مدیریت منابع انسانی

راهنمای جامع برای توسعه یک برنامه استراتژیک منابع انسانی

برنامه استراتژیک منابع انسانی

داشتن یک برنامه استراتژیک منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی سازمان شما را مستحکم و مستند می‌کند. برای اینکه کل سازمان با استراتژی منابع انسانی درگیر شود، باید نحوه اجرای آن را درک کنند. یک برنامه استراتژیک منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی شما را از یک مفهوم انتزاعی به یک نقشه راه مشخص برای موفقیت منابع انسانی و سازمانی تبدیل می کند.

 این مقاله به این موضوع می پردازد که یک برنامه استراتژیک منابع انسانی چیست، چرا به آن نیاز دارید و چگونه می توانید آن را ایجاد کنید.

برنامه استراتژیک منابع انسانی چیست؟

برنامه استراتژیک منابع انسانی یک استراتژی HR  را به یک سند مکتوب تبدیل می‌کند. این سند خلاصه‌ای از استراتژی است تا همه ذینفعان بتوانند آن را درک کنند و تلاش خود را در جهت اجرای آن به کار گیرند.

این طرح اهداف ویژه منابع انسانی، ابتکارات کلیدی منابع انسانی و اولویت‌ها را ترسیم می‌کند و آنها را با اهداف کلی کسب و کار همسو می‌کند. برنامه استراتژیک HR به عنوان راهنمای فعالیت‌های منابع انسانی عمل و تضمین می‌کند که به طور موثر به رشد شرکت و سازگاری با محیط‌های تجاری در حال تغییر کمک ‌کند.

رهبران منابع انسانی معمولاً با رهبری سازمانی برای تدوین این طرح همکاری می‌کنند، که توضیح می‌دهد چگونه برنامه استراتژیک منابع انسانی بر عملیات و فرآیندها تأثیر می‌گذارد. منابع مورد نیاز و اقداماتی را که برای اجرای استراتژی و اندازه گیری پیشرفت آن انجام خواهد شد، تشریح می‌کند.

دوره آموزشی مدیریت استراتژیک منابع انسانی

مدیریت استراتژیک منابع انسانی نوعی نگرش ذهنی است که راه های انجام کارها را نشان میدهد و به شکل استراتژی منابع انسانی نمود پیدا میکند.

چرا به یک برنامه استراتژیک منابع انسانی نیاز دارید؟

برنامه استراتژیک منابع انسانی همه چیز را بر استراتژی منابع انسانی متمرکز می‌کند که می‌تواند بر تحقق یافتن ایده‌ها کمک نماید.

یک برنامه استراتژیک منابع انسانی می‌تواند به روش‌های زیر برای سازمان مفید باشد:

  • تمرکز منابع انسانی بر اولویت‌های از پیش تعیین شده باقی می‌ماند.
  • مشتریان داخلی تصویر واضحی از آنچه HR روی آن کار می‌کند دارند.
  • امکان هدف گذاری و ردیابی وجود دارد.
  • منابع به دلیل تعیین ظرفیت به درستی تخصیص داده می‌شود.
  • تیم‌های منابع انسانی می‌توانند روند کارها را درک کرده و در کار خود مشارکت بیشتری داشته باشند.
  • ایجاد مسئولیت‌پذیری برای استراتژی منابع انسانی

در برنامه استراتژیک منابع انسانی چه چیزی باید باشد؟

یک برنامه استراتژیک منابع انسانی باید اهداف منابع انسانی و نحوه همسویی آنها با اهداف تجاری سازمان را پوشش دهد. همچنین باید یک نقشه راه برای اجرای ابتکارات منابع انسانی باشد که از اهداف سازمان حمایت کند.

مروری بر اجزای کلیدی برنامه استراتژیک منابع انسانی:

بیانیه ماموریت و چشم انداز منابع انسانی: مهم است که با بیانیه ماموریت و چشم انداز منابع انسانی،  مسیر برنامه را شروع کنید چرا که چشم انداز هدف و مقصد HR در سازمان را اعلام می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه به آن نقطه هدف و موفقیت خواهید رسید.

 ارزش‌ها و اهداف سازمانی: از آنجایی که یک برنامه استراتژیک منابع انسانی باید با آرمان‌های سازمان مرتبط باشد، باید ارزش‌ها و اهداف رسمی سازمان را درج کنید.

اهداف منابع انسانی و نتایج کلیدی (OKR): اهداف برنامه و معیارهای اندازه گیری پیشرفت را فهرست کنید. نتایج کلیدی (OKR) منابع انسانی به کمیت موفقیت برنامه استراتژیک منابع انسانی کمک خواهد کرد.

ابتکارات کلیدی منابع انسانی: جزئیات ابتکارات اصلی برای هر حوزه از منابع انسانی که دستیابی به اهداف استراتژی منابع انسانی را تسهیل می‌کند که اغلب بر استخدام، پاداش و مزایا، فرهنگ سازمانی، تجربه کارکنان و مدیریت و توسعه عملکرد کارکنان متمرکز هستند.

مدل عملیاتی منابع انسانی و مهارت‌های مورد نیاز: نحوه سازماندهی و ارائه خدمات بخش منابع انسانی، مانند مدل عملیاتی منابع انسانی، مدل عملکردی یا مدل چابک را مشخص کنید. بیان کنید که متخصصان منابع انسانی به چه مهارت‌ها و تخصص‌های فنی نیاز دارند تا از این نوع مدل عملیاتی حمایت کنند.

منابع: منابع بودجه، فناوری و سرمایه انسانی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های منابع انسانی را شناسایی کنید. نحوه تخصیص آن‌ها را خلاصه کنید تا از افزایش هزینه و افزایش بیش از حد استخدام کارمندان جلوگیری شود.

ریسک ها و مدیریت ریسک: موانع بالقوه اجرای برنامه استراتژیک منابع انسانی را درنظر داشته باشید. سازمان شما چگونه می‌تواند خطرات را کاهش دهد. به عنوان مثال، یک بازار کار فشرده ممکن است نیاز به معرفی روش‌های خلاقانه جذب استعداد و استخدام داشته باشد.

اولویت‌ها: فعالیت‌ها را در حوزه‌های اولویت‌دار بیان کنید که منابع انسانی در حین اجرای دستور کار روی آن‌ها تمرکز خواهند کرد. توضیح دهید که چرا این فعالیت‌ها خدمات منابع انسانی را بهبود می‌بخشد و از اهداف تجاری حمایت می‌کند.

برنامه استراتژیک منابع انسانی

7 مرحله تدوین برنامه استراتژیک منابع انسانی 

قبل از اینکه برنامه استراتژیک منابع انسانی شما به یک سند واحد تبدیل شود، باید ایده روشنی از استراتژی منابع انسانی خود داشته باشید. این طرح باید اهداف گسترده‌تر سازمان را منعکس کند و به نیازها و چالش‌های نیروی کار خاص رسیدگی کند.

در اینجا هفت مرحله وجود دارد که می‌توانید برای توسعه برنامه استراتژیک منابع انسانی دنبال کنید:

  1. درک استراتژی تجاری و اهداف سازمان

برنامه استراتژیک منابع انسانی باید با کاری که سازمان انجام می‌دهد و هدفش هماهنگ باشد. این بدان معنی است که شما باید در برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های سطح بالا باشید تا درک کاملی از نیازهای کسب و کار به دست آورید. سپس، می‌توانید با رهبران کار کنید تا راه‌هایی را که عملکردهای منابع انسانی می‌توانند این نیازها را برآورده کنند، شناسایی کنید.

حفظ ارتباط باز با ذینفعان کلیدی و سازمان در بحث‌های استراتژیک ضروری است لذا باید اطمینان حاصل شود که ابتکارات منابع انسانی مستقیماً به مأموریت و اهداف کلی شرکت کمک می‌کند.

  1. ارزیابی قابلیت‌های منابع انسانی فعلی

هنگامی که انتظارات تجاری از منابع انسانی را شناختید، باید وضعیت فعلی بخش منابع انسانی را ارزیابی کنید و ببینید که آیا این بخش برای برآورده کردن آنها مجهز است یا خیر. با ارزیابی نقاط قوت، ضعف و فرصت‌هایی که در منابع انسانی دارید، شروع کنید. همچنین، عوامل خارجی را که باید برای آن آماده باشید، شناسایی کنید. شما می‌توانید یک تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید تا شما را در این فرآیند راهنمایی کند. همچنین می‌توانید با انجام ممیزی منابع انسانی آمادگی بخش منابع انسانی خود را ارزیابی کنید. این بررسی کامل همه سیاست‌ها و فرآیندهای منابع انسانی، چگونگی عملکرد آنها را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که کدام مؤلفه‌ها باید به‌روزرسانی یا اصلاح شوند تا برای اهداف تجاری آتی مؤثرتر باشند.

  1. تجزیه و تحلیل نیروی کار

گام بعدی بررسی فراتر از منابع انسانی و ارزیابی کل کارکنان است. جمع آوری داده‌ها در مورد نیروی کار موجود و شناسایی هر گونه شکاف در مهارت‌های مورد نیاز در کارکنان سازمان است. در نظر بگیرید که چگونه به این نابرابری‌ها رسیدگی می‌کنید، مانند آموزش، استخدام، یا پذیرش فناوری‌های جدید. روش دیگر برای تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی کارکنان، بررسی انواع دیگر داده‌های نیروی کار است. با مرور آمارهای حوزه‌هایی مانند:

  • بهره‌وری
  • حجم معاملات
  • DEIB
  • تعهد شغلی
  • رضایت کارکنان

این مراحل به شما کمک می کند تا مشخص کنید برنامه استراتژیک منابع انسانی شما باید دقیقاً چه چیزی را پوشش دهد و روی آن تمرکز کند.

  1. بررسی اولویت‌ها و اهداف استراتژی منابع انسانی

اولویت‌های استراتژی منابع انسانی خود را خلاصه کنید و اهداف کلیدی را که تعیین کرده‌اید فهرست کنید. تصمیم بگیرید که چه ابتکارات یا برنامه‌های خاصی را برای تحقق هر هدف منابع انسانی اجرا خواهید کرد. سپس، شرح مختصری از این موارد بنویسید که بتوانید در برنامه استراتژیک نهایی منابع انسانی نمایش دهید.

مثلا:

  • رفع شکاف‌های مهارتی و ایجاد سطوح کافی کارکنان برای حمایت از رشد پیش بینی شده کسب و کار.
  • برای جذب فارغ التحصیلان با مهارت های فنی مورد نیاز، با آکادمی و موسسه‌های فنی اطراف خود ارتباط بگیرید.
  • فرصت‌های آموزشی آنلاین برای ارتقای مهارت کارکنان در موقعیت‌های شغلی جدید ایجاد کنید.
  • ارزیابی و تطبیق برنامه‌های جبران خسارت و مزایا برای ایجاد فضای رقابتی‌تر در سازمان.
  1. قالب و طراحی سند

اگر برنامه استراتژیک منابع انسانی در دسترس و جذاب نباشد، هیچ فایده ای ندارد. کلید ترغیب کارکنان به خواندن و جذب این طرح، ارائه اطلاعات واضح و مختصر است  که با یک چیدمان جذاب شروع می‌شود که چشم خواننده را به خود جلب می‌کند همچنین نکته دیگر اینکه در طراحی سندها می‌توانید از قالب‌های آماده هم می‌توانید استفاده نمایید.

از زبان ساده و مختصر استفاده کنید که مخاطب شما با آن ارتباط برقرار  کند. از متن ‌های تخصصی و علمی و اصطلاحات تخصصی منابع انسانی که ممکن است افراد خارج از حوزه HR را گیج کند، خودداری کنید.

اگر از کلمات، عبارات یا کلمات اختصاری خاص شرکت استفاده شود خوب است که به اندازه کافی رایج باشند که همه با آنها آشنا باشند. در صورت لزوم، می‌توانید یک توضیح مختصر و پرانتزی برای یک اصطلاح خاص نیز ارائه دهید.

مطمئن شوید که پیش بینی ها، معیارها و آمار را در قالب واضح و قابل درک نمایش می‌دهید. مانند المان‌های بصری ازجمله نمودارها، تصاویر اینفوگرافیک‌ها، اعداد و ارقام.

چگونه یک استراتژی منابع انسانی کارآمد را توسعه دهیم؟

استراتژی منابع انسانی طرحی برای همسوسازی سرمایه‌گذاری‌های سرمایه انسانی با نیازهای تجاری است. استراتژی منابع انسانی کارآمد شخصیت و جهت فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی را شکل می‌دهد تا بر حمایت از آنچه سازمان در تلاش است تا انجام دهد تمرکز کند.

  1. تهیه یک برنامه ارتباطی

با ارائه برنامه استراتژیک منابع انسانی به تیم رهبری با بالاترین موقعیت‌های شغلی در سازمان شروع کنید و در مورد ارتباط این طرح با استراتژی کلی کسب و کار سازمان توضیحاتی ارائه دهید. راه‌های مختلفی برای به اشتراک گذاشتن پیام اصلی برنامه استراتژیک منابع انسانی خود با کارمندان پیدا کنید تا آن‌ها هدف و مزایای پیشرفت کارها را درک کنند.

استفاده منظم از کانال‌های ارتباطی با کارکنان مانند جلسات، ایمیل‌ها، خبرنامه‌ها و پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند اطلاعات و منابعی را که کارمندان برای ارتباط با یکدیگر و درک اینکه استراتژی و برنامه منابع انسانی بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا خیر را فراهم کنید.

تیم‌های منابع انسانی باید سعی کنندتصویر روشنی برای کارکنان ایجاد کنند تا آن‌ها درک کنند که چگونه فعالیت‌های روزانه آنها برای اجرای استراتژی منابع انسانی حیاتی است. برقراری ارتباط موثر، زمانی مهم است که برنامه استراتژیک منابع انسانی تغییراتی را در سیاست‌ها یا شیوه‌هایی که بر کارکنان تأثیر می‌گذارد ایجاد کند. تغییرات را به خوبی از قبل اعلام کنید و توضیح دهید که چه چیزی بهبود می‌یابد و چگونه برای شرکت و تیم‌ها مفید خواهد بود.

7. ایجاد برنامه‌‌ی اقدام بر اساس برنامه استراتژیک

با سند برنامه استراتژیک منابع انسانی به عنوان پایه، می‌توانید برنامه‌های اقدام خاص را ترسیم کنید. برای دستیابی به آنها، هر هدف را به وظایف سطح بالا و قابل دستیابی تقسیم کنید. سپس، وظایف را به تیم‌های مناسب محول کنید و برنامه زمانی، نقاط عطف و ضرب الاجل فعالیت‌ها را تعیین کنید.

وجود این ساختار برای رهبران و تیم‌های منابع انسانی که باید از آن‌ها پیروی کنند مفید است چرا که آنها را با انگیزه کرده و بر برنامه استراتژیک منابع انسانی سازمان متمرکز می‌کند. برنامه‌های اقدام همچنین نقطه مرجعی برای پاسخگویی، اجتناب از تاخیر و سنجش پیشرفت هستند.

نمونه‌های برنامه استراتژیک منابع انسانی

بیایید برخی نکات برجسته از دو نمونه برنامه استراتژیک منابع انسانی در دنیای واقعی را بررسی کنیم:

  • مثال 1: دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا

بخش منابع انسانی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (ایالت پنسیلوانیا) برنامه استراتژیک منابع انسانی خود را حول پنج هدف کلی مرتبط با اثربخشی سازمانی منابع انسانی، استخدام، DIB، و درگیر کردن، توسعه، پاداش دادن و حفظ کارکنان ساختاربندی کرد.

این طرح مراحل دستیابی به اهداف و تحقق ماموریت منابع انسانی را که “ایجاد راه حل‌های نوآورانه برای جذب، توسعه، مشارکت و حفظ نیروی کار متنوع” است، تشریح می‌کند.

  • مثال 2: شهرستان سن ماتئو

سند جامع شهرستان سن متئو، کالیفرنیا، برنامه استراتژیک پنج ساله منابع انسانی خود را با تشریح سه حوزه توضیح می‌دهد که بر روی «به حداکثر رساندن پتانسیل فردی، افزایش ظرفیت سازمانی و قرار دادن شهرستان به عنوان یک کارفرمای منتخب» تمرکز خواهد کرد.

اولویت‌های هر حوزه تمرکز (مدیریت استعداد، تجربه کارمند و تعالی منابع انسانی) نیز شرح داده شده است. طرح و قالب سند شامل متن روایت و جداول برای انتقال عناصر طرح است. همچنین با تصاویر گرافیکی و عکس برای افزایش جذابیت بصری و شخصی سازی بهبود یافته است.

ایجاد یک برنامه استراتژیک منابع انسانی به شما کمک می‌کند تا استراتژی منابع انسانی خود را زنده کنید و جزء ضروری برای نشان دادن ارتباط و مشارکت منابع انسانی در محیط کسب و کار امروزی است. پس از اتمام فرآیند برنامه ریزی، استراتژی باید برای کل سازمان قابل دسترس باشد. با تهیه یک سند برنامه استراتژیک منابع انسانی، می‌توانید آنچه را که منابع انسانی انجام می‌دهد، چرایی و چگونگی، به اشتراک بگذارید و روشن کنید که همه چیز با کمک به پیشرفت سازمان به سمت اهدافش مرتبط است.

سوالات متداول

توسعه یک برنامه استراتژیک منابع انسانی ضروری است زیرا استراتژی منابع انسانی شما را به طور واضح بیان می‌کند و باعث افزایش دسترسی پذیری سازمان شده و همچنین مسئولیت‌پذیری را تضمین کند.

نوشتن یک برنامه استراتژیک منابع انسانی شامل درک نیازهای تجاری سازمان، ارزیابی شایستگی‌های منابع انسانی در تیم، تجزیه و تحلیل وضعیت نیروی کار، تدوین اهداف استراتژیک منابع انسانی، ایجاد طرح‌بندی و قالب مؤثر برای سند و ارائه برنامه به سهامداران شماست.

طرح منابع انسانی پیشنهادی برای انجام فعالیت‌های منابع انسانی است. یک برنامه استراتژیک منابع انسانی توضیح می‌دهد که منابع انسانی برای رفع نیازهای تجاری سازمان و پیشبرد اهداف آن چه کاری انجام خواهد داد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *