مدیریت منابع انسانی

چگونه متخصص منابع انسانی (HR) شویم؟

شرکت‌هایی که در صنایع مختلف فعالیت می‌‌کنند یا به سرعت در حال رشد هستند، اغلب باید انواع مختلفی از متخصصان منابع انسانی را برای کمک به مدیریت افراد در سازمان وارد کنند. یکی از این نقش‌ها، متخصص منابع انسانی است. در این مقاله مهارت‌های مورد نیاز برای یک متخصص منابع انسانی، انتظارات حقوق و دستمزد و اینکه چگونه می‌توان تبدیل به متخصص منابع انسانی در سازمان شد می‌پردازیم. در ادامه این مقاله از سایت توسعه منابع انسانی سرآمد همراه ما باشید.

کارشناس منابع انسانی کیست و چه وظایفی دارد؟

متخصصان منابع انسانی وظایف خاصی مانند استخدام، آموزش و توسعه، پاداش و مزایا و بهبود روابط کارکنان را انجام می‌دهند. عملکرد روزانه آن‌ها همچنین شامل انجام سایر وظایف منابع انسانی است، اما آنها در درجه اول بر حوزه تخصصی خود تمرکز می‌کنند.

معمولاً این نقش در سطح ورودی است که بیشتر در سازمان‌های بزرگ و شرکت‌های مشاوره رایج است. شرکت‌هایی که متخصصان منابع انسانی را استخدام می‌کنند معمولاً چندین متخصص منابع انسانی با حوزه‌های تخصصی خود دارند.

به طور کلی، یک متخصص منابع انسانی مسئول کار در جهت موفقیت بلندمدت یک شرکت است. به عنوان مثال، با اطمینان از استخدام و حفظ کارکنان مناسب و یا حتی آموزش و توسعه کارکنان، استخدام مدیران و انجام مشاوره با آنان می‌تواند در بلند مدت سازمان را به اهداف خود برساند.

یک متخصص منابع انسانی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

مهارت‌هایی که یک متخصص منابع انسانی به آن نیاز دارد با توجه به حوزه‌ای که در آن تخصص دارد متفاوت است. وظایف روزمره نیز ممکن است به دلیل حوزه‌های تخصصی متفاوت باشد. با این حال، در اینجا چند مهارت کلی وجود دارد که آن‌ها باید به عنوان متخصص منابع انسانی آن را داشته باشند. این مهارت‌ها شامل:

روابط کارمندان:

یک متخصص منابع انسانی باید به نگرانی‌های کارکنان رسیدگی کند تا یک محیط کاری جذاب ایجاد کند.

مدیریت عملکرد:

متخصصان منابع انسانی باید مهارت‌های گوش دادن، همدلی و هوش هیجانی خوبی داشته باشند تا عملکرد افراد را به طور موثر مدیریت کنند. مدیریت عملکرد شامل تعیین انتظارات، نظارت و کمک به کارکنان برای بهبود عملکرد جهت دستیابی به اهداف شرکت است.

جزئیات گرا:

توجه به جزئیات ضروری است زیرا بسیاری از مسئولیت‌های منابع انسانی بسیار دقیق هستند، مانند تجزیه و تحلیل صلاحیت‌های هر کارمندان و کارکنان پیش از استخدام و بررسی مصاحبه‌های شغلی برای تعیین بهترین موقعیت شغلی برای افراد.

داشتن اخلاقی خوب و مسئولیت پذیر:

وظایف منابع انسانی دسترسی به اطلاعات کارکنان مانند قرارداد و حقوق است. بنابراین، هنگام کار با اطلاعات شخصی کارکنان، رفتار اخلاقی و مسئولانه ضروری است و همواره باید در حفظ اطلاعات شخصی کارکنان و مدیران سازمان کوشا و جدی باشد.

مهارت های مدیریت تعارض:

متخصصان منابع انسانی باید مذاکره و میانجیگری خوب را نشان دهند زیرا ممکن است وظیفه حل و فصل اختلافات بین مدیران و کارکنان را بر عهده داشته باشند.

مهارت‌های بین فردی:

منابع انسانی یک موقعیت روبه رو کارمند است و باید روزانه با کارمندان در تمام سطوح تعامل داشته باشد. متخصصان منابع انسانی باید روابط کاری خوبی با کارکنان در کسب و کار ایجاد کنند.

توانایی تصمیم گیری:

متخصص منابع انسانی باید روزانه تصمیم گیری‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف انجام دهد. از انتخاب افراد مناسب جهت استخدام گرفته تا ارزیابی نیازهای آموزشی و بهبود سیاست‌های شرکت. این امر مستلزم آن است که متخصصان منابع انسانی بر اساس داده‌ها و معیارها تصمیم بگیرند.

شرح وظایف کارشناس منابع انسانی

برخی از نقش‌ها و مسئولیت‌هایی که می‌توانید از متخصص منابع انسانی انتظار داشته باشید شامل:

  1. استخدام و گزینش

متخصصان منابع انسانی به مدیران سازمان در فرآیند استخدام و جذب کارکنان و مدیران از مرحله ایجاد آگهی استخدام تا جذب کمک کرده تا سازمان بتواند مناسب‌ترین افراد را استخدام کند.

  1. آموزش و توسعه

متخصصان منابع انسانی اقدام به آموزش و توسعه کارکنان سازمان می‌کنند. به این صورت که آنان برخی از کارکنانی را که ممکن است نیاز به آموزش داشته باشند شناسایی می‌کنند و مواد آموزشی و سرفصل‌ها و نکات مهم را به آنان آموزش می‌دهند. همچنین از دیگر اقدامات آنان در این زمینه تسهیل آموزش برای کارکنان فعلی می‌باشد.

  1. تجزیه و تحلیل شغل

متخصصان منابع انسانی مسئولیت‌ها و الزامات شغلی را در این نقش تعیین و ثبت می‌کنند. وظایف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تعیین و ایجاد اسناد مربوط به وظایف شغلی
  • تهیه مواد آموزشی برای ارائه‌ها و کارگاه‌ها
  • تعیین بسته‌های جبرانی منصفانه و رقابتی
  1. روابط کارکنان

متخصصان منابع انسانی اقداماتی جهت بهبود روابط میان کارکنان و مدیران انجام می‌دهند. به عبارتی دیگر تلاش در جهت مشارکت در حل و فصل اختلافات کارگری،  کمک به مذاکره با اتحادیه‌ها و گروه ‌ای کارگری در مورد قراردادها یا شکایات دارند و همچنین برنامه‌های بهداشت و ایمنی کارکنان را بررسی و پیاده‌سازی می‌کنند.

  1. جبران خسارات

متخصصان  منابع انسانی، حقوق و مزایای کارکنان را مدیریت می‌کنند. ازجمله وظایف آنان می‌توان به مدیریت سوابق جبران خسارت، محک زدن جبران خسارت و رسیدگی به بررسی عملکرد سالانه اشاره کرد.

از دیگر وظایف می‌توان به:

به روز رسانی سوابق کارمندان:

سوابق کارمندان را به روز نگه دارید، مانند حضور و غیاب (روزهای مرخصی، مرخصی/تعطیلات، تعداد ساعات کار، تاخیر) و مزایا (فهرست کارکنان ثبت نام شده در یک مزیت خاص مانند بیمه درمانی، دندانپزشکی و بینایی، مزایای بازنشستگی، اختیارات سهام یا مشارکت در سود).

مدیریت روابط کار:

مدیریت شکایات کارکنان. ارائه خدمات مشاوره جهت انجام مصاحبه‌ یا تعدیل کارکنان. با کارکنان و مدیریت ارتباط برقرار کنید.

یک متخصص منابع انسانی به چه مدارکی نیاز دارد؟

افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه منابع انسانی هستند، می‌توانند مدرک لیسانس در رشته منابع انسانی یا رشته‌های مرتبط مانند مدیریت بازرگانی، روانشناسی را تکمیل کنند و با MBA مدرک خود را ارتقا دهند. با این حال، شایان ذکر است که برخی از سازما‌ ها تاکید بیشتری بر تجربه و مهارت‌های افراد دارند. نکته مهم این است که چگونه می‌توانید تجربه کسب کنید و به طور مداوم خود را در زمینه‌های خاص ارتقا دهید.

مهارت‌های لازم برای کارشناس منابع انسانی

نرم افزار منابع انسانی:

کسب تجربه در ابزارهای مختلف منابع انسانی مانند ATS، CRM، HRIS، تجزیه و تحلیل منابع انسانی و ابزارهای منابع انسانی برای تعامل کارکنان و مدیریت عملکرد.

برنامه‌های صدور گواهینامه و مدرک منابع انسانی:

ثبت نام در برنامه‌های مختلف صدور گواهینامه منابع انسانی می‌تواند مهارت های شما را بیشتر کند. برنامه های گواهی همچنین می‌توانند دانش عملی بیشتری را برای اعمال در نقش به شما ارائه دهند.


برای شرکت در دروه های آموزشی مدیریت منابع انسانی کلیک نمایید.

حقوق متخصص منابع انسانی چقدر است؟

حقوق متخصص منابع انسانی بسته به موقعیت مکانی، میزان تجربه و مهارت افراد متغیر است. کمترین حقوق آن از 4 میلیون تومان شروع و تا میزان استعداد افراد می‌تواند به بیش از 20 میلیون تومان در ماه برسد.

مراحل تبدیل شدن به متخصص منابع انسانی

متخصص منابع انسانی

1. به دست آوردن اعتبار

اگر فرصت دارید مدرک لیسانس بگیرید و در آزمون‌های بین المللی که مدرک می‌دهند، ثبت نام کنید تا مهارت‌های لازم را برای انجام شغل متخصص منابع انسانی را در خود ایجاد کنید. برخی از شرکت‌ها در حال حاضر گواهینامه‌های منابع انسانی را به عنوان یک شرط صلاحیت در آگهی‌های شغلی خود لحاظ می‌کنند. سازمان‌هایی مانند SHRM و AIHR گواهینامه‌های مختلفی را برای پرسنل منابع انسانی با سطوح تجربه متفاوت ارائه می‌دهند.

افرادی که گواهی‌ و مدارک بیشتری از تخصص‌های منابع انسانی دارند:
می‌توانند افزایش دستمزد یا فرصت‌های پیشرفت شغلی سریع‌تری را تجربه کنند. تحقیقات نشان داده است که دارندگان گواهینامه HR به طور متوسط 29.5٪ افزایش حقوق دریافت می کنند، در حالی که اعتبار HR می تواند شانس ارتقاء را در عرض 5 سال تا 16٪ افزایش دهد.

2. توسعه تجربه حرفه‌ای

یک دوره کارآموزی یا آموزش حین کار را دنبال کنید. دوره های کارآموزی به شما آموزش‌های اولیه و پایه در زمینه کار به عنوان یک متخصص منابع انسانی می‌دهد. مهارت‌ها و دانش به دست آمده از تجربه، پایه و اساس حرفه منابع انسانی شما خواهد بود.

3. عضویت در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها

شبکه‌ای ارزشمند از مخاطبین بسازید. یک شبکه تاسیس شده ممکن است بتواند به شما کمک کند شغل بعدی خود را پیدا کنید، مهارت‌های جدیدی را به شما بیاموزد، یا شما را با سازمان‌های معتبر و واجد شرایط معرفی کند.

همچنین شبکه اجتماعی حرفه‌ای و رسمی خود را با پیوستن به گروه‌های منابع انسانی در رسانه‌های اجتماعی گسترش دهید. لذا ایجاد پروفایل کاری و رزومه کاری و اشتراک گذاشتن آنان در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کمک می‌کند که توسط افراد و سازمان‌های بزرگ و مرتبط دیده و در نهایت جذب شوید. به عنوان مثال لینکدین، فیس بوک برای اشتراک گذاشتن رزومه کاری و پیوستن به گروه‌های مرتبط بسیار مفید است.

4. تخصص خود را بهبود بخشید

منابع انسانی به سرعت در حال تکامل است و برای انطباق با سازمان‌ها و بازارهای کار در حال تغییر به مجموعه جدیدی از مهارت‌ها برای آینده نیاز دارد. اینجاست که متخصص منابع انسانی نقشی اساسی ایفا می‌کند.

5. برای مصاحبه متخصص منابع انسانی خود را آماده کنید

هنگامی که شرایط لازم را دارید و مهارت‌های خود را توسعه می‌دهید، با آماده سازی سوالات مصاحبه، برای مصاحبه‌های خود آماده شوید. شرکتی که برای آن رزومه ارسال می‌کنید باید محصولات و خدمات آن را بشناسید. اعتماد به نفس داشته باشید و آماده باشید تا بتوانید به سوالات به درستی پاسخ دهید و شانس خود را برای استخدام افزایش دهید.

برخی از سوالات مصاحبه عبارتند از:

  • یک متخصص منابع انسانی خوب کیست؟
  • از چه نرم افزارهای منابع انسانی استفاده کرده‌اید؟
  • چگونه نرخ‌های مختلف جابجایی کارکنان را محاسبه می کنید؟
  • تجربه شما در تهیه گزارش عملکرد کارکنان چیست؟
  • اولین قدمی که در تدوین استراتژی برای بهبود مشارکت کارکنان برمی‌دارید چیست؟
  • تجربه خود را در اجرای سیاست‌ها یا برنامه‌های جدید شرکت شرح دهید.
  • چگونه تجزیه و تحلیل شکاف مهارت‌ها را انجام می‌دهید؟
  • چگونه می‌توانید تعیین کنید که آیا یک برنامه آموزشی موثر بوده است؟
  • برای ایجاد تنوع چه مزایایی باید در اختیار کارکنان سازمان ارائه دهیم؟


برای دریافت مشاوره منابع انسانی کلیک نمایید.

تفاوت کارشناس عمومی منابع انسانی و متخصص منابع انسانی

انتخاب بین تبدیل شدن به یک متخصص منابع انسانی و یک کارشناس عمومی منابع انسانی بسیار مهم است زیرا می توانید روی کسب شایستگی برای یک نقش خاص تمرکز کنید که به شما امکان می‌دهد حرفه خود را به سرعت شروع کنید.

وظایف کارشناس منابع انسانی در مقابل متخصص منابع انسانی

متخصصان منابع انسانی در ایجاد و رشد کسب و کارهای موفق ضروری هستند. کار در این موقعیت شغلی می تواند یک تجربه ارزشمند برای کمک به ایجاد فرهنگ قوی شرکت و حمایت از حقوق کارکنان در محل کار باشد. اگر به فکر موقعیت شغلی به عنوان متخصص منابع انسانی هستید، باید توانایی ارتقاء مهارت و تجربه کاری خود را داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید

1 دیدگاه در “چگونه متخصص منابع انسانی (HR) شویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *