مدیریت منابع انسانی

آموزش تاب آوری منابع انسانی

تاب آوری منابع انسانی

آموزش تاب آوری منابع انسانی ذهنیت‌ها و رفتارهای مفیدی را برای غلبه بر موقعیت‌های چالش برانگیز آموزش می‌دهد و آن را به ابزاری موثر برای بهبود رفاه، بهره وری و پشتکار کارکنان تبدیل می کند. سازمان‌هایی که نیروی کار انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کنند، می‌توانند در برابر پیچ و خم‌های یک چشم‌انداز تجاری پیچیده مقاومت کنند. این مقاله به این می پردازد که آموزش تاب آوری در محیط کار چیست. برای اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تاب آوری در محیط کار چیست؟

تاب آوری منابع انسانی توانایی عبور از ناملایمات و سازگاری با تغییرات است. در محل کار، تاب آوری به این معناست که کارکنان به خوبی به فشارها پاسخ می‌دهند، بر چالش‌ها غلبه می‌کنند، گزینه‌ها و راه حل‌ها را تشخیص می‌دهند و موانع یا اشتباهات را به فرصت‌های یادگیری تبدیل می‌کنند.

افراد تاب آور دارای چه ویژگی‌های هستند؟

  • احساس کنترل بر انتخاب‌ها و واکنش‌ها با در نظر گرفتن احساسات.
  • یک ذهنیت برای استقامت
  • توانایی تعیین اهداف واقع بینانه و پیگیری آنها
  • ذهنیت حل مسئله در هنگام بروز شرایط دشوار
  • توانایی به کارگیری از تجربیات گذشته در شرایط فعلی
  • اعتماد به نفس و عادات مداوم مراقبت از خود
  • انگیزه ای برای جستجوی جامعه و توسعه یک شبکه پشتیبانی

مدیریت چالش های پیش بینی نشده در محیط کار نیازمند نیروی کار انعطاف پذیر است و بسیاری از سازمان‌ها ممکن است با کمبود تاب آوری مواجه شوند. یک ارزیابی جهانی از زندگی کارکنان توسط گالوپ نشان داد که 55٪ از کارمندان نشان دادند که در حال مبارزه هستند، 11٪ در شرایط سخت بودند و تنها 31٪ احساس می کردند که در حال پیشرفت هستند.

چرا تاب آوری در سازمان‌ها مهم است؟

رفاه کارکنان بر بهره‌وری تأثیر می‌گذارد. وقتی افراد مهارت‌های مقابله‌ای سالمی نداشته باشند، احساس پیچیدگی می‌کنند. آنها روی مشکلات تمرکز می کنند، به درگیری واکنش بیش از حد نشان می دهند و اضطراب و استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. یک گزارش بهداشت روانی در آمریکا نشان داد که 71 درصد از کارمندان در تلاش برای افزایش تمرکز هستند.

ارائه آموزش های تاب آوری منابع انسانی می‌تواند کارکنان را در موقعیت بهتری برای خوش بین بودن و داشتن اعتماد به نفس و انرژی برای مقابله با چالش‌ها و مبارزه با استرس شغلی و فرسودگی شغلی قرار دهد.

محیط کار و فرهنگ: به جای مواجهه با چالش‌ها با ترس، کارکنان انعطاف پذیر احساس می‌کنند برای پرورش نگرش مثبت و ایجاد فضای سالم تر برای حل مشکلات و انجام کار مجهز هستند.

نوآوری: کارکنان انعطاف پذیر چالش‌ها را فرصت‌های یادگیری می‌دانند. آنها تمایل بیشتری به اشتراک گذاری ایده‌ها و ریسک پذیری دارند بدون اینکه ترس از شکست بر آن‌ها غالب شود.

ارتباط: تاب آوری شامل پذیرش بازخورد و شفاف بودن برای روش‌های جدید تفکر و تعامل برای حل تعارض است.

بهره وری: افراد بیشتر بر کار تیمی و نتایج تمرکز می کنند تا کارآمدتر و سازنده‌تر باشند.

توسعه رهبری: رهبران قوی نیاز به انعطاف پذیری دارند تا از سختی‌ها عقب نشینی کنند، از شکست‌ها درس بگیرند و نمونه ای از اعتماد به نفس برای بقیه سازمان باشند. ایجاد این ویژگی‌ها در تیم‌ها، مخزن استعداد رهبری را گسترش می‌دهد.

چابکی: تاب‌آوری تیم‌ها را تشویق می‌کند تا تغییرات را در آغوش بگیرند و به آن‌ها مهارت‌هایی می‌دهد که به آنها کمک می‌کند تا به موقعیت‌های جدید انتقال یابند. به عنوان مثال، کارکنان انعطاف پذیر می‌توانند بهره وری خود را در محل و از راه دور در یک مدل کار ترکیبی حفظ کنند.

مشارکت و حفظ کارمندان: روش‌های ایجاد انعطاف‌پذیری به افراد کمک می‌کند تا از تمرکز بر موارد منفی خودداری کنند و احساس کنترل و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به وظایف خود کنند. آنها همچنین راحت تر در شرایط چالش برانگیز به دنبال حمایت از همکاران هستند. این نوع محیط افراد را بهتر درگیر می‌کند و آنها را برای ماندن در شرکت ترغیب می‌کند. یک توسط انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که 94٪ از کارکنان مورد بررسی که در برنامه های آموزشی تاب آوری منابع انسانی شرکت کردند، درک مثبت و تعهد بیشتری نسبت به کارفرمای خود داشتند.

انواع آموزش تاب آوری در محیط کار

دسته‌های مختلفی از تاب آوری وجود دارد که باید برای اهداف آموزشی در نظر گرفت. اکثر برنامه‌ها بیش از یک نوع آموزش تاب آوری را برای حمایت از انعطاف پذیری ادغام می‌کنند.

انتخاب نوع(هایی) از آموزش تاب آوری کارکنان به نفع سازمان شما بستگی به این دارد که مهم‌ترین نیاز چیست. به مشکلاتی که ممکن است کارمندان با آن مواجه شوند فکر کنید. به عنوان مثال، آیا اخراج یا تغییر ساختار کارساز است؟ آیا ساعات طولانی در زمان‌های خاصی مورد نیاز است؟ آیا تیم‌ها باید منسجم کار کنند؟ آیا برخی مشاغل نیازهای فیزیکی جدیدی خواهند داشت؟

توجه به این نکته مهم است که برنامه‌های آموزشی رسمی تنها کانال برای تقویت تاب آوری در محیط کار نیستند. فرهنگ سازمانی همچنین می‌تواند این امر را از طریق منابع سلامتی یا نحوه مدیریت رویه‌های کاری و فرآیندهای مدیریتی ارتقا دهد.

در اینجا یک مرور کلی از چهار موضوع متداول آموزش تاب آوری آورده شده است:

  1. آموزش تاب آوری عاطفی

تاب ‌آوری عاطفی توانایی تنظیم احساسات خود در طول تجربیات منفی یا استرس‌زا است. فرد می‌تواند آرامش خود را حفظ کند و بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد، وضعیت را حل کند.

آموزش تاب آوری عاطفی شامل راه‌هایی برای ایجاد ویژگی‌های زیر است:

  • خودآگاهی برای درک اینکه چگونه احساسات بر رفتارها و اعمال قبلی تأثیر می‌گذارد.
  • خود کنترلی برای انتخاب واکنش‌ها بر اساس موقعیت هاست، نه احساسات.
  • پشتکار برای ادامه تلاش و ثابت بودن.
  • تفکر انعطاف پذیر که عقلانیت، خوش بینی و سازگاری را در بر می‌گیرد.
  • روابط بین فردی که پیوندهای عاطفی سالم ایجاد می‌کند.
  1. آموزش تاب آوری ذهنی

تاب آوری ذهنی استعدادی برای سازگاری با عدم اطمینان و تغییر است. قدرت ذهنی به افراد کمک می‌کند در شرایط بحرانی آرام باشند، امیدوار بمانند و تصمیم آگاهانه‌ای در مورد نحوه واکنش به مشکلات بگیرند.

آموزش تاب آوری ذهنی به افراد کمک می‌کند تا رویکردهای جدید را از طریق موارد زیر اتخاذ نمایند:

  • شناسایی نقاط قوت شخصیت افراد
  • یادگیری مهارت‌های حل مسئله.
  • تعیین اهداف.
  • بازنگری چالش‌ها به عنوان فرصت‌های رشد.
  • نگاه کردن به ناملایمات به عنوان یک موقعیت موقت.
  • در نظر گرفتن شرایط
  1. آموزش تاب آوری اجتماعی

تاب آوری اجتماعی ظرفیت یک گروه برای سازماندهی مجدد و انطباق در شرایط مخرب است. افراد یکدیگر را می پذیرند و در روابط معنادار برای همکاری و حل مشکلاتی که گروه را تحت تاثیر قرار می دهند، ارتباط برقرار می کنند. آموزش تاب آوری اجتماعی شامل روش‌هایی برای ایجاد اعتماد، احترام، توانمندسازی و احساس در سازمان است.

روش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمرین‌ها یا فعالیت‌های تیم سازی
  • دستورالعمل ارزش تنوع و شمول.
  • اجازه دادن به تیم ها برای در دست گرفتن مالکیت پروژه‌ها.

جلسات گفتگو را باز کنید که در آن افراد احساس راحتی می‌کنند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در مورد مسائل صحبت کنند.

  1. آموزش تاب آوری فیزیکی

تاب آوری فیزیکی توانایی بدن برای برآوردن نیازهای فیزیکی و مدیریت تغییرات است. وضعیت جسمانی یک فرد می‌تواند با انرژی لازم برای انعطاف پذیری بیشتر در محدوده‌های دیگر مرتبط باشد.

آموزش تاب آوری بدنی بسته به نوع سازمان متفاوت است. این می‌تواند شامل تمرینات خاصی باشد که توانایی فرد را برای انجام جنبه‌های فیزیکی کار خود تقویت می‌کند. همچنین می‌تواند برنامه‌های سلامتی باشد که کارکنان را تشویق به انتخاب سبک زندگی سالم با ترویج تغذیه مغذی، ورزش، خواب کافی یا روش‌های آرامش‌بخش می‌کند.

شرکت‌هایی که آموزش تاب آوری را با موفقیت اجرا کرده‌اند

در اینجا نگاهی به نحوه استفاده سه شرکت از آموزش تاب آوری به نفع خود می‌بینیم:

  1. جستجوی گوگل در درون خودتان

گوگل دوره‌ای به نام Search Inside Yourself را به کارمندان خود ارائه می‌دهد. مدیتیشن را برای به دست آوردن هوش هیجانی می‌آموزد که درک خود و ارتباط بهتر با دیگران را تقویت می‌کند. این دستورالعمل شامل سه بخش است که شامل آموزش توجه، رشد خودشناسی و شکل گیری عادات ذهنی ارزشمند است.

این کلاس در بین کارمندان گوگل بسیار محبوب است و بازخورد آنها نشان می‌دهد که چقدر آن را ارزشمند می‌دانند. شرکت کنندگان مزایای زیر را از این دوره به اشتراک گذاشته‌اند:

  • توانایی تاکید با دیگران به جای نتیجه گیری سریع
  • غلبه بر تراژدی‌های شخصی
  • مدیریت مثبت غم و اندوه
  • بهبود روابط زناشویی
  • نگاه مهربان‌تر به خود و دیگران
  1. شرکت جهانی داروسازی

یک شرکت داروسازی جهانی آموزش تاب آوری را برای کمک به مدیریت عالی و کارکنان در تمام سطوح برای مقابله با خواسته‌ها و تغییرات ثابت معرفی کرد. کاهش استرس و دوام را از طریق یادگیری تجربی که خوش‌بینی، پشتکار، کار گروهی و تدبیر را پوشش می‌داد، آموزش داد.

شرکت‌کنندگان به بینش‌ها و مهارت‌هایی مجهز بودند که می‌توانستند در موقعیت‌های چالش برانگیز به کار ببرند. این به آنها اجازه داد تا تغییر را فرصتی برای تمرین مهارت های جدید خود بدانند تا یک مانع ترسناک. نظرسنجی‌های شرکت کنندگان نتیجه افزایش روحیه و بهره وری را نشان داد.

  1. زیمنس Healthineers

شرکت فناوری پزشکی Siemens Healthineers یک برنامه آموزش تاب آوری آنلاین برای ترکیبی از کارمندان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ارائه کرد تا از آنها در طول همه گیری COVID-19 حمایت کند. در این جلسات، تکنیک‌های ذهن و بدن برای مقابله با استرس و ضربه، مانند مدیتیشن، تکنیک‌های تنفس و نوشتن و نقاشی رسا آموزش داده شد. این آموزش همچنین بر خودمراقبتی و حمایت اجتماعی تاکید داشت.

بازخورد ارزیابی شرکت‌کنندگان بسیار مثبت بود و 85 درصد گفتند که این برنامه را به دیگران توصیه می‌کنند. پاسخ دهندگان همچنین اظهار داشتند که این آموزش باعث بهبود همدلی، گوش دادن فعال و ارتباط انسانی در گروه شد.

چگونه یک برنامه آموزشی تاب آوری ایجاد کنیم؟

چه مسئولیت کامل داشته باشید یا با سایر ذینفعان برای برنامه ریزی و اجرای یک برنامه آموزشی تاب آوری همکاری کنید، مراحل زیر به شما کمک می کند تا یک برنامه جامع و موثر ایجاد کنید:

  1. برای شناسایی اهداف و محتوای آموزشی نیازسنجی انجام دهید

با پیدا کردن نیازهایی که سازمان شما دارد که آموزش تاب آوری می‌تواند برآورده کند، شروع کنید. روش‌های این کار عبارتند از:

انجام مصاحبه با ذینفعان کلیدی برای درک اهداف و اولویت‌های سازمانی.

دریافت اطلاعات از کارمندان از طریق حضور فردی یا نظرسنجی برای درک عوامل استرس زا و سطوح انعطاف پذیری فعلی. برای مثال، پروژه‌ها و وظایفی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و موانع/مشکلاتی که با آن‌ها مواجه می‌شوند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجزیه و تحلیل کارکنان برای شناسایی عوامل استرس زای رایج و شکاف‌های عملکرد.

هنگامی که مناطق هدف مورد نظر را شناسایی کردید، خواهید فهمید که کدام نوع تاب آوری باید پوشش داده شود. سپس می‌توانید اهداف و محتوای آموزشی خاص را محدود کنید تا بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

  1. فرمت آموزش و روش تحویل را تعیین کنید

تاب‌آوری یک شبه ایجاد نمی‌شود، بنابراین آموزش تاب‌آوری به استرس بهتر است در یک دوره زمانی خاص به جای یک جلسه کوتاه انجام شود. مثلاً یک ساعت در هفته به مدت شش هفته.

قالب و روش تحویل انتخابی شما به موقعیت مکانی کارمندان و منابعی که می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید بستگی دارد. برخی از احتمالات عبارتند از:

  • آموزش آنلاین یا حضوری گروهی
  • گیمیفیکیشن آموزش گروهی یا انفرادی
  • وبینارها
  • آموزش انفرادی اجرایی

وقتی تیم‌ها با هم تمرین می‌کنند، به آنها کمک می‌کند که با هم پیوند برقرار کنند و درک جمعی داشته باشند تا در طول و بعد از فرآیند، منسجم‌تر و حمایت‌کننده‌تر از یکدیگر باشند. تقویت محتوای آموزشی در خارج از جلسات با یک برنامه شخصی سازی شده، تکالیف مختصر درسی یا جلسات راهنمایی به حفظ آموزش در طول مدت آن کمک می‌کند.

  1. مواد آموزشی را توسعه دهید

انتخاب مواد و فعالیت‌های مناسب تضمین می‌کند که آموزش برای مخاطبان شما مرتبط و موثر است. می‌توانید با یک متخصص موضوع تماس بگیرید تا در مورد نحوه ارائه محتوای انعطاف‌پذیر به روش‌های قابل هضم به شما توصیه کند.

ترکیب عناصر مختلف، سبک‌های یادگیری متنوع را درگیر می‌کند و جلسات را لذت‌بخش‌تر می‌کند. به عنوان مثال:

  • یخ شکن
  • تمرینات عملی
  • ویدئوها، نمایش اسلایدها و سایر منابع بصری
  • جزوات
  • مطالعات موردی
  • سناریو/شبیه سازی
  • تظاهرات / نقش آفرینی
  • بحث‌های فرعی
  1. تست آزمایشی انجام دهید

قبل از اینکه آموزش تاب آوری منابع انسانی را برای همه اجرا کنید، آن را در مقیاس کمتری امتحان کنید. گروه کوچکی از کارمندان را که نقش‌ها، بخش‌ها و جمعیت‌شناختی مختلف را نمایندگی می‌کنند جمع آوری کنید و آن‌ها را در یک دوره آزمایشی شرکت دهید.

با جمع‌آوری بازخورد شرکت‌کنندگان، متوجه خواهید شد که چه چیزی مؤثر بوده و چه اشکالاتی باید برطرف شود. اگر برنامه آزمایشی به خوبی پیش برود و شرکت کنندگان بر این باورند که نظرات آنها به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است، کارمندانی خواهید داشت که اخبار را منتشر می‌کنند و در مورد این فرصت یادگیری سر و صدای مثبتی ایجاد می‌کنند.

  1. اثربخشی برنامه آموزشی را ارزیابی کنید

هنگامی که آموزش تاب آوری منابع انسانی را ارائه کردید، بسیار مهم است که به طور مستمر بر اثربخشی آن نظارت داشته باشید و بهبودها را انجام دهید. برخی از روش‌های ارزیابی برنامه عبارتند از:

  • استفاده از نظرسنجی‌ها برای سنجش نظرات شرکت‌کنندگان در مورد آنچه که در آموزش بهترین و کمترین اثر را داشته است.
  • توجه به میزان مشارکت و اشتیاق کارکنان در طول جلسات.
  • مصاحبه با سرپرستان برای اطلاع از اینکه آیا تغییرات و رفتارهای مورد نظر قابل توجه است یا خیر.
  • به دنبال تأثیر مثبت بر سازمان، به عنوان مثال، بهبود تجربه کارکنان / نتایج نظرسنجی رضایت یا افزایش بهره وری / خروجی.
  1. حمایت مستمر برای ایجاد انعطاف پذیری ارائه دهید

کارمندان می توانند شخصاً از آموزش تاب آوری بهره مند شوند، اما تاب آوری تیمی باید هر روز در محل کار پرورش یابد. منابع انسانی باید نحوه حمایت فرهنگ شرکت از تاب آوری را تقویت کند و مراقب سیاست ها یا رفتارهایی باشد که ممکن است مانع آن شود.

تاب‌آوری را می‌توان از طریق کانال‌های زیادی ارتقا و توسعه داد، از جمله:

  • آموزش سلامت و برنامه‌هایی که کارکنان را تشویق می‌کند تا سلامت جسمی و روانی خود را در اولویت قرار دهند.
  • کاهش استرس و تشویق به خودمختاری با کار انعطاف‌پذیر، مانند گزینه‌های کار از راه دور، برنامه‌های کاری متغیر، یا فرصت‌های بیشتر برای استراحت.
  • گروه‌های منابع کارکنان که ارتباطات و حمایت اجتماعی ایجاد می کنند.
  • ردیابی وظایف برای اطمینان از اینکه تیم ها بیش از حد بارگذاری نمی‌شوند و انتظار می‌رود زمان زیادی را در محل کار سپری کنند.

گنجاندن تاب آوری منابع انسانی در فرهنگ شرکت می‌تواند به معنای تشویق کارکنان به موارد زیر باشد:

  • مراقب همکاران خود باشید و در صورت نیاز از آن‌ها حمایت کنید.
  • سوال بپرسید و نگرانی‌های آنها را بیان کنید.
  • از یکدیگر قدردانی کنید.
  • در مورد مشکلات احتمالی صحبت کنید.
  • در صورت نیاز کمک بخواهید.
  • تعادل کار و زندگی سالم را حفظ کنید.
  1. تاب آوری را با سایر برنامه‌های توسعه کارکنان ادغام کنید

به دنبال راه هایی برای تأکید بر انعطاف پذیری در طول فرآیند توسعه کارکنان باشید تا آنها را برای پاسخگویی مؤثر به اختلالات و عدم اطمینان آماده کنید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

L&D: بر توسعه همدلی، همکاری و شایستگی‌های خلاقیت تمرکز کنید. فرصت‌های یادگیری بیشتری را از طریق تجربه، مانند کار بر روی تکالیف خاص یا تیم‌های پروژه‌ای که کارمندان را فراتر از نقش‌های فعلی شان به چالش می‌کشد، ارائه دهید.

مدیریت عملکرد: توسعه قابلیت پاداش و همچنین خروجی کار. مشوق‌هایی را در کارمندان قرار دهید تا به دنبال چالش‌ها باشند و راه‌هایی را برای سازگاری و پیشرفت در طول تغییر و هرج و مرج بیاموزند.

مربیگری و راهنمایی: افرادی را بیابید که برای رهبری یک برنامه مربیگری انعطاف پذیری نشان می‌دهند یا به عنوان مربیان غیررسمی تاب آوری در تیم خود عمل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند رفتارها را مدل کنند و بینش خود را برای الهام بخشیدن به دیگران به اشتراک بگذارند.

درنتیجه

هدف از آموزش تاب‌آوری: به کارکنان کمک می‌کند با عدم اطمینان و تغییر مواجه شوند و در عین حال بهره‌ور باشند.

مزیت آموزش تاب‌آوری: نیروی کار قوی‌تری را با مشارکت کارکنان، رفاه، بهره‌وری و حفظ بهبود می‌بخشد.

انواع آموزش تاب آوری: آموزش تاب آوری بر استقامت عاطفی، ذهنی، اجتماعی و جسمانی تمرکز دارد.

نقش منابع انسانی در ایجاد نیروی کار انعطاف‌پذیر این است که منابع انسانی می‌تواند از طریق تأثیرات فرهنگ سازمانی و استراتژی‌های توسعه کارکنان، آموزش ارائه دهد و تاب‌آوری را تشویق کند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *