مدیریت منابع انسانی

بنچ مارک منابع انسانی | راهنمای مبتدیان

بنچ مارک منابع انسانی

در این مقاله از سایت توسعه منابع انسانی سرآمد می‌آموزیم که چگونه متخصصان منابع انسانی می‌توانند برنامه‌های بهبود قدرتمندی را از طریق بنچ مارک ایجاد کنند.

ما در سال 2022 هستیم و قطعا بر کسی پوشیده نیست که داده ها قدرت هستند. موفق‌ترین رهبران منابع انسانی امروزی از داده‌ها برای اطلاع از هر تصمیمی که می‌گیرند استفاده می‌کنند، از تصمیم‌گیری برای استخدام افراد و نحوه محاسبه حقوق و دستمزد و مزایا (و خیلی بیشتر).

داشتن داده‌های در دسترس عالی است، اما چگونه می‌توانید ارزش آن را برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر درباره آینده نیروی کارتان تقویت کنید؟

راز در معیارسنجی نهفته است، تمرین مقایسه معیارها و فرآیندهای عملکرد کسب و کار با استانداردهای دیگر شرکت‌و صنعت‌ها.

اگر یک متخصص منابع انسانی هستید و علاقه‌مند به رقابتی نگه داشتن کسب و کار خود هستید، به بنچ مارک ادامه دهید تا درباره این استراتژی بهبود عملکرد مبتنی بر داده و نحوه اجرای آن بیشتر بدانید.

معیار منابع انسانی چیست؟

محک زدن یا بنچ مارک منابع انسانی فرآیند مقایسه معیارهای کلیدی منابع انسانی سازمان با معیارهای کسب و کارهای مشابه است. معیار HR همچنین می‌تواند مستلزم مقایسه معیارهای امروزی شما با نتایج سال‌های قبل باشد.

چرا بنچ مارک HR برای کسب و کارها مفید است؟

 دلیل شماره 1: کمک به شناسایی دقیق مشکلات سازمانی

بنچ مارک منابع انسانی زمینه‌ای را فراهم می‌کند که رهبران منابع انسانی به منظور بررسی نقاط ضعف عملکرد سازمانشان به آن نیاز دارند. به عنوان مثال، اگر نرخ حفظ سازمان خود را با یک رقیب یا معیار صنعت مقایسه کنید و متوجه شوید که نرخ شما بسیار پایین‌تر است، این نشان می‌دهد که احتمالاً یک مشکل سازمانی وجود دارد که باعث گردش داوطلبانه بالاتر از حد متوسط می‌شود.

 دلیل شماره 2: کمک به تعیین دقیق جایی که سازمان در حال موفقیت است

از سوی دیگر بنچ مارک منابع انسانی، معیارسنجی تشخیص اینکه کجا سازمان شما از رقبا بهتر است را آسان‌تر می‌کند. با ادامه مثال بالا، ممکن است متوجه شوید که نرخ حفظ شما در واقع بسیار بالاتر از میانگین صنعت است. این در حال حاضر یک پیروزی است، اما پس از آن می‌توانید بیشتر در مورد آنچه در استراتژی منابع انسانیتان به این نرخ حفظ بالا کمک می‌کند، غوطه‌ور شوید تا بدانید چه چیزی باعث می‌شود محل کار شما برای کارمندان مطلوب باشد.

دلیل شماره 3: بهبود تصمیم گیری مبتنی بر داده برای تیم‌های منابع انسانی

در نهایت بنچ مارک منابع انسانی HR، انگیزه تجزیه و تحلیل داده‌های معیار HR این است که بفهمید چگونه می‌توانید تجارت خود را در مسیر درست حرکت دهید. چه از یک استاندارد صنعتی، چه معیارهای منابع انسانی رقیب یا عملکرد گذشته خود به عنوان یک چارچوب مرجع استفاده کنید، تأثیر آن همچنان یکسان است: تصمیم گیری آگاهانه‌تر در مورد استراتژی منابع انسانی کسب و کارتان.

فرآیند سنجش منابع انسانی در 6 مرحله

  1. تعیین حوزه کاری

اگرچه می‌توانید تقریباً هر جنبه‌ای از منابع انسانی را معیار قرار دهید، اما بهتر است یک حوزه را انتخاب کنید تا تلاش‌های خود را در معیارسنجی متمرکز کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید همه چیز را از ترکیب نیروی کار و ساختار سازمانی خود گرفته تا بودجه بخش منابع انسانی خود معیار قرار دهید، اما اگر سعی کنید این کار را به یکباره انجام دهید، بیرون آمدن از فرآیند بنچ مارک منابع انسانی با یک چشم انداز روشن یک چالش خواهد بود. از اینکه چه چیزی و چگونه باید بهبود یابد.

 

2. جمع آوری داده‌های داخلی

همانطور که در مرحله بالا ذکر شد، باید معیارهایی را که قرار است به عنوان نقاط مقایسه در فرآیند بنچ مارک HR خود استفاده کنید، تعریف کنید. برای مثال، اگر تشخیص داده‌اید که مشارکت کارکنان جزء معیارهاست باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

امتیاز خالص پروموتر کارمند (eNPS): روشی برای سنجش میزان تمایل کارکنان شما به توصیه محل کار خود به خانواده یا دوستانشان.

نرخ نگهداری: تعداد کارمندانی که در شرکت شما برای مدت معینی در مقایسه با تعداد کل کارکنان در آن دوره می‌مانند.

نرخ ارتقای داخلی: اندازه‌گیری که در آن موقعیت‌های باز شده در سازمان شما توسط استخدام‌های داخلی پر می‌شود.

نرخ جابجایی داوطلبانه کارکنان: نرخی که کارمندان با میل خود شرکت شما را در یک دوره معین ترک می‌کنند.

اگر قصد دارید به طور منظم به عنوان یک استراتژی بهبود عملکرد کسب و کار بنچ مارک کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که در نرم افزار تجزیه و تحلیل منابع انسانی سرمایه گذاری کنید. ابزارهای تجزیه و تحلیل منابع انسانی نه تنها داده‌ها و بینش‌هایی در مورد نیروی کارتان در اختیار شما قرار می‌دهند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا ابتکارات منابع انسانی را طراحی و اجرا کنید که به نفع آینده کسب و کار شما باشد.

3. جمع آوری داده‌های داخلی یا قدیمی برای مقایسه

اکنون یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های فرآیند بنچ مارک منابع انسانی، جمع‌آوری داده‌های معیار داخلی یا به‌طور جایگزین، داده‌های داخلی سال‌های قبل.

اگر قصد استفاده از داده‌های داخلی سایر شرکت‌ها را دارید، مطمئن شوید که به کسب و کارهایی در همان صنعت، با اندازه مشابه و در صورت امکان در همان منطقه جغرافیایی نگاه می‌کنید. همچنین بدانید که به دست آوردن اطلاعات رقبا کار آسانی نیست. بیشتر اطلاعات نیروی کار محرمانه تلقی می‌شود، بنابراین اگر در این مسیر حرکت می‌کنید، گزینه‌های محدودی دارید.

یکی از گزینه‌ها استفاده از داده‌های قابل دسترسی عمومی مانند اطلاعات مزایا و پاداش در آگهی‌های شغلی و وب‌سایت‌های بررسی کارفرما (مانند Glassdoor) است، اما با این استراتژی خطر استفاده از داده‌های قدیمی یا نادرست را دارید. اگر با کسب و کارهای مشابه ارتباط دارید، یک رویکرد بهتر این است که مصاحبه یا ارسال یک پرسشنامه رسمی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود بفرستید، اما مطمئن شوید که انگیزه تحقیقات خود را اعلام کرده‌اید.

اگر قصد دارید از داده‌های داخلی قدیمی برای مقایسه در فرآیند بنچ مارک منابع انسانی خود استفاده کنید، می‌توانید از سیستم نرم افزار منابع انسانی خود برای دسترسی به اطلاعات سال‌های قبل استفاده کنید. اگر در طول سال‌ها اطلاعاتی را جمع‌آوری نکرده‌اید، یک نوع سیستم مدیریت داده را در نظر بگیرید، خواه این سیستم مدیریت منابع انسانی (HRMS) باشد یا ابزار دیگری.

در نهایت، بهترین راه برای به دست آوردن داده‌های معیار قابل اعتماد در بنچ مارک منابع انسانی، تهیه گزارش معیار صنعت از یک موسسه تحقیقاتی معتبر است.

به عنوان مثال، گارتنر چندین گزارش از سال گذشته در دسترس مشتریان دارد:

  • معیارهای بودجه و کارایی منابع انسانی
  • معیارهای انعطاف پذیری کارکنان بر اساس عملکرد و سطح
  • معیارهایی برای نقش‌ها و مسئولیت‌های روسای منابع انسانی منطقه‌ای و/یا واحدهای تجاری

4. تجزیه‌ و تحلیل تفاوت بین معیارهای خود و داده‌های مقایسه‌ای

هنگامی که تمام داده‌های مورد نیاز برای معیار (هم سازمان شما و هم اطلاعات خارجی یا قدیمی) جهت بنچ مارک منابع انسانی را در اختیار دارید، در این صورت زمان مقایسه معیارها فرا رسیده است. برای انجام این کار، یک صفحه گسترده یا گزارش با دو مجموعه معیار در کنار هم بسازید، سپس محل تراز بودن داده‌ها و همچنین محل انحرافات قابل توجه را شناسایی کنید.

انحراف بین داده‌های شما و داده‌های مقایسه‌ای نباید در ارزش اسمی «خوب» یا «بد» در نظر گرفته شود. در واقع، باید انتظار انحرافات را داشت، زیرا هر کسب‌وکاری از نظر نحوه عملکرد متفاوت است، هر چه این اختلاف بیشتر باشد، نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر و بیشتر می‌شود.

به عنوان مثال، اگر هزینه به ازای هر استخدام شما بسیار بالاتر از داده‌های مقایسه‌ای است، ممکن است به این دلیل باشد که در یک مکان رقابتی استخدام می‌کنید که در آن زمان و هزینه بیشتری برای ایفای یک نقش نیاز است. اما این لزوماً یک دلیل نیست، شما می‌توانید دایره استخدام خود را گسترش دهید تا کارگران راه دور در سایر مکان‌های جغرافیایی (شهر و یا کشورهای مختلف) را شامل شود، امیدواریم این امر کمک کند که نامزدهای واجد شرایط بیشتری را زودتر وارد فرآیند استخدام در سازمان خود کنید.

5. ایجاد برنامه‌ی بهبود بر اساس تحلیل‌هایتان

در فرآیند بنچ مارک منابع انسانی، تجزیه و تحلیل شما از داده‌های معیار باید نشان دهد که کدام بخش از استراتژی افراد شما را می‌توان بهبود بخشید. در مرحله بعد، وقت آن است که قلم را روی کاغذ بیاورید و در مورد چگونگی انجام آن فکر کنید. طرحی که ایجاد می‌کنید باید مستقیماً به آنچه فکر می‌کنید محرک‌های شکاف عملکرد در فرآیند بنچ مارک منابع انسانی هستند، بپردازد.

به عنوان مثال، اگر ENPS شما در کنار داده‌های مقایسه‌ای ضعیف است، اولین گام از برنامه، جمع‌آوری بازخورد در مورد تجربه کارکنان در سازمان شما از کارکنانتان است.

6. اندازه گیری اثربخشی برنامه

البته، هر زمان که یک برنامه بهبود را شروع می‌کنید، باید نتایج را اندازه گیری کنید تا به طور دقیق قضاوت کنید که آیا این برنامه موفق بوده یا خیر. خوشبختانه، شما از قبل می‌دانید که چه معیارهایی را باید تنظیم کنید، زیرا این معیارها همان معیارهایی هستند که باعث تمرکز بر برنامه بهبود شما شده‌اند.

نکات مهم بنچ مارک منابع انسانی

اگر قصد دارید معیار را به عنوان بخشی از استراتژی بهبود عملکرد کسب و کار خود قرار دهید، مطمئن شوید که منابع زیر را نشانه گذاری کرده‌اید.

  • 3 نمونه معیار HR از یک HR حرفه‌ای: نگاهی اجمالی به محک زدن در عمل از یک متخصص واقعی منابع انسانی داشته باشید.
  •  نرم‌افزار منابع انسانی: داشتن ابزار نرم‌افزار منابع انسانی مناسب به معنی زمان کمتری است که اعداد و ارقام را مشخص می‌کند و زمان بیشتری را برای درک آن‌ها معنا می‌کند. جستجوی خود را با لیستی از بیش از 20+ سیستم نرم افزاری HR با رتبه برتر شروع کنید.

روی پلتفرمی سرمایه گذاری کنید که بهبود مستمر را در اولویت قرار دهد. در حال حاضر، ما در بحبوحه کمبود گسترده استعدادها هستیم که بیش از 75 درصد از مدیران عامل را بر آن داشته تا استراتژی استعداد خود را برای رسیدگی به دلایل اصلی خطر استعداد (محتوای کامل در دسترس مشتریان گارتنر) تغییر دهند.

به عنوان یک رهبر منابع انسانی، شما مسئول حمایت از نیروی کار امروز و برنامه ریزی برای آینده هستید. اجازه ندهید سازمان شما با شکست در اقدامی عقب بماند. اتخاذ فرآیند بنچ مارک منابع انسانی منظم به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد استراتژی استعداد خود بگیرید و خوشبختانه، طیف گسترده‌ای از ابزارهای نرم‌افزار منابع انسانی امروزی برای کمک به کاهش بار اینجا هستند.

چه به یک راه حل مدیریت داده نیاز داشته باشید که داده‌های کارمندان را ذخیره و معنا کند، یا به دنبال یک پلتفرم پیشرفته تجزیه و تحلیل منابع انسانی که بینش‌ها را به برنامه‌های بهبود تبدیل می‌کند، ابزاری وجود دارد که متناسب با نیازها و بودجه شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *