تمامیت (Integrity) و نقش توسعه منابع انسانی
امروزه بسیاری از سازمانها از کلمه تمامیت در لیست ارزش های خود استفاده میکنند. اما این کلمه در عمل چه معنایی دارد و چگونه منابع انسانی می تواند فقدان تمامیت و صداقت را در کارمندان تشخیص دهد؟
تمامیت یک اصل بنیادی است که روابط بر پایه آن شکل میگیرد و یکی از ارزشهای اساسی است که کارفرمایان در زمان استخدام در کار جویان جستجو می کند.
وقتی میخواهید کسی را استخدام کنید در وی به دنیال سه ویژگی میگردید : تمامیت ، هوش و انرژی.
وقتی فرد بدون تمامیت را استخدام میکنید انگار میخواهید آنها لال و تنبل باشند!
تام سرسی در ستون خود در CBS Money Watch ، این موضوع را به خوبی توضیح داده است. او می گوید:
• وقتی فردی را با انرژی بالا ، هوش بالا ، اما یکپارچگی کم استخدام می کنید ، یک دزد باهوش و با انرژی را استخدام کرده اید!
• هنگامی که فردی با هوش بالا ، یکپارچگی بالا ، اما انرژی کم استخدام کنید ، یک مغازه دار خواهید داشت ، نه یک موتور رشد کسب و کار!
• وقتی فردی را با انرژی بالا ، صداقت بالا ، اما هوش کم استخدام می کنید ، یک کارمند قدرتمند خواهید داشت ، اما نابیناست و نمیتواند موانع را ببیند و مشکلات را حل کند!
حالا به خودتان نگاه کنید ! کجا ایستاده اید ؟
ویژگیهای شخصی با تمامیت فردی
بدون توجه به اینکه چه کسی او را می بیند به اصول اخلاقی پایبند است و صداقت و تمامیت در وجود وی یک اصل بنیادی است.
داشتن تمامیت یعنی فرد خودآگاه، مسئول، صادق و سازگار است این افراد قابل اعتماد هستند، تقلب نمی کنند، هرگز دروغ نمی گویند و بر اساس ارزشهای درونی شان رفتار میکند. این افراد بر کامل بودن خود کنترل تمام دارند و اگر اشتباهی رخ دهد تنها خود را مقصر میدانند. در نتیجه میتوانند مورد اعتماد همکاران، مشتریان و مدیران سازمان باشد. این افراد دیگران را به خود جذب میکند، زیرا قابل اعتماد و اطمینان هستند و به عنوان یک کارمند بسیار پایبند به اصول و قوانین هستند و همیشه می توانید روی رفتارهای شرافتمندانه آن حساب کنید. پس اگر می بینید که پیشنهاد زیادی از طرف رقبای شما دارند تعجب نکنید!
چند نمونه : اگر
می توانید مطمئن باشید که کارکنانی با تمامیت و صداقت دارید . در واقع کارکنان هر روز این فرصت را دارند که با اقدامات خود و رفتار متقابل شان با مدیر ، مشتریان و همکاران ، میزان تمامیت و صداقت خود با سازمان را نمایش دهد. اگر فرد مناسبی را استخدام کرده اید عدم صداقت در رفتارش کاملا مشهود است!
نشانه های عدم یکپارچگی
” من میدونم نباید درباره رئیسم بدگویی کنم اما باید به شما بگم فکر میکنم که من کار را بهتر از اون انجام میدم و اون فقط داره از کار من سوء استفاده میکنه!”
” من میدونم که نباید در این آزمون تقلب کنم ولی خب میدونید من خیلی شلوغم و وقت کافی برای خوندن در موردش ندارم”
ریشه یابی اهمیت پیدا میکند
ممکن است یک شرکت نیاز به ریشهیابی دلایل عدم یکپارچگی داشته باشد .
باید بررسی شود که آیا مشکل عدم تمامیت، سیستماتیک است؟
ارائه بازخورد شفاف و اصلاحات
سازمان ها باید تعریف خود از تمامیت و یکپارچگی را برای کارکنان کاملاً شفاف و روشن کنند:
نهایتا میتوان نتیجه گرفت وقتی صحبت از تمامیت در کسب و کار میشود ایجاد یک فضای کار با فرهنگ مناسب است که باعث ترغیب تمامیت میشود نه تلاش برای وادار کردن کارمندان به صداقت و صرفاً ایجاد موانع و جرائم برای ممنوع کردن رفتارهای نادرست کارساز نخواهد بود و فقط موجب میشود افرادی از دور خارج شود. این در حالی است که سازمان ها میتوانند انتخاب رفتار صادقانه را برای کارکنان آسان کند.
ایجاد فرهنگ تمامیت و یکپارچگی
چگونه؟
به عنوان یک رهبر : صداقت و یک پارچگی با افرادی که با آنها کار میکنید به شما اعتبار میدهد اگر رفتار مدیر صادقانه نباشد اعتماد افرادی که آنها را رهبری میکند از دست میدهد و آنها همیشه حرفهای او را در ذهن خود زیر سوال میبرند و به هر دلیلی به دنبال عدم اعتماد به او هستند.
به عنوان یک کارمند : تمامیت هسته اصلی در کار است مشتریان و جامعه به آنها به عنوان سفیران سازمان می نگرند.
وقتی اعتبار خود را در مقابل افرادی که با آنها کار میکنند از دست میدهند توانایی موفقیت از آنها سلب می شود، امنیت شغلی خود را از دست خواهند داد ، اعتماد مافوق خود را نخواهند داشت و به عنوان فردی غیر قابل اعتماد در سازمان مشهور می شوند و اعتبار آنها خدشه دار می شوند.
در واقع دارا بودن صداقت و یکپارچگی و تمامیت با سازمان، برند شخصی و حرفهای برای هر شاغل است.
با نگاهی مثبت تر، یک شرکت که فرهنگ تمامیت و یکپارچگی در آن نهادینه شده است:
جمع آوری و ترجمه : شیما جعفرزاده
منابع :