جان هنکاک زمانی گفت: «بزرگترین توانایی در کسب و کار، سازش با دیگران و تأثیرگذاری بر اعمال آنهاست.» این گفته در مورد مهارتهای مورد نیاز یک شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) کاملاً صادق است. نفوذ، نیرویی قدرتمند است که نظرات را شکل میدهد، الهامبخش اقدامات است و تغییر را هدایت میکند.
توانایی تأثیرگذاری، شرکای تجاری استراتژیک منابع انسانی را قادر میسازد تا استراتژیهای منابع انسانی را با اهداف سازمانی هماهنگ کنند، تغییر را هدایت کنند و فرهنگ کاری مثبتی را پرورش دهند. مدل شایستگی T شکل منابع انسانی ما بر اهمیت تأثیرگذاری بر دیگران به عنوان یک مهارت بین فردی حیاتی برای موفقیت متخصصان منابع انسانی تأکید دارد. این مهارتی است که میتوان آن را آموخت.
در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چرا نفوذ مهم است. همچنین منابع نفوذ را بررسی میکنیم و در مورد چگونگی توسعه مهارتهای نفوذ برای ایجاد اعتبار خود در سراسر سازمان بحث خواهیم کرد. همچنین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مسیر شغلی شریک تجاری منابع انسانی هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
چرا نفوذ برای شرکای تجاری منابع انسانی (HRBP) حیاتی است؟
اغلب، منابع انسانی در موقعیت قدرت نیست و برای مدیریت دستور کار و اولویتهای مربوط به افراد، به توانایی خود در تأثیرگذاری بر ذینفعان متکی است. به همین دلیل است که نفوذ، رفتاری حیاتی برای تسلط HRBPها است.
نفوذ:
- شما را قادر میسازد تا تصمیمگیری ذینفعان را هدایت کنید و دستور کار استراتژیک را با کسب و کار تعیین کنید.
- ابزاری حیاتی در جعبه ابزار HRBP برای ایجاد تغییر سازمانی است.
- به شما کمک میکند تا از سطوح مختلف در سراسر سازمان حمایت کسب کنید و منابع ضروری، مانند بودجه و فناوری منابع انسانی را برای ابتکارات مؤثر منابع انسانی تضمین کنید.
- به شما کمک میکند از سیاستهایی که تجربه کارکنان را بهبود میبخشد و محیط کاری مثبتی ایجاد میکند، دفاع کنید.
نداشتن نفوذ
با این حال، فقدان نفوذ میتواند چالشهای زیادی برای HRBPها ایجاد کند.
- ممکن است برای کسب حمایت از رهبری ارشد با مشکل مواجه شوید، که منجر به ابتکارات ناموفق تغییر، نرخ پذیرش پایین و تردید در مورد اثربخشی منابع انسانی میشود.
- میتواند تلاشها برای بهبود تجربه کارکنان، ترویج تنوع، برابری و شمول (DEIB)، بهبود شرایط کاری و افزایش تعامل را مختل کند.
- متعادل کردن منافع گوناگون و گاه متضاد ذینفعان مختلف میتواند ایجاد نفوذ را برای HRBPها دشوار کند. بر اساس یافتههای ارزیابی تأثیر HRBP ما، ۳۸ درصد از شرکای تجاری منابع انسانی هنگام مواجهه با اولویتهای متضاد، در شناسایی اقدامات با مشکل مواجه میشوند.
ایجاد نفوذ به معنای استفاده از قدرت نیست، بلکه به معنای کسب اعتماد، نشان دادن تخصص و انتقال ارزش ابتکارات منابع انسانی است. استفاده از استراتژیهای مختلف و درک منشأ نفوذ میتواند به شما کمک کند تا خود را به عنوان یک شریک استراتژیک که تغییرات سازمانی ضروری را هدایت میکند، معرفی کنید.
برای ایجاد تغییر در رفتار، درک و استفاده از منابع مختلف نفوذ بسیار مهم است. محققان جوزف گرنی، دیوید مکسفیلد و اندرو شیمبرگ شش منبع حیاتی نفوذ را در این فرآیند شناسایی کردند.
منابع نفوذ شامل چه مواردی است؟
- انگیزه شخصی
- توانایی شخصی
- انگیزه اجتماعی
- توانایی اجتماعی
- انگیزه ساختاری
- توانایی ساختاری
در زمینه نقش HRBP، ما بر پنج منبع اول نفوذ تمرکز خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چگونه میتوانید از آنها برای کسب نفوذ و ایجاد اعتبار استفاده کنید.
۱. انگیزه شخصی: نامطلوب را مطلوب کنید
اولین منبع انگیزه، ایجاد یک تمایل درونی برای تغییر در افراد است. این به معنای مرتبط کردن تغییرات یا ابتکارات با ارزشهای اصلی و اهداف شخصی دیگران است و باعث میشود آنها مزایای مستقیم و ارتباط آن با زندگی خود را ببینند.
HRBPها چگونه میتوانند از انگیزه شخصی استفاده کنند:
درک کنید که چه چیزی برای ذینفعان شما مهم است و به چه چیزی بیشتر اهمیت میدهند: ارتباط با ارزشها و اولویتهای شخصی افراد و نشان دادن اینکه چگونه ابتکارات پیشنهادی با آنها همسو هستند یا به آنها کمک میکنند، ضروری است.
تشخیص دهید که تغییر میتواند چالشبرانگیز و ناراحتکننده باشد: پرداختن به این موضوع از ابتدا میتواند نگرانیها را کاهش دهد و مقاومت را به حداقل برساند.
تغییر را به مأموریت و اهداف سازمانی گستردهتر مرتبط کنید: این به ذینفعان کمک میکند تا تصویر بزرگتر را ببینند و بفهمند که چگونه تغییرات به موفقیت سازمانی کمک میکنند.
انگیزه شخصی در عمل:
ماریا، یک شریک تجاری منابع انسانی در یک شرکت تولیدی متوسط، وظیفه اجرای یک ابتکار جدید تنوع، برابری و شمول (DEI) را برای ایجاد یک محیط کاری فراگیرتر و بهبود رضایت کارکنان بر عهده گرفته است. اما او میداند که موفقیت این ابتکار به کسب حمایت کامل و مشارکت فعال تیم رهبری بستگی دارد.
ماریا با درک ارزشها و انگیزههای آنها از طریق جلسات رو در رو، با موفقیت حمایت و مشارکت فعال رهبری ارشد را جلب میکند. او برنامههای تعامل شخصیسازی شدهای را برای برجسته کردن چگونگی همسویی ابتکار DEI با اهداف مختلف، مانند مسئولیت اجتماعی برای مدیرعامل و نوآوری برای مدیر ارشد فناوری، توسعه میدهد.
برای ملموس کردن موضوع، او از داستانهای موفقیت در مورد چگونگی کمک چنین ابتکاراتی به اهداف مشابه در سایر سازمانها استفاده میکند. ماریا با پیوند مداوم تغییرات با مأموریت و اهداف گستردهتر سازمان، به ذینفعان کمک میکند تا تصویر بزرگتر را ببینند و بفهمند که چگونه ابتکار DEI به موفقیت سازمانی کمک میکند.
به همین دلیل، رهبران به طور فعال از ابتکار DEI حمایت میکنند که منجر به افزایش مشارکت، بهبود رضایت کارکنان و ایجاد یک فرهنگ سازمانی قویتر با تمرکز بر تنوع و شمول میشود.
۲. توانایی شخصی: تجهیز مهارتهای مناسب برای ایجاد اعتماد به نفس
شرکای تجاری منابع انسانی میتوانند تواناییهای شخصی را توسعه دهند تا به ذینفعان کمک کنند احساس اعتماد به نفس کنند و مسئولیتپذیر باشند. این امر مقاومت در برابر تغییر را کاهش میدهد و احتمال اجرای موفقیتآمیز را افزایش میدهد.
به عنوان مثال، HRBPها میتوانند با ارائه ابزارها، آموزش و فرصتهای تمرین مناسب به کارکنان، مدیران و رهبری ارشد، نفوذ ایجاد کنند.
HRBPها چگونه میتوانند از توانایی شخصی استفاده کنند:
یک رویکرد تدریجی اتخاذ کنید: به طور پیوسته دانش قبلی را برای افزایش تواناییهای فردی ذینفعان افزایش دهید. این کار همچنین از احساس غرق شدن آنها جلوگیری میکند، یادگیری را تقویت میکند و به آنها کمک میکند تا مهارتها را در طول زمان حفظ کنند.
شبیهسازی موقعیتهای واقعی: اطمینان حاصل کنید که تجربیات یادگیری به دقت موقعیتهای واقعی را که تغییرات در آنجا اجرا میشوند، از جمله چالشهای احتمالی، منعکس میکنند. به آنها کمک کنید تا تا حد امکان با فعالیتهایی مانند ایفای نقش یا کارگاههای تعاملی تمرین کنند. این کار به آنها کمک میکند تا بازخورد فوری دریافت کنند و هرگونه چالش در اجرا را شناسایی کنند.
توانمندسازی و خودمختاری: ذینفعان را تشویق کنید تا ابتکار عمل را به دست بگیرند و تصمیمگیری کنند تا حس مالکیت و انگیزه درونی آنها افزایش یابد.
توانایی شخصی در عمل:
ماریا جلسات آموزشی تخصصی متناسب با ارشد رهبران، که مبانی DEI و اقدامات رهبری خاص را پوشش میدهد.
او از طریق بررسیهای منظم و آموزشهای پیشرفته، پشتیبانی مداوم ارائه میدهد و یادگیری را تقویت و به چالشها رسیدگی میکند. او تمرینهای ایفای نقش را سازماندهی میکند که در آن رهبران مفاهیم DEI، مانند برگزاری جلسات فراگیر را تمرین میکنند.
ماریا با استفاده از مهارتهای تیمسازی موجود رهبران و ارائه منابع در دسترس مانند جعبه ابزارهای DEI و خلاصههای اجرایی، آنها را قادر میسازد تا با اطمینان از این ابتکار حمایت کنند.
۴ نکته در مورد استفاده از منابع نفوذ
وقتی به پنج منبع نفوذ مرتبط با نقش شریک تجاری نگاه میکنیم، واضح است که برای ایجاد تغییرات و رفتارهایی که میخواهیم، داشتن و استفاده از نفوذ فقط به معنای متقاعد کردن دیگران برای پیروی از دستورات نیست. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی استفاده مؤثر از منابع مختلف نفوذ برای HRBPها آورده شده است:
نکته ۱. از منابع متنوع نفوذ استفاده کنید: با استفاده از تأثیرات شخصی، اجتماعی و ساختاری، تغییرات و رفتارهای مورد نظر را هدایت کنید.
نکته ۲. از همه منابع به طور همزمان استفاده نکنید: اجرای استراتژیهایی که به طور همزمان تمام سطوح مختلف را هدف قرار میدهند، میتواند منجر به سردرگمی، غرق شدن، مقاومت و فشار بر منابع شود.
نکته ۳. با دقت برنامهریزی و اجرا کنید: هر استراتژی برای عملکرد مؤثر نیاز به برنامهریزی، اجرا و نظارت دقیق دارد.
نکته ۴. استراتژیها را اولویتبندی و ترتیببندی کنید: به جای آن، روی یک یا دو مورد در یک زمان تمرکز کنید تا از اجرای مؤثر اطمینان حاصل کنید و به کارکنان اجازه دهید به تدریج با تغییرات سازگار شوند.
با استفاده مؤثر از این استراتژیهای نفوذ، میتوانید ذینفعان را در همه سطوح انگیزه دهید و درگیر کنید، از ابتکارات منابع انسانی حمایت کسب کنید و فرهنگ بهبود مستمر و نوآوری را ترویج دهید.
این نفوذ مقاومت را به آمادگی تبدیل میکند و تضمین میکند که تلاشهای منابع انسانی شما منجر به موفقیت مداوم سازمانی میشود. با ادامه گسترش نقش منابع انسانی، توانایی تأثیرگذاری به عنوان جنبهای کلیدی از رهبری مؤثر منابع انسانی باقی خواهد ماند و به شرکای تجاری منابع انسانیاجازه میدهد تا پیچیدگیها را مدیریت کنند و آینده کار را شکل دهند.