مدیریت منابع انسانی

هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد

هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد

قابلیت‌های شگفت انگیز هوش مصنوعی که آینده مدیریت عملکرد را می‌سازد!

با افزایش شیوع هوش مصنوعی در منابع انسانی، محققان نیاز به پذیرش آن را «نه صرفاً یک ابزار، بلکه یک شریک استراتژیک که در حال بازتعریف حوزه ارزیابی عملکرد است» به رسمیت شناخته‌اند. اما چگونه می‌توانید هوش مصنوعی را در مدیریت عملکرد به کار ببرید؟

هوش مصنوعی با مؤثرتر، عینی‌تر و عملیاتی‌تر کردن مدیریت عملکرد، در حال ایجاد یک انقلاب است. هوش مصنوعی از طریق اتوماسیون و بازخورد بلادرنگ، می‌تواند مدیریت عملکرد را به ابزاری واقعاً ارزشمند برای رشد تبدیل کند.

این موضوع به‌ویژه برای کارکنان اهمیت دارد، زیرا آن‌ها ۵۷٪ کمتر از رهبران، مدیریت عملکرد را موفقیت‌آمیز می‌دانند. با این حال، هوش مصنوعی می‌تواند با برنامه‌های مدیریت عملکرد کارآمدتر، ابتکارات مشارکت کارکنان را بهبود بخشد. این مقاله اهمیت هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد و کاربردهای عملی آن در این زمینه را مورد بحث قرار می‌دهد.

برای شرکت در دوره مدیریت عملکرد کارکنان کلیک نمایید.

چرا منابع انسانی (HR) باید از هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد استفاده کند؟

مدیریت عملکرد حیاتی است، اما زمان‌بر. این فرآیند از مدیران می‌خواهد که بازخورد و نظارت را با سایر مسئولیت‌ها متعادل کنند، در حالی که کارکنان ممکن است با معیارهای نامشخص احساس قضاوت شدن داشته باشند. منابع انسانی می‌تواند این فرآیند را با هوش مصنوعی ساده‌تر و مؤثرتر کند. مزایای این کار شامل موارد زیر است:

عینیت (Objectivity): هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های عملکرد را بر اساس معیارهای بی‌طرفانه به‌جای برداشت‌های ذهنی تحلیل کند، سوگیری را به حداقل رسانده و انصاف را تضمین می‌کند.

بازخورد پیشرفته: هوش مصنوعی همچنین می‌تواند داده‌های عملکرد را به‌طور مداوم تحلیل کرده و بازخورد بلادرنگ تولید کند تا به کارکنان کمک کند در حین کار، بهبودهایی را اعمال نمایند.

کارایی (Efficiency): هوش مصنوعی وظایف اداری مانند جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل و تولید گزارش را خودکار می‌کند. این امر در زمان مدیران صرفه‌جویی کرده تا بتوانند بر وظایف استراتژیک تمرکز کنند.

تحلیل‌های پیش‌بینانه (Predictive Analytics): بررسی داده‌های تاریخی که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود، تحلیل‌های پیش‌بینانه‌ای ارائه می‌دهد که می‌تواند در زمینه‌هایی مانند جذب و مدیریت استعداد، به منابع انسانی کمک کند.

۱۱ کاربرد عملی هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد

در زیر، ۱۱ کاربرد عملی هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد به همراه گام‌های عملی که می‌توانید برای گنجاندن آن‌ها در سازمان خود بردارید، آورده شده است:

۱. هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد کلی

هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند مدیریت عملکرد را ساده کرده و بار اداری منابع انسانی را با خودکارسازی وظایف، تحلیل داده‌ها و تولید بازخورد و گزارش‌ها سبک‌تر کند. این امر امکان تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و زمان بیشتری برای تمرکز بر پروژه‌های استراتژیک را فراهم می‌کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

سیستم مناسب را پیدا کنید: قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند تحلیل داده‌ها، بازخورد بلادرنگ، تجربه کاربری (UX) و تولید گزارش را در نظر بگیرید. عوامل مهم دیگر شامل یکپارچه‌سازی و مقیاس‌پذیری، شخصی‌سازی و امنیت و انطباق هستند.

بهترین چرخه بررسی را انتخاب کنید: سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی بررسی‌های عملکرد ارائه دهند. سیستمی را انتخاب کنید که چندین گزینه را در خود جای دهد تا بهتر نیازهای کارکنان، تیم و مدیر را از نظر چرخه‌ها و برنامه‌های بررسی برآورده سازد.

۲. هوش مصنوعی در خودکارسازی بررسی عملکرد

هوش مصنوعی می‌تواند زمانی را که مدیران در غیر این صورت صرف آماده‌سازی برای ارزیابی عملکرد می‌کردند، کاهش دهد. این سیستم عملکرد کارکنان را نظارت می‌کند، ورودی‌ها را از چندین منبع ادغام کرده و پیش‌نویس ارزیابی‌های اولیه را تهیه می‌کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

به مدیران کمک کنید تا از ویژگی‌های هوش مصنوعی نهایت استفاده را ببرند: آن‌ها را در مورد توانایی سیستم هوش مصنوعی برای پیگیری معیارهای عملکرد فردی و ارسال هشدار در صورت عقب ماندن کارکنان آموزش دهید. این امر به مدیران اجازه می‌دهد تا برای کاهش مشکلات، اقدام فوری انجام دهند.

اولویت‌بندی تنظیمات سفارشی: پلتفرمی را پیدا کنید که امکان بررسی‌های عملکرد متناسب را فراهم کند، به‌طوری که هر کارمند بتواند ارزیابی‌های خاص عملکرد، اهداف و نیازهای حرفه‌ای کلی خود را دریافت کند.

۳. هوش مصنوعی در هدف‌گذاری

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند عملکرد گذشته و معیارهای صنعت را بررسی کرده و از اهداف شرکت برای پیشنهاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و اهداف کارکنان استفاده کنند، در حالی که هوش مصنوعی مولد (GenAI) می‌تواند پیش‌نویس اولیه بیانیه‌های هدف را تهیه کرده و پیشرفت را اندازه‌گیری کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

ابزار هدف‌گذاری مبتنی بر هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کنید: به دنبال پلتفرم‌هایی باشید که از روش هدف‌گذاری *SMART* (مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان‌بندی شده) استفاده می‌کنند.

سیستم را با داده‌های مرتبط تغذیه کنید: اطمینان حاصل کنید که ابزار می‌تواند به شرح وظایف، بررسی‌های عملکرد گذشته و اولویت‌های استراتژیک دسترسی داشته باشد.

آموزش و راهنمایی ارائه دهید: کارکنان را در مورد نحوه استفاده از پیشنهادات هوش مصنوعی مولد راهنمایی کنید تا به آن‌ها در شروع هدف‌گذاری کمک شود.

۴. هوش مصنوعی در تحلیل شکاف‌های مهارتی

تحلیل شکاف مهارتی مشخص می‌کند که کارکنان برای بهبود عملکرد خود باید چه مهارت‌هایی را داشته باشند. هوش مصنوعی همچنین به‌سرعت مجموعه‌های داده‌های بزرگ را برای تشخیص کمبود مهارت‌ها در بخش‌های خاص در سراسر سازمان تحلیل می‌کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

نیازهای مهارتی نوظهور را شناسایی کنید: الزامات مهارتی آتی را با استفاده از ارزیابی‌های مهارت کارکنان، در نظر گرفتن روندهای صنعت، و بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تشخیص الگوها در توسعه و استفاده از مهارت‌ها پیش‌بینی کنید.

شایستگی‌های عملکرد را به‌روز کنید: مهارت‌های حیاتی پیش‌بینی شده را در معیارهای عملکرد سازمان خود بگنجانید و آن‌ها را به همه کارکنان و مدیران اطلاع دهید.

۵. هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های کارکنان

الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند به‌سرعت حجم زیادی از داده‌های کارکنان، از جمله معیارهای عملکرد کارکنان و بررسی‌های عملکرد قبلی را پردازش کنند. هوش مصنوعی همچنین از تحلیل‌های پیش‌بینانه برای شناسایی کارکنان با عملکرد بالا و پایین استفاده می‌کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

از بینش‌های داده هوش مصنوعی به خوبی استفاده کنید: از بینش‌های داده عملکرد کارکنان برای پروژه‌هایی مانند شناسایی و پاداش به برترین کارکنان، تشخیص نیازهای آموزشی، و برنامه‌ریزی استراتژیک جانشین‌پروری، سرمایه‌گذاری کنید.

توسعه استعداد را بهینه کنید: از بینش‌های هوش مصنوعی برای تنظیم برنامه‌های توسعه فردی‌سازی شده استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که کارکنان آموزش و پشتیبانی مرتبط را برای دستیابی به پتانسیل خود دریافت می‌کنند.

۶. هوش مصنوعی در برنامه‌های توسعه فردی‌سازی شده

هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل داده‌های عملکرد فردی، شناسایی شکاف‌های مهارتی، و توصیه مداخلات مناسب، طراحی برنامه‌های توسعه تخصصی برای هر کارمند را برای مدیران آسان‌تر کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

مدیران را توانمند سازید: ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار آن‌ها قرار دهید که بینش‌های عملی از داده‌های عملکرد ارائه می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کند برنامه‌های توسعه هدفمند و مبتنی بر داده طراحی کنند.

به آن‌ها کمک کنید تا از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره ببرند: این قابلیت‌ها شامل ترسیم مهارت‌های فعلی در برابر الزامات شغلی، تحلیل داده‌های عملکرد برای توصیه روش‌های ارتقای مهارت، و همسوسازی برنامه‌های توسعه با نیازهای کسب‌وکار است.

۷. هوش مصنوعی در بازخورد عملکرد

هوش مصنوعی بازخورد جامع‌تری تولید می‌کند. مدیران می‌توانند یادداشت‌هایی را در یک برنامه هوش مصنوعی وارد کنند که می‌تواند داده‌ها را از منابع دیگر استخراج کرده و آن را در قالب بازخوردی خلاصه کند که ارزیابی کلی از عملکرد کارمند را نشان می‌دهد.

گام‌های عملی منابع انسانی:

گزینه‌های بازخورد چندگانه را ارائه دهید: سیستمی را پیدا کنید که انواع مختلف بازخورد مانند مدیر به کارمند، همکار، سطح بالاتر، مشتری و ارزیابی‌های خودی را ادغام کند.

مدیران را تشویق کنید تا بازخورد را به اهداف عملیاتی تبدیل کنند: دقت بازخورد تولید شده توسط هوش مصنوعی به مدیران این امکان را می‌دهد که با کارکنان در مورد انتظارات، عملکرد و استراتژی‌های بهبود به‌وضوح ارتباط برقرار کنند.

نکته منابع انسانی:

با استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP) و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی حتی می‌تواند جنبه‌های ناملموس عملکرد کارکنان، مانند نوآوری، همکاری و مشارکت در محیط‌های تیمی را تحلیل کند.

۸. هوش مصنوعی در ارزیابی خودکارکنان

اغلب از کارکنان خواسته می‌شود که قبل از ارزیابی عملکرد، نوعی ارزیابی خودی انجام دهند. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را از پلتفرم‌های کاری و ارتباطی جمع‌آوری کند تا اطلاعات حاصل از این ارزیابی‌ها را ثبت و ساختاردهی کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

کارکنان را تشویق کنید تا از هوش مصنوعی استفاده کنند: به کارکنان اطلاع دهید که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه بازخورد بلادرنگ و پیگیری پیشرفت به سمت اهدافشان، به آن‌ها در آماده شدن برای ارزیابی عملکرد کمک کند.

آگاهی ایجاد کنید: توضیح دهید که هوش مصنوعی می‌تواند دستاوردهای آن‌ها را خلاصه کند، نکات گفت‌وگو و سؤالاتی را برای بحث‌ها در طول ارزیابی پیشنهاد دهد و اهداف عملکرد فردی‌سازی شده را توصیه کند.

۹. هوش مصنوعی در مربیگری عملکرد (Performance Coaching)

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به دو روش کلیدی به ایجاد فرهنگ بهبود مستمر در کار کمک کنند: با ترغیب مدیران به ارائه بازخورد منظم به اعضای تیم و عمل به عنوان مربیان مجازی.

گام‌های عملی منابع انسانی:

مربیگری عملکرد هوش مصنوعی مناسب را انتخاب و پیاده‌سازی کنید: گزینه‌ها شامل مربیان هوش مصنوعی هستند که کارکنان را از طریق ارزیابی‌های خودی هدایت می‌کنند، عملکرد را نظارت می‌کنند، بازخورد بلادرنگ ارائه می‌دهند و پشتیبانی می‌کنند.

حلقه بازخورد را تشویق کنید: از هوش مصنوعی برای ایجاد یک چرخه بازخورد مستمر استفاده کنید و کارکنان را قادر سازید تا ورودی مداوم در مورد عملکرد خود دریافت کرده و استراتژی‌های خود را در زمان واقعی تنظیم کنند.

۱۰. هوش مصنوعی در ترسیم مسیر شغلی (Career Pathing)

هوش مصنوعی به کارکنان این امکان را می‌دهد که با وارد کردن داده‌های عملکرد و آرزوهای حرفه‌ای خود، رشد شغلی‌شان را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند. هوش مصنوعی مولد می‌تواند گزینه‌های توسعه شغلی مناسب را پیشنهاد دهد و گام‌های دستیابی به آن‌ها را ترسیم کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

راهنماهای برنامه‌ریزی شغلی ایجاد کنید: از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد مسیرهای شغلی نمونه استفاده کنید که نشان می‌دهد کارکنان برای رشد در نقش‌های فعلی خود، انجام جابه‌جایی‌های جانبی استراتژیک، یا مدیریت فرصت‌های آینده چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.

برنامه مربیگری را شروع (یا به‌روزرسانی) کنید: هوش مصنوعی می‌تواند به طراحی برنامه‌های مربیگری همسو با مسیرهای شغلی کارکنان، جفت کردن آن‌ها با مربیان، و حتی پیشنهاد موضوعات بحث برای پرورش مکالمات معنی‌دار کمک کند.

۱۱. هوش مصنوعی در آموزش و توسعه (Learning and Development)

سیستم‌های مدیریت عملکرد مقادیر زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند به‌سرعت آن‌ها را برای ارزیابی نیازهای آموزشی سنتز کند. همچنین می‌تواند در توسعه و پیاده‌سازی برنامه‌های یادگیری فردی‌سازی شده به شما کمک کند.

گام‌های عملی منابع انسانی:

از تحلیل‌های پیش‌بینانه هوش مصنوعی استفاده کنید: روندهای عملکردی را که هوش مصنوعی نشان می‌دهد ارزیابی کنید تا متوجه شوید که رشد مهارت‌ها در کجا مورد نیاز است، فرصت‌های توسعه کارکنان را شناسایی کرده و منابع را به طور مؤثر تخصیص دهید.

سبک‌های یادگیری منحصربه‌فرد کارکنان را در نظر بگیرید: از قابلیت‌های کمک آموزشی هوش مصنوعی، مانند تحلیل مهارت‌ها و سبک‌های یادگیری، ارائه بازخورد بلادرنگ، و شناسایی شکاف‌های دانش، بهره ببرید.

.نقشه راه منابع انسانی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در مدیریت عملکرد

در حالی که هوش مصنوعی پتانسیل بالایی در مدیریت عملکرد دارد، باید آن را به‌درستی پیاده‌سازی کنید تا قابلیت‌های آن را به حداکثر برسانید و مطمئن شوید که به نفع سازمان و نیروی کار شما است.

نقشه راه منابع انسانی زیر شما را در فرآیند فعال‌سازی مدیریت عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی در سراسر سازمان راهنمایی می‌کند:

۱. شناسایی نیازها

چالش‌برانگیزترین یا دست‌وپاگیرترین جنبه‌های فرآیند مدیریت عملکرد فعلی خود را در نظر بگیرید و حوزه‌های خاصی را که هوش مصنوعی می‌تواند ساده یا تقویت کند، شناسایی کنید. این می‌تواند شامل جمع‌آوری داده‌ها، خلاصه‌سازی بازخورد، اتوماسیون فرآیند یا همسوسازی اهداف فردی کارکنان با اهداف استراتژیک سازمان باشد.

۲. انتخاب ابزارهای تحقیقاتی مناسب

انتخاب ابزارهای هوش مصنوعی که متناسب با نیازهای سازمان شما هستند، مهم است. هنگام تحقیق، این مسائل اساسی را در نظر داشته باشید:

  • ویژگی‌های ارائه شده (یعنی قابلیت‌های تحلیل داده‌ها، بازخورد بلادرنگ، هدف‌گذاری و پیگیری و غیره)
  • قیمت
  • تجربه کاربری (UX)
  • قابلیت‌های یکپارچه‌سازی
  • امنیت داده‌ها
  • شهرت وندور.

۳. انجام آزمایش پایلوت (آزمایشی)

ابزارهای هوش مصنوعی را در مقیاس کوچک با تیمی که در زمینه هوش مصنوعی تجربه دارد، آزمایش کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تأثیر آن‌ها بر ارزیابی‌های عملکرد، دقت بازخورد و همسویی اهداف را ارزیابی کنید. همچنین به شناسایی چالش‌های احتمالی و جمع‌آوری بینش‌هایی در مورد UX کمک می‌کند و فرصتی برای اصلاح سیستم بر اساس بازخورد قبل از اجرا در سطح کل سازمان را فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی می‌تواند برای توانمندسازی مدیران در داشتن مکالمات عملکرد معنی‌دارتر و مبتنی بر واقعیت، شناسایی و تشخیص روندها، و حذف سوگیری استفاده شود— اما تنها در صورتی که برای تقویت و تکمیل تجربه انسانی عملکرد به کار رود. هوش مصنوعی هرگز نباید جایگزین تعامل مدیر و کارمند در این فرآیند شود.

 ۴. اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌ها

داده‌های مدیریت عملکرد حاوی اطلاعات حساسی هستند و وارد کردن آن‌ها به یک سیستم هوش مصنوعی، آن‌ها را در برابر هک آسیب‌پذیر می‌کند. دستورالعمل‌هایی را برای اینکه چه اطلاعات شخصی یا شرکتی را می‌توان یا نمی‌توان با برنامه‌های هوش مصنوعی به اشتراک گذاشت، ایجاد کنید. علاوه بر این، از رمزگذاری برای تبدیل این داده‌ها به یک قالب امن استفاده کنید که فقط طرف‌های مجاز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند یا آن را رمزگشایی کنند.

۵. ارائه آموزش

مدیران و کارکنان را برای استفاده مؤثر و اخلاقی از هوش مصنوعی در بررسی‌های عملکرد آماده کنید. این نوع آموزش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توضیح مفاهیم کلیدی هوش مصنوعی
  • تمرین عملی با ابزارهای هوش مصنوعی
  • مطالعات موردی که نشان می‌دهد سیستم جدید چقدر مؤثر خواهد بود
  • انطباق با حفظ حریم خصوصی داده‌ها و رویه‌های استفاده اخلاقی
  • آموزش‌های نقش‌محور برای کارکنان، مدیران و تیم‌های منابع انسانی.

۶. نظارت بر تأثیر

به طور منظم تأثیر هوش مصنوعی را با جمع‌آوری بازخورد و مقایسه معیارهای قبل و بعد از پیاده‌سازی (مانند بهره‌وری، رضایت، یا نگهداری) ارزیابی کنید. روش‌هایی که می‌توانید برای نظارت بر تأثیر استفاده کنید عبارتند از:

  • سازوکارهای بازخورد کاربران
  • گروه‌های تمرکز کارکنان و مدیران
  • مقایسه معیارهای قبل و بعد از استقرار هوش مصنوعی (مانند بهره‌وری کارکنان، نرخ نگهداری، رضایت و مشارکت).

۷. حفظ تماس انسانی

به یاد داشته باشید—ابزارهای هوش مصنوعی نمی‌توانند جایگزین منطق، ظرافت یا قضاوت انسانی شوند. شما باید سیستم مدیریت عملکرد تقویت‌شده با هوش مصنوعی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که نتایج مناسب و اخلاقی تولید کند. علاوه بر این، مدیران باید بازخورد تولید شده توسط هوش مصنوعی را از نظر دقت بررسی کرده و آن را با همدلی و شفقت با کارکنان در میان بگذارند.

هوش مصنوعی با افزایش عینیت، ارائه بازخورد بلادرنگ و ساده‌سازی وظایف اداری، مدیریت عملکرد را بهبود می‌بخشد. این امر به منابع انسانی اجازه می‌دهد تا بر تصمیمات استراتژیک تمرکز کند در حالی که توسعه کارکنان را افزایش می‌دهد، اما پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، آزمایش پایلوت و محافظت از حریم خصوصی داده‌ها است.

با وجود مزایای هوش مصنوعی، قضاوت انسانی همچنان حیاتی است. منابع انسانی باید بینش‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را با همدلی بررسی کند و اطمینان حاصل کند که سیستم، تعامل شخصی را تکمیل می‌کند، نه جایگزین آن، تا انصاف و اثربخشی حفظ شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *