مدیریت منابع انسانی

تعدیل نیرو با احترام – بخش اول

هیچ کس از این کار خوشش نمی آید، با این حال چنین اتفاقی می افتد. در شرکت شما تعدیل نیرو ضروری شده و شما به عنوان مدیر منتخب، باید آن را با کمترین اثرات جانبی ممکن عملی نمایید. اما شما داستان های وحشتناکی از افرادی شنیده اید که قبلا تعدیل نیرو انجام داده اند و یا شاید خودتان چنین تجربیاتی دارید و این بار میخواهید کار را به شکل درست انجام دهید. اگر شما هم مثل باقی مدیران باشید همه سوالاتتان با “چطور” شروع خواهد شد.

  • چطور از مشکلات قانونی پیشگیری کنید؟
  • چطور سطح اخلاقیات را بالا نگه دارید ؟
  • چطور شهرت خود را در بازار حفظ کنید؟
  • چطور جلوی یک تیتر وحشتناک در خبرها را بگیرید؟

اجباری نیست که تعدیل نیرو همیشه فرد خارج شده را دچار درماندگی، افراد بازمانده در شرکت را دچار خشم و مدیران را دچار استرس و شرکت را دچار مشکات قانونی نماید. یا بی اعتباری و کاهش شهرت را به همراه داشته باشد. این فرآیند را درست انجام دهید تا تمامی افراد درگیر ماجرا از آن سالم خارج شوند.

یک سازمان باید اهداف عملکردی و مالی خود را شناسایی کند. افرادی که باقی می مانند باید از نحوه عملکرد مدیران خود راضی باشند و از آن انگیزه بگیرند و شاید مهم تر از همه این باشد که افرادی که باید خارج شوند با احساس احترام به کارفرمایان مجموعه را ترک کنند.

آنها باید با همان انرژی مثبتی خارج شوند که برای گذار شغلی ضروری است.

 

چرا باید نگران باشیم ؟

  1. تاثیر بر کارمندانی که از مجموعه خارج میشوند.

تعدیل نیرو یکی از مهمترین و شخصی ترین مسائلی است که ممکن است برای یک کارمند پیش بیاید.این امر میتواند بر وضعیت مالی، نظر او نسبت به خودش، روابطش با خانواده و دوستانش تاثیر بگذارد.

اما اگر این کار با نهایت احترام نسبت به این فرد صورت گیرد این افراد با حس اعتماد به نفس زیادی به جست و جوی کار جدید میروند و احترامشان نسبت به شرکت بیشتر میشود.

ولی اگر تعدیل به روش ناشیانه انجام شود، افراد با خشم ار مجموعه خارج میشوند، سردرگم میشوند و حتی از خود خجالت میکشند. و حتی ممکن است انرژی خود را به جای پیدا کردن کار جدید صرف در ضربه زدن به مدیران خود و سازمانی که از آن خارج شده اند، نمایند.

  1. تاثیر بر کارمندانی که نرفته اند .

سایر کارمندان در مراحل تعدیل نیرو به شکل قابل درکی دچار استرس خواهند شد. همه همیخواهند بدانند که چه کسی دست به چه کاری میزند و افرادی که از مجموعه خارج میشوند در نهایت به چه وضعی در می آیند ؟

اگر کارمندانتان اعتقاد داشته باشند که آنها که رفته اند یا دارند میروند به شکل عادلانه ای مورد تعدیل نیرو قرار گرفته اند در نهایت مشکلات کمتری به وجود خواهد آمد.

مثلا اگر کارمندانتان از عملکرد سازمان نراضی و ناخشنود باشند، عملکرد مناسب آنها کاهش می یابد و روحیه سازمان دچار مشکل میشود .

  1. تاثیر بر مدیران تصمیم گیرنده

مدیران تصمیم گیرنده نیز میتوانند به دلیل تصمیمات دردناک این که چه شغلی باید حذقف شود و چه شغلی باید بماند و این که چه کسی باید بماند یا چه کسی باید حذف شود دچار مشکلات و ناراحتی های فراوان شده اند.این کار واقعا ساده نیست.

گاهی اوقات گاهی اوقات این تصمیم گیری ها میتوانند واقعا برای فرد سخت و دردذناک باشند و شما به عنوان یک تصمیم گیرنده واقعا در معرض استرس و خستگی خواهید بود. در نتیجه عملکرد خودتان هم تحت تاثیر قرار میگیرد. به همین دلیل در برنامه ریزی برای تعدیل نیرو باید سریع عمل کنید. در غیر این صورت باید انرژی زیادی را صرف تفکر و نگرانی در مورد اتفاقات احتمالی بکنید. هر چه بعد از برنامه ریزی تعدیل را کش بدهید اوضاع برای تصمیم گیران سخت خواهد شد.

 

ادامه دارد ….

 

منبع : تعدیل نیرو – ریچارد اس. دیمز

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *