انواع شاخص های کلیدی عملکرد

Posted by: tamasco
Category: مدیریت عملکرد, مدیریت منابع انسانی
مدیریت عملکرد کارکنان

انواع شاخص های کلیدی عملکرد
یکی از رایج ترین دسته بندی ها، بر اساس کارایی و اثربخشی است.
در شاخص های مربوط به کارایی نحوه استفاده و بهره برداری از منابع، برای نیل به نتایج سنجیده می شود. اگر یک سازمان در مقایسه با سازمان دیگر جهت نیل به یک هدف معین از منابع کمتری استفاده نماید، این سازمان از لحاظ کارایی وضعیت بهتری دارد. از جمله معیارهای کارایی می توان به زمان، هزینه و کیفیت اشاره نمود .
زمان : یک شاخص عملکردی بسیار رایج برای فرآیندها “زمان چرخه” است که به آن زمان عملیات نیز گفته می شود. زمان چرخه زمانی است که موضوع در گردش ( از ابتدا تا انتهای فرآیند ) را طی می کند.
هزینه : اگر چه در این ارزیابی بر هزینه تمرکز داریم، اما این بعد میتواند شامل گردش مالی، سود ویژه یا درآمد نیز باشد.
کیفیت : از دو جهت قابل بررسی است: از دید مشتری ( کیفیت خارجی ) و از دید افراد درگیر در فرآیند ( کیفیت داخلی ).
کیفیت را می توان بعنوان رضایت مشتری از محصول یا فرآیند تعبیر کرد.

چرا شاخص های کلیدی عملکرد ؟

1- توافق روی اهداف شغلی
2- بهبود فرآیند ها و اصلاح شغل
3- تعیین میزان فاصله با اهداف عملکردی
4- پرداخت مبتنی بر عملکرد و شایستگی
5- ثبت وقایع حساس و ارائه بازخورد به موقع به کارکنان

Author: tamasco