شریک تجاری منابع انسانی, مدیریت منابع انسانی

استخدام داده محور

استخدام داده محور: مزایا و 5 روش برتر

آرمین خوشوقتی- مدیر عامل شرکت توسعه منابع انسانی سرآمد

شیما جعفرزاده – سرپرست اجرایی پروژه های توسعه منابع انسانی

تاریخ انتشار: تیر ماه 1401

 

استخدام داده محور مزایای زیادی برای سازمان ها به همراه دارد.

اما استخدام داده محور دقیقاً شامل چیست؟

چرا مهم است و بهترین شیوه های آن کدام است؟

استخدام داده محور چیست؟

استخدام داده محور به اتخاذ تصمیمات استخدامی عینی بر اساس منابع مختلف داده، فراتر از غربالگری رزومه، مصاحبه و توسعه پیشنهادهای شغلی اشاره دارد.

تیم‌های استخدام داده محور از طیفی از “معیارهای استخدام” استفاده می‌کنند تا میزان موفقیت فرآیند استخدام را پیگیری کنند و از بینش‌ها برای موثرتر نمودن فرآیند استخدام استفاده کنند.

علاوه بر این، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در فرآیند استخدام شما، حدس‌ها و جهت گیری‌ها را به منظور حصول اطمینان از این موضوع که کارمند مناسب را برای این نقش انتخاب کرده اید یا خیر از بین می‌برد.

فناوری استخدام در دسته فناوری منابع انسانی شما، مانند سیستم ردیابی متقاضی یا راه حل ارزیابی متقاضیان شما، یک منبع عالی حامل داده ها و اطلاعات می‌باشد. سایر منابع داده شامل نمرات مصاحبه، گوگل آنالتیک، تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی و … است.

برای ثبت نام دوره اصول مصاحبه گری بر اساس مصاحبه استخدامی شایسته محور اینجا کلیک کنید.

استخدام داده محور

نمونه های استخدام داده محور

می‌توانید از داده‌ها در جنبه‌های مختلف فرآیند استخدام برای فعالسازی تصمیم‌گیری داده محور استفاده کنید. بیایید به چند نمونه نگاهی بیندازیم.

یافتن منابع

نظارت بر منابعی که برنامه‌های خود را از آنها دریافت می‌کنید، یک شاخص عملکرد کلیدی استخدام و نمونه خوبی از نحوه استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری است.

این نظارت به شما کمک می‌کند اثربخشی کانال‌های مختلف (بردهای شغلی- استخدامی[1]، تبلیغات، آژانس‌ها، رسانه‌های اجتماعی، صفحه شغلی خودتان) را پیگیری کرده و امکان محاسبه هزینه هر استخدام را به شما می‌دهد.

هر منبعی که کارجویان با کیفیت بیشتری را به ارمغان بیاورد، آنجاست که باید سرمایه بیشتری را بگذارید. به عنوان مثال، اگر متقاضیان واجد شرایط بیشتری نسبت به تبلیغات گوگل یا فیس بوک دریافت می کنید، بودجه خود را در اعلانات شغلی خاص افزایش دهید. یا، اگر متقاضیان واجد شرایط را از لینکدین دریافت نمی کنید، باید بودجه خود را در آنجا کاهش دهید یا آن را از برنامه خود حذف کنید.

 

 

فرآیند انتخاب

فرآیند انتخاب بخشی از فرآیند استخدام است که در آن استخدام‌کنندگان از میان گروهی از کارجویان، افرادی را که برای یک موقعیت خاص مناسب هستند انتخاب می‌کنند.

جمع آوری داده ها در طول این فرآیند شامل:

  • غربالگری رزومه

    داده های مبتنی بر پیشینه قابل تأیید و نسبتاً دقیق از افراد جویای کار مانند مدارک تحصیلی، تجربه کاری و گواهینامه ها.

  • ارزیابی مهارت

    نمرات آزمون‌ها و امتحاناتی که مهارت‌ها، شایستگی‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و اولویت‌های کاری متقاضی را می‌سنجد.

  • مصاحبه های شغلی

    امتیازدهی به پاسخ های فرد به سوالات مربوط به تجربه کاری، مهارت های بین فردی و تناسبات فرهنگی.

تجربه متقاضی

تجربه متقاضی درک کلی فرد از فرآیند استخدام و گزینش کارفرما است. که شامل زمان صرف شده بین هر مرحله استخدام است: از تماس اولیه تا فرآیند غربالگری از طریق مصاحبه و ارائه پیشنهاد شغلی تا معرفی کارمند جدید به سازمان.

تجربه متقاضی معمولاً با استفاده از امتیاز خالص ترویج کننده[2] از طریق نظرسنجی تجربه متقاضی سنجیده می شود. نتایج می تواند کمکی برای شناسایی زمینه های کلیدی به منظور بهبود و پیشرفت فرآیند باشند.

معیار تجربه متقاضی از فرآیند استخدام در نگرش سنجی های دوره ای رضایت شغلی یا رضایت از استخدام روش دیگری برای سنجش تجربه فرد متقاضی است که مطابقت انتظارات تعیین شده وی در طول مراحل استخدام با نقش ترویج کننده را پیگیری می کند.

روش دیگر استفاده از آنبوردینگ تازه واردان به سازمان و اختصاص منتور است. در نهایت میتوان با سنجش رضایت افراد به این فرآیند امتیاز داد.

برنامه ریزی استخدام

استخراج داده‌های استخدام به شما کمک میکند تا تصمیم بگیرید و بهترین اقدام راانجام دهید. نمونه‌هایی از چالش‌های رایج استخدام جهت کمک به کشف و یافتن راه های رسیدگی به آن برای شما آورده شده است.

  • اگر خواستار کاهش هزینه های خود هستید، بر روی شاخص‌های عملکرد کلیدی مرتبط با هزینه مانند هزینه هر استخدام، عملکرد تبلیغات شغلی یا تعداد برنامه‌های کاربردی در هر منبع یا کانال تمرکز کنید.
  • اگر خواستار سرعت بخشیدن به فرآیند استخدام خود هستید، بر روی معیارهای مربوط به سرعت مانند زمان تکمیل فرمهای استخدام توسط کارجو، زمان برای استخدام و زمان برای بهره‌وری تمرکز کنید.
  • اگر میخواهید کارکنان بامهارت بیشتری استخدام کنید، به معیارهای مرتبط با کیفیت مانند منبع استخدام، متقاضیان هر استخدام، نرخ خروج اخیر و نرخ حفظ استخدام جدید توجه کنید.

دلیل اهمیت استخدام داده محور چیست؟

استخدام داده محور چیست و مزایای آن کدامست

استخدام داده محور چیست و مزایای آن کدامست؟

تسریع فرآیند استخدام

جمع‌آوری داده‌ها به شما کمک می‌کند تا درک کنید که نقاط دشوار در فرآیند استخدام شما کجا هستند، که در پی آن می‌توانید روی حذف یا خودکار کردنشان کار کنید.

شما باید فرآیند استخدام خود را با جمع آوری جزئیاتی مانند موارد زیر بررسی کنید:

  • نرخ خروج متقاضی

  • میانگین زمان استخدام برای یک شغل خاص

  • روش‌های استخدام شامل: آگهی‌های شغلی در مقابل بردهای شغلی، رویدادهای استخدام در مقابل ارجاع توسط کارکنان

  • مدت زمان هر مرحله استخدام: چقدر زمان صرف منابع می کنید؟ مدت زمانی که در مصاحبه ها صرف می شود؟

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که بسیاری از متقاضیان در همان ابتدای فرآیند، از درخواست خود صرف نظر می کنند، می توانید روند ارسال درخواست را آسان تر کنید. مثلا به آنها اجازه دهید فقط رزومه خود را آپلود کنند و فرم درخواست آنلاین را در سایت تکمیل نکنند. یا اگر فرآیند مصاحبه شما به دلیل مشکلات زمان‌بندی طولانی مدت طول می‌کشد، می‌توانید به دنبال راهکارهایی برای کاهش زمان فرآیند باشید.

این بینش ها به شما این امکان را میدهد تا زمان استخدام را به طور دقیق تری تخمین بزنید و با این اطلاعات، می توانید با اطمینان به ذینفعان در مورد بازه های زمانی واقعی اطلاعات ارائه کنید.

کاهش هزینه های استخدام

استخدام داده محور زمان شما را برای پروسه استخدام کوتاه می کند و به شما کمک می کند تا از بودجه استخدامی خود استفاده بهینه کنید.

گذشته از پیگیری منبع استخدام خود، می توانید فناوری استخدام فعلی خود را نیز بررسی کنید تا ببینید آیا واقعاً به تلاش های کسب استعداد شما کمک می کند یا خیر.

به عنوان مثال، اگر متقاضیان محلی را هدف قرار می دهید که می توانند برای مصاحبه وارد دفتر شما شوند، شاید نیازی به نرم افزار مصاحبه ویدیویی نداشته باشید.

کاهش سوگیری استخدام و اتخاذ تصمیمات عینی تر برای استخدام

اتخاذ یک استراتژی استخدام داده محور به شما این امکان را می دهد که به طور عینی بهترین متقاضی را برای این موقعیت انتخاب کنید. علاوه بر این، به شما کمک می کند تا یک فرآیند استخدام قانونی قابل دفاع بسازید.

همچنین DEIB (تنوع، برابری، شمول و تعلق) را در سازمان شما ترویج می کند. نیروی کار متنوع عملکرد کسب و کار را بهبود می بخشد، کیفیت تصمیم گیری را ارتقا میدهد و نوآوری و خلاقیت را تقویت می کند.

به عنوان مثال، می توانید بر اساس نتایج نمرات ارزیابی قبل از استخدام یا آزمون های نمونه کار، بهترین متقاضیان را برای مصاحبه انتخاب کنید. به این ترتیب، ارزیابی مهارت‌ها و شایستگی‌های هر متقاضی را برای استخدام‌کنندگان و متخصصان منابع انسانی آسان‌تر می‌کند و به حذف سوگیری‌هایی که ممکن است فرآیند انتخاب متقاضی را منحرف کند، کمک می‌کند.

همچنین رفتار منصفانه با هر متقاضی صرف نظر از نژاد، قومیت، جنسیت و یا سن را تضمین می کند.

بهبود تجربه متقاضیان

برای یک دقیقه، تصور کنید فرد متقاضی هستید که برای شغل آنلاین درخواست می دهید. از آنجایی که شما فعالانه به دنبال کارفرمای بعدی خود هستید، دائماً با ایمیل‌ها و هشدارهای شغلی از شرکت‌های مختلف بمباران می‌شوید. اگر یکی از سازمان هایی که برای آن درخواست داده اید، فرآیند استخدام طولانی و خسته کننده داشته باشد، ممکن است درخواست را فراموش کرده و کارفرمای بالقوه بعدی را انتخاب کنید.

استخدام داده محور فقط درمورد بهره بردن از آخرین فناوری منابع انسانی نیست بلکه در مورد فرآیندی است که برای ساده‌تر و سریع‌تر کردن تجربه متقاضی استفاده می‌شود.

تنها 17 درصد از شرکت ها در مراحل مختلف فرآیند استخدام، بازخورد تجربه متقاضی را بررسی می‌کنند. انجام این کار به شما کمک می کند درک کنید که ابتدا باید کدام مرحله را بهبود بخشید.

سریع‌تر، روان‌تر و منصفانه‌تر کردن فرآیند نیز چیزی است که متقاضیان فرصت شغلی سازمان شما از آن استقبال می‌کنند.

 

کنشگری به جای واکنش پذیری

استفاده از داده‌ها برای پیش‌بینی نیازهای استخدامی و اطلاع‌رسانی در برنامه استخدام به شما این امکان را می‌دهد که به‌جای واکنش نشان دادن به موقعیت، به‌طور پیش‌گیرانه برای آنچه که قرار است پیش بیاید، آماده شوید.

می‌توانید نرخ خروج سالانه کارکنان، توسعه‌های کسب‌وکار (تیم‌های جدید، مکان‌های جدید، پیشنهادات محصول جدید)، و تحرک داخلی (مانند تبلیغات یا نقل و انتقالات جانبی) را دنبال کنید.

پیش‌بینی زمان استخدام نیز برای تعیین انتظارات زمانی که یک کارمند جدید وارد می‌شود بسیار مهم است. این امر به‌ویژه برای پست‌های حیاتی مانند مدیران جدید که مسئول اداره بخش‌های جدید در طول عرضه محصول هستند، حائز اهمیت است.

افزایش کیفیت استخدام

استخدام بهترین افراد به موفقیت و سودآوری شرکت شما کمک می کند.

روش های مختلفی برای استفاده از داده ها برای انتخاب متقاضیان واجد شرایط وجود دارد. نمرات آزمون نمونه کار و ارزیابی کلی توانایی ذهنی، عملکرد شغلی آینده را بهتر از رزومه و مصاحبه پیش بینی می کند.

راه دیگر، تمرکز بر منابعی است که متقاضیان  باکیفیت را ارائه می دهند. داده هایی مانند عملکرد برتر، نرخ خروج کارکنان و سطوح بهره وری را جمع آوری کنید. این داده‌ها را بین منابع مختلف استخدام (رسانه‌های اجتماعی، هیئت‌های کاریابی، آژانس‌های استخدام) مقایسه کنید تا مشخص کنید کدام کانال‌های استخدام بهترین متقاضیان را پیشنهاد می‌کنند.

با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل این نوع اطلاعات، روش‌های داده محور را برای بهبود کیفیت استخدام خود ایجاد می‌کنید.

راه اندازی تیم استخدام به منظور اخذ موفقیت

با یک مدل استخدام داده محور، می توانید رویه ای قابل تکرار بسازید که به شما امکان می دهد تصمیمات استخدامی درستی بگیرید.

استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام از فرآیند انتخاب مطمئن‌تر هستند، زیرا داده‌های واقعی برای اثبات انتخاب درست دارند.

تیم‌های داده‌محور نیز با هزینه‌های کمتر کارآمدتر عمل می‌کنند و باعث بهره‌وری بیشتر و ایجاد ارزش افزوده بیشتر سازمان می‌شوند.

بهترین شیوه های استخدام داده محور

اکنون که مزایای استخدام داده محور را می‌دانید، بیایید نگاهی به برخی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید در سازمان خود اعمال کنید بیاندازیم:

  1. انتخاب معیارهای مربوطه و شناسایی منابع داده

وقتی به نقاط مختلف داده ها نگاه می کنید که نرم افزار استخدام برای شما جمع آوری می کند، خیلی راحت در اطلاعات گم میشوید. برای جلوگیری از غرق شدن در اطلاعات، تعیین کنید که کدام معیار برای بهبود فرآیند استخدام شما مفیدتر است.

اهداف کلی کسب و کار خود را مرور کنید تا فهرستی از معیارهایی تهیه کنید که به شما در دستیابی به این اهداف کمک می کند.

سپس، مشخص کنید که این داده ها را از کجا می خواهید دریافت کنید. داده‌های شما می‌تواند از سیستم ردیابی متقاضی، گوگل آنالیتیکس (به عنوان مثال برای ردیابی منبع)، یا بازخورد نظرسنجی کارجو دریافت شود. همچنین می توانید داده های بودجه، رضایت مدیر استخدام و موارد دیگر را ردیابی کنید.

  1. ساخت داشبورد استخدام

داشبورد استخدام به شما کمک می‌کند داده‌ها را تجسم، روندها را کشف و مسائل را به سرعت شناسایی کنید و همچنین داده‌های مربوط به متقاضیان، استخدام‌ها، کمپین‌ها و بودجه را نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری در داشبورد استخدام به شما امکان می دهد مشکلات و فرصت ها را به سرعت ببینید.

به خاطر داشته باشید که فقط روی مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد تمرکز کنید، آنهایی که به شما کمک می کنند به اهداف خود برسید.

  1. تعیین اقدامات لازم برای انجام

استفاده از داده ها در استخدام تنها به معنای ردیابی آن نیست، بلکه به معنای اقدام بر اساس آن است.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که سهم قابل توجهی از رزومه ضعیف از طرف کارجویان دریافت کرده‌اید، می‌توانید بررسی کنید که آنها از کجا می‌آیند (به عنوان مثال، یک گروه شغلی خاص) و از تبلیغ برای فرصت شغلی خود در آنجا خودداری کنید یا اگر متوجه شدید که برنامه های بیشتری را مستقیماً از صفحه مشاغل خود دریافت می کنید، سرمایه گذاری در خدمات بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را در نظر بگیرید تا وب سایت خود را در صفحه نتایج موتور جستجو قرار دهید.

  1. در نظر گرفتن محدودیت داده ها

داده ها بدون خطا نیستند.

آموزشگاه بازرگانی هاروارد یک نظرسنجی انجام داد و دریافت که 88٪ از مدیران گفتند که می‌دانند ابزارهای منابع انسانی آنها متقاضیان واجد شرایط را رد می‌کنند.

رد شدن به این معنی است که شرح شغل معیارهای بسیار زیادی دارد و فهرستی طولانی از مهارت‌های مورد نیاز برای الگوریتم‌ها برای بررسی در رزومه ایجاد می‌کند. الگوریتم‌ها در نهایت بسیاری از متقاضیان واجد شرایط را که ممکن است تنها چند مهارت را در لیست از دست بدهند، رد می‌کنند.

دلیل دیگر، وجود شکاف کاری در رزومه آنهاست. این شکاف های کاری ممکن است نشان دهنده سایر تعهدات یا رویدادهای مشروع زندگی مانند خدمت سربازی، مرخصی ایام بارداری و زایمان، تعهدات مراقبتی یا بیماری باشد.

هنگام استفاده از هر داده ای، توجه کنید که کل داستان را بیان نمی کند. شما باید در «چرایی» آنچه در داده‌ها می‌یابید، عمیق‌تر شوید.

به‌عنوان یک استخدام‌کننده، هنوز باید یافته‌های خود را تفسیر کنید و برای تصمیم‌گیری درست در مورد استخدام، به دانش و تجربه خود تکیه کنید.

  1. ارزیابی فرآیند استخدام و تکرار آن

اگر بدانید قبل از اعمال هر تغییری در چه وضعیتی بوده و بعد از آن چه وضعیتی داشته است، داده ها بسیار مفید خواهند بود.

آیا برنامه شما نتایج دلخواه را برای شما به ارمغان می آورد؟ اگر نه، برای بهبود چه کاری می توانید انجام دهید؟

داده ها به شما کمک می کند تا استراتژی های استخدام موفق و ناموفق خود را برای بهبود تلاش های آینده استخدامی خود مشاهده کنید.

کلام آخر

اجرای استخدام داده محور به چیزی بیش از جمع آوری برخی داده ها نیاز دارد. باید ذهنیت خود را تغییر دهید و به روشی جدید شروع به کار کنید تا به طور کامل از مزایای استخدام مبتنی بر داده بهره ببرید. یک مکان عالی برای شروع این است که داده‌هایی را که قبلاً از طریق فناوری منابع انسانی جمع‌آوری می‌کنید بررسی کنید و به این فکر کنید که چگونه این داده‌ها می‌توانند به شما در بهبود فرآیند استخدام کمک کنند.

 

لینک مقاله: AIHR

برای دانلود مقاله استخدام داده محور: مزایا و 5 روش برتر اینجا کلیک کنید.

برای ثبت نام دوره اصول مصاحبه گری بر اساس مصاحبه استخدامی شایسته محور اینجا کلیک کنید.

 

[1] Job Board : تابلوی کار چیست؟ تابلوی شغلی وب سایتی است که توسط کارفرمایان برای تبلیغ موقعیت های شغلی خود برای جویندگان کار استفاده می شود. جویندگان کار می توانند از تابلوهای شغلی برای جستجوی فرصت های شغلی جدید در منطقه و حرفه خود استفاده کنند. برخی از سایت‌های معروف هیئت کار عبارتند از Indeed، Glassdoor و Careerjet.

[2] NPS

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *