مدیریت منابع انسانی

۱۱ گام به سوی ترقی

۱۱ گام به سوی ترقی

آرمین خوشوقتی، مدیر منابع انسانی شرکت سینره: شکی نیست که همه ما دوست داریم بهترین باشیم. در کار، زندگی و در تمام نقش هایی که در اجتماع ایفا میکنیم. اولین قدم برای بهترین بودن، بهترین به نظر رسیدن است.
اینکه چه کنیم تا بهترین به نظر برسیم، فقط با تکیه بر هدف «بهترین بودن» به‌دست نمی‌آید. این‌که تصور کنیم برای بهترین بودن، باید انواع کارهای عجیب و غریب انجام بدهیم نیز درست نیست.
در این یادداشت، به مهم‌ترین اقداماتی که با رعایت آن‌ها میتوانید بهترین به نظر برسید اشاره می‌کنم.
توجه داشته باشید که رعایت این نکات، نه فقط در کار، بلکه در زندگی شخصی و اجتماعی نیز به ما کمک خواهد کرد تا فردی موفق و برجسته به نظر بیاییم.
۱- لباس مرتب به تن کنید، منظور این نیست که هر روز یک لباس بپوشید، نه ابدا، اما فراموش نکنید که بخش عمده ای از قضاوت دیگران در مورد ما، به ظواهر امر برمی‌گردد.
اینکه لباسهایی بپوشیم که با هم هماهنگی داشته باشند، اتو خورده و مرتب باشند، از مصادیق مرتب بودن در لباس پوشیدن هستند. هرگز لباس های چروک و اتو نخورده را به تن نکنید. کیف به دست بگیرید ، این به مراتب بهتر از این است که ظرف غذای خود را داخل یک مشمع یا نایلکس تبلیغاتی به شرکت حمل کنید یا اینکه روزنامه تاشده ای را به دست بگیرید.
از سوی دیگر، اینکه هر روز صبح با کیف دستی از منزل خارج شوید به دیگران این حس را میدهد که شما فرد فعالی هستید.
۲- پشت میز کارتان خم نشوید و صاف بنشینید، البته این اصل را به هنگام ایستادن و راه رفتن نیز باید رعایت کنید. رعایت این اصل، میتواند حاکی از اعتماد به نفس بالای شما باشد. سعی کنید همکاران شما را در حالی‌که از خستگی روی میز کارتان خمیده اید، نبینند.
۳- وقت شناس باشید ، هیچ کس دوست ندارد سر قرارهای ملاقات (اعم از کاری یا شخصی) معطل شما بشود، پس سعی کنید که همیشه به موقع سر قرارهای ملاقات حاضر شوید.
۴- زندگی خصوصی خود را به شرکت نکشانید ، البته درک میکنم، برای هریک از ما پیش آمده که در زندگی خصوصی یا اجتماعی خود، با مشکلاتی دست به گریبان باشیم که دامنه آنها تا محل کارمان نیز ادامه پیدا کرده باشد، ولی شک نداشته باشید که اگر این دامنه آنقدر فراگیر باشد که هر روز شما درگیر خودش کند، بالاخره یک روز صدای رئیس را درخواهد آورد. من حتی پیشنهاد میکنم برای ریشه کن کردن، یا حل کردن مشکلات شخصی، از یک مرخصی کوتاه مدت ساعتی یا روزانه استفاده کنید، ولی وقتی به شرکت بازگشتید، آن مشکل را با خود به شرکت نیاورید، این به مراتب برای رئیس شما قابل قبول تر از این است که در شرکت حضور فیزیکی داشته باشید ولی به تلفنهای شخصی بپردازید.
۵- لبخند بزنید ، هیچ اشکالی ندارد که شما حتی وقتی با خودتان تنها هستید ، لبخندی روی لب داشته باشید . هیچکس نمیتواند منکر اثر مثبت لبخند روی لب ، هنگام مذاکره با دیگران بشود. شاید باور نکنید ولی تجربه به من ثابت کرده که ابراز تاسف همراه با لبخند از سوی کارمندی که کار اشتباهی انجام داد، به مراتب از ابراز تاسف خشک و خالی، اثربخش تر بوده. همچنین شوخ طبع بودن، به مراتب در اثربخشی حرف های ما به دیگران، مؤثرتر از زمانی است که با چهره ای درهم کشیده، با دیگران صحبت میکنیم.
۶- محیط کارتان را ۵S کنید . همه ما از اصول اولیه ۵S اطلاع داریم. اینکه دفتر، کمدهای بایگانی، کازیه ها، فایل ها، کتابخانه ها و میز کار شما همیشه منظم و تمیز باشد ، اوراق و اسناد، همگی طبقه‌بندی شده و زونکن‌ها برچسب خورده و مرتب باشد، یکی از مهم ترین نشانه های علاقه شما به کار، شرکت و حرفه‌ای است که عهده دار آن هستید. جالب است بدانید که اغلب متقاضیانی که برای استخدام به شرکت ما مراجعه میکنند، از نظم و انضباط حاکم بر فضاهای اداری شرکت، احساس خوبی دارند و ابراز میدارند که جو حاکم بر شرکت، حاکی از علاقه پرسنل به شرکتی است که در آن کار می‌کنند.
۷- پشت سر دیگران بدگویی نکنید، هرچند ممکن است غیبت کردن خیلی کار سرگرم کنند‌ه‌ای باشد، اما این کار اعتبار شما را نزد دیگران به سرعت از بین خواهد برد و وجهه شما را نزد دیگران خراب خواهد کرد.
۸- گاهی اوقات هم لازم است حرف نزنیم، جدا بعضی اوقات بهترین و عاقلانه ترین کار این است که گوش کنیم و حرفی نزنیم. البته منظورم این نیست که سکوت کنیم و حتی وقتی نظری دارید در مباحثات شرکت نکنید، ابدا، اما اگر قرار است همیشه همان حرف های قبلی را تکرار کنید، بهتر است بگذاریم دیگران بحث را پیش ببرند. از سوی دیگر به مقدار رفع نیاز اطلاعات عمومی داشته باشید، به موقع و مناسب صحبت کنید. افراد بسیاری ر ا دیده ایم که بخش زیادی از حافظه خود را با اطلاعات ناکارآمد اشغال کرده اند، ابدا منظورم این نیست که اینگونه باشیم. هریک از ما در حرفه ای که عهده دار آن هستیم، به حداقل اطلاعاتی نیاز داریم که میتواند مبین این نکته باشد که میدانیم در محیط اطرافمان چه میگذرد.
۹- به اعصاب خود مسلط باشید ، منظورم این نیست که عصبانی نشوید یا احساساتی نشوید، بلکه در عین عصبانی و قلیان احساسات، خود را تحت کنترل در آورید، این کار باعث خواهد شد تا در نظر دیگران فرد قابل احترامی به نظر برسید. همچنین با همکارانتان خوش رفتار باشید، ما در طول حدود 8-9 ساعتی که در شرکت با همکارانمان فعالیت داریم، بخش عمده ای از ساعات مفید زندگی خود را سپری میکنیم، پس دلیلی ندارد که بخواهیم عرصه را بر خود و آنها تنگ کنیم .
۱۰- به مقررات، بایدها و سیاست های شرکت پایبند باشید، همانطور که هریک از ما در منزل خود پایبند مقررات و قوانینی هستیم، در سازمان نیز باید به باید های سازمان احترام گذاشته و خصوصا به تازه واردین گوشزد نمائیم که رعایت آنها، از اصول اولیه موفقیت در شرکت است.
۱۱- به مسئولیت خود در اجتماع، زندگی شخصی و کار پایبند باشید. هریک از ما در شرکت، منزل و در اجتماع، مسئولیتهایی داریم که باید در برابر مسئولیت خود، به رئیس، خانواده و هموطنان خود پاسخگو باشیم. بکوشیم در شرکت، یکی از بهترین کارمندان، در منزل بهترین همسر، پدر، مادر، فرزند، برادر و یا خواهر، و در اجتماع نیز یک شهروند پایبند به مقررات و اصول مورد احترام جامعه باشیم.
3.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *