مدیریت منابع انسانی

نقش های کلیدی منابع انسانی در سازمان در سال 2024

نقش های کلیدی منابع انسانی در سازمان در سال 2024

بخش منابع انسانی برخی از حیاتی‌ترین نقش ها را در هر سازمانی ایفا می‌کند، از یافتن نامزدها و استخدام استعدادهای برتر تا استفاده از داده ها و تجزیه و تحلیل ها برای تصمیم گیری‌های کلیدی تجاری در سازمان می‌توان نام برد. در طول چند دهه گذشته، نقش منابع انسانی به میزان زیادی تکامل یافته است و همگام با پیشرفت فناوری و تغییرات قابل توجه در دنیای کار، همچنان در حال تغییر است.

بنابراین، نقش‌ها و مسئولیت‌های کلیدی منابع انسانی که امروزه تیم‌های منابع انسانی برعهده می‌گیرند چیست و چگونه ارزش افزوده به سازمان و کسب و کارها اضافه می‌کنند.

تکامل نقش های منابع انسانی در کسب و کار

در ابتدا، در اوایل دهه 1900، بخش منابع انسانی به عنوان یک متولی برای کسب و کار در نظر گرفته شد. کارکنان باید با هزینه (ترجیحاً) کم مدیریت شوند به طوری که بیشترین بازدهی و عملکرد هم داشته باشند. بنابراین، منابع انسانی به عنوان یک منبع بالقوه برای افزایش بهره وری در نظر گرفته شد (بکر و گرهارت، 1996). جدای از صرفه جویی در زمان و هزینه، تمرکز کمی روی اثربخشی منابع انسانی وجود داشت.

در اواخر دهه 1990، زمانی که سازمان ها شروع به انطباق با عوامل خارجی و شرایط کاری آن زمان کردند، نقش های منابع انسانی شروع به تکامل کردند. تحقیقات نشان داد که اقدامات و تصمیمات منابع انسانی می‌تواند بر عملکرد سازمانی تأثیر بگذارد. به زبان ساده، با پیچیده‌تر شدن معماری منابع انسانی، ارزش بازار به ازای هر کارمند افزایش می‌یابد.

با نزدیک شدن به عصر کار دیجیتال-انسان، خواسته‌های محیط یک بار دیگر در حال تغییر است و نقش‌ها و مسئولیت‌های منابع انسانی باید برای برآورده کردن این موارد، مرتبط ماندن و استفاده از فرصت‌های جدید سازگار و تکامل یابد.

نقش های کلیدی منابع انسانی در یک سازمان

بخش منابع انسانی دارای نقش‌ها و مسئولیت‌های متعددی است که همگی به ارزش افزوده و تأثیر مثبت بر سازمان می پردازند. بیایید بررسی کنیم که این نقش‌های کلیدی منابع انسانی بر اساس نسخه به‌روز شده خلاصه‌ای از دهه‌ها تحقیق HR توسط بکر و گرهارت است دقیقا شامل چه نقش‌هایی است.

  1. جذب نامزدها

یکی از نقش های کلیدی منابع انسانی جذب نامزدهای مناسب با سازمان است. منابع انسانی از استراتژی‌هایی مانند برندسازی قوی کارفرما، پیشنهادات پاداش و مزایا جذاب و آگهی‌های شغلی با دقت طراحی شده برای جذب استعدادهای برتر، استخدام نامزدهای با پتانسیل بالا و اطمینان از داشتن کارکنان واجد شرایط کافی برای انجام وظایف روزانه و رسیدن به اهداف بلندمدت سازمان استفاده می‌کند.

با داشتن گسترده‌ای از استعدادهای برتر، عملیات کلی کسب و کار بهبود می‌یابد، فشار بیش از حد و فشار بر کارمندان موجود کاهش و عملکرد افزایش می‌یابد.

 

  1. انتخاب نامزدها

انتخاب نامزدهای مناسب برای موقعیت‌های باز شغلی یکی دیگر از وظایف مهم منابع انسانی است. در حالی که شرکت ها اغلب بخش‌هایی از این فرآیند را به ارائه دهندگان ارزیابی حرفه‌ای برون سپاری می‌کنند، منابع انسانی (یا یک تیم جذب استعداد) باید فرآیند را به طور کلی مدیریت کند.

فرآیند انتخاب یک قیف است که شامل دریافت و مرتب‌سازی از طریق برنامه‌ها، غربالگری و پیش‌انتخاب، مصاحبه (تلفنی و حضوری)، ارزیابی (آزمون‌های توانایی شناختی، آزمون‌های مهارت‌ها، آزمون‌های رفتاری) و بررسی پش زمینه نامزدها است.

تعیین اینکه کدام نامزدها واجد شرایط و مناسب‌تر برای هر نقش هستند، به عهده منابع انسانی است. هر مرحله از قیف انتخاب باید در تعیین این موضوع نقش داشته باشد و فقط نامزدهای موفق از طریق قیف پیشرفت خواهند کرد. قبل از بررسی رزومه و انجام مصاحبه، داشتن درک کامل از نقش و مهارت ها و تجربه لازم برای انجام کار ضروری است.

 

  1. استخدام از داخل و خارج

یکی دیگر از نقش های کلیدی منابع انسانی استخدام، هم در خارج و هم در داخل اسزمان است. با ترکیبی از آموزش کارکنان و برنامه ریزی جانشین پروری، منابع انسانی به ایجاد کارکنان با استعداد قوی در شرکت کمک می کند که در آن موقعیت‌های شغلی خالی می‌توانند با استعدادهای داخلی (افراد داخل سازمان که آموزش دیده‌اند) پر شوند. استفاده از کارکنان داخلی آموزش دیده و ارتقاء یافته همیشه اولویت دارند  زیرا کارمندان فعلی و فرهنگ سازمانی را می‌شناسند و فرصت‌های فراوانی را برای رشد حرفه‌ای و پیشرفت در حرفه خود فراهم می‌کند.

با این حال، برای نقش‌های ابتدایی و سایر موقعیت‌هایی که استعداد مناسب در داخل در دسترس نیست، منابع انسانی به دنبال استخدام استعدادهای خارجی است.

  1. ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد یک فرآیند رسمی است برای ارزیابی عملکرد کارکنان در طول زمان در نقش خود و ارائه بازخورد سازنده در مورد چگونگی توسعه حرفه‌ای و دستیابی به اهداف سازمانی استفاده می‌شود. در اکثر شرکت‌ها، این رویداد سالانه، دوسالانه یا سه ماهه است.

HR معمولاً مسئول تشریح فرآیند ارزیابی عملکرد است و همچنین فرم بررسی عملکرد را ایجاد می‌کند. سپس مدیران می‌توانند با اعضای تیم خود بنشینند و از این فرم برای انجام این ارزیابی‌ها به صورت ساختارمند استفاده کنند.

نقش دیگر بخش منابع انسانی این است که به مدیران بیاموزند چگونه شیوه ارائه بازخورد را از طریق جلسات بازخورد ساختگی بهبود بخشند و فرآیندی را برای کاهش انواع مختلف سوگیری طراحی کنند.

هنگامی که ارزیابی عملکرد با موفقیت انجام شود، شکاف‌های مهارتی را از بین می‌برد، رابطه مدیر و کارمند را بهبود می بخشد، عملکرد سازمانی را تقویت می‌کند و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برای آینده آماده شوند. شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای ترجیح می‌دهند علاوه بر این بررسی‌های عملکرد برنامه‌ریزی‌شده، بازخورد مستمر بیشتری داشته باشند.

  1. جبران خسارت

ارائه غرامت منصفانه و رقابتی نقش کلیدی مدیریت منابع انسانی است. غرامت می‌تواند شامل غرامت مستقیم (شامل حقوق پایه و اضافه کار) و غرامت غیر مستقیم (بیمه عمر، بازپرداخت شهریه) باشد. غرامتی که منصفانه تلقی می‌شود، نامزدهای برتر را جذب می کند، کارکنان را تشویق می‌کند تا بهترین کار خود را انجام دهند و نرخ حفظ کارکنان را افزایش می‌دهد.

منابع انسانی معمولا:

  • فلسفه جبران خدمت ایجاد کنید که راهنمایی در مورد ساختارها و بسته‌های جبران خدمت را ارائه کند.
  • استراتژی جبران خدمات را تعیین کنید.
  • رسیدگی به هرگونه مشکل جبران خدمت در شرکت (مانند حقوق صاحبان سهام داخلی و خارجی)
  • در برنامه ریزی جبران خدمت مشارکت داشته باشید.

شغل های پردرآمد منابع انسانی در سال 2023

آیا به شغل های پردرآمد منابع انسانی علاقه‌مند هستید؟ و یا اینکه در اول راه این حرفه هستید و می‌خواهید درواقع در شغلی متخصص شوید و تمام تمرکز خود را دقیقا روی حوزه‌ای از منابع انسانی بگذارید که درواقع بسیار پردرآمد است.

 

نقش‌های منابع انسانی در سازمان

 

  1. مدیریت مزایای کارکنان

تحقیقات نشان داده است که در یک نقطه خاص، دستمزد اضافی کارمندان را شادتر نمی‌کند. با این حال، بسته مزایای مناسب ممکن است این کار را انجام دهد. مزایای رایج کارکنان شامل مرخصی استعلاجی با حقوق، بودجه یادگیری و توسعه، مرخصی اضافی والدین، بودجه مراقبت از کودک، ترتیبات کاری انعطاف پذیر، مرخصی با حقوق نامحدود و موارد دیگر است.

ایجاد مزایای مناسب برای کارکنان در حفظ استعدادهای برتر و یکی از نقش های کلیدی منابع انسانی بسیار مهم است. آنها مسئول توسعه استراتژی مزایای کارکنان هستند که با استراتژی بلند مدت کسب و کار همسو باشد. چنین استراتژی به جذب و حفظ استعدادهای برتر کمک می کند و به سازمان مزیت رقابتی می‌بخشد.

کارکنان مختلف نیازهای متفاوتی دارند و با برآوردن این نیازها، منابع انسانی می‌تواند انگیزه، تعامل و عملکرد را در کارکنان افزایش دهد که به نوبه خود باعث بهبود روحیه و حفظ روحیه می‌شود.

 

  1. یادگیری و توسعه

فعالیت‌های یادگیری و توسعه به ارتقاء مهارت نیروی کار، از بین بردن شکاف‌های مهارتی، آماده شدن برای عدم اطمینان آینده و رسیدن به اهداف سازمانی کمک می‌کند. این فعالیت‌ها شامل آموزش رسمی، امکان یادگیری در حین کار، چرخش شغلی برای ارائه تجربه کاری گسترده‌تر به افراد و تکالیف چالش برانگیز (مثلاً در گروه‌های حل مسئله) است که به حل مسائل سازمانی کمک می‌کند و در عین حال به یادگیری فردی کمک می‌کند.

تلاش‌های یادگیری و توسعه اغلب با برنامه‌های توسعه شخصی کارکنان و همچنین با قابلیت‌های اصلی که سازمان در حال ایجاد آن است، همسو است.

منابع انسانی نقش مهمی در ایجاد فرآیند یادگیری و توسعه موثر برای کارکنان دارد. این شامل تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی نیروی کار (برای امروز و آینده)، ایجاد اهداف یادگیری خاص، طراحی و توسعه محتوای آموزشی و نحوه ارائه آن و نظارت و ارزیابی ابتکارات تحقیق و توسعه برای بهبود مستمر است.

 

  1. تبلیغات

ترفیع بخشی از برنامه ریزی جانشین پروری موثر و راهی عالی برای حفظ عملکرد کارکنانی است که مشتاق یادگیری، توسعه و رشد در شرکت هستند. آنها معمولاً بر اساس شایستگی و یا سابقه کار هستند، اما نباید صرفاً بر اساس عملکرد فعلی ارائه شوند و همچنین باید عملکرد پیش‌بینی ‌شده  آینده را نیز در نظر بگیرند.

در راستای استخدام از درون سازمان، تعیین قوانین برای ارتقاء یکی از مسئولیت‌های منابع انسانی است. منابع انسانی رویه‌هایی را ایجاد می کند که تحرک درونی استعدادها را از طریق ترفیعات امکان پذیر می‌کند. این امر بسیار مهم است زیرا به برآورده کردن انتظارات کارکنان، کاهش هزینه‌های استخدام و گردش مالی و افزایش بهره‌وری و انگیزه کمک می‌کند.

 

  1. گروه‌های حل مسئله

گروه‌های حل مسئله، که به عنوان حلقه‌های کیفیت نیز شناخته می‌شوند، تیم‌هایی از کارمندان هستند که به طور فعال در حل مسئله در سراسر شرکت مشارکت دارند. گروه‌هایی از داوطلبان سازمان‌دهی می‌شوند و هر یا دو هفته برای چند ساعت گرد هم می‌آیند تا مشکلات بهره‌وری و کیفیت را بررسی کنند. این گروه ها نوع خاصی از رهبر یا تسهیل کننده دارند.

یکی از نقش‌هایی که HR ایفا می‌کند کمک به ایجاد این گروه‌ها، اطمینان از ترکیب بهینه تیم و تسهیل به‌گونه‌ای است که این تیم‌ها را قادر می‌سازد تا  بر سازمان تأثیر بگذارند.

  1. مدیریت کیفیت جامع

مدیریت کیفیت جامع (TQM) تلاشی است در سطح سازمان برای ایجاد فضایی که در آن کارکنان به طور مستمر توانایی خود را برای ارائه محصولات و خدماتی که مشتریان ارزشمند می‌یابند بهبود می بخشند. منابع انسانی یکی از صاحبان مشترک این فرآیند است، به خصوص زمانی که صحبت از شیوه‌های افراد می‌شود.

برای اطمینان از اینکه کارکنان به TQM متعهد هستند، منابع انسانی آموزش‌های کافی را برای کارکنان ارائه می‌دهد، خود ارزیابی را تشویق می‌کند، فرهنگ شناسایی و پاداش و محیط کاری شفاف ایجاد می‌کند که در آن کارکنان احساس کنند می‌توانند در مورد مسائل و نحوه حل آن‌ها راحت باشند.

 

  1. به اشتراک گذاری اطلاعات

نقش‌ها و مسئولیت‌های منابع انسانی شامل به اشتراک گذاری اطلاعات کلیدی با کارکنان است. به عنوان مثال، یک خبرنامه ماهانه شرکت برای به روز نگه داشتن همه از آخرین اخبار،  رویدادها و تغییرات. HR همچنین مسئول به اشتراک گذاری اطلاعات به روز مربوط به رویه‌های ایمنی کار، اعلامیه‌های اخراج کارکنان، ادغام، اکتساب یا هر رویداد تاثیرگذار دیگری است که به کارکنان مرتبط است. به اشتراک گذاری شفاف و به موقع اطلاعات در ایجاد‌، حفظ، پشتیبانی و تغییرات موفق سازمانی بسیار مهم است.

یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی به اشتراک گذاری اطلاعات، اشتراک گذاری دانش داخلی است. منابع انسانی در تسهیل این امر با ایجاد فضاهایی که کارمندان می‌توانند ملاقات و گفتگو کنند، تشویق به اشتراک گذاری اطلاعات در فرآیند آنبوردینگ و میزبانی جلسات اشتراک گذاری مکرر دانش با کارشناسان، نقش دارد.

  1. توسعه سازمانی

هدف اصلی توسعه سازمانی، مؤثرتر کردن سازمان و در نتیجه افزایش رقابت پذیری آن است.

بسیاری از مداخلات OD با توابع HRM تداخل دارند که یکی از آنها تجزیه و تحلیل شغل است. هر زمان که شغل جدیدی ایجاد می‌شود (یا شغل موجود خالی می‌شود)، اولین قدم برای استخدام فرد مناسب این است که مشخص کنید نامزد ایده آل از نظر مهارت‌ها، تجربه، دانش و رفتار چگونه به نظر می‌رسند. این در تجزیه و تحلیل شغل انجام می‌شود.

دومین مداخله پرکاربرد، طراحی شغل است که فرآیند ساختاردهی و سازماندهی نقش ها و وظایف شغلی برای افزایش بهره وری، رضایت کارکنان و کارایی کلی در یک سازمان است. هر شغلی باید مهارت ها و وظایف مختلفی داشته باشد. علاوه بر این، یک شغل باید قابل توجه باشد و دارنده آن شغل باید تا حدی از خودمختاری برخوردار باشد.

طراحی شغل با چرخش شغل، توسعه شغل (دادن مسئولیت‌های بیشتر به کارمند) و غنی سازی شغل (افزایش استقلال کارمند بر کارشان) مرتبط است. سایر مداخلات توسعه سازمانی که منابع انسانی در آن نقش دارند شامل سیاست‌های مربوط به مدیریت عملکرد و مدیریت استعداد می‌باشد.

تغییر و طراحی سازمانی مداخلاتی در سطح کلان هستند که کل سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در اینجا دوباره، OD یا واحد اثربخشی سازمانی ورودی‌های کلیدی را ارائه می‌دهد و مداخلات منابع انسانی را طراحی می‌کند که به دستیابی به تغییر و ایجاد یک سازمان مؤثرتر کمک می‌کند. این یکی دیگر از نقش‌های کلیدی منابع انسانی است.

  1. مدیریت نظرسنجی

یکی دیگر از نقش های کلیدی منابع انسانی، داشتن مدیریت نظرسنجی است که شامل ایجاد نظرسنجی‌های تعامل، نظرسنجی‌های بازخورد و موارد دیگر است که برای کارکنان ارسال می‌شود تا آنها درک کنند که سازمان در کجا قرار دارد، نگرش کارکنان چیست و چگونه می‌توان بهره‌وری را از طریق مدیریت بهتر افراد بهبود بخشید.

HR همچنین مسئول اطمینان از همسویی تمام نقاط داده قبل از ارسال نظرسنجی‌ها و جمع آوری در یک پایگاه داده مرکزی است. این امر به افراد حرفه‌ای امکان می‌دهد تا صدا و نگرش کارکنان را با دقت بیشتری مدیریت کنند و خستگی نظرسنجی را کاهش می‌دهد.

  1. مدیریت انطباق

انطباق در منابع انسانی به حصول اطمینان از پایبندی یک سازمان به کلیه قوانین، مقررات و سیاست‌های داخلی مربوطه اشاره دارد، در نتیجه خطرات قانونی را کاهش داده و شیوه‌های اخلاقی را در محیط کار ترویج می کند.

رسیدگی به رویه‌های شکایت و حل تعارض نیز بخشی از مدیریت انطباق است. منابع انسانی نقش مهمی در این امر دارد، تصمیم گیری‌های سخت و حل مسائل در اسرع وقت. در موارد گزارش شده یا مشکوک به سوء استفاده، سرقت، سوء استفاده از سرمایه یا زمان شرکت و سایر رفتارهای غیراخلاقی، HR برای حل این مشکل پیش قدم می‌شود.

حل تعارض بخش دیگری از مدیریت انطباق است. تشخیص زودهنگام تضادها و حل و فصل مؤثر آنها، مسئولیت کلیدی منابع انسانی است. بهترین شیوه این است که ساختارهای از پیش تعریف شده داشته باشید، همه چیز را به صورت مکتوب در میان بگذارید و در صورت امکان، میانجیگری را برای حل مشکلات به روشی دوستانه به کار ببرید.

  1. شراکت تجاری

یکی دیگر از نقش های کلیدی منابع انسانی در سازمان، مشارکت تجاری است. منابع انسانی شریک کسب و کار است و با ارائه مشاوره تاکتیکی و استراتژیک کمک می‌کند. تبدیل شدن به یک شریک تجاری موفق نیاز به یک طرز فکر استراتژیک، درک زمینه کسب و کار داخلی و خارجی و همچنین مشاور قابل اعتماد مدیران خط و مدیریت ارشد دارد. مدیران منابع انسانی برای ایجاد روابط کاری با ذینفعان سخت کار می‌کنند و از شواهد برای نشان دادن اینکه چگونه خط مشی‌ها و رویه‌های منابع انسانی مستقیماً با اهداف سازمانی مرتبط هستند استفاده می‌کنند.

  1. مدیریت تجزیه و تحلیل و داده

مدیریت داده یکی از جدیدترین نقش‌های منابع انسانی است زیرا فناوری همچنان در حال پیشرفت است و ما وارد عصر جدیدی از کار شده‌ایم. توانایی خواندن، درک، ایجاد و برقراری ارتباط داده‌ها و اطلاعات، منابع انسانی را قادر می‌سازد تا تصمیمات مبتنی بر شواهد را اتخاذ کند.

این نقش شامل کار با معیارها و KPIها، توانایی انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها (همچنین به عنوان تجزیه و تحلیل کارکنان شناخته می‌شود)، ایجاد داشبورد و ترجمه این بینش‌ها به اقدامات ملموس است. نظارت مداوم بر معیارهای کلیدی، منابع انسانی را قادر می‌سازد تا بفهمد چه چیزی خوب کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست و به طور مداوم فرآیندهایی را که به موفقیت کلی کسب‌وکار کمک می‌کنند، بهبود می‌بخشد.

چرا جبران خدمات مهم است

 

  1. مدیریت فناوری منابع انسانی

مدیریت فناوری منابع انسانی به استفاده از فناوری و نرم افزار برای کاهش فرآیندهای دستی تکراری، جمع آوری داده‌های مهم و ایجاد یک منبع حقیقت اشاره دارد. مدیریت فناوری که به عنوان منابع انسانی دیجیتال نیز شناخته می‌شود، شیوه‌های کارآمد منابع انسانی و تجربه بهتر کارمندان را ممکن می‌سازد.

به عنوان مثال، سیستم ردیابی متقاضی (ATS) اکنون می‌تواند با سیستم مدیریت یادگیری شرکت (LMS) ارتباط برقرار کند. به محض اینکه استخدامی جدید شروع به کار می‌کند، LMS دوره‌هایی را که فرد باید در آن‌ها ثبت نام کند تا عملکرد خود را در نقش جدید خود بهبود بخشد، فرا می‌خواند. این به افزایش تاثیر منابع انسانی کمک زیادی می‌کند.

 

  1. مدیریت تغییر

در دنیای امروز، سازمان‌ها در یک وضعیت در حال نوسان هستند. مدیریت این تغییر مداوم و آمادگی برای آینده، کلید رقابتی بودن در چشم انداز امروز است. منابع انسانی اغلب در فعالیت‌های مدیریت تغییر مانند هدایت جدول‌های زمانی و دستور کار برای تغییر، مشاوره در مورد استراتژی‌های کاری جدید، آموزش افراد با ارائه منابع در مورد تغییرات مختلف و ایجاد ساختارهای سازمانی که به ایجاد تغییر کمک می‌کند، درگیر است.

مدیریت تغییر در مورد الهام بخشیدن به کارکنان برای پذیرش و مشارکت با روش‌ها و شیوه‌های کاری جدید است که آنها را برای پیشرفت در نقش‌های خود توانمند می‌کند. تغییر فرهنگ سازمانی در اینجا مورد توجه است. شکل دادن به یک فرهنگ مطلوب که سازمان را قادر می‌سازد تا به اهداف خود برسد، هرگز مهمتر از این نبوده است. در اینجا نیز، منابع انسانی نقش مهمی در تعریف فرهنگ ایفا می‌کند، رهبری را قادر می‌سازد تا با الگوبرداری، فرهنگ را از طریق شیوه‌های کارکنان مانند مدیریت عملکرد تقویت کند و پاداش دهد.

نقش‌های نوظهور منابع انسانی

همانطور که چشم انداز کسب و کار تکامل می‌یابد، نقش منابع انسانی نیز تغییر می کند. در اینجا برخی از برجسته‌ترین نقش‌های نوظهور منابع انسانی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

  1. تجربه کارمند

87 درصد از متخصصان تجربه کارمند معتقدند که ارائه یک تجربه عالی کارمند به حفظ و جذب استعدادها کمک می‌کند. تجربه کارمند (EX) – احساس کارکنان در مورد آنچه در طول سفر کارمند خود با آن مواجه می‌شوند، از لحظه‌ای که برای یک موقعیت شغلی باز درخواست می‌کنند تا پس از ترک سازمان، در حال تبدیل شدن به یک امر ضروری تجاری هستند. هر تعاملی که آنها با سازمان شما در این مدت دارند، نحوه درک آنها از شرکت را شکل می‌دهد.

نقشی که منابع انسانی در تجربه کارمند ایفا می کند شبیه نقشی است که یک تیم خدمات مشتری یا فروش در تجربه مشتری ایفا می‌کند. هدف نهایی طراحی، تجربه‌ای است که نیازها و انتظارات آن‌ها را برآورده کند و به آنها نشان دهد که به آنها اهمیت می‌دهید.

هرچه تجربه کارمندان شما بهتر باشد، کارمندان شما با انگیزه تر و درگیرتر خواهند شد و این به آن‌ها کمک می‌کند بهترین عملکرد خود را داشته باشند که به حرکت سازمان به جلو کمک می‌کند.

  1. DEIB

تنوع، برابری، شمول و تعلق در یک سازمان به افزایش تعامل، بهره‌وری و نرخ‌های حفظ، بهبود برندسازی کارفرما، آگاه شدن شما از تعصب و گسترش استعداد شما کمک می‌کند. کارمندان بیشتری، به ویژه افراد جوان‌تر، به دنبال کار در سازمان‌هایی هستند که به وضوح DEIB را در اولویت قرار می‌دهند.

در بسیاری از سازمان ها، منابع انسانی مسئول DEIB است. با این حال، سازمان‌های دیگر این مسئولیت را برعهده مدیر عامل یا رهبری می‌گذارند.

  1. روابط عمومی

با عمومی شدن روزافزون تجربه کارمندان، منابع انسانی باید نقش مهمی در نظارت بر درک برند کارفرمایی و  پاسخگویی به مسائل بالقوه روابط عمومی که ممکن است ایجاد شود، داشته باشد.

اشتراک‌گذاری گواهی‌های معتبر کارمندان در صفحه شغلی‌تان، عکس‌هایی از فرهنگ شرکت در کانال‌های اجتماعی‌تان و برجسته کردن ابتکارات منابع انسانی خلاقانه در وب ‌سایتتان، همگی به تقویت برند کارفرما کمک می‌کنند. پیام رسانی باید سازگار و همسو با ارزش‌های اصلی سازمان باشد و در عین حال با کارکنان و کاندیداها طنین انداز شود و در تمام کانال‌های ارتباطی احساس تعلق ایجاد کند.

ایجاد فرهنگی که در آن کارکنان احساس کنند می‌توانند ناامیدی یا مخالفت خود را ابراز کنند و این مشکل را در محل کار حل کنند، مهم است. خط‌مشی‌های منابع انسانی باید منصفانه و شفاف باشند، به‌ر وشنی ابلاغ شوند و برای عموم آزاد باشد. سرمایه‌گذاری در آموزش تیم‌های منابع انسانی در تاکتیک‌های روابط عمومی برای بهبود و ارتقاء آن‌ها برای مدیریت بحران‌های احتمالی و مدیریت فعالانه شرکت ضروری است.

به یاد داشته باشید که تمام نقش های منابع انسانی شما با یکدیگر ادغام می‌شوند. به عنوان مثال، اگر به طور منصفانه به جبران خدمت و مزایا نپردازید یا برند کارفرمایی ضعیفی داشته باشید، استخدام افراد مناسب دشوار است. هنگامی که به خوبی مدیریت شود، این نقش‌ها و مسئولیت‌های منابع انسانی با عملکرد بالا، مشارکت کارکنان، انگیزه و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد، افراد شما را با اهداف سازمان همسو می‌کند و عملکرد سازمانی را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

نقش‌های اصلی منابع انسانی در سازمان عبارتند از: جذب و انتخاب نامزدها، استخدام و ارتقاء، یادگیری و توسعه، مدیریت پاداش و مزایا و به اشتراک گذاری اطلاعات.

برخی از مهمترین نقش‌های منابع انسانی که امروزه مورد بحث قرار گرفته‌اند عبارتند از شراکت تجاری، توسعه سازمانی، مدیریت تغییر، مدیریت داده‌ها و تجزیه و تحلیل، و مدیریت فناوری. منابع انسانی همچنین به طور فزاینده‌ای بر تجربه کارمند، DEIB و مدیریت برند کارفرمایی متمرکز است.

نقش‌ها و مسئولیت‌های منابع انسانی برای همه کسب و کارها در راستای همسویی نیروی کار با اهداف کوتاه و بلند مدت سازمان کلیدی است. افراد شما بزرگترین دارایی شما هستند و اگر می‌خواهید عملکردهای بالای خود را حفظ کنید، باید یک تجربه عالی برای کارمندان ارائه دهد که انتظارات آن‌ها را برآورده کند و به آن‌ها در رسیدن به اهداف حرفه‌ای خود کمک کند. این تا حد زیادی توسط سیاست‌ها و شیوه‌های منابع انسانی شکل می‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *