قانون کار و تامین اجتماعی

طرح طبقه بندی مشاغل

سوال : یکی از همکاران ما ، قبل از استقرار طرح طبقه بندی جدید شرکت ، با ماهمکاری داشته اند .
بعد از استقرار طرح طبقه بندی جدید ، بایستی حقوق ایشان کاهش می یافت که بدلیل اینکه نباید حقوق پرسنل بعد از استقرار طرح کاهش بیابد ، حقوق ایشان را کم نکردیم .
یعنی اگر مزد شغل ایشان قبل از طرح ۳ میلیون تومان بود ، و مزد شغل ایشان بعد از اعمال طرح جدید به ۲.۵ میلیون تومان باید کاهش می یافت ، ما حقوق وی را کم نکردیم.
چندماه پیش ایشان از مجموعه خارج شد .
اخیرا دوباره درخواست بازگشت به همان شغل قبلی ( و استخدام مجدد در شرکت ) نموده است .
علیرغم گذشت ششماه از انفصال و قطع همکاری ایشان با شرکت ، هنوز با ایشان تصفیه حساب نشده است .
سوال اینکه آیا صرف عدم تصفیه حساب با نامبرده میتواند دلیل موجهی بر این باشد که با حقوق قبلی ( بدون کاهش ) مشغول به کار شود ؟
یعنی بدلیل اینکه تصفیه حساب نکرده ، به جای اینکه با مزد شغل ۲.۵ میلیون تومان جذب شود ، با همان مزد شغل قبلی خود ( قبل از خروج ) به مبلغ ۳ میلیون تومان جذب گردد .

پاسخ از استاد کرم بیگی :
اگر خروج از خدمت کارگر یکی از مصادیق ماده ۲۱ بوده ( مثلا قراردادش خاتمه یافته یا استعفا کرده و با رعایت ترتیبات قانونی استعفای وی محقق شده ) و عدم دریافت وجوه پایان کار تاثیری در استمرار خدمت وی ندارد و در استخدام جدید برابر شرایط مورد توافق وارد خدمت می شود و کارفرما قانونا تکلیفی به حفظ شرایط قبلی وی از جمله پرداخت تفاوت تطبیق به وی را ندارد.ولو آنکه در همان شغل سابق قرار گیرد.اما اگر هنگام خاتمه کار قبلی طرفین شرایط دیگری را توافق کرده باشند یا فاصله خدمتی به دلیل تعلیق بوده حسب مورد بر اساس شرط و یا احکام مربوط به تعلیق باید رفتار شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *