منابع انسانی مطابقت دارد، انتخاب کنید.

نقشه‌برداری مسیر شغلی شغل منابع انسانی شامل تعیین مهارت‌ها و تجربه کاری هدف و همسو کردن آنها با نقش‌های مختلف منابع انسانی است. جدول زیر نمونه‌ای از پیشرفت شغلی معمولی در HR را ارائه می دهد:

سطح

نقش

خلاصه نقش

تازه کار (مبتدی)

تحلیلگر منابع انسانی

وظایف مدیریت منابع انسانی مانند استخدام و حقوق و دستمزد را انجام دهید

تازه کار (مبتدی)

تحلیلگر منابع انسانی

تجزیه و تحلیل داده های منابع انسانی برای ارائه توصیه هایی در مورد استخدام و حفظ کارکنان

سطح متوسط

شریک تجاری منابع انسانی

کمک و راهنمایی مدیران خط در اجرای استراتژی های منابع انسانی که از اهداف تجاری شرکت پشتیبانی می کند.

سطح متوسط

مدیر مزایا

بر مدیریت برنامه ها و سیاست های مزایای شرکت مانند برنامه های بازنشستگی، بیمه نامه های مرخصی، طرح های بیمه و برنامه های سلامت نظارت می کند.

سطح ارشد

مدیر منابع انسانی جهانی

فرآیندهای بین‌المللی منابع انسانی شرکت را رهبری می‌کند و از سازگاری و انطباق قانونی در سراسر مکان‌های جغرافیایی اطمینان می‌دهد.

سطح ارشد

معاونت، منابع انسانی

همکاری با C-suite در حصول اطمینان از عملیات موثر منابع انسانی در راستای همسویی با برنامه ریزی و استراتژی کلی شرکت

منابع کلیدی

شغل منابع انسانی تطبیق پذیری در مهارت ها و مسئولیت ها را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شما می‌توانید تأثیر مثبتی بر زندگی کارکنان و سازمان داشته باشید. برای شروع یک حرفه موفقیت آمیز در حوزه منابع انسانی، مدرک لیسانس و گواهینامه ها را تکمیل کنید، تجربیات مربوطه را از طریق کارآموزی منابع انسانی یا داوطلب شدن در پروژه‌های منابع انسانی به دست آورید و برای مشاغل منابع انسانی در سطح پایه درخواست دهید.

همانطور که برای کار بر روی نقش‌های مبتدی منابع انسانی وقت می‌گذرانید، می‌توانید شغل خود را به سمت‌های سطح متوسط ​​و ارشد مانند مدیر جهانی منابع انسانی یا معاون منابع انسانی ارتقا دهید. این به شما امکان می دهد به طور قابل توجهی به فرهنگ و سودآوری سازمان کمک کنید.

سوالات متداول

منابع انسانی شغل خوبی برای افرادی است که علاقه مند به انجام مسئولیت های متنوع و تأثیرگذاری مثبت بر افراد و سازمان ها هستند. متخصصان منابع انسانی مسئول جذب و حفظ کارمندان هستند و اطمینان حاصل می کنند که آنها به خوبی پاداش می‌گیرند و از آنها حمایت می شود تا بتوانند بهترین عملکرد خود را انجام دهند طبق BLS، چشم انداز شغلی برای متخصصان و مدیران منابع انسانی سریعتر از میانگین برای همه مشاغل است.

شما می‌توانید سفر منابع انسانی خود را با گذراندن دوره‌های کارشناسی مرتبط و تقویت مهارت‌ها و ویژگی‌های قابل انتقال مانند ارتباطات، هوش هیجانی، حل مسئله، مدیریت زمان و حل تعارض آغاز کنید. سپس، می‌توانید برای مشاوره یا دوره‌های کارآموزی که اجازه می‌دهد در معرض عملکردهای منابع انسانی قرار بگیرید تا از نحوه عملکرد منابع انسانی ایده بگیرید، درخواست دهید.

به این پست امتیاز دهید

1 دیدگاه در “چرا باید شغل منابع انسانی را انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *