مهارت های مدیر منابع انسانی | چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟

توسعه منابع انسانی سرآمد > مقالات > مدیریت منابع انسانی > مهارت های مدیر منابع انسانی | چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟

مهارت های مدیر منابع انسانی | چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟

Posted by: شیما جعفرزاده
Category: مدیریت منابع انسانی

چگونه یک مدیر منابع انسانی (HR) شویم؟ معیارهای واجد شرایط بودن، نقش ها و مسئولیت ها و مهارت های مدیر منابع انسانی

گزارش اخیر وال استریت ژورنال، منابع انسانی (HR) را در میان آینده‌دارترین مشاغل دهه آینده قرار می‌دهد. علاوه بر این، یک گزارش نظرسنجی دیگر بیان کرد که رشد قابل توجهی در مشاغل ارائه شده توسط صنعت منابع انسانی در ایران وجود خواهد داشت. بنابراین، چشم انداز شغلی برای متخصصان منابع انسانی (HR) قوی تر از دهه گذشته به نظر می رسد.  این صنعت همیشه در حال رشد ریشه در علم مدیریت دارد. با این حال، با گذشت زمان، منابع انسانی به یک صنعت مردم‌محور تبدیل شد که با هدف بهبود شرایط کارکنان کار می‌کند. فعالیت های روزانه یک متخصص منابع انسانی شامل بسیاری از وظایف و مسئولیتها مانند استخدام، آموزش، جبران خدمت، مدیریت کارکنان، مقررات حاکم بر حوزه منابع انسانی و … است. بنابراین، اگر علاقمند هستید که بدانید چگونه میتوانید یک مدیر منابع انسانی با مهارت شوید این مطلب را تا پایان مطالعه کنید تا با مهارت های مدیر منابع انسانی آشنا شوید. همچنین میتوانید دوره جامع مدیریت منابع انسانی را بررسی نمایید.

مدیر منابع انسانی فردی است که مسئولیت فرآیند منابع انسانی یک بنگاه را بر عهده دارد. آنها مسئول استخدام، آموزش، توسعه شغلی، روابط کارکنان، مقررات و ضوابط حاکم بر روابط کارمند و سایر وظایف تجاری هستند.

مهارت های مدیر منابع انسانی
مهارت های مدیر منابع انسانی

چگونه مدیر منابع انسانی شویم؟

پس از اطمینان از داشتن صلاحیت آموزشی برای تبدیل شدن به یک مدیر منابع انسانی، قدم بعدی این است که مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. مدرک تحصیلی

طبق گزارش دفتر آمار کار ایالات متحده، یک مدیر منابع انسانی برای ورود به این رشته به مدرک لیسانس یا مدرک معادل آن نیاز دارد. علاوه بر این، یک مدیر منابع انسانی می‌تواند چندین دوره گواهینامه و دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی در جنبه‌های مختلف این صنعت را بگذراند.

  1. کارآموزی

“موقعیت یک دانشجو یا کارآموزی که در یک سازمان، گاهی اوقات بدون دستمزد، برای به دست آوردن تجربه کاری یا برآورده کردن شرایط لازم برای یک مدرک کار می کند”، این همان چیزی است که فرهنگ لغت آکسفورد با عنوان کارآموزی  تعریف شده است. برخی از مدیران موفق منابع انسانی کار خود را به عنوان کارآموز آغاز کرده اند. اما جالب اینجاست که آنها بسیاری از مهارت های مدیریتی را در سطح پایه آموخته اند و سپس به رده مدیریت منابع انسانی ارتاقء یافته اند.

  1. تجربه و تخصص

قبل از درخواست برای سمت مدیر منابع انسانی به مقدار قابل توجهی تجربه نیاز دارید. بنابراین ابتدا به عنوان یک کارآموز منابع انسانی، همکار منابع انسانی، مدیر منابع انسانی جوان و دیگران فعالیت کنید تا تجربه کاری مرتبط با این شغل را به دست آورید. بسیاری از رهبران موفق حوزه مدیریت منابع انسانی، کار خود را ابتدا به عنوان یک کارآموز شروع کردند و از نردبان موفقیت بالا رفتند. به طور مشابه، با شروع به عنوان یک کارآموز، در تمام عملکردهای تجاری مرتبط با منابع انسانی تخصص کسب خواهید کرد. اینگونه است که می توانید ظرف چند سال تبدیل به یک مدیر منابع انسانی شوید.

  1. درخواست پست مدیر

مرحله بعدی درخواست پست مدیریت است. حالا دیگر باتوجه به اینکه تجربه لازم را دارید، زمان مناسبی است که به فصل بعدی حرفه خود وارد شوید.

  1. گرفتن گواهینامه

به عنوان یک مدیر منابع انسانی، باید دائما در حال تکامل و یادگیری باشید و انجام یک دوره عملی کارگاهی در حوزه رهبری یا مدیریت منابع انسانی بهترین راه برای انجام این کار است. دوره های تجربه محور در این حوزه می تواند به شما کمک کند تا دانش عمیقی در مورد این صنعت کسب کنید. شرکت توسعه منابع انسانی سرآمد تعدادی از این دوره ها را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا طبق برنامه درسی طبق کلاس جهانی، مزیت رقابتی نسبت به هم رده های خود کسب کنید. بنابراین، اگر مشتاق حضور در یک دوره ترجبه محور در مدیریت منابع انسانی هستید، از طریق وب سایت شرکت سرآمد این دوره ها را بررسی کنید.

دوره جامع مدیریت منابع انسانی
دوره جامع مدیریت منابع انسانی

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مدیر منابع انسانی چیست؟

مدیران منابع انسانی طیف گسترده ای از مسئولیت ها را بر عهده دارند – از استخدام تا جبران خدمات. بنابراین، مدیران منابع انسانی باید مهارت های متنوعی داشته باشند. در اینجا برخی از مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مدیر منابع انسانی آورده شده است.

  1. چابکی

به عنوان یک مدیر منابع انسانی، ممکن است اغلب با سناریوهای دشوار روبرو شوید. بنابراین، شما باید با تغییرات سازگار باشید. به عنوان مثال، یک کارمند تصمیم می گیرد شرکت را ترک کند یا کارمند دیگری درخواست افزایش حقوق می کند. کارمند دیگری میگوید که نمیتواند همکارانش را تحمل کند و دیگری با مدیرش مشکل دارد. مسائل قانونی هم که همیشه جای خودش را دارد. مسئله هر چه که باشد، باید در برابر تغییرات مداوم آماده و انعطاف پذیر باشید.

ضمنا فراموش نکنیم که چابکی محصول یکپارچگی است. اگر زیر سیستم های منابع انسانی یکپارچه و همسو باشند، چابکی در منابع انسانی حاصل خواهد شد.

  1. تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل منابع انسانی – در سال های اخیر، فناوری به سازمان ها نفوذ کرده و جایگزین کار دستی شده است. امروزه همه چیز دیجیتالی شده است، از سوابق کارمندان گرفته تا برنامه های کاربردی. بنابراین، یک مدیر منابع انسانی باید فناوری را بپذیرد و تجزیه و تحلیل را درک کند تا کارایی و بهره وری را افزایش دهد. با کمک فن آوری و تجزیه و تحلیل، یک مدیر منابع انسانی می تواند کارهای پیچیده ای مانند سوابق کارمندان، غرامت ها و کارهای دیگر را در یک لحظه انجام دهد.

  1. همدلی

نقش یک مدیر منابع انسانی شامل رسیدگی به دغدغه های کارکنان و شکایات آنها است. مدیران منابع انسانی قرار است برای حل مشکلات کارمندان و تقویت اعتماد به نفس آنها همدلی و دلسوزی داشته باشند. علاوه بر این، یک مدیر منابع انسانی خوب شنونده خوبی است. جالب اینجاست که بسیاری از مدیران منابع انسانی یک خط مشی درهای باز دارند، به این معنی که کارمندان می توانند در هر زمان با قرار ملاقات یا اطلاعیه قبلی به ملاقات آنها بیایند و دغدغه های خود را با آنها در میان بگذراند.

  1. اخلاق

مدیر منابع انسانی به برخی از حساس ترین اطلاعات یک کارمند دسترسی دارد. از این رو، آنها باید از استانداردهای بالایی از ارش ها و اخلاق کاری پیروی کنند تا با گذاشتن اطلاعات شخصی کارکنان در اختیار افراد نامناسب، موجب نقض حقوق کارکنان نشوند.

  1. ارتباطات

مدیران منابع انسانی باید مهارت های بین فردی خوبی داشته باشند، زیرا آنها باید بطور روزانه با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند. بنابراین، اگر یک مدیر منابع انسانی دارای مهارت های ارتباطی نوشتاری و گفتاری قوی باشد، می تواند کمک شایانی به موفقیت حرفه ای وی بکند زیرا از سوء برداشت ها جلوگیری می کند.

 

کارشناس عمومی منابع انسانی معمولاً یکی از اولین افرادی است که در یک سازمان استخدام میشود. برای کار به عنوان یک کارشناس عمومی منابع انسانی ، باید بتوانید ترکیبی از وظایف اداری و استراتژیک منابع انسانی را مدیریت کنید.

سوال این است: چگونه می توان یک کارشناس منابع انسانی عمومی شد؟

در این مقاله، به طور مختصر شما را با نقش ها و مسئولیت های یک کارشناس عمومی منابع انسانی آشنا می کنیم. ما چندین مورد را که برای تبدیل شدن به یک کارشناس عمومی منابع انسانی موفق باید انجام دهید، بیان خواهیم کرد.

 

مزایای شغل مدیریت منابع انسانی چیست؟

انتظار می رود تقاضا برای استخدام متخصصان منابع انسانی در سال های آینده افزایش یابد و سرعت افزایش تقاضا در ایران ممکن است بیش از سایر کشور ها باشد. بنابراین، اگر علاقه مند به پیشرفت در مسیر حرفه ای خود برای تبدیل شدن به یک مدیر منابع انسانی هستید، اکنون زمان آن فرا رسیده است. اما مزایای تبدیل شدن به یک مدیر منابع انسانی چه مزایایی دارد؟

  • متوسط درآمد متخصصان منابع انسانی مناسب است.
  • منابع انسانی در حال تکامل است، بنابراین یک کارمند حرفه ای که در این زمینه کار می کند همیشه در مورد روندها و به روز رسانی ها در همه صنایع به روز خواهد بود.
  • حرفه منابع انسانی در تمام جهان خواهان دارد. بنابراین، یک متخصص منابع انسانی می تواند یک فرصت شغلی پرسود در هر نقطه از جهان به دست آورد.

بنابراین، اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی حرفه‌ای در مدیریت منابع انسانی را شروع کنید، با گذراندن یک دوره تجربی آنلاین در مدیریت منابع انسانی رزومه خود را تقویت کنید. میتوانید در دوره جامع مدیریت منابع انسانی شرکت کنید تا علاوه بر اینکه مهارت های لازم را کسب میکنید،  یک پروژه منابع انسانی نیز داشته باشید و گواهینامه استقرار سیستم مدیریت منابع انسانی را نیز دریافت نمایید.

 

سرآمد دوره جامع مدیریت منابع انسانی

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
Author: شیما جعفرزاده