مدیریت منابع انسانی

انواع مزایای کارکنان

مزایای کارکنان

بسته‌های مزایای کارکنانی که یک سازمان ارائه می‌کند در بازار کار امروزی اهمیت دارد. جبران خدمت به خودی خود برای جذب کارمندان و جذب جویندگان کار که اکنون انتظار پاداش جامع‌تری برای کار خود دارند، کافی نیست. متخصصان منابع انسانی باید از امکانات مختلف مزایا آگاه باشند و تعیین کنند که سازمان آن‌ها باید کدام یک را اتخاذ کند. بیایید نگاهی به انواع رایج مزایای کارکنان و نمونه‌هایی از نحوه استفاده شرکت‌ها از آن‌ها در استراتژی مزایای کارکنان خود بیندازیم.

مزایای کارکنان چیست؟

مزایای کارکنان شکلی غیرمستقیم از جبران خدمت است که سازمان‌ها از طریق برنامه‌ها، سیاست‌ها یا خدمات به کارکنان خود ارائه می‌کنند. نمونه‌های معمولی عبارتند از بیمه درمانی، مرخصی با حقوق و بیمه عمر.

اینکه یک سازمان چه مزایایی را ارائه می‌دهد بسته به موقعیت تجاری آن متفاوت است. برخی از مزایای کارمندان مختص کشور  خاصی است. به عنوان مثال، بیمه سلامت جزء کلیدی بسته‌های مزایای کارکنان در ایالات متحده است. در فرانسه، بسیاری از کارمندان برای هر روز کاری کوپن غذای رستوران دریافت می‌کنند.

بسته به کشور و منطقه، مزایای خاصی توسط قانون تعیین شده است. مواردی که کارفرمایان از نظر قانونی موظف به ارائه آنها هستند، مزایای قانونی یا الزام قانونی نامیده می‌شوند. مواردی که هر کارفرما برای عرضه انتخاب می‌کند به عنوان مزایای اختیاری نامیده می‌شود.

مزایای کارکنان در غرامت کلی و کل پاداش‌ها لحاظ می‌شود، بنابراین آن‌ها نقش مهمی در برآورده کردن انتظارات کارمندان و نامزدهای شغلی توسط کارفرما دارند.

علاوه بر حقوق و دستمزد، بیشتر کارفرمایان مزایایی نیز ارائه خواهند کرد. معمول است که حقوق و مزایا یکسان در نظر گرفته شوند، اما تفاوتی بین این دو وجود دارد و آن هم این است که مزایا نوعی غرامت است اما در پرداخت لحاظ نمی‌شود.

مزایا به عنوان مشوق یا پاداش اضافی عمل می‌کنند و می‌تواند کارفرما را برای جذب نیروی کار از سوی کارجوها متفاوت‌تر کند. برخی از این مزایاها می‌تواند شامل مواردی مانند عضویت در باشگاه، ناهار یا میان وعده رایگان در محل کار، بلیط‌های حمایت شده توسط شرکت برای کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی و… باشد.

نظام جبران خدمت مبتنی بر عملکرد

مدیریت جبران خدمت کارکنان فقط به پرداخت و مزایای شغلی مربوط نیست بلکه با پاداش‌های غیرمالی از قبیل قدردانی، یادگیری و فرصت‌های پیشرفت و مسئولیت بیشتر شغلی مرتبط می‌باشد.

چرا مزایای کارکنان مهم است؟

اکثر سازمان‌ها برای رعایت مقررات قانونی نیاز به ارائه مزایای خاصی برای کارکنان دارند، اما ارائه حداقل‌ها کافی نیست. هنگامی که کارفرمایان یک بسته مزایای کارکنان قوی دارند، قطعا سود زیادی برای سازمان خواهد داشت که برخی از آنان شامل موارد زیر است:

  • جذب استعداد:

در حالی که دو شغل ممکن است حقوق یکسانی داشته باشند، اما از نظر منفعت می‌توانند بسیار متفاوت باشند. بسته مزایای کارکنان می‌تواند سازمان شما را به عنوان یک کارفرما برجسته کند یعنی به عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، 88 درصد از جویندگان کار، مزایای بیمه درمانی و ساعات انعطاف پذیری را در جستجوی شغل خود در نظر می‌گیرند. کاندیداها ارزش مزایا را به همراه حقوق پایه می‌سنجند تا ببینند کدام شغل آن‌ها را در بهترین موقعیت مالی قرار می‌دهد.

  • بهبود حفظ کارکنان:

 پیشنهادات مزایای کارکنان در هر سازمان متفاوت است و برخی از سازمان‌ها بهتر از سایرین با نیازهای کارگران مطابقت دارند. هنگامی که نیازهای آن‌ها برآورده می‌شود، احتمال بیشتری وجود دارد که کارمندان در کنار کارفرما بمانند. در نتیجه، شرکت‌هایی که از نظر پاداش و مزایا رتبه بالایی دارند، 56% گردش کار کمتری را تجربه می‌کنند.

  • تقویت شمول در محل کار:

انتخاب درست مزایا می‌تواند به شما کمک کند تا با نشان دادن تعهد خود به تامین نیازها و شرایط مختلف کارمندان، مشارکت در محیط کار را ارتقا دهید. برخی از نمونه‌های مزایای جذاب، مرخصی والدین برای همه کارکنانی است که صاحب فرزند هستند یا تعطیلات شناور  و برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر است.

  • ترویج نیروی کار سالم:

بسیاری از مزایای کارکنان از سلامت و رفاه حمایت می‌کند. دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و سلامتی یا برنامه‌های غذایی سالم در سازمان به کارکنان کمک می‌کند تا بهتر از خود مراقبت کنند. کارمندان سالم و شاد بهره‌وری بیشتری دارند و کمتر احتمال دارد کار را از دست بدهند.

  • افزایش رضایت و وفاداری کارکنان:

مزایا، سرمایه گذاری روی کارکنان است. وقتی کارکنان باور داشته باشند که کارفرمای آن‌ها برای آنها ارزش قائل است و از آن‌ها قدردانی می‌کند، رضایت بیشتری را تجربه می کنند. کارمندانی که از مزایای خود راضی هستند 70 درصد بیشتر به کارفرمای خود وفادار هستند. آن‌ها همچنین دو برابر بیشتر احتمال دارد که از شغل خود راضی باشند، که در نهایت تجربه کلی کارکنان را افزایش می‌دهد.

مدیریت جبران خدمت و نقش منابع انسانی در آن

آیا رویکرد مدیریت جبران خدمت به سازمان شما در جنگ جذب استعدادها کمک می‌کند یا بیشتر آسیب می‌رساند؟ در گزارش اخیر راه‌حل‌های استعدادیابی لینکدین، پاداش، به عنوان اولویت اول برای نامزدها در سراسر جهان رتبه‌بندی شد.

4 دسته عمده از مزایای کارکنان

به طور سنتی، مزایای کارکنان شامل بیمه درمانی، بیمه عمر، برنامه‌های بازنشستگی و بیمه از کار افتادگی بود. این‌ها معمولاً اجباری بودند. به عنوان مثال، بسیاری از کشورها نیاز دارند که کارفرمایان نوعی بیمه پزشکی را ارائه دهند. با این حال، پیشنهادات مزایای کارکنان امروز بسیار فراتر از این محدوده گسترش یافته است.

نمونه‌های مختلفی از مزایای کارکنان وجود دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت، اما چهار دسته اصلی به شرح زیر است:

  1. بیمه:

 این دسته شامل انواع بیمه سلامت (پزشکی، دندانپزشکی، بینایی) و همچنین بیمه عمر و بیمه از کارافتادگی می‌باشد. گزینه‌های بیمه درمانی به رفع نیازهای مستمر کارمندان و خانواده‌های آن‌ها کمک می‌کند، در حالی که بیمه نامه‌های زندگی و از کار افتادگی بودجه‌ای را برای شرایط پیش‌بینی نشده گاه به گاه یا دائمی فراهم می‌کند.

  1. برنامه‌های بازنشستگی:

مزایای بازنشستگی به کارکنان این امکان را می‌دهد که سهم کارفرما را دریافت کنند یا بخشی از دستمزد خود را پس انداز کرده و برای آینده سرمایه گذاری کنند. فرصت‌های ثبت‌نام در این طرح‌ها و کسر خودکار حقوق، فرآیند آماده‌سازی کارکنان برای بازنشستگی را پشتیبانی و ساده‌تر می‌کند.

  1. غرامت اضافی:

فرصت کسب درآمد فراتر از حقوق معمولی یک کارمند را می‌توان از طریق کمیسیون، پاداش و جوایز عملکرد در دسترس قرار داد. همچنین جبران خدمت غیرمستقیم مانند تقسیم سود و اختیار سهام در این دسته گنجانده شده است.

  1. زمان مرخصی:

مردم نیاز به استراحت از برنامه کاری منظم خود دارند و قطعا مرخصی با حقوق برای کارفرمایان نوعی مزیت رقابتی محسوب می‌شود. تعطیلات، مرخصی استعلاجی، مرخصی خانوادگی، مرخصی سوگواری و تعطیلات همگی برای کارمندان مطلوب است. مرخصی با حقوق حتی در بسیاری از کشورها اجباری است. کارفرمایانی که سیاست‌های خود را در مورد انواع مرخصی گسترش می‌دهند تا فراتر از وضعیت موجود یا هر الزام قانونی پیش بروند، از مزایای جذاب‌تری برخوردارند.

همانطور که نیازهای کارکنان در حال تغییر است، انواع مزایایی که سازمان ها ارائه می‌دهند نیز افزایش می‌یابد. پلتفرم مزایای جهانی و پاداش کلی Benify چهار نوع مزیت کارکنان زیر را با توجه به نقش آن‌ها در زندگی کارکنان متمایز می‌کند:

  • مزایا در محل کار
  • مزایای سلامتی و درمان
  • مزایای امنیت مالی
  • مزایای سبک زندگی

بیایید نگاهی دقیق تر به هر نوع و مزایای آن بیندازیم.

مزایا در محل کار

مزایا در محل کار مستقیماً به نحوه تجربه کارمندان از شغلشان مربوط می‌شود و شامل ساعات کار و مرخصی، توسعه مهارت‌ها، غذا و نوشیدنی و هدایا و فعالیت‌ها می‌شود.

  • ساعت کار و زمان مرخصی

برنامه‌ها و موقعیت‌های کاری برای اکثر مردم مهم‌ترین ملاحظات است. آن‌ها خواهان کنترل زمان و مکان کار خود هستند.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط Qualtrics انجام شده است، “93٪ از کارمندان می‌گویند که روش کار ما “به طور اساسی و برای همیشه” تغییر کرده است و مطلوب‌ترین تغییرات آن برنامه‌های انعطاف پذیر، کار از راه دور و کار ترکیبی است.

اگر کارکنان بتوانند در زمان‌هایی که بیشترین بهره وری را دارند کار کنند و کنترل بیشتری بر تعادل بین کار و زندگی خود داشته باشند، رضایت شغلی بیشتری را احساس خواهند کرد. اکنون گزینه‌های مطلوبی مانند برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر و کار از راه دور/هیبرید انتظار می‌رود. در واقع، 49 درصد از کارکنان نسل جدید در صورت عدم توجه به دورکاری از سوی سازمان، کار خود را ترک می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل مهم برای کارکنان زمان مرخصی است. مرخصی، تعطیلات، مرخصی استعلاجی، مرخصی والدین، و انواع مختلف سیاست‌های مرخصی دیگر توسط کارمندان و جویندگان کار بررسی می‌شود. مرخصی نامحدود با حقوق مفهومی نوظهور است که مورد توجه کارفرمایان مبتکر و به روز است.

«مردم به دنبال سیاست‌های مرخصی با حقوق (PTO) هستند که از تعادل کار و زندگی حمایت می‌کند و شرکت‌هایی که کارکنان را تشویق می‌کنند تا PTO خود را انتخاب کنند و انتظار ندارند که کارمندان در تعطیلات یا در زمان بیماری سرکار حضور داشته باشند قطعا بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند. مشاور ارشد منابع انسانی در Red Clover HR بیان می‌کند که PTO یک مزیت شرکت است و کارفرمایان PTO را زمانی برای قطع کامل ارتباط کارکنان خارج از محیط کار می‌دانند.

  • توسعه مهارت ها

پیشرفت‌های سریع فناوری باعث می‌شود تا کارکنان از اهمیت توسعه مهارت‌ها آگاه شوند. شاخص خوش‌بینی شغلی دانشگاه فونیکس کشف کرد که 52 درصد از کارگران آمریکایی معتقدند که در موقعیت‌های خود قابل تعویض هستند و 68 درصد می‌گویند که فرصت‌های بیشتر برای ارتقای مهارت، آن‌ها را در کنار کارفرمای فعلی‌شان نگه می‌دارد.

بسیاری از کارگران به دنبال کارفرمایانی هستند که از ادامه تحصیل آنها حمایت کنند. مزایایی مانند تامین بودجه شهریه، کمک وام دانشجویی، یا بودجه‌ای برای آموزش حرفه‌ای و گواهینامه‌ها این کار را انجام می‌دهد.

  • غذا و نوشیدنی

در حالی که در ایالات متحده، غذا به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می‌شود، اما در چندین کشور اروپایی، از جمله فرانسه، همانطور که در بالا ذکر کردیم و آلمان، مزیت مشترک کارکنان است.

به طور کلی تهیه غذا در محل کار احساس خوبی برای کارکنان دارد. همه در طول روز کاری به غذا . نوشیدنی نیاز دارند، بنابراین در دسترس بودن آن بسیار جذاب است. یک نظرسنجی نشان داد که 67 درصد از کارمندان تمام وقت که در محل کار غذای رایگان دارند از شغل خود “بسیار” راضی هستند.

ارائه قهوه، نوشابه، تنقلات یا وعده‌های غذایی با هزینه کم یا بدون هزینه، سازمان را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند.

  • هدایا و فعالیت‌ها

فعالیت‌ها و هدایای سرگرم‌کننده بخشی از مزایا هستند و به نوعی یک مزیت محسوب می‌شوند. این مشوق‌های اضافی روحیه را تقویت می‌کند و باعث می‌شود کارکنان احساس ارزشمندی کنند.

مزایای سلامتی و درمان

مزایای سلامتی و درمان بخشی از مزایا هستند که می‌تواتنند خدمات درمانی شما را مورد پوشش قرار دهند.

  • مراقبت‌های بهداشتی

طرح‌های بیمه پزشکی، دندانپزشکی و بینایی از مزایای مراقبت‌های بهداشتی سنتی هستند. برخی از شرکت‌ها این خدمات را با سایر خدمات تخصصی مانند جلسات فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، درمان‌های باروری یا حمایت روانی تکمیل می کنند. مراقبت‌های بهداشتی و درمانی که سازمان‌ها ارائه می‌دهند به فرهنگ سازمان و موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد بستگی دارد.

منافع برای امنیت مالی

مزایای امنیت مالی به کارکنان در برنامه‌ریزی مالی حال و آینده آن‌ها و آماده شدن برای چالش‌های اقتصادی کمک می‌کند. برخی مزایای امنیت مالی شامل برنامه‌های بازنشستگی، بیمه‌ها، مزایای رشد مالی و مزایای مالی شخصی است.

  • طرح‌های بازنشستگی

پس انداز و سرمایه گذاری پول برای آینده می‌تواند دشوار باشد. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در یک طرح بازنشستگی با حمایت کارفرما شرکت کنند تا اینکه خودشان آن را انجام دهند.

در ایالات متحده، تعداد بسیار کمی از سازمان‌های غیردولتی هنوز یک برنامه بازنشستگی سنتی ارائه می‌دهند و در حال حاضر رایج‌ترین طرحی است که توسط کارفرما حمایت می‌شود.

  • بیمه

علاوه بر بیمه درمانی، مزایای بیمه تکمیلی دیگری نیز برای کارکنان وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند تا با وجود حوادث نامطلوب، ثبات مالی خود را حفظ کنند. اگر کارمندی فوت کند، بیمه عمر به افراد تحت تکفل وجوه پرداخت می‌کند. بیمه ازکارافتادگی بلند مدت و کوتاه مدت درصدی از دستمزد کارگر را که بیمار یا مجروح است و قادر به کار برای مدت کوتاه یا نامحدود نیست، ارائه می‌کند.

  • مزایای رشد مالی

کسب درآمد اضافی برای کارمندان جذاب است. کمیسیون‌ها، پاداش‌ها و جوایز عملکرد افراد را تشویق می‌کند تا سخت‌تر کار کنند. گزینه‌های سهام، مالکیت سهام و طرح‌های تقسیم سود به تقویت ثروت کارکنان کمک می‌کند.

  • مزایای مالی شخصی

استرس در مورد مسائل مالی شخص در میان کارکنان ی رایج است. نظرسنجی سلامت مالی کارکنان PwC نشان داد که بیش از یک سوم کارمندان تمام وقت بیش از 1000 دلار برای پرداخت هزینه‌های برنامه ریزی نشده پس انداز ندارند. این برنامه‌های پرداخت درخواستی (مساعده) به افراد اجازه می‌دهد تا برخی از دستمزدهای دریافتی خود را قبل از روز پرداخت دریافت کنند.

مزایای سبک زندگی

مزایای سبک زندگی به کارکنان کمک می‌کند که زندگی روزمره آنها را آسان‌تر ‌کند. اینها شامل مزایای تحرک و تعادل بین کار و زندگی است.

  • سرویس رفت و آمد

مزایای رفت و آمد شامل وسایل نقلیه شرکت و یارانه برای حمل و نقل عمومی یا همراهی با اتومبیل است. این نوع سرویس‌های رفت و آمد در هلند رایج است.

  • تعادل زندگی کاری

کارفرمایانی که به نیاز کارکنان جهت برقراری تعادل بین کار و زندگی اهمیت می‌دهند، قطعا رابطه بهتری با کارکنان خود خواهند داشت.

برنامه‌های مزایای کارکنان

اجرای صحیح برنامه‌های مزایای کارکنان تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی کارکنان درنهایت بازدهی داشته باشد. این پنج روش برتر را در ذهن داشته باشید:

بازخورد کارمندان را جمع‌آوری کنید: از طریق نظرسنجی‌ها و/یا گروه‌های متمرکز، داده‌های کارمندان خود را جمع‌آوری کنید تا درک کنید که آنها در مورد انواع مزایای کارمندی که ارائه می‌دهید چه احساسی دارند. این به شما کمک می کند فرصت‌هایی را برای بهبود بسته‌های مزایای خود شناسایی کنید تا نیازهای کارکنان خود را بهتر برطرف کنید.

با در نظر گرفتن شمول کار کنید: مزایای شمول به برقراری عدالت داخلی و خارجی سازمان کمک می‌کند. به عنوان مثال، 63 درصد از کارفرمایان بزرگ پیشنهاد می‌کنند که کارکنان خود را مانند یک خانواده درنظر گرفته و همه جوره از آنان حمایت کنند.  

بهبود ارتباطات: آگاهی از مزایا اغلب وجود ندارد. 69 درصد از کارگران می‌خواهند حداقل چند بار در طول سال در مورد مزایایی که سازمانشان ارائه می‌دهد بدانند، اما تنها 48 درصد آن را دریافت می‌کنند. آنبوردینگ خود یک مزیت حساب می‌شود هم ارتباطات را تقویت می‌کند و هم یادگیری فرآیند کار را به نیروهای جدید می‌آموزد.

شخصی سازی و سهولت استفاده: نیازهای کارمندان شما متفاوت است. سیستم مزایای سازمان شما، کارمندان را قادر می‌سازد تا مزایای خود را سفارشی کنند یا اطمینان حاصل کنند که حداکثر ارزش را از آن‌ها دریافت می‌کنند. همچنین مطمئن شوید که سیستم مزایا و جبران خدمت شما کاربرپسند است تا کارمندان بتوانند به راحتی به اطلاعات، فرم ها و فرآیندها جهت استفاده از بسته‌های مزایا و پاداش دسترسی داشته باشند.

میزان جذب را اندازه گیری کنید: نحوه استفاده کارمندان از مزایایی که ارائه می‌دهید را باید با رعایت حریم خصوصی پیگیری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بینش‌هایی در مورد علت اینکه کارمندان از بسته‌های پاداش و مزایا استفاده نمی‌کنند چیست تهیه کنید یعنی بدانید بخاطر این که از آن آگاه نیستند استفاده نمی‌کنند یا به این دلیل است که برای آن‌ها مناسب نیست.

بنابراین ارائه بسته‌های پاداش و مزایا فقط در قالب بیمه‌های درمانی و طرح بازنشستگی به پایان رسیده است. کاندیداها و کارمندان امروزی انتظار دارند مجموعه‌ای از مزایایی که از سلامت، رفاه، امنیت مالی و برقراری تعادل بین کار و زندگی آن‌ها حمایت می‌کندبرخوردار باشند. رقابتی بودن کارفرما به این معنی است که مطمئن شوید انواع درستی از مزایای کارمندان را انتخاب می‌کنید تا به بهترین وجه متناسب با نیاز نیروی کار شما باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *