مدیریت منابع انسانی

مهمترین مهارت استخدامی که برای موفقیت سازمان به آن‌ها نیاز دارید!

استخدام همیشه یک وظیفه در منابع انسانی بوده است، پس چرا مهارت استخدام در حال حاضر مهم تر از همیشه است؟ طبق تحقیقات گارتنر، استخدام یکی از 5 اولویت اصلی رهبران منابع انسانی در سال آینده است. بیایید نگاهی به مهارت‌های برتر استخدامی بیندازیم که هر کسی در استخدام باید به دنبال افزایش آن مهارت‌ها باشد.

مهارت‌های برتر برای استخدام موفق

استخدام کنندگان مجموعه وسیعی از وظایف دارند که باید روی آن تمرکز کنند. آنها باید کاندیداها را برای موقعیت های باز جستجو، جذب و بررسی کنند. آنها مسئول کل فرآیند استخدام در سازمان هستند. وظایف شامل تبلیغات فرصت های شغلی، بررسی رزومه، انجام بررسی سوابق، مصاحبه با نامزدها و همکاری با مدیران استخدام برای انتخاب فرد مناسب برای موقعیت‌های شغلی خالی در سازمان است.

استخدام‌کنندگان بزرگ ترکیبی از مهارت‌های نرم و سخت دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نامزدها را برای انجام کارها هماهنگ کنند. برخی از مهارت‌ استخدام که استخدام‌کنندگان باید همچنان روی آنها تمرکز کنند و رشد کنند عبارتند از:

  1. گوش دادن فعال

گوش دادن مهمترین مهارت استخدام است که می‌توانید به عنوان یک استخدام کننده داشته باشید.

وقتی از نزدیک به صحبت‌های مدیر استخدامی خود گوش می‌دهید، نیازهای نقش و نحوه تناسب آن با کل سازمان را بهتر درک خواهید کرد. همچنین توانایی خود را در سنجش نامزدها بهبود خواهید داد تا بتوانید به اندازه کافی به آنها رسیدگی کنید: دانش و تجربه ، نیازها، خواسته‌ها و تردیدهای آن‌ها.

مهارت‌های خوب گوش دادن می‌تواند روابط شما با مدیران استخدامی و نامزدها را بهبود بخشد و در نتیجه موقعیت‌های شغلی بیشتری کسب کنید.

برای توسعه مهارت های گوش دادن فعال خود، ذهنی باز داشته باشید. پذیرای ایده‌ها و بازخوردهای جدید باشید. به آنچه متقاضیان و مدیران استخدام می گویند توجه کنید. زبان بدن را رعایت کنید. زبان بدن آنان را ترجمه کنید تا مطمئن شوید آنچه را که آنها گفته‌اند درست متوجه شده‌اید. برای روشن شدن موضوعات سوال بپرسید.

  1. ارتباط شفاف

با توجه به Lever، درصد بالایی (80٪) از جویندگان کار می‌گویند که از در نظر گرفتن سایر فرصت‌های شغلی مرتبط در شرکتی که موفق به اعلام وضعیت درخواست آنها نشده است، دلسرد می‌شوند. برای ارائه یک تجربه خوب از نامزدها، نامزدها را در مورد وضعیت درخواست‌های خود مطلع کنید لذا ارتباط شفاف یکی دیگر از مهارت استخدام است. از ایمیل، پیامک و تماس تلفنی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنگام دریافت درخواست‌هایشان، اطلاعات به‌موقع دریافت می‌کنند، این اطلاعات می‌تواند تعیین جلسات مصاحبه روز و یا ساعت مصاحبه باشد و یا اینکه در پایان جلسات مصاحبه اینکه قبول یا رد شده‌اند به افراد جویای کار اطلاع داده شود.

علاوه بر این، ارتباط منظمی با مدیران استخدامی خود برقرار کنید تا در هنگام یافتن فرد مناسب برای یک موقعیت شغلی خالی، به روشن شدن وظایف و تسک‌ها و افراد مناسب برای آن موقعیت شغلی خواسته شده کمک کنید. با تحقیقات بازار در خصوص موقعیت شغلی، وضعیت کسب و کارهای رقبا و ترکیب نامزدهای بالقوه آماده باشید. صلاحیت‌های شغلی ضروری و اختیاری را ایجاد کنید. یک جدول زمانی برای بررسی رزومه و برنامه ریزی مصاحبه ها داشته باشید. از ابزارهایی مانند ATS و استخدام CRM برای پیگیری ارتباطات خود با نامزدها و مدیران جهت انجام فرآیند استخدام استفاده کنید بنابراین بهتر است جهت توسعه مهارت استخدام خود به این ابزارها مسلط باشید.

  1. فناوری

از آنجایی که فناوری به یک ابزار کلیدی برای استخدام تبدیل می‌شود، برای استخدام کنندگان ضروری است که بدانند چگونه از ابزارهای مختلف استخدام استفاده کنند. بنابراین به عنوان مهارت استخدام لازم است در خصوص فناوری‌های لازم جهت استخدام مطالعه و بررسی داشته باشید و به آن مسلط باشید.

به صورت روزانه، استخدام‌کنندگان به ATS دسترسی دارند، که کل فرآیند استخدام، از جمله آگهی‌های شغلی و درخواست‌های شغلی را مدیریت می‌کند. آنها باید آخرین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را بشناسند تا متقاضیان را منبع یابی و جذب کنند. بنابراین درک همه جانبه ابزارهای CRM استخدام برای استفاده بهتر از این فناوری مهم است.

استخدام‌کنندگان همچنین باید با فناوری‌های جدیدی که هم نامزدهای بالقوه آنها ممکن است استفاده کنند و هم فناوری‌هایی که در عملکرد استخدام استفاده می‌شوند، آگاه و مسلط باشند. این به معنای پذیرش ذهنیت ارتقاء مهارت مداوم در مورد فناوری‌های پرکاربرد جهت انجام فرآیند استخدام برای کارفرما است.

  1. شبکه سازی و ایجاد رابطه

شبکه سازی بخش مهمی از مهارت استخدام است و این چیزی بیش از برقراری ارتباط با نامزدها جهت هماهنگی روز و وقت مصاحبه است.

ایجاد روابط با مدیران استخدامی که با آن‌ها کار می‌کنید ضروری است و اگر یک استخدام‌کننده مستقل هستید ایجاد ارتباط با  مشتریان (بالقوه) بسیار مهم است. همکاری نزدیک با آن‌ها می‌تواند شما را در یادگیری نیازهای فعلی کارکنان و الزامات شغلی آینده راهنمایی کند تا بخش پرورش استعدادها را در سازمان به طور فعال توسعه و از جریان ثابت فرصت‌های تجاری اطمینان حاصل کنید.

شما می‌توانید با داشتن یک کارشناس حرفه‌ای، قابل اعتماد، آگاه و دوستانه، این روابط را تقویت کنید. درباره کسب و کار خود و جنبه‌های روزانه نقشی که برای آن استخدام می‌کنید تحقیق کنید تا اعتماد نامزد مورد نظر خود را به دست آورید.

  1. آگاهی فرهنگی

هدف قرار دادن نامزدهای متنوع در فرآیند استخدام با توسعه آگاهی فرهنگی آغاز می‌شود لذا از مهارت استخدام می‌توان به آگاهی فرهنگی اشاره داشت. داشتن نیروی کار متنوع، خلاقیت و نوآوری سازمان را افزایش می‌دهد که منجر به افزایش سود می‌شود. بیاموزید که از ارزش‌ها و باورهای دیگران و تفاوت‌های افراد با پیشینه‌های مختلف قدردانی کنید و به افراد با هر فرهنگ و علاقه و دین و مذهبی احترام بگذارید.

  1. سواد داده

یکی از عناصر کلیدی استخدام این است که بتوانید موفقیت خود را اندازه گیری کنید لذا از مهمترین مهارت استخدام، داشتن سواد و دانش جهت تجزیه و تحلیل داده است. شما فقط در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که داده‌هایی برای درک و تجزیه و تحلیل داشته باشید که در کجا و چه زمانی بیشتر تلاش‌های خود را برای استخدام صرف می‌کنید.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، استخدام مبتنی بر داده بسیار مهم است زیرا کمک می‌کند:

  • فرآیند استخدام خود را ساده کنید تا بتوانید مشکلات موجود در فرآیند استخدام خود را پیدا کرده و از بین ببرید.
  • با دانستن بسترهای استخدامی که در آن واجد شرایط‌ترین نامزدها را دریافت می‌کنید، هزینه‌های استخدام خود را کاهش دهید.
  • سوگیری ها را حذف کنید، در این صورت بر اساس شایستگی‌ها و مهارت‌ها استخدام می‌کنید.

با جمع‌آوری داده‌های کارکنان مانند بهترین عملکرد، نرخ گردش مالی و سطوح بهره‌وری، کیفیت استخدام را بهبود بخشید. این داده‌ها را با منابع مختلف استخدام (هیئت‌های شغلی، آژانس‌های کارکنان، رسانه‌های اجتماعی) مقایسه کنید تا بهترین کانال استخدامی را که بالاترین کیفیت نامزدها را ارائه می‌دهد، تعیین کنید.

با یادگیری تجزیه و تحلیل داده ها، مبانی آمار، جمع آوری داده ها، گزارش دهی و در نهایت سواد داده خود را تقویت کنید.

  1. مهارت های بازاریابی

در بازار نامزد محور امروزی، جستجوی نامزدهای باکیفیت و بااستعداد جهت استخدام دشوار است. تعداد موقعیت‌های شغلی باز بسیار بیشتر از تعداد افراد جویای کار است. به این ترتیب، استخدام‌کنندگان باید در استفاده از استراتژی‌های بازاریابی استخدامی برای جذب استعدادهای برتر مانند آیتم‌های زیر به روز و آپدیت باشند لذا مهارت بازاریابی به عنوان یکی از مهارت استخدامی بسیار مهم است که در ادامه توضیحاتی در خصوص این مهارت‌های استخدامی به شما ارائه خواهیم کرد:

  • توسعه شخصیت نامزد:

تعریف شخصیت نامزد شما به جذب نامزدهایی با مهارت‌ها و فرهنگ مناسب برای شرکت شما کمک می‌کند، که در نهایت نرخ جابجایی کارکنان شما را کاهش می‌دهد.

  • نام تجاری کارفرما:

به طور مستقیم بر استخدام و شهرت کلی سازمان در بازار تأثیر می‌گذارد. با محبوبیت Glassdoor، Indeed و دیگر سایت‌های بررسی کارفرما، آنچه سازمان ارائه می‌دهد تأثیر زیادی بر تصمیم داوطلب برای درخواست دارد. بنابراین اگر یک تجربه خوب برای کارمندان ایجاد کنید، به مرور زمان باعث صرفه جویی در پول و منابع سازمان می‌شوید.

  • کپی رایتینگ:

از کلمات مناسب استفاده کنید تا افراد را متقاعد کنید که می‌خواهند برای شرکت شما کار کنند. در ایمیل، خبرنامه و پیام‌های ایمیلی خود، این پیام را منتقل کنید که شرکت شما مکان خوبی برای کار است و بهترین فرصت‌های رشد شغلی ممکن را ارائه می‌دهید.

  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی:

بر اساس گزارش Sprout Social، 59 درصد از شرکت‌ها با استفاده از نامزدهای مختلفی که در کانال و شبکه‌های اجتماعی خود دارند، نامزدهای مناسب و با استعدادی پیدا کردند لذا برای افزایش مهارت استخدام خود نیاز به کسب اطلاعات در خصوص بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دارید. برای متمایز شدن در لینکدین، فیس بوک و توییتر، باید پیام و پست‌های خود را سفارشی کنید تا دسترسی نامزد خود را گسترش دهید. شما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نه تنها آخرین موقعیت‌های شغلی خالی خود را به اشتراک می‌گذارید، بلکه با به اشتراک گذاشتن اخبار شرکت و اظهارات کارکنان، نگاهی اجمالی به کار کردن برای سازمان خود نیز ارائه می‌دهید تا بدانید که کدام متقاضیان واقعاً علاقه مند به جذب در سازمان شما هستند.

  1. مهارت های فروش

به گفته باربارا برونو، مربی فروش و استخدام، استخدام یک فروش است زیرا شما نامزدها و فرصت‌های خود را در شرکت می‌فروشید. شما نامزد را به مدیر استخدام خود می‌فروشید تا برای مصاحبه برنامه‌ریزی کند و بعد از مصاحبه، مزایای یک پیشنهاد بالقوه را هم به کارفرما و هم به نامزد می‌فروشید.

برای توسعه مهارت‌های فروش یا مهارت استخدام خود به عنوان یک استخدام‌کننده، روی بهبود تکنیک‌های تماس سرد در لینکدین تمرکز کنید. با دانستن ارزش پیشنهادی کارمند خود، مسیر پیش روی خود را کاهش دهید. با تکنیک‌های مختلف فروش مانند فروش راه حل و فروش مشاوره ای آشنا شوید و بدانید که چگونه می‌توانید آن‌ها را در نقش استخدام به کار ببرید.

  1. مهارت های مذاکره

مذاکره نقشی حیاتی در انواع معاملات تجاری، حتی جذب نیرو دارد. هنگامی که یک پیشنهاد شغلی به یک نامزد دادید، در مقابل یک پیشنهاد متقابل یا سایر پیشنهادات شغلی از شرکت‌های دیگر به فروش می‌رسد. استخدام کنندگان باید در مورد معامله‌ای بین یک نامزد و یک شرکت مذاکره کنند که مورد توافق و رضایت هر دو طرف باشد بررسی لازم را انجام دهد لذا مهارت مذاکر به عنوان یکی دیگر از مهارت‌ های استخدامی شناخته می‌شود.

چنانچه آنچه را که کاندید می‌خواهد ندارید، باید راهی برای ارائه یک جایگزین پیدا کنید و متقاضی را متقاعد کنید که شما را نسبت به رقبایتان انتخاب کند. با مدیران استخدام کار کنید تا یک بسته پاداش رقابتی را سفارشی کنید تا شانس خود را برای انتخاب شدن توسط نامزدهای فهرست نهایی خود افزایش دهید.

  1. مدیریت زمان

در یک روز معمولی، استخدام‌کنندگان وظایفی مانند بررسی رزومه، بررسی برنامه‌ها، زمان‌بندی مصاحبه، انجام بررسی‌های پیشینه و ایجاد پیشنهادهای شغلی را انجام می‌دهند. علاوه بر این، آن‌ها معمولاً با چندین شغل مورد نیاز از مدیران استخدام سروکار دارند.

برای جلوگیری از از دست دادن مهلت‌های استخدام، استخدام کنندگان باید مهارت مدیریت زمان داشته باشند. استخدام‌کنندگان می‌توانند از نرم‌افزار استفاده کنند یا زمان‌بندی ایجاد کنند تا کارها را در مسیر درست خود نگه دارند. سازماندهی موثر زمان برای مدیریت تمام وظایف در حین برقراری ارتباط سریع با ذینفعان بسیار مهم است. بنابراین مهم است که مدیریت زمان را به عنوان مهارت استخدامی فرا بگیرید.

  1. مهارت‌های سازمانی

استخدام‌کنندگان باید اولویت‌هایی را بین فرصت‌های شغلی تعیین کنند، به این معنی که تعیین کنند کدام موقعیت‌ها باید سریع پر شوند، زیرا برای اهداف تجاری شرکت حیاتی هستند.

تاخیر در پاسخ یا نظارت بر وظایف می‌تواند منجر به از دست دادن نامزدهای شرکت‌ها شود. مهارت‌های سازمانی به استخدام‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا روند استخدام را پیگیری کرده و به اهداف استخدامی دست یابند.

فهرستی از کارها ایجاد کنید تا به وضوح بفهمید چه چیزی فوری است و چه چیزی نیست. یک تقویم دریافت کنید و کارهای روزانه، جلسات، مصاحبه ها و هر چیز دیگری را برنامه ریزی کنید تا هر روز متمرکز و سازنده بمانید.

  1. همکاری

استخدام کنندگانی که از نزدیک با مدیران استخدام و اعضای تیم کار می‌کنند بهترین تصمیمات را برای استخدام می‌گیرند. با مشارکت بیشتر افراد، احتمال بیشتری وجود دارد که تصویر کاملی از متقاضیان، جذب استعدادها، روند کلی استخدام و نحوه تأثیر آن بر اهداف و تصمیمات تجاری به دست آورید.

با استخدام مشارکتی، شانس خود را برای استخدام نامزدهایی که مناسب تر با فرهنگ شرکت شما هستند افزایش می‌دهید، فرآیند استخدام شفاف‌تری ایجاد می‌کنید، سوگیری‌های ناخودآگاه را هنگام استخدام حذف و زمان خود را برای پر کردن کاهش می‌دهید. علاوه بر این، به استخدام مدیران کمک می‌کنید تا درک عمیق‌تری از بازار نامزدهای استخدامی کسب کنند.

از ATS استفاده کنید چرا که به همه اجازه می‌دهد اطلاعات نامزدها و  مراحل مختلف در طول فرآیند استخدام را مشاهده کنند. اینکه کدام نامزدها درخواست دادند، کدام مصاحبه را قبول کردند و کدام هنوز بیکار و یا مشغول به کار هستند را می‌توانید ببینید.

  1. تاب آوری

جذب افراد کار آسانی نیست. چالش‌های زیادی وجود دارد، مانند جذب استعدادهای مناسب، پر کردن سریع فرصت‌های شغلی و کاهش طولانی‌مدت فرآیند استخدام.

هنگام مواجهه با این چالش‌ها، استخدام کنندگان باید انعطاف پذیر و صبور باشند لذا پیشنهاد می‌شود تاب آوری را به عنوان مهارت استخدام فرا بگیرید. آن‌ها باید با موقعیت‌های مختلف سازگار شوند و انتظارات کاندیداها و مدیران استخدامی را مدیریت کنند.

و مهم نیست که فرآیند استخدام چقدر کارآمد باشد، ممکن است باز هم نتوانند معامله را ببندند. به عنوان مثال، یک نامزد ممکن است یک پیشنهاد کاری از یک شرکت دیگر را بپذیرد. یا مدیران استخدام فرآیند استخدام را لغو کنند زیرا اهداف کسب و کار تغییر کرده است. برای غلبه بر این موانع شرایط انعطاف‌پذیری ایجاد کنید و برای چالش‌های استخدامی آینده آماده شوید.

  1. خودانگیختگی

استخدام یک صنعت بسیار رقابتی است. در چشم انداز فعلی نامزد محور، پیگیری استعدادهای برتر ضروری است و از آنجایی که این یک فروش است، باید جاه طلب باشید تا هر ماه به اهداف خود برسید.

طبیعی است که پیشنهادهای شغلی رد شده از سوی نامزدها یا فرصت‌های تجاری رد شده را با کارفرمایان و مدیران استخدام تجربه کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که این موقعیت‌ها خارج از کنترل شما هستند. آنچه مهم است این است که درس‌ها را یاد بگیرید. در تکمیل وظایف خود و دستیابی به اهدافی که برای خود برای دستیابی به یک شغل موفق به عنوان یک استخدام کننده تعیین کرده‌اید، فعال باشید.

استخدام موفق، مستلزم یادگیری و بهبود مستمر مهارت‌های شماست، چه مهارت های فنی مانند کار با نرم افزارهای جدید استخدام چه مهارت‎های نرم مانند گوش دادن فعال. شما باید اهداف توسعه حرفه ‎ی خود را تعیین کنید و بدانید که می‎خواهید چه چیزی را بهبود ببخشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *