مدیریت منابع انسانی

ارائه بازخورد صادقانه به کارمندان و ایجاد انگیزه در آنان

ارائه بازخورد1 صادقانه به کارمندان و ایجاد انگیزه در آنان

نوشته : سودهیر سینگ

وبلاگ: منابع انسانی امروز Human Resource Today

مترجم : شیما جعفرزاده

انگیزش

همواره ارائه بازخورد مناسب به کارمندان و نحوه ی ارائه ی آن ، موضوعی چالش بر انگیز بوده است.

اگر این بازخورد صادقانه  که درباره خود کارمند است به درستی به وی انتقال داده شود میتواند در وی ایجاد انگیزه کرده و موجب موفقیت او شود. وقتی کارمندان شما یک دستور العمل مناسب برای انجام کارهایشان یا یک شرح شغل مناسب برای عملکردشان داشته باشند، که کاملا مشخص و واضح باشد و مظایف آنها به درستی  مشخص شده باشد ، و همچنین در کنار آن از بازخوردهای مناسب شما نیز بهره مند شوند ، پس در این صورت از حد اکثر توانایی خود در انجام امور استفاده خواهند کرد.

چرا بازخورد صادقانه مهم است ؟

آیا تاکنون از عملکرد خود در محیط کار متعجب یا شگفت زده شده اید ؟ مثلا از اینکه کاری را خوب یا بد انجام داده باشید ؟ آیا به دنبال چرایی این رفتار بوده اید ؟ شاید دلیل ش این باشد که شما بازخورد مناسبی ار رئیس خود درباره عملکردتان دریافت نکرده اید!

ارائه ی بازخورد خواه مثبت باشد خواه منفی ، برای ایجاد یک محیط کار موفق ، حیاتی است.

میتوان گفت بازخورد صادقانه ستون فقرات انتظاراتی را می سازد که مدیران یک شرکت حرفه ای و بزرگ از کارمندان خود دارند. و در مقابل به کارمندان نیز کمک می کند تا بدانند که چگونه بهتر عمل کنند ، بدون ارائه بازخورد کارمندتان نمیتواند بهترین عملکردش را برای انجام امور شرکت به کار گیرد.

پس مدیران بزرگ همواره بهترین و صادقانه ترین بازخورد را به کارمندانشان  ارائه میکنند و در کنار آن سعی میکنند تا در جهت اصلاح امور کارمندانشان را همیاری کنند.

در واقع بسیاری از مسائل و اشتباهات که تصور میشود در اثر اشتباه کارمندان ایجاد شده است در واقع در اثر عدم ارائه بازخورد مناسب و صادقانه در زمان مناسب خود بوده است.

زمانی که سعی دارید به نیروی کارتان انگیزه ی بیشتری بدهید بد نیست بدانید این بهترین زمانی است که آنها بازخورد های شما را بشنوند.

هیچ وقت اجازه ندهید کارمندانتان نسبت به شما و کارشان دچار تردید شوند. ( تردید نشانه ی عدم ارائه بازخورد است). این عدم اطمینان و تردید باعث میشود کارمندتان نداند از وی چه انتظاری می رود و بنابراین کارها انجام نمی شود. به آنها اجازه بدهید در یک خط مشی از پیش تعیین شده که مورد تائید شما نیز هست ، ازادانه در مورد کار و حرفه ی خود تصمیم بگیرد و عمل کند، آنگاه آثار پیشرفت در حرفه و کار خود را خواهید دید.

اهمیت ارائه

نحوه ارائه بازخورد بسیار مهم است. اگر این امر به درستی انجام شود محیط کار با جوی مثبت خواهید داشت . اگر در هنگام تصحیح اشتباه کارمندتان بتوانید بازخوردتان را به نحوی مناسب به وی ارائه نمائید کارمندتان احساس خواهد کرد که در حل مشکلات تنها نیست و شما همواره حامی او هستید ، که این امر خود انگیزه ی بیشتری برای سخت کوشی در وی ابجاد خواهد کرد.

حال اگر جلسه ارائه بازخورد نا کارآمد باشد میتواند منجر به ایجاد خشم ، از دست دادن احترام متقابل، از دست دادن انگیزه، از بین رفتن رابطه دوستانه و ایجاد احساس عدم تعهد نسبت به شرکت در کارمندان میشود.

کارمندی که بازخورد مناسب را دریافت کرده است نه تنها انگیزه ی بالایی دارد بلکه میخواهد در جهت یاری رسانی و پیشرفت هر چه بیشتر سازمان سهمی داشته باشد. در این حالت یک رابطه مستحکم بین کارگر و کارفرما وجود دارد که در آن هرکسی میداند از طرف مقابل چه انتظاراتی دارد، در نتیجه موجب میشود محیط کاری را خلق کنید که در آن موفقیت ها مورد تشویق و قدردانی قرار میگیرند و اشتباهات پایان جهان نیستند.

راه های ارائه بازخورد صادقانه

  • مثبت اندیشی : ضروری است که همیشه مثبت حرکت کنید. راههای بسیاری برای ارئه بازخورد مثبت وجود دارد که هر کدام از آنها مانند بلوک هایی هستند که بدنه اصلی ساختمان موفقیت را میسازند ، مثبت بودن بازخورد ، بلوک اول است که موجب پیشرفت مسیر میشود ، شروع مثبت به اجاد یک گفت و گوی مثبت کمک میکند. همچنین اجازه دادن به کارمندتان برای آنکه در جلسه های ارائه بازخورد اظهار نظر کند باعث میشود او احساس کند که در کار حس مالکیت داردکه این ایجاد حس مالکیت بسیار مهم است و وقتی او خود را مالک کار و درگیر با آن حس کند انگیزه های بزرگی برای موفقیت در شرکت خواهد داشت.
  • مسقیم بودن : ارائه بارخورد باید مستقیم و دقیق باشد تا کارمندتان دقیقا انتظارات شما را بداند. کاملا شفاف و واضح باشد و جای هیچ تردید و حدس و گمانی را باقی نگذارد.
  • نظر شان را جویا شوید : از کارمندتان بپرسید نظر او در مورد وضعیت مورد بررسی چیست ؟ در چه مواردیی مایل است بهبود یابد ؟ این خود موجب افزایش اعتماد متقابل میشود و موجب آن میشود که هر دو طرف احساس اطمینان و راحتی کنید.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *