توسعه منابع انسانی سرآمد, قانون کار و تامین اجتماعی

نحوه تنظیم قرارداد راننده (بدون ماموریت)

قرارداد راننده

یکی از قراردادهای مهم در حوزه کسب و کارهای مربوط به حمل و نقل قرارداد راننده است. با افزایش میزان تولید و توسعه و حمل و نقل جاده‌ای امروزه شاهد استخدام راننده توسط شرکت و سازمان مختلف دولتی و خصوصی هستیم. استخدام راننده شاید به نظر کار ساده‌ای باشد ولیکن بسیار مهم و حساس است چرا که باید حوادث جاده‌ای و انتخاب فرد سالم و مورد اعتماد را هم در نظر گرفت.

اهمیت تنظیم نمونه قرارداد استخدام راننده

همانطور که گفته شد شرکت‌های مسافربری در قبال کالا و خدمات مشتریان خود که در دست راننده است مسئولیت دارند و هر چه ارزش و قیمت کالا بیشتر باشد به طبع مسئولیت آن سنگین‌تر است چرا که گاها استخدام راننده منتهی به رساندن مسافران از مبدا به مقصد نیست بلکه انتقال انواع کالاها از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر است بنابراین اینکه کالا درست و به موقع و سالم به مقصد و به دست مشتری تحویل داده شود امر بسیار بسیار مهمی است زیرا اگر کوتاهی از سوی راننده وارد شود می‌تواند به برند و اعتبار سازمان حمل و نقل آسیب وارد کند و میزان سود و درآمد دریافتی آنان را تحت تاثیر قرار دهد دقیقا همینجاست که تنظیم قرارداد اهمیت پیدا می‌کند.

انواع قرارداد کار راننده

باتوجه به ساختار و عملکرد شرکت حمل و نقل نوع قرارداد راننده متفاوت است.

  • قرارداد راننده با خودرو

نکته مهم در قرارداد راننده با خودرو درواقع جذب راننده مجرب و متعهد و تهیه وسیله نقلیه استاندارد و کارآمد است. در حمل و نقل با خودرو می‌تواند کالا و یا مسافر باشد. لذا اینکه راننده بتواند نحوه ارتباط با مسافر را بداند و یا اینکه آنقدر مسئولیت پذیر وو منظم باشد که کالا را درست جا به جا کند و تحویل دهد بسیار امر مهمی است. در این نوع قرارداد باید نوع خودرو را هم در نظر گرفت چرا که می‌تواند بر مفاد موجود قرارداد تاثیر گذار باشد. منظور از خودرو درواقع خودروهای بنزینی همچون خودروهای سدان، وانت‌ها، ون‌ها و همچنین خودروهای نیمه سنگین همچون مینی بوس‌ها می‌باشد. 

  • قرارداد راننده بدون خودرو

فقط این نکته را در نظر داشته باشید که گاها شرکت‌ها خود دارای خودرو هستند و فقط به دنبال راننده مجرب و متعهد می‌گردند اما گاهی اوقات استخدام راننده با خودرو است یعنی خود راننده باید دارای خودرو باشد.

  • قرارداد راننده کامیون

همانطور که واضح است راننده ماشین سنگین متحمل سختی و شرایط حساسی تری است. در قرارداد کار راننده کامیون باید هزینه‌های مربوط به سوخت، روغن موتور، لاستیک‌ها و همچنین استهلاک ماشین با توجه به دور بودن مسیرها درنظر گرفته شود.

  • قرارداد راننده اتوبوس

از آنجایی که هنوز از اتوبوس برای جا به جایی مسافران در شهرهای مختلف استفاده می‌شود لذا انتخاب راننده مناسب و باتجربه اهمیت زیادی دارد و شرکت‌های مسافربری با انتخاب درست راننده خود چه از لحاظ ظاهر و فنی اتوبوس و چه از لحاظ توانایی راننده و مهارت‌های لازم او در رانندگی با یکدیگر رقابت می‌کنند و سعی دارند بهترین اتوبوس و راننده ها را انتخاب نمایند تا درصد رضایت مشتریان زیادی را جذب کنند. آنچه که واضح است این است که برای پیشگیری از بروز هر گونه مشکلی بهتر است میان راننده و شرکت حمل و نقل حتما قراردادی منعقد گردد.

  • قرارداد راننده پخش

راننده پخش می‌تواند جا به جایی انواع کالاها و محصولات اعم از خوراکی، نفتی، دارویی، ساختمانی و… را بر عهده داشته باشد. از طرفی با رشد استارت اپ‌ها و ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و در بستر اینترنت تنظیم این قراردادها بیش از پیش رواج پیدا کرده و دارای اهمیت بسیاری می‌باشد.

هر راننده باید بداند که در قبال مسئولیت و وظایفی که دارد باید از سمت کارفرما پاداش و دستمزد دریافت کند از این رو برای جلوگیری از پایمال شدن حق و حقوق کارفرما و کارگر که در اینجا راننده است باید قراردادی مطابق قانون کار تنظیم شود تا به عنوان مثال راننده بداند که مطابق مطابق ماده 148 قانون کار، شخص کارفرما موظف است برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی مربوط به کارگران (رانندگان) خود اقدام کند. لذا توصیه میکنیم پیش از همکاری با هر شرکتی پیگیر مفاد قرارداد و تنظیم آن با کارفرما باشید.

برخی تعهدات رایج راننده‌ها

در ادامه به برخی از تعهدات راننده اشاره می‌کنیم.

  • راننده باید متعهد شود که مدارک لازم برای حمل و نقل خودروهای سنگین و سبک همچون گواهینامه پایه یک، کارت خودرو، بیمه نامه، برگه معاینه فنی و… را داشته باشد. در صورت بروز هرگونه مشکل که ناشی از عدم وجود این مدارک، شرکت حمل و نقل هیچ مسئولیتی ندارد.
  • راننده باید از لحاظ جسمی و روانی سالم بوده و هیچ گونه مواد مخدر، روان گردان و آرامبخشی استفاده نکند.
  • راننده باید تمامی اتفاقاتی که در مسیر انتقال بار پیش می‌آید را بلافاصله به شرکت حمل و نقل (کارفرما)، اطلاع دهد.
  • راننده موظف است تمامی مشکلات مربوط به خودرو رو پیش از سفر رقع و به شکل سالم با آن سفر کند.
  • حفظ ایمنی و بررسی نحوه بسته بندی بارها به عهده راننده است.
  • راننده باید با توجه به نوع بار سرعت و دقت را رعایت نماید.
  • راننده باید با سایر رانندگان و مسافران رفتار مناسبی داشته باشد.

برخی تعهدات رایج کارفرما

کارفرما موظف است پاداش، سنوات و عیدی راننده را در موعد مقرر پرداخت کند.

شرکت حمل و نقل موظف است ناوگان خود را بعد از شست و شو و نظافت، برای انتقال کالا به مقصد در اختیار راننده قرار دهد.

کارفرما در نمونه قرارداد کار راننده موظف خواهد بود که اطلاعات لازم در خصوص نوع کالا و همچنین امکانات لازم برای نگهداری از آن را در اختیار شخص راننده بگذارد در غیر اینصورت مسئولیت هرگونه خرابی با خود اوست.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص قرارداد کار راننده با کارفرما چه به صورت تمام وقت یا پاره وقت با مشاوره منابع انسانی سرآمد در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *