مدیریت منابع انسانی

نقش هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی چیست؟

هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی (HR) یکی از بخش‌های اساسی هر شرکتی است، زیرا مستقیماً به زندگی کارکنانی که در شرکت کار می‌کنند وابسته است. کارمندان برای کارآمدی و بهره وری باید محیط کاری مناسب و سالمی داشته باشند. نقش منابع انسانی این است که مطمئن شود هر کارمندی احساس امنیت می‌کند و کمک‌های لازم را دریافت می‌کند و فضایی برای خلاقیت، هوش و همدلی برای آنها وجود دارد تا کار عالی برای سازمان ارائه دهند.

هوش مصنوعی که یکی از پیشرفته‌ترین و رو به رشد ترین فناوری‌های امروزی است، کمک زیادی به بهبود بخش منابع انسانی کرده است. هوش مصنوعی اکثر وظایف کم ارزش و ساده HR را به صورت خودکار تکمیل می‌کند تا توجه بیشتر بر حوزه استراتژیک کار متمرکز شود و مدیران منابع انسانی بیشتر بر حوزه استراتژیک کار توجه داشته باشند.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تجربیات کارکنان را به طرق مختلف متحول کند، از استخدام تا مدیریت استعداد که با پردازش حجم عظیمی از داده‌ها، با سرعت بالا و دقیق عمل می‌کند.

هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی چگونه ادغام می‌شود؟

هوش مصنوعی از الگوریتم‌های از پیش برنامه ریزی شده برای تصمیم گیری در زمان واقعی و همچنین رویکردهای محاسباتی منسجم استفاده می‌کند. هوش مصنوعی بر بخش منابع انسانی تأثیر خواهد گذاشت. هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی نیز به ارتقای ارزش تولید نتایج بهتر، دقیق‌تر و سریع‌تر کمک می‌کند و می‌تواند موجب افزایش کارایی، کاهش خطاها و بهبود تجربه کارکنان شود. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند از منابع مختلف دیتا جمع آوری کرده و در نتیجه تحلیل‌های مفصلی ارائه دهد که به مدیریت HR کمک نماید.

14 نمونه از معیارهای منابع انسانی

شاخص‌هایی هستند که منابع انسانی را قادر می‌سازند تا عملکرد را در جنبه‌های مختلف ردیابی و اندازه گیری کنند و در نهایت آینده را پیش‌بینی کنند. 

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی در زمینه جذب و آموزش کارکنان است لذا برای کاهش حجم فعالیت‌های دستی افرادی که زیر نظر منابع انسانی کار می‌کنند، هوش مصنوعی کاربردهای زیادی ارائه می‌دهد. برخی از این برنامه‌ها، به گفته Mobinius عبارتند از:

  • کاربرد هوش مصنوعی در استخدام

جذب استعدادها یکی از وظایف بسیار مهم بخش منابع انسانی است، زیرا جذب افراد مستعد در گروه منجر به رشد بالقوه شرکت می‌شود. برجسته‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی را می‌توان در جذب استعداد یافت.

از غربالگری متقاضیان گرفته تا نگهداری پایگاه‌های اطلاعاتی، ترتیب مصاحبه‌ها و رسیدگی و حل پرسش‌های شرکت‌کننده، هوش مصنوعی زمان و تلاش لازم برای تکمیل این فعالیت‌ها و سایر فعالیت‌های خسته‌کننده در حوزه منابع انسانی را کاهش می‌دهد و به شکل جذاب‌تری این فرآیند را پیاده‌ساز می‌کند.

که در نتیجه به طور قابل توجهی فرآیند استخدام و زمان را کاهش می‌دهد و به تیم منابع انسانی اجازه می‌دهد تا بر روی وظایف اساسی تر مانند منبع یابی، مدیریت پرسنل، بازاریابی استخدام و سایر فعالیت‌های تولیدی تمرکز کند.

استخدام با کمک هوش مصنوعی به انتخاب نامزدی که اکثر استانداردهای شرکت را برآورده می‌کند کمک می‌کند. در نتیجه، روش غربالگری ساده، سریع و شایسته است.

نامزدهای با پتانسیل بالاتر ردیابی و بررسی می‌شوند و از طریق ربات‌های چت با آنها ارتباط برقرار می‌گردد. این چت بات‌های خودکار، کارمندان تازه استخدام شده را مدیریت می‌کنند و بر اساس مشخصات شغلی‌شان، مشاغل و موقعیت‌هایی را به آنها اختصاص می‌دهند. بهترین و شایسته ترین فردی را که دقیقاً با شرح شغل مطابقت دارد انتخاب می کند. در نتیجه بهترین داوطلبان برای مصاحبه استخدامی انتخاب خواهند شد.

  • کاربرد هوش مصنوعی در آنبوردینگ

در اولین روز پس از جذب افراد واجد شرایط، سیستم‌های تلفیقی مبتنی بر هوش مصنوعی دانش و قوانین شرکت را به کارکنان تازه استخدام شده آموزش می‌دهند و به اصطلاح آنبوردینگ می‌کنند.

کارکنان جدید از طریق یک برنامه تلفن همراه یا اطلاعات ساختاریافته بر روی لپ تاپ خود، تمام اطلاعات لازم، مانند داده های مشخصات شغلی، مقررات تجاری، تکالیف وظایف، اطلاعات اعضای تیم و غیره را دریافت خواهند کرد.

آنبوردینگ (Onboarding) یک گام مهم برای بهبود ظرفیت تیم منابع انسانی جهت آموزش موارد مهم و اولیه برای افزایش میزان بهره‌وری کارکنان است. کاندیداهایی که از طریق یک فرآیند به خوبی سازماندهی شده و آموزش دیده‌اند، احتمال بیشتری برای ماندن در شرکت به مدت طولانی‌تری دارند. سوالات زیادی وجود دارد که ممکن است توسط افراد استخدام شده پرسیده شود و هوش مصنوعی برای منابع انسانی به همه آن‌ها پاسخ می‌دهد تا کارمندان مجبور نباشند این کار را به صورت دستی انجام دهند.

هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی اجازه می‌دهد تا رویه‌ها برای نیاز به کارکنان و نقش‌های مرتبط با آن‌ها از هم جدا شوند. هوش مصنوعی همچنین تمام جزئیات تماس مهم شرکت و سایر وظایف مهم مانند تأیید اسناد قانونی و غیره را پیگیری و به کارکنان یادآوری می‌کند.

  • آموزش نیروهای جذب شده

کارمندان می‌توانند با استفاده از خدمات توسعه هوش مصنوعی، در مورد نقش‌ها و نیازهای مناسب مطالعه و آموزش دهند. همچنین با ارائه اطلاعات در مورد فناوری‌های جاری و پیشرفت‌های نرم‌افزاری در صنعت، به آنها کمک می‌کند که به روز بمانند. با ارزیابی مقالات و امتحانات، هوش مصنوعی به طور خودکار آموزش‌های مناسب را به کارمند ارائه می‌کند و به آنها اختصاص می‌دهد.

اطلاعات مربوط به مجموعه مهارت‌ها بر اساس شرح شغل آنها برای رشد بهتر ارائه خواهد شد. هوش مصنوعی در فناوری منابع انسانی ممکن است داده‌ها را ارزیابی کند و تیم منابع انسانی را در مورد نیازهای آموزشی کارکنان آگاه کند. این تکنیک هوشمندانه بهره‌وری و مغز کارمندان را افزایش می‌دهد و همچنین به آن‌ها سریع‌تر و موثرتر آموزش می‌دهد. آن‌ها می‌توانند برنامه‌ها و مهارت‌های آموزشی خاصی را آموزش دهند تا کارمندان بتوانند به کمک آنان خودآموزی کنند و مطابق با خواسته‌های شرکت اجرا کنند.

  • هوش مصنوعی و تجربه کارکنان

کارمندان زمانی که به تعامل سفارشی می‌پیوندند، تجربه مفید و سازنده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند، زیرا درجات بالایی از اتوماسیون و تمرکز زیاد بر تجربه مشتری پیرامون محیط دارند.

تجارب کارکنان این روزها توسط فناوری مصرف کننده شکل می‌گیرد و آنها به دنبال جایگزین‌هایی برای نحوه مشارکت و حمایت خود هستند. هوش مصنوعی ممکن است به طور موثر در طول چرخه عمر کارمندان، از استخدام و راه اندازی از طریق ارائه خدمات منابع انسانی و مسیریابی شغلی، یکپارچه شود، که منجر به تجربه شخصی کارمند می‌شود یعنی هوش مصنوعی می‌تواند تجربه مثبتی برای کارکنان در سازمان باشند.

دپارتمان‌های منابع انسانی اکنون می‌توانند مشارکت کارکنان و رضایت شغلی را دقیق‌تر از همیشه با پرسشنامه‌های بازخورد مناسب و برنامه‌های شناسایی کارکنان ارزیابی کنند.

این امر به ویژه با توجه به اینکه درک نیازهای عمومی کارکنان بسیار حیاتی است مفید است، اما همچنین مزایای سازمانی متعددی برای داشتن این دانش وجود دارد.

  • هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی و رهبری

از آنجایی که هوش مصنوعی به کارآموزان کمک می‌کند و آنها را توسعه می‌دهد، همچنین تکنیک‌های کاری مربیان و رهبران پروژه را در یک شرکت بهبود می‌بخشد. هوش مصنوعی ساختار ویژگی‌های رهبر را با پرسیدن سوالاتی از اعضای تیم‌های جداگانه ارزیابی می‌کند و استعدادهایی را که فاقد آن‌ها هستند یا ویژگی‌هایی را که برای انطباق نیاز دارند به آنها می‌دهد.

دوم، با نگاه کردن به داشبورد، رهبران ممکن است خود را تجزیه و تحلیل کنند و مجموعه مهارت‌های خود را با توجه به خواسته‌های محل کار افزایش دهند.

بنچ مارک منابع انسانی | راهنمای مبتدیان

محک زدن یا بنچ مارک منابع انسانی فرآیند مقایسه معیارهای کلیدی منابع انسانی سازمان با معیارهای کسب و کارهای مشابه است.

 استقرار هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

 مانند هر فناوری دیگری، هوش مصنوعی نیز باید در هنگام استقرار با احتیاط رفتار شود. CuteHR برخی از عواملی را که باید در هنگام استقرار هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی در نظر گرفته شود فهرست می‌کند:

برای نتایج موفقیت آمیز هوش مصنوعی، داده‌های زمان واقعی و قابل اعتماد بسیار مهم است. بنابراین بسیار مهم است که ابتدا داده‌های صحیح را بدست آوریم و سپس مطمئن شویم که هدف خروجی مشخص است.

اکوسیستم هوش مصنوعی شبیه هیچ محیط IT دیگری نیست. تیم منابع انسانی باید هنگام جمع‌آوری منابع داده مناسب و همچنین تمیز بررسی و نظارت بر آن‌ها، دقت لازم را داشته باشد.

درک و دانستن بینش‌هایی که باید هدایت شوند بسیار مهم است. در نتیجه، باید در مورد چگونگی شناخت الگوهای مناسب مطالعه و عمل، شفافیت و دستورالعمل وجود داشته باشد.

بر اساس الگوریتم‌ها و منطق‌های ارائه شده در سیستم، هوش مصنوعی ممکن است نتایج دقیق و بی‌طرفانه‌ای ایجاد کند. این شرکت باید از صحت داده‌ها اطمینان حاصل کند و به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی تنها کاری را که کاربر می‌خواهد انجام می‌دهد، نمی‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیری کند.

مسیر شغلی منابع انسانی

برنامه ریزی مسیر شغلی منابع انسانی نقش اساسی در کمک به شما در دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای ایفا می‌کند.

چالش‌های هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

 در حالی که بدیهی است که هوش مصنوعی همچنان در سال‌های آینده تأثیر مفیدی بر حوزه مدیریت منابع انسانی خواهد داشت، متخصصان منابع انسانی باید از مشکلات احتمالی آگاه باشند.

شایع‌ترین نگرانی درخصوص استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی در بین مدیران منابع انسانی در مورد آسان‌تر و ایمن‌تر کردن هوش مصنوعی برای استفاده است. در واقع، نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی شایع‌ترین دلیلی است که افراد در استفاده از هوش مصنوعی در محل کار مردد هستند.

طبق نظرسنجی اوراکل، در محل کار، 31 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که ترجیح می‌دهند با یک انسان درگیر شوند تا یک ماشین. متخصصان منابع انسانی نیز باید آماده رسیدگی به این مسائل با حفظ روندها و فناوری در حین توسعه و تغییر را داشته باشند.

کارمندان از کارفرمایان خود انتظار دارند که قبل از استفاده از فناوری برای کسب اطلاعات در مورد آنها، از داده‌های شخصی آنها محافظت کرده و رضایت آنها را جلب کنند. از سوی دیگر، سازمان‌ها می‌خواهند در برابر نقض داده‌ها احساس امنیت کنند، بنابراین برای متخصصان منابع انسانی، این یک جهش و چالشی است که باید انجام دهند.

چالش دیگری که با آن روبرو هستیم در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، حفظ هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی به ارزیابی و ارتقای مداوم نیاز دارد و آن را به یک روش نگهداری وقت‌گیر تبدیل می‌کند. به دلیل انتقال به SAAS (نرم‌افزار به عنوان سرویس)، در دسترس بودن داده‌ها محدود می‌شود و امکان یکپارچه‌سازی فناوری‌های عملیات منابع انسانی با پهنای باند کامل را محدود می‌کند.

بهره وری کارکنان با راه حل‌های منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی افزایش می‌یابد. این می‌تواند تجزیه و تحلیل، پیش بینی، تشخیص و تبدیل شدن به یک منبع توانمندتر در حالی که بر الزامات و نتایج کارکنان تمرکز می کند. سازمان‌ها باید راه‌حل‌های هوش مصنوعی را اتخاذ کنند که نیازهای کسب‌وکارشان را برآورده کند و با فرهنگ شرکت شما سازگار باشد و نقشه‌های دیجیتال لازم را ایجاد کنند.

 کارمندان در آینده به طرق مختلف تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و می‌توانند ادعای تجربه سریع و دقیق مشتری داشته باشند. در نتیجه، تمرکز بر نیازهای کارکنان و آگاهی از عواقب احتمالی آن بسیار مهم است. لذا بهره‌مندی از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی می‌تواند بسیار موثر باشد.

مسائلی از جمله حفظ حریم خصوصی، کمبود پرسنل، نگهداری، قابلیت‌های یکپارچه‌سازی و کمبود برنامه‌های کاربردی اثبات‌شده وجود دارد. با این حال، استفاده از اقدامات احتیاطی در هنگام نصب سرویس‌های هوش مصنوعی از مشکلات بیهوده جلوگیری می‌کند.

یافتن مجموعه داده‌های یادگیری قابل اعتماد، استفاده از استراتژی پیاده سازی صحیح، جستجوی شفافیت، کاهش سوگیری و در نظر گرفتن اثرات تصادفی، همه جنبه‌های مهم مدیریت سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که باید در استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی لحاظ شود.

به این پست امتیاز دهید

1 دیدگاه در “نقش هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *