قانون کار و تامین اجتماعی, مدیریت منابع انسانی

دستورالعمل مربوط به چگونگی توجیه و آموزش کمیته‌‌‌‌های طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌ بندی مشاغل

کمیته‌‌‌‌های طبقه ‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل

در اجرای ماده (9) ‌‌‌‌‌آیین‌نامه نحوه انتخاب و فعالیت دفاتر مشاور فنی، مصوب ۱۳۸۹ شورای عالی کار از تاریخ صدور این دستورالعمل تا اطلاع ثانوی نحوه آموزش اعضای کمیته‌‌‌‌های طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل کارگاه‌‌‌‌‌هایی که طرح طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل آنان در دست تهیه بوده و به تصویب نهایی نرسیده و یا از این پس مبادرت به تهیه طرح می‌نمایند به قرار زیر خواهد بود.

1- کلیه دفاتر مشاوره فنی و کارشناسان (طراحان)‌‌‌‌‌ ذی‌ربط قبل از شروع هرگونه عملیات اجرایی طرح بایستی ترتیب آموزش اعضای کمیته‌‌‌‌های طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل کارگاه طرف قرارداد را فراهم نمایند.

‌‌تبصره- در مورد کارگاه‌‌‌‌‌هایی که قبل از صدور این دستورالعمل اقدام به تهیه مقدمات اجرای طرح نموده و تاکنون طرح آنان به تصویب نرسیده اجرای مفاد بند (۱) حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ صدور این دستورالعمل می‌باشد.

2- کار آموزش اعضای کمیته‌‌‌‌های طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل طبق اعلام این اداره کل به عهده شخص کارشناس (یا مشاوره فنی حسب مورد) و یا واحد آموزشی که این اداره کل معرفی خواهد کرد می‌باشد که در این صورت هزینه‌‌‌‌های آموزش طبق تعرفه واحد آموزشی توسط کارشناس (دفاتر مشاوره فنی) باید پرداخت شود.

‌‌تبصره- هرگاه کارشناس یا دفتر مشاور فنی که کار آموزش اعضای کمیته‌‌‌ها به وی محول شده بخواهد از افراد دیگری برای ارائه آموزش‌‌‌‌ها استفاده کند با اطلاع این اداره کل مانعی ندارد ولیکن در هر حال مسئولیت نتیجه کار با وی خواهد بود.

۳- آموزش در محدوده موضوعات زیر است:

الف- کلیات و تعاریف طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل (به نحوی که حاوی اطلاعات لازم و کافی از طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل و فواید و کاربردهای آن باشد و به آموزش‌گیرنده شمای عمومی از آن به دست دهد)

ب- قوانین و مقررات مربوط به طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل

ج- کلیاتی راجع به حقوق کار

د- تشریح نظام ارزیابی مشاغل (در حد توضیح کامل عوامل و امتیازات).

ح- تشریح دستورالعمل اجرایی طرح (در حد توضیح کامل مواد و مفاهیم).

ط- نحوه تنظیم جدول مزد و تعیین ضریب ریالی.

ی- وظایف اعضای کمیته‌‌‌‌های طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل

ک- وظایف کارشناسان (طراحان) طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل و یا دفاتر مشاوره فنی در زمینه قراردادهای طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل

ل- مراحل مختلف تهیه طرح طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل و مشاغل متمم

م- آشنایی با مراجع مرتبط با طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی (اداره کل طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل، مزد و بهره وری و سایر مراجع وزارت کار و امور اجتماعی)

آیا می‌دانید؟

قانونا این امکان مهیا شده است که هر کارگاه بتواند متناسب با شرایط خود و مقتضیات صنعت و بازار کار، طرح طبقه‌بندی مشاغل مختص خود را طراحی و اجرا نموده و با رعایت الزامات قانونی به تایید وزارت کار رسانده و جایگزین طرح طبقه بندی مشاغل نماید.

4- آزمون مربوطه از اعضای کمیته‌‌‌‌های طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل توسط اداره کل طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌بندی مشاغل، مزد و بهره‌وری انجام می‌شود. هرگاه نمرات هر یک از اعضاء به حد نصاب لازم نرسد باید مجدداً آموزش لازم در مورد وی انجام شود و تجدید آموزش در ارزیابی عملکرد کارشناس و دفتر اثر منفی داشته و چنانچه اثبات شود که در این خصوص مسامحه‌‌ای از طرف کارشناس و دفتر صورت گرفته با توجه به بند (ج) ماده (۲۳) ‌‌‌‌‌آیین‌نامه نحوه انتخاب و فعالیت دفاتر مشاوره فنی مراتب به هیات موضوع ماده (۶) ‌‌‌‌‌آیین‌نامه منعکس می‌گردد.

‌‌تبصره- در هر حال عملکرد کارشناس (یا دفاتر) در زمینه آموزش در پیشینه خدمتی کارشناس و دفتر موثر است.

این دستورالعمل همچنین شامل کارشناسان و دفاتری که مبادرت به انجام عملیات مربوط به طرح‌‌‌‌های متمم یا تجدید ارزیابی مشاغل می‌نمایند نیز می‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *