ارائه بازخورد۱ صادقانه به کارمندان و ایجاد انگیزه در آنان
نوشته : سودهیر سینگ
وبلاگ: منابع انسانی امروز Human Resource Today
مترجم : شیما جعفرزاده
همواره ارائه بازخورد مناسب به کارمندان و نحوه ی ارائه ی آن ، موضوعی چالش بر انگیز بوده است.
اگر این بازخورد صادقانه که درباره خود کارمند است به درستی به وی انتقال داده شود میتواند در وی ایجاد انگیزه کرده و موجب موفقیت او شود. وقتی کارمندان شما یک دستور العمل مناسب برای انجام کارهایشان یا یک شرح شغل مناسب برای عملکردشان داشته باشند، که کاملا مشخص و واضح باشد و مظایف آنها به درستی مشخص شده باشد ، و همچنین در کنار آن از بازخوردهای مناسب شما نیز بهره مند شوند ، پس در این صورت از حد اکثر توانایی خود در انجام امور استفاده خواهند کرد.
چرا بازخورد صادقانه مهم است ؟
آیا تاکنون از عملکرد خود در محیط کار متعجب یا شگفت زده شده اید ؟ مثلا از اینکه کاری را خوب یا بد انجام داده باشید ؟ آیا به دنبال چرایی این رفتار بوده اید ؟ شاید دلیل ش این باشد که شما بازخورد مناسبی ار رئیس خود درباره عملکردتان دریافت نکرده اید!
ارائه ی بازخورد خواه مثبت باشد خواه منفی ، برای ایجاد یک محیط کار موفق ، حیاتی است.
میتوان گفت بازخورد صادقانه ستون فقرات انتظاراتی را می سازد که مدیران یک شرکت حرفه ای و بزرگ از کارمندان خود دارند. و در مقابل به کارمندان نیز کمک می کند تا بدانند که چگونه بهتر عمل کنند ، بدون ارائه بازخورد کارمندتان نمیتواند بهترین عملکردش را برای انجام امور شرکت به کار گیرد.
پس مدیران بزرگ همواره بهترین و صادقانه ترین بازخورد را به کارمندانشان ارائه میکنند و در کنار آن سعی میکنند تا در جهت اصلاح امور کارمندانشان را همیاری کنند.
در واقع بسیاری از مسائل و اشتباهات که تصور میشود در اثر اشتباه کارمندان ایجاد شده است در واقع در اثر عدم ارائه بازخورد مناسب و صادقانه در زمان مناسب خود بوده است.
زمانی که سعی دارید به نیروی کارتان انگیزه ی بیشتری بدهید بد نیست بدانید این بهترین زمانی است که آنها بازخورد های شما را بشنوند.
هیچ وقت اجازه ندهید کارمندانتان نسبت به شما و کارشان دچار تردید شوند. ( تردید نشانه ی عدم ارائه بازخورد است). این عدم اطمینان و تردید باعث میشود کارمندتان نداند از وی چه انتظاری می رود و بنابراین کارها انجام نمی شود. به آنها اجازه بدهید در یک خط مشی از پیش تعیین شده که مورد تائید شما نیز هست ، ازادانه در مورد کار و حرفه ی خود تصمیم بگیرد و عمل کند، آنگاه آثار پیشرفت در حرفه و کار خود را خواهید دید.
اهمیت ارائه
نحوه ارائه بازخورد بسیار مهم است. اگر این امر به درستی انجام شود محیط کار با جوی مثبت خواهید داشت . اگر در هنگام تصحیح اشتباه کارمندتان بتوانید بازخوردتان را به نحوی مناسب به وی ارائه نمائید کارمندتان احساس خواهد کرد که در حل مشکلات تنها نیست و شما همواره حامی او هستید ، که این امر خود انگیزه ی بیشتری برای سخت کوشی در وی ابجاد خواهد کرد.
حال اگر جلسه ارائه بازخورد نا کارآمد باشد میتواند منجر به ایجاد خشم ، از دست دادن احترام متقابل، از دست دادن انگیزه، از بین رفتن رابطه دوستانه و ایجاد احساس عدم تعهد نسبت به شرکت در کارمندان میشود.
کارمندی که بازخورد مناسب را دریافت کرده است نه تنها انگیزه ی بالایی دارد بلکه میخواهد در جهت یاری رسانی و پیشرفت هر چه بیشتر سازمان سهمی داشته باشد. در این حالت یک رابطه مستحکم بین کارگر و کارفرما وجود دارد که در آن هرکسی میداند از طرف مقابل چه انتظاراتی دارد، در نتیجه موجب میشود محیط کاری را خلق کنید که در آن موفقیت ها مورد تشویق و قدردانی قرار میگیرند و اشتباهات پایان جهان نیستند.
راه های ارائه بازخورد صادقانه
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.