شکار سر | شکار مغز | شکار استعداد | Headhunting
هد هانتینگ یا شکار سر ، فرآیند جذب افراد برای پر کردن پست های ارشد در سازمان ها است. این فرآیند همچنین به عنوان جستجوی اجرایی (Executive Search) شناخته می شود. وقتی صحبت از شکار سر می کنیم ، منظورمان این است که احتمالا در جستجوی یک استعداد، دست نیافتنی و مطلوب هستیم
این سبک از استخدام ممکن است توسط هیئت مدیره یک سازمان ، یا مدیران منابع انسانی ، یا توسط نمایندگان خارجی شناخته شده به عنوان شکارچیان سر انجام شود.
اگر شکارچیان سر به شما نزدیک شدند پس احتمالا شما در موقعیت غبطه انگیزی قرار دارید که برای یک شغل یا نقش خاص از قبل انتخاب میشوید!
شکارچیان سر کمی متفاوت عمل میکنند.
در اینجا برخی از تفاوت های اصلی استخدام و شکار مغز ذکر شده است:
- استخدام کنندگان معمولا شغل را با یک آگهی استخدامی تبلیغ می کنند و منتظر می مانند نامزدهای احتمالی با آنها تماس بگیرند و یا به شبکه گسترده ای از نامزدهای بالقوه نزدیک می شود اما شکارچیان سر به چند کاندیدای منتخب نزدیک می شوند . این افراد فقط آنهایی هستند که کاملا متناسب با جایگاه شغلی مورد نظر هستند.
- استخدام کنندگان معمولاً هم به کاندیداها و هم به کارفرمایان منصفانه خدمت می کنند ، در حالی که شکارچی سر فقط علاقه مند به برآورده سازی انتظارات کارفرمایان هستند .
- در صنعت شکار سر ، دانش خاص، صنعت و یا بازار هدف کارفرما بسیار مهمتر از استخدام سنتی است. به همین ترتیب ، شکارچیان سر احتمالاً در جذب نیرو در یک صنعت و یا دانش خاص تخصص دارند.
هم استخدام کنندگان و هم شکارچیان سر می توانند در تطبیق نامزدها با فرصت شغلی مورد نظر، موفق باشند. کارفرمایان باید بر اساس نتیجه مطلوب بهترین روش را برای جذب نیرو انتخاب کنند.
اگر کارفرمایی جای خالی در یک جایگاه تخصصی در سطح ارشدیت بالایی داشته باشد ، یا نامزد ایده آل وی در حال حاضر توسط شخص دیگری استخدام شده باشد و به طور فعال بدنبال جابه جایی محل کارش نباشد ، استخدام شکارچی سر ممکن است بهترین گزینه باشد.
بیایید به چند روش برای بهینه سازی روند استخدام شما نگاه کنیم.
1. صرف وقت کم
طبق گفته رابرت هالف ، اگر فرآیند استخدام طولانی شود ، 57٪ از افراد جویای کار علاقه خود را از دست می دهند . یکی از راه های کلیدی برای بهینه سازی فرآیند ، جمع آوری سریعتر افراد کارجو (البته بدون به خطر
انداختن کیفیت) است.
2. تناسب کامل
در واقع ، طبق گفته رابرت هالف ، 90 % از کارکنان در ماه اول شغل خود را ترک می کنند ، اگر این انتظارات آنها را که توسط استخدام کننده تائید شده ، برآورده نشود. اطمینان حاصل کنید که برای بهینه سازی توصیف شغل
خود برای کارجو شفاف سازی عمیق و گفت و گوی لازم را انجام داده اید.
3. برند کارفرمایی شما مهم است
شما ممکن است در صنعت خود بهترین محصولات یا خدمات را ارائه دهید اما اگر برند کارفرمایی عالی و جذابی نداشته باشید ، استخدام برایتان دشوار خواهد شد. حتی در مورد نسل Z که کیفیت کار برای آنها بسیار بیشتر از حقوق و دستمزد اهمیت دارد.
چرا هد هانتینگ ؟
چه چیزی باعث یک ” شکار مغز” خوب می شود؟
بسیاری از شرکت ها تصمیم می گیرند با استفاده از تخصص یک مدیر شکارچی ، استعداد مدیریتی خود را افزایش دهند.
خصوصیات یک شکارچی سر خوب چیست؟
- درک عمیق از تک تک صنایع و مشخصات شغلی ؛
- توانایی ردیابی استعدادهای در حال ظهور ؛
- در تجزیه و تحلیل مشخصات شغلی و شناسایی مهارت در دیگران تبحر دارد.
- اشتیاق و پایداری
- شبکه سازی
در پایان
اگر در صنعت خود مهارت و موفقیت بالایی دارید ، توجه داشته باشید که ممکن است به شما مراجعه شود. حساب LinkedIn خود را به روز کنید و آن را تا حد امکان جذاب کنید.
همچنین خوب است که همیشه آماده پاسخگویی به سوالات تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود باشید و همیشه یک رزومه وCV قوی و بروز آماده داشته باشید.
اگر شکارچی سر با شما تماس گرفت ، به این معنی است که آنها اطمینان دارند که شما برای این نقش مناسب هستید. اطمینان حاصل کنید که می توانید انتظارات را برآورده کنید ، اما فراموش نکنید که در موقعیت خوبی برای مذاکره در مورد یک معامله خوب نیز هستید!
منابع:
https://www.wikijob.co.uk/
https://www.talentlyft.com/
این فایل ویدیویی را ببینید و درباره برون سپاری عملیات جذب و مصاحبه استخدامی ، بیشتر بخوانید