مدیریت منابع انسانی

تکنیک‌های بازاریابی منابع انسانی برای جذب استعدادها

وقتی به بازاریابی منابع انسانی اشاره می‌کنید، ممکن است بلافاصله به برندسازی کارفرما فکر کنید. اما استراتژی‌ها و ابزارهای بازاریابی دیگری وجود دارد که متخصصان منابع انسانی می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد یک استراتژی استخدام موفق و جذب استعدادهای برتر استفاده کنند.

مخاطبان هدف خود را تقسیم بندی کنید

منابع انسانی می‌تواند از چندین تکنیک و ابزار بازاریابی عمومی که در بازاریابی منابع انسانی استفاده می‌شود برای یافتن و جذب استعدادهای مناسب استفاده کند. به هر حال، مرز بین نامزدهای بالقوه و مصرف‌کنندگان به سرعت در حال کم شدن است زیرا بالقوه‌های شغلی به تعداد فزاینده‌ای از گزینه‌های جذاب در بازار دسترسی دارند.

یکی از این مفاهیم بازاریابی منابع انسانی شامل تقسیم بندی مخاطبان هدف شماست. مخاطب هدف گروهی از افراد است که معمولاً توسط یک تیم تجاری یا بازاریابی شناسایی می‌شوند و با جمعیت‌شناسی مشترک، از جمله سن، جنسیت، مکان، تحصیلات، زمینه کاری، علایق، نیازها و موارد دیگر مرتبط هستند.

مخاطبان هدف شما اهداف، نیازها یا آرزوهای متفاوتی دارند. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، احتمالاً در حال حاضر کاندیداهای مختلفی را در استراتژی استخدام خود هدف قرار داده‌اید. تقسیم بندی مخاطبان به شما کمک می‌کند تا نامزدهای مناسب را برای فرآیند استخدام خود هدف گذاری کرده و جذب کنید.

چگونه یک مخاطب هدف برای استخدام تعریف کنیم؟

اکثر کارفرمایان سه گروه مخاطب هدف گسترده دارند:

  • کارکنان فعلی
  • کارمندان جدید
  • نامزدها برای استخدامی

بیایید کارمندان فعلی و جدید را نادیده بگیریم، زیرا توسعه یک استراتژی بازاریابی منابع انسانی جداگانه که مخاطبان داخلی شما را هدف قرار می‌دهد، برای شما مفیدتر خواهد بود. این مقاله بر بازار خارجی که باید جذب کنید متمرکز است – نامزدهای برتری که می‌خواهید جذب کنید.

از آنجایی که گروه مخاطب هدف شما کاندیدهای برتر هستند، بیایید با تعریف عناصر هر پرسونا، پرسوناهایی را تعریف کنیم که با نامزدهای ایده آل ما مطابقت دارند. به چند سوال در مورد شخصیت خود پاسخ دهید، مانند:

  • نامزد شما کجا زندگی می‌کند؟
  • صلاحیت آن‌ها چیست؟
  • آن‌ها در حال حاضر در چه مرحله‌ای از حرفه خود هستند؟
  • چه ویژگی‌هایی را نشان می‌دهند؟
  • جاه طلبی‌های شغلی آن‌ها چیست؟
  • نامزد از چه کانال‌های رسانه‌ای استفاده خواهد کرد؟
  • چه چیزی آن‌ها را بالاتر از همه نامزدها برجسته می‌کند؟

هر شخصیت را بر اساس نیازها یا اهداف سازمان خود توسعه دهید. به عنوان مثال، اگر سازمان شما در حال رشد به مناطق جدید است، ممکن است بر اساس موقعیت مکانی پرسونا ایجاد کنید. اگر شرکت شما در حال تبدیل به حوزه‌های تجاری جدید است، ممکن است شخصیت‌هایی را بر اساس یک حوزه تخصصی خاص توسعه دهید.

اکنون که پرسونای خاص برای نیازهای سازمانی خود ایجاد کرده‌اید، بیایید بفهمیم که کجا می‌توانیم مخاطبان هدف خود را پیدا کنیم.

از بازاریابی منابع انسانی چند کاناله برای دستیابی به مخاطبان خود استفاده کنید!

در بازار کار محدود امروزی، یافتن استعدادهای برتر بیش از گذشته چالش برانگیز است. به همین دلیل است که استفاده از رویکرد بازاریابی چند کانالی به شما کمک می‌کند تا دسترسی بالقوه خود را افزایش دهید.

کانال‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد و فکر نباید این باشد که تا حد امکان از تعداد زیادی کانال استفاده کنید. در عوض، با تعیین اینکه بهترین مشتریان بالقوه شما بیشترین زمان را در کجا می‌گذرانند و کجا به دنبال شغل می‌گردند، پلتفرم‌های مناسب برای نیازهای استخدام خود را شناسایی کنید.

چگونه می‌توان بهترین پلتفرم استخدامی مناسب را پیدا کرد؟

تست کنید تا بفهمید کدام پلتفرم‌ها و انواع پست‌ها منجر به قوی‌ترین تعامل و تبدیل می‌شوند. معیارهای کلیدی را ردیابی کنید که به شما کمک می‌کند بدانید آیا به اهداف خود می‌رسید یا خیر.

به عنوان مثال، می‌توانید با پست کردن توصیفات ویدئویی کارمندان در صفحه اینستاگرام خود، نقل قول‌های گواهینامه کارمندان برجسته در حساب توییتر خود و یک مقاله به سبک وبلاگ “روزی از زندگی یک کارمند” در وب سایت خود آزمایش کنید. تعیین کنید که کدام یک از این‌ها به طور کلی بیشترین تعامل را داشته باشد، منجر به بیشترین کلیک در صفحه شغلی شما و بیشترین برنامه کاربردی شود.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که باید در همه جا حاضر شوید تا به چشم‌اندازهای مورد نظر خود برسید، یک استراتژی بازاریابی چند کاناله متمرکزتر احتمالاً نتایج قوی‌تری خواهد داشت.

انواع کانال‌های بازاریابی منابع انسانی

  1. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

با توجه به اینکه 71 درصد از کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که پس از تعامل مثبت با یک شرکت، یک برند را به شبکه خود توصیه می کنند، منابع انسانی باید بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را برای تقویت برند کارفرما، دستیابی به مخاطبان هدف خود و متمایز شدن از رقبا در نظر بگیرند.

یک استراتژی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی منابع انسانی ایجاد کنید که به شما کمک می کند تا به اهداف خود دست یابید، خواه این افزایش کیفیت متقاضیان شغل، کاهش گردش مالی یا نرخ سریعتر زمان برای استخدام باشد. با آزمایش کانال های مختلف شروع کنید. لینکدین بستری مناسب برای هر چیزی است که به شغل مرتبط است، اما دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شما کمک کنند تا به مخاطبان کمتر دیده شده دسترسی پیدا کنید.

با پست خود سازگار باشید، اطمینان حاصل کنید که با فالوورها تعامل دارید و به سرعت به همه نظرات و پیام‌های مستقیم پاسخ می‌دهید. از ابزارهای زمان‌بندی رسانه‌های اجتماعی مانند Buffer، Hootsuite و Later برای کمک به مدیریت بازاریابی، ردیابی معیارهای کلیدی و ثابت ماندن استفاده کنید.

  1. بازاریابی ویدئویی

در سال 2022، ویدیوها بیش از 80 درصد از کل ترافیک اینترنت را تشکیل می‌دادند و تحقیقات Forrester نشان داده است که یک دقیقه ویدیو حاوی اطلاعاتی مشابه با یک مقاله 1800 کلمه‌ای است. ویدئو توسط مغز کارآمدتر و موثرتر پردازش می‌شود. به علاوه، بسیار جذاب‌تر از محتوای نوشتاری است و به کاهش توجه ما، به‌ویژه در میان رقبا اشاره می‌کند.

تنها به این دلایل، منابع انسانی باید یک استراتژی بازاریابی ویدیویی را زودتر ایجاد کند. علاوه بر این، بازار کار ناپایدار و کمبود استعداد بسیاری از سازمان‌ها در چند سال گذشته به این معناست که استخدام‌کنندگان باید راه‌های جدید و نوآورانه‌ای برای دستیابی به نامزدها و متمایز شدن از رقبای خود بیابند. بعلاوه، هیچ راهی بهتر از استفاده از رسانه‌هایی مانند ویدئو، که بسیاری از سازمان ها هنوز انجام نمی‌دهند، برای نشان دادن اینکه شما یک برند با تکنیک‌هاتی مدرن بازاریابی منابع انسانی آن زمان هستید، وجود ندارد.

چگونه منابع انسانی می‌تواند از استراتژی بازاریابی ویدئویی استفاده کند؟

به جای اینکه به مردم بگویید کار کردن در شرکت شما چقدر لذت بخش است، از ویدیو برای نشان دادن این موضوع استفاده کنید. از کارمندان خود فیلم بگیرید که از تسک‌های روزانه‌شان لذت می‌برند، با همکاران تعامل می‌کنند و پیروزی‌هایشان را در یک جلسه تیمی جشن می‌گیرند. به جای اینکه به مخاطب بگویید سازمان شما چقدر متنوع است، از ویدئو برای نشان دادن آن‌ها با فیلمبرداری از کارمندان مختلف با پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف استفاده کنید.

یک محتوای ویدیویی در مقایسه با آیتم‌های دیگر همیشه بر تعامل و تأثیرگذاری غلبه خواهد کرد. این موارد را در رسانه‌های اجتماعی و صفحه مشاغل خود ارسال کنید تا نامزدهای برتر و مناسب را جذب کنید.

تیم‌های منابع انسانی می‌توانند از ابزارهای ویرایش ویدیو مانند Apple iMovie، Lumen5، Animaker، Filmora و Adobe برای ایجاد محتوای ویدیویی با ظاهر حرفه‌ای استفاده کنند. فراموش نکنید که نتایج خود را پیگیری کنید. برای اندازه‌گیری و ردیابی عملکرد، از تحلیل‌های یوتیوب یا Vimeo استفاده کنید.

  1. بازاریابی ایمیلی

ایمیل یکی از پرکاربردترین اشکال ارتباطی در  بازاریابی منابع انسانی است. بهترین بخش این است که بر خلاف رسانه‌های اجتماعی، لیست ایمیل شما مملو از مشترکینی است که انتخاب کرده‌اند به روز رسانی‌ها را دریافت کنند و می‌خواهند از شما بشنوند. این کانال خصوصی شماست که با نامزدهای بالقوه صحبت کنید و نام تجاری کارفرمای خود را به نمایش بگذارید. HR می‌تواند با تیم بازاریابی با نیروها ارتباط برقرار کرده و یک پایگاه داده جداگانه برای کاندیداهای بالقوه ایجاد کند.

این می‌تواند به افزایش شهرت شرکت شما کمک کند، در مورد موقعیت‌های شغلی خالی فعلی به مردم بگویید و به استراتژی استخدام شما انرژی جدیدی بدهد. بهتر است این نوع ایمیل را کمتر از یک خبرنامه معمولی (ماهانه یا سه ماهه به جای هفتگی یا دو هفته یکبار) ارسال کنید.

یک دکمه تماس برای اقدام به عمل (CTA) را در صفحه مشاغل خود اضافه کنید تا مشتریان بالقوه بتوانند به لیست شما بپیوندند. همچنین، آزمایش‌هایی را روی خطوط موضوعی و محتوای خبرنامه اجرا کنید تا ببینید چه چیزی بالاترین نرخ باز کردن ایمیل و نرخ کلیک را دریافت می‌کند. فراموش نکنید که ایمیل‌های خود را با استفاده از نام مشترک شخصی‌سازی کنید زیرا این ایمیل‌ها تمایل به دریافت نرخ باز شدن بالاتری دارند. از تصاویر و ویدیوها برای افزایش تعامل ایمیل استفاده کنید. و مطمئن شوید که ایمیل‌های شما برای موبایل بهینه‌سازی شده‌اند، زیرا امروزه افراد بیشتری ایمیل‌ها را در تلفن خود بررسی و به آنها پاسخ می‌دهند.

از بازاریابی عملکردی استفاده کنید!

بازاریابی عملکردی یک استراتژی بازاریابی منابع انسانی دیجیتال است که در آن تبلیغ‌کننده فقط بر اساس یک نتیجه خاص پرداخت می‌کند، به عنوان مثال، زمانی که یک نمایش، کلیک یا فروش اتفاق می‌افتد. این یک استراتژی ایده‌آل برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند به افراد زیادی دسترسی پیدا کنند، زیرا هزینه‌های آن‌ها به تعامل کاربران با محتوای آن‌ها بستگی دارد.

بازاریابی عملکردی شامل تبلیغات بنری، تبلیغات بومی و وابسته، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، بازاریابی محتوا و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی است.

منابع انسانی می‌تواند از بازاریابی عملکرد برای مقیاس‌بندی و تنوع بخشیدن به تلاش‌های تبلیغاتی خود و افزایش تعداد نامزدهای برتر متقاضی نقش استفاده کند. همچنین فرصتی برای ایجاد تبلیغات سرگرم‌کننده، نوآورانه و به یاد ماندنی است که ارزش‌های اصلی شما را برجسته و به شما کمک می‌کند تاثیر زیادی داشته باشید.

معیارهای بازاریابی منابع انسانی مناسب را دنبال کنید!

اگر معیارهای بازاریابی مناسب را ردیابی نمی‌کنید، پس چگونه می‌دانید چه چیزی کار می‌کند، چه چیزی نه و منابع محدود خود را کجا خرج می‌کنید؟

در اینجا برخی از معیارهای کلیدی بازاریابی وجود دارد که منابع انسانی باید آن‌ها را ردیابی کند:

  • دسترسی به رسانه‌های اجتماعی
  • تعامل در رسانه‌های اجتماعی
  • برداشت‌ها (در رسانه‌های اجتماعی، وب سایت شما یا زمینه‌های دیگر)
  • جستجوی کلمات کلیدی
  • نرخ کلیک (در ایمیل‌های تعامل با استعداد)
  • منابع ترافیک
  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل (به عنوان مثال، تعداد افرادی که از صفحه شغلی شما بازدید می‌کنند و برای یک شغل درخواست می‌دهند)
  • نرخ بازگشت

یک داشبورد همه کاره منابع انسانی می‌تواند به شما کمک کند معیارهایی را که بیشترین ارتباط را با اهداف منابع انسانی شما دارند، ردیابی کنید. این به شما امکان می‌دهد کمپین‌ها و استراتژی‌های خود را مطابق با آن تغییر دهید.

ابزارهایی مانند Cyfe و Datapine می‌توانند به شما در راه‌اندازی داشبورد HR KPI کمک کنند، که باید برای کمپین‌های استخدام و جمع‌آوری معیارهای کارمندان موجود استفاده شود. به عنوان مثال، Knotch به شما امکان می‌دهد درباره خبرنامه‌های داخلی و پست‌های وبلاگ بازخورد جمع آوری کنید. به طور مشابه، داشتن جزئیات مربوط به همه برنامه‌های مزایای کارمند خود در یک مکان باعث می‌شود کارمندان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و منابع انسانی را قادر می‌سازد تا نتایج را ردیابی کند.

به طور کلی، منابع انسانی یک نقش عملیاتی بوده اما به تدریج به سمت نقش استراتژیک تر و مبتنی بر کسب و کار در سازمان تغییر می‌کند. تیم‌های منابع انسانی و بازاریابی به طور فزاینده‌ای همپوشانی دارند. هر دو می‌توانند از استراتژی‌ها و ابزارهای بازاریابی برای بهبود نام تجاری کارفرما، افزایش آگاهی و ایجاد تعامل و جذب استفاده کنند.

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *