مدیریت منابع انسانی

روز منابع انسانی

روز حرفه ای منابع انسانی

آیا می دانستید که روزی به متخصصان منابع انسانی اختصاص داده شده است؟ روز حرفه ای منابع انسانی در  تاریخ 26 سپتامبر برگزار می‌شود! به عنوان یک متخصص منابع انسانی، این روز فرصتی است تا در مورد حرفه خود فکر کنید، کار سخت خود را جشن بگیرید و بر پیشرفت حرفه‌ای خود تمرکز کنید.

برای گرامیداشت روز منابع انسانی (حرفه ای) ، ارزش استراتژیک منابع انسانی در یک سازمان و اینکه کدام حوزه‌های توسعه حرفه‌ای منابع انسانی را باید در آینده در اولویت قرار دهیم، بررسی خواهیم کرد.

روز منابع انسانی چیست؟

روز منابع انسانی در مورد ارج نهادن به کار ارزشمند متخصصان منابع انسانی است. این روز هر سال در 26 سپتامبر جشن گرفته می‌شود.

گرامیداشت روز منابع انسانی چگونه شروع شد؟ فرماندار کل سر پاتریک آلن این روز را در اکتبر 2013 برای ادای احترام به حرفه منابع انسانی آغاز کرد. با این حال، روز حرفه ای منابع انسانی در چندین کشور نیز جشن گرفته می شود، اگرچه ممکن است به اندازه روز جهانی منابع انسانی شناخته شده نباشد.

روز حرفه ای منابع انسانی یا روز منابع انسانی (حرفه ای)  فقط به خاطر ارج نهادن به متخصصان منابع انسانی نیست، بلکه صرف وقت برای فکر کردن و اولویت دادن به پیشرفت حرفه ای شماست. همچنین زمانی برای افزایش آگاهی در مورد منابع انسانی در حرفه و تجارت به طور کلی است، به ویژه از آنجایی که HR یکی از مشاغلی است که سریع‌ترین رشد را دارد.

روز حرفه ای منابع انسانی چه زمانی است؟

هر سال، روز منابع انسانی (حرفه ای) در 26 سپتامبر جشن گرفته می شود. در اینجا مروری مفید از پنج سال آینده می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که این تاریخ ویژه را از دست ندهید.

مدل عملیاتی منابع انسانی

تاریخچه منابع انسانی

منابع انسانی در طول سالیان متمادی تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. هنگامی که کار تغییر می کند، انتظارات سازمان ها و نقش منابع انسانی در ایجاد این انتقال نیز تغییر می کند. منابع انسانی نیز در راستای تغییر شرایط کسب و کار توسعه یافته است. به عنوان مثال، انقلاب صنعتی دوم منجر به تولید شد. این تغییر منجر به نیاز منابع انسانی به تمرکز بیشتر بر روی سلامت و رعایت مقررات در محل کار شد. بیایید برخی از لحظات کلیدی در تاریخچه منابع انسانی را بررسی کنیم.

جدول زمانی

لحظات کلیدی در تاریخچه منابع انسانی

اوایل دهه 1900

اعتقاد بر این است که شرکت ملی صندوق ثبت در ایالات متحده اولین بخش پرسنل را پس از یک سری اعتصابات و مسائل مربوط به کنترل کیفیت ایجاد کرده است. این بخش در درجه اول به استخدام، ایمنی محل کار و شکایات کارکنان رسیدگی می کرد.

دهه 1910-1920

فردریک دبلیو تیلور، مهندس آمریکایی، جنبش مدیریت علمی را برای بهبود بهره وری کارگران آغاز کرد. او در سال 1911 کتاب اصول مدیریت علمی را نوشت که پایه و اساس مدیریت پرسنل متمرکز بر کارایی را بنا نهاد.

دهه 1930-1950

رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم منجر به افزایش مشارکت در اتحادیه های کارگری شد. قوانینی مانند قانون ملی روابط کار از حقوق کارگران برای عضویت در اتحادیه در ایالات متحده حمایت می کند.

دهه 1960-1970

مجموعه ای از قوانین پیشگامانه در دهه 1960 تصویب شد: قانون پرداخت برابر، قانون حقوق مدنی در ایالات متحده و قانون روابط نژادی در بریتانیا. در نتیجه، فرصت های برابر و رفتار منصفانه شروع به شکل دادن به شیوه‌های منابع انسانی کرد. اصطلاح “منابع انسانی” در دهه 1960 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. در دهه 1970، مقررات دیگری مانند قانون ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) تمرکز بیشتری بر ایمنی محل کار به نقش منابع انسانی اضافه کرد.

دهه 1980-1990

استفاده از رایانه در محل کار از افزایش فناوری منابع انسانی مانند سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی (HRIS) پشتیبانی می‌کند و امکان ذخیره و دسترسی الکترونیکی سوابق کارمندان و حقوق و دستمزد را فراهم می‌کند. این امر باعث شد که برخی از شرکت ها واحدهای منابع انسانی خود را کوچک یا برون سپاری کنند.

دهه 2000

اگرچه تحول دیجیتال با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها در اواخر دهه 2000 ادامه یافت، “منابع انسانی” به عنوان بخش “مردم” و “استعداد” تغییر نام داد. تاکید فزاینده‌ای بر بهبود روابط HR با کارکنان وجود دارد که منجر به ابتکارات بیشتر درگیر شدن کارمندان می شود.

در حال حاضر

منابع انسانی یک عملکرد استراتژیک‌تری است که در پیشبرد رشد کسب و کار سازمان حیاتی است.

بوت کمپ منابع انسانی

 دوره‌هایی پر از چالش‌های متفاوت برای آنکه افراد بتوانند توانایی، مهارت و شایستگی‌های خود را در حوزه منابع انسانی بالا ببرند.

چگونه منابع انسانی به ارزش سازمان می‌افزاید؟

بدون تردید، منابع انسانی نقش اساسی در موفقیت یک سازمان ایفا می کند، عمدتاً به دلیل درک عمیق متخصصان منابع انسانی از افراد و نحوه هدایت عملکرد سازمانی از طریق افراد.

منابع انسانی در طول چرخه عمر کارکنان ارزش ارائه می کند. از استخدام، آموزش و توسعه و مدیریت عملکرد گرفته تا تعامل و رفاه. ناگفته نماند دیگر ابرقدرت منابع انسانی، همسو کردن اهداف استراتژیک سازمان با ابتکارات و فرآیندهای کلیدی منابع انسانی است.

اگرچه پرداختن به وسعت و عمق مسئولیت‌های منابع انسانی چالش برانگیز است، اما در اینجا چند راه برای افزایش ارزش منابع انسانی وجود دارد:

  • استعدادیابی و استخدام:

منابع انسانی تضمین می کند که سازمان استعدادهای مناسب را با مهارت ها و قابلیت‌های مناسب برای ایفای نقش‌های مختلف جذب می کند. با تأمین استعدادهای برتر، منابع انسانی به سازمان کمک می کند تا اهداف استراتژیک خود را تحقق بخشد.

  • توسعه مهارت و شایستگی:

از طریق طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و توسعه، منابع انسانی کارکنان را با مهارت ها، دانش و شایستگی‌های مورد نیاز برای تبدیل اهداف سازمان به واقعیت مجهز می کند.

  • برنامه ریزی جانشین پروری و توسعه رهبری:

منابع انسانی با پیش بینی فعال الزامات رهبری، برنامه‌های جانشینی را توسعه می دهد که رهبران آینده را برای قدم گذاشتن در نقش‌های حیاتی شناسایی می کند. برنامه ریزی از قبل، اختلالات را به حداقل می رساند و انتقال را هموارتر می کند.

  • مدیریت عملکرد:

با روش‌های ارزیابی عملکرد به خوبی طراحی شده که اهداف فردی و تیمی را به اهداف استراتژیک مرتبط می‌کند، منابع انسانی کارکنان را راهنمایی می‌کند تا مشارکت‌هایشان را درک کنند و زمینه‌های رشد را شناسایی کنند.

  • مشارکت کارکنان:

منابع انسانی ابتکاراتی را برای الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در کارکنان طراحی می کند تا بهترین تلاش خود را انجام دهند، که به سازمان کمک می کند تا به نتایج تجاری خود دست یابد.

  • مدیریت تغییر:

در طول تحول و تغییر، HR انتقال را مدیریت می کند. آنها کارکنان را در جریان قرار می دهند، به نگرانی‌ها رسیدگی می کنند و آموزش‌های لازم را برای اطمینان از فرآیند مدیریت تغییر یکپارچه ارائه می‌دهند.

  • فرهنگ سازمانی:

منابع انسانی هنجارها و رفتارهای فرهنگی مورد نظر را با ارتقای چشم انداز کلی سازمان به کارکنان و پرورش فرهنگ شمول، تعلق و اعتماد شکل می دهد و تقویت می کند.

  • تصمیم گیری مبتنی بر داده:

 با استفاده از تجزیه و تحلیل نیروی کار، منابع انسانی بینش‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهد که تصمیمات استراتژیک مانند مدیریت استعداد، تخصیص منابع و افزایش عملکرد را راهنمایی می کند.

  • مدیریت ریسک و انطباق:

منابع انسانی اطمینان حاصل می کند که تمام اقدامات سرمایه انسانی مطابق با استانداردهای قانونی و نظارتی است. این امر خطرات بالقوه شهرت را که می‌تواند بر اهداف استراتژیک تأثیر منفی بگذارد، به حداقل می رساند.

  • تجزیه و تحلیل افراد:

با تعریف و ردیابی معیارهای مربوط به جذب استعداد، عملکرد کارکنان، تعامل و موارد دیگر، تیم‌های منابع انسانی اطمینان حاصل می‌کنند که این معیارها با معیارهای استراتژیک همسو هستند. این تلاش ها تصویر روشنی از پیشرفت و زمینه‌های بهبود ارائه می‌دهد.

دوره جامع مدیریت منابع انسانی

جهت ارتقاء مهارت‌های منابع انسانی خود می‌توانید در این دوره شرکت و همکاری بهتر و بیشتری با نیروی کار خود داشته باشید.

توسعه مستمر منابع انسانی حرفه ای شما

روز منابع انسانی (حرفه ای) روز مناسبی برای تفکر در مورد پیشرفت حرفه‌ای شماست. از آنجایی که چشم انداز کسب و کار و جامعه به سرعت در حال تغییر و تحول هستند، منابع انسانی باید برای کمک به سازمان و کارکنان در مسیر کار در مسیر مختل شده سازگار شوند.

به عنوان مثال، پذیرش مدل‌های کاری جدید، جذب سریع هوش مصنوعی تولید شده یا فشارهای فزاینده بر سازمان‌ها برای اتخاذ شیوه‌های پایدار را در نظر بگیرید. این تغییرات مستلزم یادگیری مهارت‌های جدید برای ادامه پیشرفت در منابع انسانی و ارائه ارزش برای سازمان است. چارچوب T-Shaped HR از متخصصان منابع انسانی در انطباق با این انتظارات و چالش های جدید پشتیبانی می‌کند.

این چارچوب پنج شایستگی و مهارت اصلی مورد نیاز برای رویارویی با این چالش‌ها و تبدیل شدن به یک عملکرد تاثیرگذار منابع انسانی را فراهم می‌کند.

بیایید برخی از شایستگی‌های اصلی را که باید توسعه دهید، بیان کنیم:

5 مهارت اصلی برای توسعه به عنوان یک متخصص منابع انسانی

در اینجا پنج شایستگی اصلی وجود دارد که همه متخصصان منابع انسانی بدون در نظر گرفتن سطح، نقش یا اندازه سازمانی به آنها نیاز دارند:

  • هوش تجاری:

 توانایی تبدیل هدف، مأموریت، اهداف و زمینه سازمان به استراتژی. این سیاست‌ها و فعالیت‌های منابع انسانی را به بهترین نحو در خدمت منافع سازمان قرار می‌دهد.

  • سواد داده:

توانایی خواندن، اعمال، ایجاد و انتقال داده ها به اطلاعات ارزشمند برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای تصمیم گیری کلیدی.

  • چابکی دیجیتال:

توانایی استفاده از فناوری برای افزایش تأثیر منابع انسانی و آماده سازی سازمان برای اتخاذ ابزارها و شیوه‌های جدید دیجیتال.

  • حمایت از افراد:

 توانایی ایجاد یک فرهنگ شرکتی قوی، بهترین استفاده از مردم و عمل به عنوان یک قهرمان مورد اعتماد و متخصص ارتباطات.

  • تعالی اجرا:

توانایی تفسیر روندهای خارجی، تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و ایجاد استراتژی‌های تجاری مشترک برای دستیابی به نتایج تجاری پایدار.

علاوه بر این، متخصصان منابع انسانی باید حداقل یک شایستگی را در حوزه‌های شایستگی تخصصی، مانند رشد استعدادها یا بهبود عملکرد افراد، توسعه دهند. متخصصان منابع انسانی در صورتی که مسئولیت مدیریت افراد تیم‌های منابع انسانی را بر عهده داشته باشند، باید در رهبری مهارت کسب کنند.

حرفه ای شدن به شکل T

حقیقتی در پشت کلیشه‌ای وجود دارد که یک متخصص منابع انسانی از کلاه‌های زیادی استفاده می‌کند. احتمالاً در حال حاضر بخشی از چندین پروژه چندکاره ای هستید که به طیف گسترده‌ای از دانش و مهارت نیاز دارد. و اگر نیستید، به زودی خواهید بود.

تبدیل شدن به یک حرفه‌ای منابع انسانی به شکل T، مهارت‌های حرفه ای HR شما را افزایش می دهد، به ویژه مجموعه مهارت‌های شما را برای مدیریت ابتکارات استراتژیک متنوع مانند تنوع و شمول، تحول دیجیتال، استراتژی سازمانی و توسعه رهبری گسترش می‌دهد.

روز حرفه ای منابع انسانی یعنی رشد حرفه‌ای خود

روز  منابع انسانی (حرفه ای) برای همه متفاوت خواهد بود. متخصصان منابع انسانی شایسته تقدیر هستند. در چند سال گذشته، شما با چالش‌های باورنکردنی ناشی از همه‌گیری مواجه شده‌اید و بسیاری از شما در تلاش‌های بازیابی سازمان خود طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌ها و روش‌های کار جدید  محور بوده‌اید.

همانطور که دستاوردهای خود را در روز منابع انسانی (حرفه ای) جشن می گیرید، به این فکر کنید که چگونه پیشرفت حرفه ای منابع انسانی خود را در اولویت قرار می دهید. کسب مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم، مانند مهارت‌های یک متخصص منابع انسانی به شکل T برای آماده شدن برای چالش‌هایی که در آینده با آن روبرو خواهیم شد، بسیار مهم است. نقش استراتژیک در حال رشد شما در هدایت سازمان شما به سمت آینده نامطمئن کاری ضروری خواهد بود.

سوالات متداول

روز منابع انسانی یا همان روز حرفه ای منابع انسانی در مورد ارج نهادن به کار ارزشمند متخصصان منابع انسانی است. این روز نقش باورنکردنی متخصصان منابع انسانی را به رسمیت می‌شناسد و آگاهی را در مورد حوزه منابع انسانی به طور کلی افزایش می‌دهد.

روز منابع انسانی (حرفه ای) هر سال در 26 سپتامبر جشن گرفته می‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *