مدیریت منابع انسانی

بهترین برنامه انگیزشی کارکنان و جبران خدمت مبتنی بر انگیزه

برنامه انگیزشی کارکنان

برخی از کارفرمایان اهمیت تقویت روحیه کارکنان را برای موفقیت سازمان نادیده می‌گیرند. اما برنامه‌های انگیزشی کارمند علاوه بر بهبود عملکرد کاری تا 44 درصد، می‌توانند نامزدهای بااستعداد را جذب کرده و گردش کارکنان را تا 65 درصد کاهش دهند.

مطالعه‌ای از بنیاد تحقیقات انگیزشی نشان داد که برنامه‌های تشویق و پاداش کارمندان نرخ بهره‌وری کسب‌وکار را 22 درصد افزایش داده است، در حالی که SHRM گزارش کرده است که 79 درصد از کارمندان اگر احساس کنند کارفرمای آنها به طور مداوم تلاش‌هایشان را میبینند، سخت‌تر کار خواهند کرد.

علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش نرخ گردش کارکنان، یک برنامه تشویقی کارمند ساختارمند می‌تواند نامزدهای باکیفیت را به یک شرکت جذب کند. این نشان می‌دهد که کارفرما قدردانی می‌کند و به دنبال پاداش دادن به کارمندانی است که از انتظارات فراتر می‌روند و احتمالاً آنها را برای پیوستن به سازمان و عملکرد خوب ترغیب می‌کند.

برنامه تشویقی کارمند چیست؟

برنامه تشویقی کارمند یک روش مشخص برای قدردانی و پاداش دادن به کارمندانی است که عملکرد برجسته‌ای در محل کار داشته و از انتظارات فراتر رفته‌اند. این عملکردها می‌توانند شامل فراتر رفتن از اهداف فروش، ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه، خدمات مشتریان استثنایی یا کمک فراتر از حد انتظار به همکاران باشد. برترین عملکردها ممکن است با پاداش‌هایی مانند پاداش‌های مالی، کارت‌های هدیه، روزهای اضافی مرخصی یا فرصت‌های توسعه حرفه‌ای جبران شوند.

مسئولان منابع انسانی می‌توانند برنامه‌های انگیزشی کارمندان را به صورت منظم (ماهانه، فصلی یا سالانه) یا به صورت موردی اجرا کنند. همچنین می‌توانند این برنامه‌ها را برای دستاوردهای فردی، تیمی و بخش طراحی کنند و انواع خاصی از پاداش‌ها را برای کارمندان در این دسته‌های مختلف در نظر بگیرند.

برای مثال، جوایز فردی عملکرد برجسته کارمندان را جشن می‌گیرند، در حالی که جوایز تیمی تلاش گروهی و تقویت همکاری را می‌شناسند. از سوی دیگر، جوایز، نتایج عالی بخش‌های خاص را تأیید می‌کنند و حس مالکیت و مسئولیت‌پذیری را در هر یک از آن‌ها تقویت می‌کنند.

  • جبران خدمت مبتنی بر انگیزه کارمندی معمولا به صورت پولی یا غیرپولی ارائه می‌شوند تا با سلیقه‌های مختلف سازگار باشند.
  • پاداش‌های پولی مانند پاداش یا تقسیم سود، پاداش‌های مالی مشخصی را برای کارمندان فراهم می‌کنند.
  • تشویق‌های غیرپولی مانند قدردانی عمومی یا مرخصی با حقوق می‌توانند انگیزه کارمندان را بیشتر کرده و باعث شوند احساس ارزشمندی کنند.

دوره‌ آموزشی نظام جبران خدمت مبتنی بر عملکرد

سیستم جبران خدمت کارکنان در گذشته متمرکز بر اهمیت شغل بود و ویژگی‌های شاغل چندان مدنظر نبود، ولی با رقابتی‌تر شدن شرایط سازمان‌ها، شاغل اهمیت زیادی یافته و مهارت‌ها و قابلیت‌های وی در تعیین میزان مزایای مالی و غیرمالی موثر واقع شده است.

مزایای برنامه‌ های انگیزشی کارمندان

علاوه بر افزایش روحیه و انگیزه کارمندان، برنامه‌های انگیزشی و انگیزشی کارمندان مزایای مهم دیگری نیز دارند:

افزایش بهره‌وری: کارمندانی که احساس ارزشمندی می‌کنند معمولاً انگیزه بیشتری برای بهره‌وری و عملکرد در بهترین سطح خود دارند.

کاهش هزینه: در حالی که برنامه‌های انگیزشی کارمندان نیاز به سرمایه‌گذاری مالی دارند، در نهایت با کاهش گردش کارکنان و غیبت، بهبود کارایی و کیفیت کار و افزایش رضایت مشتری به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا در هزینه صرفه‌جویی کنند.

نگهداری استعدادها: شرکت‌هایی با رضایت بالای کارکنان می‌توانند از هزینه‌های استخدام غیرضروری جلوگیری کنند، زیرا نرخ گردش کارکنان آن‌ها تمایل به پایین بودن دارد. کارمندانی که می‌دانند از تلاش و دستاوردهایشان قدردانی می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که در شرکت باقی بمانند.

جذب استعداد بیشتر: یک برنامه تشویقی کارمند قوی به کارجویان بالقوه نشان می‌دهد که سازمان شما در موفقیت کارمندان خود سرمایه‌گذاری می‌کند و آن را برای آن‌ها جذاب‌تر می‌کند.

بهبود فرهنگ سازمانی: برنامه‌های تشویقی کارمندان می‌توانند به ایجاد و تقویت فرهنگ انگیزش، خودمدیریتی، مالکیت، تعلق و مسئولیت‌پذیری در بین کارمندان کمک کنند.

دستیابی به اهداف استراتژیک: برنامه‌های تشویقی و انگیزشی کارمندان می‌توانند برای هدف‌گذاری‌های خاص برای حمایت از توسعه استراتژیک سازمان شما استفاده شوند.

همکاری موثرتر: انواع مختلف برنامه‌های انگیزشی برای افراد، تیم‌ها و بخش‌ها می‌توانند کارمندان را تشویق کنند تا به صورت بین‌بخشی و موثرتر با هم همکاری کنند.

21 نمونه از برنامه‌های انگیزشی و انگیزشی کارمندان

در زیر 21 نمونه از برنامه‌های انگیزشی کارمندان آورده شده است تا شما را در توسعه برنامه‌های مشابه برای سازمان خود الهام بخشد. این برنامه‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • برنامه‌های انگیزشی سلامت کارکنان
  • برنامه‌های انگیزشی مبتنی بر امتیاز
  • برنامه‌های انگیزشی فروش
  • برنامه‌های انگیزشی کارت‌های هدیه

 

  • برنامه‌های انگیزشی سلامت کارکنان

برنامه‌های انگیزشی سلامتی کارمندان معمولاً شامل ابتکارات مربوط به سلامت جسمی، عاطفی و ذهنی می‌شوند. آن‌ها حول این ایده می‌چرخند که وقتی کارمندان احساس خوبی دارند، احتمال بیشتری دارد که بهترین عملکرد خود را در کار ارائه دهند.

  • برنامه‌ ورزشی

کارمندان عضویت‌های رایگان یا تخفیف‌دار در باشگاه‌های ورزشی و کلاس‌های دوچرخه‌سواری در سالن، یوگا یا پیلاتس دریافت می‌کنند. سازمان‌ها همچنین چالش‌های تناسب اندام در سطح شرکت برگزار می‌کنند یا مسابقات محلی را حمایت می‌کنند و حس رفاقت و رقابت سالم بین کارمندان ایجاد می‌کنند.

کارفرمایان برای پذیرش عادات سالم و دستیابی به اهداف سلامتی به کارمندان پاداش می‌دهند. برخی از نمونه‌ها شامل کاهش وزن، نرمال کردن فشار خون، کاهش سطح کلسترول یا ترک سیگار است. مطالعه‌ای توسط مؤسسه تحقیقاتی RAND نشان داد که کارفرمایانی که به کارمندان خود تشویق‌های سلامتی ارائه می‌کردند، نرخ مشارکت متوسط ۲۲ درصد بالاتری در برنامه‌های سلامتی نسبت به کارفرمایانی که تشویق‌های مشابهی ارائه نمی‌دادند، گزارش کردند.

نکته‌ای برای متخصصان منابع انسانی

هنگام کار روی بسته های جبران خدمت انگیزشی کارکنان مرتبط به سلامتی ازجمله تناسب اندام می‌تواند برای افزایش نرخ مشارکت کارکنان، ساعات کاری انعطاف‌پذیر جهت رسیدن به برنامه‌های ورزشی انتخاب مناسبی باشد.

  • برنامه سلامت روانی و عاطفی

شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌های کمک به  سلامت روان کارمند ارائه دهند مثلا مشاوره محرمانه برای کمک به کارمندان در مدیریت اضطراب کاری یا چالش‌های شخصی ارائه می‌کند. همچنین می‌تواند کارگاه‌های ذهن‌آگاهی برای آموزش تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و استراتژی‌های مدیریت استرس برگزاری کنند. کارمندان همچنین می‌توانند برای حمایت از سلامت روان، مرخصی با حقوق برای سلامت روان یا دسترسی رایگان به برنامه‌های مدیتیشن یا ذهن‌آگاهی دریافت کنند.

مثال واقعی

سرویس انتقال پول بین‌المللی وایز برنامه کمک به کارمند ارائه می‌دهد که خدمات رایگان و محرمانه به نیروی کار خود ارائه می‌کند. این خدمات شامل حمایت سلامت روان، راهنمایی مالی، کمک حقوقی، کمک در مسائل خانوادگی و مشاوره برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی می‌شود. این خدمات به صورت ۲۴ ساعته از طریق تلفن، آنلاین یا حضوری در دسترس هستند.

  • برنامه‌های انگیزشی سلامت مالی

تشویق‌های سلامتی مالی معمولاً شامل سواد مالی، مدیریت هدف و بدهی و برنامه‌ریزی بازنشستگی می‌شود. شرکت‌ها ممکن است کارگاه‌های بودجه‌بندی، پس‌انداز و مدیریت بدهی برگزار کنند. آن‌ها همچنین ممکن است برای کمک به کارمندان در مدیریت بدهی‌های دانشجویی خود کمک مالی ارائه دهند یا برای حمایت از آن‌ها در برابر ضرر مالی ناگهانی، صندوق‌های کمک اضطراری فراهم کنند.

  • برنامه‌های انگیزشی سلامت اجتماعی و جامعه

برخی از شرکت‌ها به کارمندان مرخصی با حقوق می‌دهند تا برای علایق خود داوطلب شوند و ارتباط اجتماعی و هدفمند ایجاد کنند. آن‌ها همچنین ممکن است برای ترویج خیرخواهی، تعامل اجتماعی و پیوند تیمی، رویدادهای خیریه با مشارکت سراسری شرکت برگزار کنند.

برنامه‌های انگیزشی مبتنی بر امتیاز

برنامه‌های انگیزشی کارکنان مبتنی بر امتیاز به کارمندان برای دستیابی به اهداف، تکمیل پروژه یا عملکرد استثنایی پاداش می‌دهد. کارمندان می‌توانند برای دستاوردهای خود امتیاز کسب کنند (مشابه با نحوه کسب امتیاز مشتریان با برنامه‌های وفاداری).

  • پاداش‌های مرحله ای

کارمندان هنگام رسیدن به موقعیت‌های شغلی خاصی مانند سالگرد کار یا مشارکت‌های قابل توجه در پروژه‌های مهم، پاداش‌هایی به شکل امتیاز دریافت می‌کنند. کارمندان می‌توانند امتیازهای انباشته شده خود را برای پاداش‌های پولی یا غیرپولی مانند پول نقد یا کوپن هدیه/غذا/خرید و غیره نقد کنند.

  1. قدردانی همکارانه

شما می‌توانید کارمندان خود را تشویق کنید تا همکاران خود را برای کار گروهی یا رفتار همکاری‌کننده قدردانی کنند و یا امتیاز دهند. این امتیازها می‌توانند برای طیف وسیعی از هدایا یا مزایا بازخرید شوند. این نوع برنامه انگیزشی کارکنان میزان همکاری را افزایش داده و فرهنگ سازمانی را در بین کارمندان خود تقویت می‌کند.

  1. دستیابی به اهداف رضایت مشتری

کارمندانی که به طور مداوم رتبه‌های بالاتری از سوی مشتری خود دریافت می‌کنند و مشتریان از آنان رضایت بیشتری دارند، امتیازاتی کسب می‌کنند که می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های تفریحی مانند استخر و یا آبگرم، تعطیلات آخر هفته یا شام بوفه بازخرید شوند. برخی از شرکت‌ها ممکن است به این کارمندان اجازه دهند امتیازهای خود را برای مرخصی اضافی با حقوق یا کالاهای انحصاری شرکت نیز مبادله کنند.

  1. برنامه معرفی کارمند

کارمندانی که دوستان و همکاران (سابق یا فعلی) خود را برای موقعیت‌های شغلی باز سازمان به کارفرمایان خود معرفی می‌کنند، می‌توانند امتیازهایی دریافت کنند که شامل هدایای نقدی، مرخصی با حقوق یا استفاده از کالاهای شرکت است.

  1. برنامه یادگیری و توسعه

کارمندان برای تکمیل دوره‌های آنلاین یا شرکت در کارگاه‌های آموزشی امتیاز دریافت می‌کنند. سپس می‌توانند این امتیازها را برای شرکت در دوره‌های حرفه‌ای یا جلسات کوچینگ بازخرید کنند.

برنامه انگیزشی کارکنان

مثال واقعی

فست فود زنجیره‌ای وایت کسل مسابقه ROCK را برای تقویت فرهنگ تیمی و انگیزه دادن به اعضای تیم ایجاد کرد. این مسابقه بر اساس ویژگی‌هایی مانند دقت، دوستانه بودن، رضایت مشتری و همکاری با اعضای تیم امتیاز می‌دهد. کارمندان می‌توانند امتیازهای خود را برای انتخاب گسترده‌ای از پاداش‌ها در پلتفرم تعامل کارمندان خود بازخرید کنند. این مسابقه تعامل را افزایش داد و فروش این زنجیره فست فود را در ۹۰ روز ۸۹ درصد افزایش داد.

برنامه‌های انگیزشی فروش

این نوع برنامه تشویقی، کارکنان فروش را برای عملکرد بالاتر از انتظار و فراتر رفتن از اهداف فروش ماهانه، فصلی یا سالانه پاداش می‌دهد. برنامه تشویقی فروش که اغلب بخشی از یک برنامه پاداش فروش گسترده‌تر است، ممکن است پاداش‌های خاصی را برای دستاوردهای خاص (مثلاً افزایش ۱۰ درصدی نرخ تبدیل) ارائه دهد.

  1. تشویق‌های خاص نقش

چنین ابتکاراتی نمایندگان فروش را بر اساس توانایی‌های آن‌ها با استفاده از یک طرح تشویقی پولی چند سطحی پاداش می‌دهد که برای هر نقطه عطف بعدی پاداش بالاتری در نظر گرفته است. هدف از این نوع ابتکار، انگیزه دادن به رهبران فروش برای پیشی گرفتن از رکورد خودشان است.

  1. فروش چند کاناله

تشویق‌های فروش چند کاناله، پاداش برای نمایندگان فروش بر اساس مشارکت‌های انجام شده در طول فرآیند خرید است. هدف این است که نمایندگان را نه تنها برای بستن فروش، بلکه برای نقش آن‌ها به عنوان مشاوران و مشاوران آنلاین در مراحل اولیه فرآیند خرید، حتی زمانی که در کل معامله دخیل نیستند، شناخته و پاداش دهیم.

  1. کمیسیون فروش

کمیسیون‌های فروش پاداش‌هایی برای کارکنان فروش بر اساس حجم فروش مستقیم آن‌ها هستند. ساختارها و مبالغ کمیسیون بسته به صنعت متفاوت است و معمولاً به صورت درصدی از هر مبلغ فروش (علاوه بر حقوق ثابت ماهانه) محاسبه می‌شود. همچنین می‌توانید برای فراتر رفتن از اهداف یا دستیابی به فروش محصولات خاص، مشوق‌های چند سطحی ترتیب دهید.

  1. پاداش‌های فروش کوتاه مدت

این شامل پاداش‌های کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف خاص در یک بازه زمانی محدود است. یک مثال از این پاداش، اعطای پاداش نقدی به نمایندگان فروش برای فروش تعداد مشخصی از محصولات با حاشیه سود بالا در یک هفته واحد است.

نکته‌ای برای منابع انسانی

یک جدول رتبه‌بندی اجرا کنید که عملکرد فروش فردی را برای ایجاد رقابت و هیجان در برنامه انگیزشی شما ردیابی کند. بهترین عملکردها می‌توانند جوایز، حقوق بالاتر و دسترسی زودهنگام به محصولات جدید را به دست آورند. شما همچنین می‌توانید این فرآیند را با امتیاز، نشان و چالش‌های مجازی بازی‌سازی کنید.

  • اهداف فروش تیمی

برخی از مدیران یا رهبران فروش، اهداف فروش جمعی را برای کل تیم خود تعیین می‌کنند و پس از رسیدن به این اهداف، آن‌ها را پاداش می‌دهند و احتمالاً برای فراتر رفتن از آن‌ها پاداش‌های اضافی در نظر می‌گیرند. این امر همکاری و حس مسئولیت‌پذیری، مالکیت و موفقیت مشترک را در کل تیم فروش تقویت می‌کند.

  1. تقسیم سود تیمی

این شامل اجرای یک مدل تقسیم سود است که در آن اعضای تیم بخشی از سود حاصل از فروش تیم را به اشتراک می‌گذارند. این تلاش‌ها آن‌ها را مستقیماً به پاداش‌های مالی مرتبط می‌کند و به نمایندگان فروش برای رسیدن و حتی فراتر رفتن از اهداف خود انگیزه می‌دهد.

مثال واقعی

پلتفرم B2B لوشا برنامه انگیزشی فروش را برای جشن گرفتن دستاوردهای فردی و تیمی اجرا می‌کند و حس موفقیت را تقویت می‌کند. این پلتفرم از انگیزه‌های غیرپولی مانند “روزهای شناور” (روزهای مرخصی اضافی) و پاداش‌های ماهانه با جوایز هیجان‌انگیز (مانند اسکوتر برقی یا سشوار دایسون) برای انگیزه دادن به تیم فروش خود استفاده می‌کند.

لوشا همچنین از پلتفرم‌های بازی‌سازی برای رسیدن به اهداف فروش  از ابزارهای سرگرم کننده استفاده می‌کند و در آموزش‌های مداوم برای کمک به فروشندگان در تقویت مهارت‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کند. در عین حال، فروشندگان آن پس از بستن یک معامله برای جشن گرفتن پیروزی‌ها و دستاوردها یک فضای مثبت و جذاب ایجاد می‌کنند.

مدیریت جبران خدمت

چون فرهنگ سازمانی مجموعه ای از نگرش‌ها و ارزش‌های مشترک است که بر نحوه ی عملکرد افراد و انجام امور اثر می‌گذارد. در مدیریت جبران خدمت ارزش های اصلی سازمان مهمترین جنبه‌ی فرهنگ قلمداد می‌شود. این شرکت مبتنی بر ارزش نامیده می‌شود و هر چه ارزش‌های سازمانی قوی‌تر باشد تاثیر بیشتری بر رفتار سازمانی خواهد داشت.

برنامه‌های انگیزشی کارت‌های هدیه

بسیاری از شرکت‌ها از برنامه‌های انگیزشی کارت هدیه کارمند استفاده می‌کنند که به کارکنان اجازه می‌دهد پاداش‌ها را انتخاب کنند. ۶۹ درصد از کارمندان می‌گویند که کارت‌های هدیه از طرف کارفرمایان خود را با ارزش می‌دانند.

در اینجا چند نمونه وجود دارد:

  1. بن کارت

کارت‌های هدیه بن کارت مخصوص یک فروشگاه یا برند خاص هستند. شما می‌توانید از خدمات و محصولات آن فروشگاه یا برند خاصی که شرکت شما با آن به توافق رسیده استفاده کنید گاها به صورت رایگان یا به صورت تخفیف دار.

  1. کارت‌های هدیه بدون محدودیت

این کارت‌های هدیه که معمولاً با یک شبکه کارت اعتباری مانند ویزا یا مسترکارت برندسازی شده‌اند، می‌توانند در چندین برند استفاده شوند (مگر اینکه به طور خاص محدود شده باشند). برخلاف کارت‌های هدیه بن کارت، کارمندان می‌توانند این کارت‌ها را هر جایی که کارت‌های وابسته پذیرفته می‌شوند، استفاده کنند.

  1. کارت‌های هدیه کارمندان نمونه در هر ماه

کارت‌های هدیه انتخابی جذاب به عنوان پاداش برای کارمندان منتخب و نمونه در هز ماه هستند زیرا به دریافت‌کنندگان اجازه می‌دهند پاداش‌هایی را انتخاب کنند که شخصاً قدردانی می‌کنند. برخی از خرده فروشان آنلاین مانند آمازون و ای‌بی این نوع کارت‌های هدیه را ارائه می‌دهند.

  1. کارت‌های هدیه حضور کامل

برخی از شرکت‌ها از کارت‌های هدیه برای پاداش دادن به کارمندانی که حضور کامل دارند، چه برای یک دوره کامل یا یک سال، استفاده می‌کنند. این کارت‌های هدیه اغلب برای اهدافی همچون آرامش بیشتر یا سرگرمی (مانند آبگرم یا کوپن سینما) هستند.

  1. پاداش‌های آنی

برخی از کارفرمایان برای قدردانی آنی از کار برجسته کارکنان فردی، کارت‌های هدیه یا گواهی هدیه دیجیتال فوری صادر می‌کنند. این پاداش که به عنوان پاداش آنی شناخته می‌شود، یک روش سریع و آسان اما موثر برای افزایش انگیزه و روحیه کارکنان است، زیرا معمولاً منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت شغلی می‌شود.

مثال واقعی

ویزا یک کارت پیش‌پرداخت منتشر کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد انگیزه‌ها را برای نیروی کار خود توزیع کنند تا دستاوردهای آن‌ها را تشخیص داده و قدردانی کنند. کارمندان می‌توانند از این کارت در هر جایی که کارت‌های ویزا پذیرفته می‌شود، از جمله در دستگاه‌های خودپرداز ویزا پلاس استفاده کنند.

توسعه یک برنامه تشویقی کارمند موثر: بهترین شیوه‌ها

  • تعیین اهداف خود

اولین قدم در ایجاد نوع برنامه انگیزشی کارکنان که شرکت شما نیاز دارد توسعه آن است، شناسایی آنچه که می‌خواهید انجام دهید. به یاد داشته باشید که انگیزه‌های کارمندی که شما توسعه می‌دهید باید از اهداف کلی کسب‌وکار پشتیبانی کند. برای مثال، اگر شرکت شما برای نوآوری تلاش می‌کند، برنامه انگیزشی در بسته‌های حمایتی جبران خدمت می‌تواند کارمندانی را که ایده‌های جدید ارائه می‌دهند، پاداش دهد.

  • اولویت‌های کارمندان را دریابید

کارمندان نیازها و ترجیحات مختلفی دارند، بنابراین یک رویکرد یکسان برای همه به ندرت جواب می‌دهد. درک ارزش‌های کارکنان شما می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه تشویقی طراحی کنید که با آن‌ها همسو باشد تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

از نظرسنجی‌های تعامل کارمندان برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد موثرترین انگیزه‌ها استفاده کنید: پاداش‌های نقدی، کارت‌های هدیه یا مرخصی با حقوق. آیا کارمندان شرکت شما ارزش مزایای سرگرمی یا ساعات کاری انعطاف‌پذیر را قائل هستند؟ و آیا آن‌ها برنامه‌های شناخت عمومی یا انواع قدردانی خصوصی‌تر را ترجیح می‌دهند؟

یک بسته جبران خدمت انعطاف‌پذیر ممکن است بهترین گزینه باشد، زیرا به کارمندان اجازه می‌دهد انگیزه‌هایی را که بیشتر دوست دارند انتخاب کنند. ترکیبی از انگیزه‌های مالی، مرخصی، مزایای سلامتی و فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را در بسته جبران خدمت خود در نظر داشته باشید.

  • گزینه‌های خود را بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده ارزیابی کنید

درک اولویت‌های کارمندان به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد برنامه انگیزشی کارکنان خود بگیرید. شناسایی انگیزه‌هایی که با نیازهای آن‌ها مطابقت دارد در حالی که اطمینان حاصل کنید که با اهداف سازمان شما همسو هستند، ضروری است. به عنوان مثال، اگر هدف اصلی افزایش فروش شرکت است، انگیزه‌هایی را در اولویت قرار دهید که کارمندان را برای بستن معاملات بیشتر ترغیب کند.

سایر مواردی که هنگام طراحی برنامه‌های انگیزشی خود باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • چقدر مایل هستید برای کسب بیشترین ارزش هزینه کنید؟
  • اجرای برنامه تشویقی شما چقدر آسان است؟
  • آیا می‌توان آن را برای تطبیق با نیازهای متغیر کسب‌وکار یا نیروی کار در حال رشد تنظیم کرد؟

هنگامی که گزینه‌های خود را محدود کردید، بازخورد کارمندان را در مورد ایده‌های برنامه خود دریافت کنید تا تصمیم بگیرید کدام یک را توسعه و اجرا کنید.

مطمئن شوید که نظرات کارمندان را در مورد هر جنبه از ایده‌های برنامه مختلف خود دریافت کنید تا بتوانید یک تصویر جامع و کامل از آنچه می‌خواهند به دست آورید (می‌توانید از تحلیل مشترک برای این کار استفاده کنید). پس از ارزیابی گزینه‌های خود، ابتدا آن‌ها را آزمایشی تست کنید تا مشکلات را در مراحل اولیه شناسایی کنید، سپس آن‌ها را مرحله به مرحله معرفی کنید تا بتوانید آن‌ها را بر اساس بازخورد مداوم کارمندان تنظیم کنید.

  • اطمینان از برقراری عدالت در کل فرآیند

اطمینان حاصل کنید که پاداش‌ها و انگیزه‌ها به طور عادلانه توزیع می‌شوند تا از بی‌انگیزگی کارمندان جلوگیری شود که منجر به کاهش اثربخشی انگیزه‌های شما می‌شود. برای اطمینان از برقراری عدالت در برنامه خود، معیارهای واضح و شفافی برای کسب پاداش تعیین کنید.

برای مثال، اگر هدف بهبود فروش است، پاداش‌ها می‌توانند بر اساس فراتر رفتن از اهداف فروش تعیین شوند. قوانین، معیارها و فرآیند توزیع پاداش برنامه را به طور آشکار به همه کارمندان اطلاع دهید و آن‌ها را به طور مداوم اعمال کنید.

  • حفظ و به‌روزرسانی منظم برنامه انگیزشی کارکنان

به‌طور منظم درخواست بازخورد کنید تا بتوانید برنامه را مطابق با نیازهای در حال تغییر کارمندان خود اصلاح یا به‌روزرسانی کنید. پیگیری کنید که کدام انگیزه‌ها موثرترین هستند تا بتوانید به استفاده از آن‌ها ادامه دهید و مواردی را که کمترین اثرگذاری را دارند حذف کنید.

در صورت امکان، جمع‌آوری بازخورد را خودکار کنید تا ارسال آن کارآمدتر و راحت‌تر شود. یک راه برای دستیابی به این هدف، توزیع نظرسنجی‌ها در فواصل زمانی منظم است.

یک برنامه انگیزشی کارکنان خوب طراحی‌ شده صرفاً در مورد دادن پاداش نیست. این در مورد درک نیروی کار شما، همسو کردن انگیزه‌ها با اهداف شرکت و تقویت فرهنگ شناخت و قدردانی است. با اولویت‌بندی نیازها و ترجیحات کارمندان، اطمینان از انصاف و اندازه‌گیری اثربخشی برنامه، می‌توانید یک برنامه تشویقی کارمند قدرتمند برای انگیزه دادن به تیم خود، تقویت روحیه و پیشبرد موفقیت کسب‌وکار ایجاد کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *