بیمه تامین اجتماعی

بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان

سوال: آیا پس از مرخصی زایمان می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟ ( فرض بر استفاده شش ماهه از مرخصی زایمان است).

پاسخ از استاد خوشوقتی:
اگر قطع همکاری فیمابین, خارج از اراده طرفین به تأیید مراجع حل اختلاف برسد, امکان بهره مندی خانمها از غرامت ایام بیکاری (پس از اتمام ایام مرخصی بارداری) وجود دارد.

سوال: یکی از کارکنان ما در پایان شهریورماه از مرخصی بارداری برمی‌گردد، امکان قطع همکاری با وی وجود دارد؟ می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند؟

پاسخ از استاد کرم بیگی:
ابطال بخشنامه تغییری در مناسبات قرارداد کار نداده است. اگر خانمی در مرخصی زایمان است پس از اتمام مرخصی باید خود را معرفی و معادل باقیمانده قرارداد ادامه کار دهد. مگر آنکه مایل به ادامه کار نباشد که در این صورت مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود.

سوال : آیا خانمی که بیمه بیکاری دریافت میکنه و الان جایی مشغول به کار نیست میتونه بعد از چند ماه از مرخصی زایمان استفاده کنه و آیا بعد از اتمام دوره مرخصی دوباره بیمه بیکاری فعال میشه یا نه؟

پاسخ از استاد ریاضی:
بله، در صورت داشتن شرایط کمک هزینه بارداری بیمه بیکاری وی قطع و کمک هزینه ایام بارداری برای وی برقرار می‌شود ولی پس از آن بیمه بیکاری وی مجددا برقرار نمی‌شود.

سوال: آیا پس از سپری شدن ایام مرخصی زایمان می‌توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

پاسخ از آرمین خوشوقتی: قانونا مانعی برای استفاده از بیمه‌ بیکاری، پس از خاتمه مرخصی زایمان وجود ندارد.
اما عموم شعب سازمان تامین اجتماعی، مانع‌تراشی می‌کنند. در صورتی که با ممانعت سازمان تامین اجتماعی روبرو شدید، می‌توانید با هماهنگی کارفرمای خود، مدت کوتاهی پس از اتمام مرخصی زایمان، مشغول به کار بشوید و سپس با خاتمه مدت قرارداد، می‌توانید از بیمه بیکاری استفاده نمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *