مدیریت عملکرد در مفهوم خود چرخه ای است که به مدیران و سرپرستان کمک می کند تا:
۱- با هدف گذاری و برنامه ریزی درباره رفتار و عملکرد کارکنان …
۲- ارزیابی موقعیت ، و میزان دستیابی به اهداف ، و کیفیت اجرای آن ها و رسیدن به اهداف در پایان دوره …
۳- ریشه یابی و تحلیل رفتارها و عملکرد رضایت بخش و مطلوب و یا عملکرد غیر رضایت بخش و نامطلوب و با بکارگیری مستمر این چرخه …
زمینهای را برای بهبود و ارتقاء عملکرد کارکنان فراهم کنند.
پیش نیاز های مدیریت عملکرد آن است که :
۱. رفتار ها تحلیل شوند
۲. عملکرد ها سنجیده شوند
۳. به کارکنان بازخورد داده شود
۴. کارکنان برای عملکرد و رفتارهای مطلوب تر تشویق و تقدیر شوند.
استخدام
مدیریت عملکرد در کنار استخدام ، دو فرآیند اصلی مدیریت منابع انسانی هستند که بیشترین سهم را در تقویت یا تغییر فرهنگ سازمانی دارد چراکه معیارها و ملاک های ارزیابی نشان دهنده ارزش ها و چالش های سازمان هستند و به کارکنان نشان میدهند که استانداردهای سازمان چیست و سازمان و مدیران از کارکنان چه انتظاراتی دارند.
پس از یک انتخاب و استخدام شایسته محور که اطمینان می دهد بین این فرد و شغل تناسب لازم و کافی وجود دارد ، مدیریت عملکرد می تواند از طریق ارزیابی رفتار ها و ارزیابی عملکرد ، پاداش دهی به عملکرد مطلوب و آموزشهای لازم اثرگذاری زیادی را بر عملکرد کارکنان داشته باشد.
آموزش
آموزش معیار تاثیرگذار دیگری بر عملکرد است. ارتباط بین آموزش و عملکرد کارکنان یک ارتباط دو سویه است. از یک سو به کارکنان آموزش می دهیم تا عملکرد های موفق تری داشته باشند و از سوی دیگر عملکرد آنها را ارزیابی میکنیم تا نیازهای آموزشی آنها را شناسایی کنیم.
نمودار زیر نشان میدهد:
– معیار هایی که برای استخدام کارکنان استفاده میشود
-موضوعاتی که دوره آموزشی را بر مبنای آنها طراحی و اجرا میکنیم
-معیارها و ملاک های ارزیابی عملکرد و پاداش کارکنان
همگی از اهداف استراتژیک سازمان منشاء می گیرند .
ادامه دارد…
در دوره مدیریت عملکرد ، بطور کاملا عملی ، به طراحی چرخه مدیریت عملکرد ( برای یک شغل فرضی ) خواهیم پرداخت.