نظام پیشنهادات

Posted by: tamasco
Category: دسته‌بندی نشده

نظام پیشنهادها چیست؟

امروزه مدیریت مشارکتی یکی از پیشرفته ترین و موثر ترین روشهای مدیریت در دنیاست، و کارامدترین و اصلی ترین ابزار در این نوع مدیریت نظام پیشنهادهای سازمانی است

هدف از طراحی نظام پیشنهادها به طور کلی زمینه سازی برای تحقق دموکراسی در محیط های کاری ، ارتقای بهره وری مجموعه، بهبود سازی، و تامین رضایت کارکنان است.

نظام پیشنهادات “شرکت تویوتا” چیست؟

نظامی است که سالیانه ، حدود ۷۰۰,۰۰۰ پیشنهاد از طرف کلیهٔ پرسنل ارائه میشود !

در سال 1951 تویوتا سیستم پیشنهادی “ایده های خلاقانه” خود را راه اندازی کرد که البته تقلیدی از شرکت آمریکایی “فورد موتورز” بود. اما در طی سالهای بعد از آن ، تویوتا نوآوری های بسیار جدیدی را در آن رقم زد. اما مهمترین موضوع این بود که آنها گیر افتادند ! سیستم پیشنهادات یکی از سیستم های مدیریت ناب است و امروزه بسیاری از شرکت های جهان از نظام پیشنهادات تویوتا استفاده میکنند.

اینکه تویوتا در اولین اجرای سیستم پیشنهادات خود چقدر موفق بود ، قابل بحث است. اخیرا سندی منتشر شده است که تویوتا در اولین نظام پیشنهادات خود ، از کارمندانش خواسته تا به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهند:

– چرا ما از شما ایده های خلاقانه می خواهیم؟
– ما به دنبال چه نوع ایده هایی هستیم؟
– چه کسی می تواند ایده ها را ارائه دهد؟
– چگونه ایده های خود را ارائه می دهیم؟
– ایده ها چگونه ارزیابی می شوند؟
– هنگام پذیرش ایده ها چه اتفاقی می افتد؟

در نظام پیشنهادات (Suggestion system) پرسنل برای ارائه پیشنهادات مفید ، «آموزش» می‌بینند .در SS ، پرسنل به ازای هر پیشنهاد مفید و اجرایی که بدهند ،متناسب با منافع حاصله ، نفع می‌برند .
در SS  مدیران ، «عاشقِ» گرفتن پیشنهادات هستند .پیشنهاداتی که حتی طرز مدیریت آنها را زیر سوال می‌برد ،اما نهایتا منجر به “مدیرنمونه” شدن ایشان می‌شود.

در SS ، تمام پرسنل ، در تمامی رده ها ،در همهٔ زمینه‌ها (از تولید و مهندسی گرفته، تا مواد شوینده و حتی نظافت) پیشنهاد می‌دهند .خصوصاً که اغلب پیشنهادات ، از رده های پایین سازمانی دریافت میشود.
سیستم مدیریت تویوتا ،باور دارد که ۹۷ درصد از مشکلات و نواقص و درزها و نَشتی‌ها ،تنها توسط پرسنلی قابل شناسائی‌ست که در کفِ سیستم ، مشغول به کارند ؛و لذا تا ریزترین مشکلات را در کارها، متوجه می‌شوند .

سیستم مدیریت تویوتا می‌گوید :فهم مدیران از مشکلات و معایب ،در حالت خوشبینانه ، فقط ۳ درصد است این است که به مشارکت «تمام پرسنل» ، اعتقاد و التزام عملی دارند .اینکه چرا آنها تویوتا هستند و ما نیستیم ،

و اما در پایان ،بد نیست که بدانیم
۷۰۰هزار پیشنهاد در «سال» ،مساوی است با سالی که در هر «ساعت» از شبانه‌روز آن ، ۸۰ پیشنهاد تولید و تقدیم شود .

فقط تصور کنید اگر تویوتا فاقد یک چنین «سیستم مدیریت» می‌بود ،مدیر تویوتا ،چقدر باید فکر می‌کرد و چقدر باید توان جسمانی می‌داشت و چقدر باید اشراف کامل و همه‌جانبه به تمامی امور در تمامی سطوح سیستم می‌داشت ،که بتواند در هر «شبانه‌روز» ،بیش از ۱۹۰۰ ایدهٔ «بهبود» ارائه کند !
آن هم به طوری که اکثر آن ایده‌ها ، عملی باشند.

نظام پیشنهادات در شرکت تویوتا:

1- سرانه یک پیشنهاد برای هر نفر در دهه 1960

2- سرانه 2.5 پیشنهاد برای هر نفر در دهه 1970

3- سرانه یک پیشنهاد برای هر نفر (با تکنیک حلقه های کیفیت) در دهه 1970

4- اخذ 20 میلیون پیشنهاد در 40 سال گذشته(1999-1959)

5- کسب 4686دلار صرفه بطور متوسط از هر پیشنهاد

6- اخذ 5/1 میلیون پیشنهاد در سال 1985

7-اجرای بیش از85 % پیشنهادهای دریافتی

 

منابع :

reliableplant

gembaacademy

Author: tamasco