مدیریت منابع انسانی

نگرش کارکنان به واحد منابع انسانی (عارضه یابی واحد منابع انسانی)

نگرش سنجی کارکنان به منابع انسانی در عارضه یابی واحد منابع انسانی(چرا کارکنان سازمان از بخش منابع انسانی دل خوشی ندارند؟! )

کارکنان به دلایل مختلفی از منابع انسانی رضایت کامل ندارند، در بسیاری از موارد دلایل آنان منطقی است و ناشی از تجربیات بد گذشته با تیم های منابع انسانی است که باعث میشود منابع انسانی را دوست نداشته باشند، در برخی از موارد هم یا رفتار تیم منابع انسانی حرفه ای نبوده و یا عدم آگاهی کارکنان در خصوص نقش منابع انسانی در محیط کار موجب انتظارات نابجایی از منابع انسانی میشود و برآورده نشدن این انتظارات، موجب دلزدگی کارکنان از منابع انسانی می شود. در یک سازمان، هم جریان های سازنده و هم جریان های بازدارنده وجود دارند و افراد همواره سعی میکنند آن سازمان توسعه دهند و به محل بهتری برای کار کردن و با سودآوری و یا بهره وری بیشتر تبدیل کنند، و البته برخی از اوقات نیز یک حرکت نادرست و حساب نشده میتواند آن را از هم بپاشد. در این بین نقش تیم های منابع انسانی انکار نشدنی است. این تیم ها وظیفه دارند مراحل توسعه، پیشرفت و مشارکت کارکنان در سازمان را پیش ببرند.

عارضه یابی دیدگاه کارکنان

در این یادداشت چندین دلیل  که موجب دلزدگی کارکنان از واحد منابع انسانی میشود را با هم بررسی می کنیم. برخی از دلایل، از ضعف دانشی و مهارتی و رفتاری تیم های منابع انسانی نشات گرفته است لیکن برخی از آنها نتیجه تعارض هایی است که از زیر ساخت های شرکت سرچشمه میگیرد و از کنترل تیم منابع انسانی نیز خارج است ( مانند پایین نگه داشتن هزینه های حقوق و دستمزد، به حداقل رساندن اهمیت کارکنان و …) که این موارد از طریق مجموعه ای از نگرش سنجی های یکپارچه که پس از شناسایی عارضه های واحد منابع انسانی، از کارکنان چندین سازمان و کارفرمایان آن حاصل شده است و امیدوارم بتواند راهنمایی برای بهبود عملکرد و رفتار تیم های منابع انسانی و سازمان ها باشد.

  1. منابع انسانی آموزش ندیده و بی سواد است، چطور میتواند با من که متخصص حسابداری، فناوری اطلاعات، شیمی و … هستم مصاحبه کند؟ با آن سوال های مسخره ! چرا از آخرین شرکت که کار می کردی خارج شدی؟ یا مسئول منابع انسانی شرکت ما کفایت لازم برای تصدی شغل منابع انسانی را ندارد. به نظرم همه منابع انسانی ها بی کفایت هستند! آنها حتی نمیتوانند به درستی فرآیند ها و خط مشی های خودشان را شفاف سازی کنند، حالا می خواهند برای مسیر شغلی ما برنامه ریزی کنند؟!
  2. تیم منابع انسانی کسب و کار را نمیشناسد! این جمله آنقدر رایج است که نیاز به توضیحات بیشتری ندارد!
  1. منابع انسانی نگاه از بالا به پایین دارد  برای هماهنگی وقت مصاحبه با من تماس گرفته اند درخواست کردم که آدرس را برایم پیامک کنند چون در حال رانندگی بوده ام ولی برایم توضیح دادند که وظیفه ای در این خصوص ندارند و اگر برایم اهمیت دارد خودم بعدا تماس بگیرم و آدرس را بنویسم” خواهش میکنم نگویید با این کار میخواهید رفتارهای کارجو را ارزیابی کنید چون راه های بسیار زیادی وجود دارد و با این عمل فقط برند کارفرمایی خودتان را خراب کرده اید و یک کارجو را هم از دست داده اید.
  1. منابع انسانی شرکت ما کارفرما محور است و صداقت ندارد احتمالا در شبکه های اجتماعی این گلایه را زیاد شنیده اید. کارکنان میگویند: “منابع انسانی در اغلب موارد به نفع کارفرما صحبت میکنند و اصل صداقت را نادیده میگیرند و عمدتا دنبال برآورده کردن نیازهای شرکت هستند. آنها فقط سعی میکنند تا شرکت در دعاوی اداره کار نفع ببرد و حق کارکنان را نادیده میگیرند.”
  2. منابع انسانی ها انصاف ندارند! یکی از رایج ترین گلایه ها این است که ” منابع انسانی بی طرف و منصف نیست و تمایل آنها به حفظ شغل شان، دریافت حقوق بیشتر و ارتقا ، موجب میشود که جانب انصاف را برای کارکنان رعایت نکنند” “آنها همیشه مستعد حمایت از مدیران هستند بدون اینکه به شواهد توجه داشته باشند”
  1. قابل اعتماد نیست. به دلیل بالا و برخی دلایل دیگر کارکنان نمیتوانند به منابع انسانی اعتماد کنند و همیشه به منابع انسانی سوء ظن دارند.
  2. مهارت نرم ندارند منابع انسانی کجا بود؟! ” برخلاف تصویر تعاملی که از منابع انسانی نشان داده میشود، خلاء قابل توجهی از تعامل بین منابع انسانی و گروهی از کارکنان دیده می شود”
  3. خروجی ندارند چقدر این را شنیده اید که می گویند: منابع انسانی بیکار است! ” مگر چه کار میکنند ؟ وظیفه آنها برنامه ریزی مصاحبه و انجام مصاحبه های غیر حرفه ای است، ۷ ساعت باقیمانده را هم با صندلی شان بازی می کنند! در مصاحبه ها هم نهایتا چند تست شخصیت میگیرند “
  1. بی عاطفه هستند! “اسم واحدشان واحد منابع انسانی است اما آنها همراه و همدست کارفرمایانی هستند که هر روز میخواهند کارکنان ارزان تری را استخدام کنند و بقیه را اخراج کنند و دست آخر حقوق هم نپردازند “
  2. برخی از کارکنان اعتقاد دارند که تیم های منابع انسانی دیکتاتور هستند. ” در سازمان ما منابع انسانی اغلب پیام های دستوری ارسال میکند و یک وظیفه خاص را دیکته میکند و میخواهد کارها را به همان روشی که مدنظر خودشان هست انجام بدهیم و در غیر این صورت اخراج میشویم.”
  3. بسیاری از کارکنان اعتقاد دارند که تیم های منابع انسانی نگاه صفر و یک و انعطاف ناپذیر دارند! “منابع انسانی فقط نگران اجرای بی نقص شیوه ها و سیاست های خودش است. با این حال متاسفانه این موضوع، به مذاق کارکنان و مدیرانی که بخش عمده ای از کارهای سنگین سازمان به دوش آنهاست خوش نمی آید.” “آنها بیشتر در مورد سیاست ها و دستورالعمل های جدید صحبت میکنند به جای اینکه در مورد فرهنگ، اعتماد مشارکت و همدلی صحبت کنند”
  1. برخی از مدیران عامل هم اعتقاد دارند که تیم های منابع انسانی بیش از حد افراط می کنند “ مدیر عاملی میگفت که این منابع انسانی فقط کاغذ بازی میکند. این کار روابط بین کارمندان و منابع انسانی را تیره و تار میکند “
  2. یکی از گلایه ها این است که: اینها پاسخ فوری ندارند . خیلی از اوقات وقتی کارکنان به منابع انسانی مراجعه میکنند یک پاسخ فوری و دقیق دریافت نمیکنند و منابع انسانی از آنان زمان میخواهد تا به مشکلشان رسیدگی کند و یا به انها پاسخ دهد” این امر موجب احساس نارضایتی میشود . منابع انسانی باید سعی کند تسلط خود را به حوزه های مرتبط با کارکنان آنقدر افزایش دهد تا بتواند پاسخ های مستقیم، قاطع و فوری ارائه نماید”
  3. اگر پای درد دل بسیاری از کارکنان بنشینید خواهید دید که خاطرات خوبی از منابع انسانی ندارند! ” وقتی از منابع انسانی تماس می گیرند و می خواهند یک جلسه را با من هماهنگ کنند، احتمال اینکه بخواهند خبر خوبی به من بدهند تقریبا صفر است. آنها یا میخواهد خبر تعدیل خودم یا یکی از اعضای تیمم را به من بدهند. در بهرتین حالت هم احتمالا یا مرخصی و کارکردم مشکل داشته و یا باید بابت کار اشتباهی که از من شکایت شده به آنها توضیح بدهم “
نگرش سنجی واحد منابع انسانی

نگرش سنجی واحد منابع انسانی

سخنی با همکاران منابع انسانی

اولین قدم در حل کردن مشکل پذیرش وجود آن مشکل است. تعداد کمی از کارکنان منابع انسانی، می پذیرند که تیم منابع انسانی باید عملکرد متعادل و ثابتی داشته باشد تا بتواند نقش خود را مسئولانه ایفا کند.

تیم منابع انسانی باید خدمات مدیریت بی عیب و نقصی را به کارکنان ارائه دهد حامی کارکنان باشد و در عین حال به عنوان یک شریک استراتژیک برای مدیریت و کسب و کار ایفای نقش نماید. تیم منابع انسانی همچنین از کارکنان حمایت میکند. با آنها ارتباط برقرار میکند و از تغییرات سازمانی پشتیبانی میکند.

هیچگاه از یاد نبریم که نگاه تمامی کارکنان به تیم منابع انسانی است.  از ما انتظاراتی دارند که واقعا در راستای شغل مان تعریف شده است. داشتن مهارت و شایستگی لازم برای ایفای نقش مان، داشتن توانایی ایجاد ارتباط، تعامل و رهبری، همدلی و صادق بودن با کارکنان، توانایی حل تعارض و مدیریت تغییرات در نهایت چابکی و با رعایت عدالت ، نیاز شغل منابع انسانی از متخصصان منابع انسانی است.

بد نیست چند دقیقه ای با خودمان خلوت کنیم و ببینیم که چقدر به خدمت کردن به دیگران علاقه داریم؟ چقدر ارتباط با دیگران را دوست داریم؟ چقدر حامی و همدل هستیم؟

و یا چقدر تجربه کارکنان برایمان اهمیت دارد و میخواهیم تجربه های بد گذشته آنها را اصلاح کنیم؟

بدانیم که اگر نگرش کارکنان و دیگر ذینفعان، به منابع انسانی در سازمان شما منفی است، صرف نظر از اینکه آنها برای این رویکرد منفی خود چه دلایلی دارند، بسیار دشوار می توان وفاداری کارکنان را احیا کرد. مدیریت تجربه کارکنان نه تنها زمانی که در سازمان شما هستند بلکه حتی بعد از آن هم میتواند بر برند کارفرمایی شما تاثیر سوء داشته باشد.

 

کلامی با سرمایه های انسانی دلخور 

هر چند بسیاری از کارکنان واحدهای منابع انسانی نهایت تلاش خود را می کنند تا اوضاع را بهتر کنند، با این حال به یاد داشته باشید که دشمنی و دلخوری راحت ترین کار و در عین حال بی اثر ترین روش است. ولی شاید راه حل بهتری هم وجود داشته باشد. مثلا به جای اینکه منتظر “نگرش سنجی محرمانه ” بعدی باشید که قرار است در سازمان تان برگزار شود و سپس در آن به انتقاد از منابع انسانی بپردازید، همین امروز با آنها گفتگویی باز، منصفانه و بی طرفانه داشته باشید . شفاف باشید و مشکلات را با آنها در میان بگذارید.

بر خلاف تصور عمومی، کار در منابع انسانی اصلا آسان نیست پرسنل منابع انسانی همیشه بین خواسته های کارکنان و اراده مدیریت گیر میکنند و بیشتر از احترامی که باید داشته باشند مورد انتقاد و کم لطفی از سوی کارکنان و مدیریت قرار میگیرند. نقش میانجی گری دشوار است، بسیار دشوار …

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *