شریک تجاری منابع انسانی

شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی

شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی در هر شرکتی با توجه به انتظاراتی که در آن شرکت از یک HRBP‌ وجود دارد متفاوت است. با این حال، برخی از مسئولیت‌ها و شایستگی‌ها و صلاحیت‌های عام در این شغل وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از این شغل پیدا کنید. کسی چه می داند، شاید یک روز تصمیم گرفتید مسیر حرفهای خود را با این شغل ادامه بدهید.

مروری بر شرح وظایف شریک تجاری منابع انسانی

یکی از اهداف شغل شریک تجاری منابع انسانی (یا به اختصار HRBP) همسو کردن عمودی استراتژی منابع انسانی با استراتژی کسب‌و‌کار است. شریک تجاری منابع انسانی یا HRBP ها فراتر از یک متخصص منابع انسانی، سفیر تغییرات سازمانی و یک شریک استراتژیک برای کسب‌و‌کار هستند. شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) کسی است که با همراهی مدیران لاین (مدیران سایر واحدها)، برای تعیین اولویت‌ها و هدایت سازمان برای کسب نتایج تجاری (با رعایت ارزش‌های محوری) فعالیت می‌کند.

به ازای هر چند نفر از کارکنان، به یک HRBP نیاز داریم؟

پاسخ این سوال، بسته به ابعاد سازمان و نوع کسب‌و‌کار شما می‌تواند متفاوت باشد اما در هر حال یک شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) می‌تواند مسئول صدها تا هزاران کارمند باشد. آن‌ها معمولاً از کارکنان بخش منابع انسانی هر سازمان محسوب می‌شوند.

بیایید مسیر شغلی شریک تجاری منابع انسانی را با هم طی کنیم!

 

مسئولیت ‌های شریک تجاری منابع انسانی

مسئولیت‌ های شریک تجاری منابع انسانی HRBP به طور دقیق می‌تواند بسته به نوع صنعت، اندازه شرکت، اهداف استراتژیک، سطح بلوغ منابع انسانی آن سازمان و غیره متفاوت باشد. با این وجود، چندین مسئولیت وجود دارد که برای همه شرکای تجاری منابع انسانی یکسان است.

1. برنامه ریزی استراتژیک

یک شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) برای موفقیت در حرفه خود باید بتواند با تمرکز بر منابع انسانی موجود، به سازمان خود کمک کند تا برای آینده آماده شود و کارکنان را نیز برای مسیر پیش رو آماده کند. زمینه‌هایی که شریک تجاری باید روی آن‌ها تمرکز کند عبارتند از:

  • بازآموزی مهارت‌های شغلی و ارتقاء مهارت‌ها:

شناسایی نیازهای مهارتی شغل‌ها و کمک به عملکرد واحد آموزش و توسعه منابع انسانی در همسوسازی برنامه‌های آموزشی با اهداف تجاری سازمان، یکی از زمینه‌هایی است که HRBP ها باید روی آن متمرکز بشوند. همنشینی با کارکنان و شناخت عمیق از شغل‌های سازمان، فرصتی است که ممکن است برای سایر متخصصان منابع انسانی وجود نداشته باشد اما یک HRBP به دلیل حضور در بطن کسب‌و‌کار، شناخت دقیق، درست و جامعی از مشاغل شرکت‌ها پیدا می‌کند و همین امر موجب می‌شود تا بتواند نظرات قابل اتکایی در خصوص بازبینی مهارت‌های شغل‌ها و بازآموزی مهارت‌های کارکنان ارائه کند.

  • برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی:

همانطور که در بالا توضیح دادیم، یک HRBP به دلیل حضور مستمر در سایر واحدها مشست و برخاست با کارکنان آن‌ها و شناخت نوع وظایف و اطلاع از انتظاراتی که از هریک از شغل‌های سازمان می‌رود، می‌تواند به شما اطمینان دهد که آیا منابع انسانی سازمان ( به لحاظ تعداد، شایستگی‌ها، هزینه و چابکی) در وضعیت مناسبی به سر می‌برد؟ و همچنین آیا وضعیت فعلی منابع انسانی، برای مسیر پیش روی کسب‌و‌کار مناسب است؟

  • برنامه ریزی جانشین پروری:

یکی دیگر از زمینه‌هایی که یک HRBP  باید روی آن متمرکز شود این است که اطمینان حاصل کند که ظرفیت‌های لازم در بین کارکنان برای توسعه استعدادهای کلیدی سازمان وجود دارد تا نقش‌های کلیدی و حیاتی در سازمان بلاتصدی باقی نمانند.

2. مربیگری و مشاوره رهبری در مورد مسائل منابع انسانی

یک شریک تجاری منابع انسانی باید درک روشنی از تاثیراتی که چالش‌های فعلی و آتی سازمان بر کارکنان خواهد داشت پیدا کند تا بتواند مشاوره و مربیگری موثری به ذینفعان کلیدی ارائه دهد.

با این حال، در این زمینه قرار نیست که یک HRBP فراتر از مشاور و مربی باشد و از همه امور سازمان مراقبت کند. وظیفه HRBP ها کمک کردن به رهبر سازمان برای رسیدگی به امور کارکنان است.

برای اینکه بدانید مسئولیت ‌های شریک تجاری منابع انسانی چیست باید بگوییم: 

  • مشاوره بدهید:

‌جلسات مستمر هفتگی یا دوهفته یکبار با مدیران عالی و رهبران کسب و کار برگزار کنید و در صورت لزوم به آنها در حوزه منابع انسانی مشاوره بدهید

  • الزامات را بشناسید:

در مورد قوانین و مقررات استخدامی و همچنین قوانین و مقررات ناظر بر حوزه مدیریت منابع انسانی، به روز باشید تا بتوانید به رهبران و مدیران عالی کسب و کار کمک کنید که از رعایت آنها اطمینان حاصل کنند.

  • راهنمایی کنید:

در مورد ایجاد و اجرای فرآیندها و سیاست های منابع انسانی مدیران را راهنمایی کنید.

3. ایجاد یک سازمان رقابتی

شریک تجاری منابع انسانی به سازمان کمک می‌کند تا بهترین استعدادها را گزینش نموده، استخدام کرده و حفظ کند. بنابراین، اگر یک شریک تجاری منابع انسانی بخواهد برای سازمان خود مزیت رقابتی ایجاد کند، می‌بایستی وظایف مضاعفی را انجام دهد.

شرکای تجاری منابع انسانی نقش مهمی در  سازمان خود ایفا می‌کنند تا به سازمان خود اطمینان بدهند که در راستای استراتژی کسب‌و‌کار، برای آموزش و توسعه منابع انسانی گام بر می‌دارند.

 مسئولیت‌ های شریک تجاری منابع انسانی می‌تواند شامل موارد زیر هم باشد:

  • ارائه رهنمودهای لازم در جهت مدیریت عملکرد به مدیران واحدها (به عنوان مثال مشاوره، برنامه ریزی شغلی، کوچینگ و … ) به طور روزانه
  • کمک به مدیران واحدها در برخورد با مسائل سازمانی، منابع انسانی و مرتبط با تغییر
  • بهینه سازی طراحی سازمانی برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد کسب‌و‌کار
  • حصول اطمینان از اینکه کسب‌و‌کار می‌تواند بهترین استعدادها را جذب و حفظ کند
  • همکاری با سایر اعضای تیم منابع انسانی در اجرای استراتژی‌های نوآورانه و فراگیر در سطح سراسر سازمان (در زمینه استخدام)
  • توسعه یا مشارکت در توسعه استراتژی جبران خدمت و مزایا
  • طراحی روش‌ها و فرمول‌هایی در زمینه عوامل تاثیرگذار در پاداش مبتنی بر عملکرد کارکنان و نتایج عملکردی آنان
شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی

شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی

مهارت های شریک تجاری منابع انسانی

یک شریک تجاری منابع انسانی برای موفقیت نیاز به مهارت‌های زیادی دارد. مواردی که معمولا در سند شناسنامه این شغل به عنوان شایستگی های شریک تجاری منابع انسانی درج می‌شوند عبارت هستند از:

1. سواد داده

هر چند نیاز نیست که یک HRBP تبدیل به یک متخصص داده بشود با این حال یک شریک تجاری منابع انسانی باید بتواند داده‌های ارزشمند را شناسایی کرده، جمع‌آوری نموده و تحلیل نماید.

مهم‌ترین مهارت‌های مرتبط با سواد داده که می‌تواند جزء وظایف یک HRBP قرار داشته باشد، به صورت تیتر وار عبارت هستند از:

·         توانایی خواندن و تفسیر داشبوردها و گزارش‌های حاوی داده‌های پیچیده

·         آشنایی با تکنیک‌های تحلیل منابع انسانی

·         آشنایی با روش‌های جمع‌آوری داده‌ها اعم از کمی و کیفی

·         امکان تنظیم و ردیابی معیارها و KPIهای مرتبط و استفاده از آن‌ها برای هدایت نتایج کسب‌و‌کار

2. هوش تجاری

یک شریک تجاری منابع انسانی قوی کسی است که نه تنها دارای مهارت‌های منابع انسانی است، بلکه درک عمیقی از صنعت و کسب‌و‌کار سازمان خود در زمینه مالی، ریسک، پاداش و نتایج کسب‌و‌کار دارد.

برخی از شرکت‌ها HRBP هایی را ترجیح می‌دهند که دارای تجربه کار قبلی به عنوان شریک تجاری منابع انسانی در صنایع مشابه را داشته باشند، در حالی که برای برخی از شرکت‌ها ممکن است تجربه کار در صنعت یا حوزه مشخصی در اولویت نباشد و فقط به متخصصی نیاز داشته باشند که بتواند به سرعت درک صحیح و عمیقی از کسب‌و‌کار و صنعت آن‌ها به دست بیاورد.

3. مهارت دیجیتال

شرکای تجاری منابع انسانی باید بتوانند از فناوری برای افزایش کارایی خود برای دستیابی به نتایج کسب و کار استفاده کنند.

یک HRBP باید تجربه استفاده از فناوری منابع انسانی (مانند HRIS) را برای ایجاد و اجرای استراتژی منابع انسانی و زیرسیستم‌های فرآیند مدیریت منابع انسانی و ردیابی و مدیریت هزینه‌ها را داشته باشد. این موارد می‌تواند شامل فناوری‌های اختصاصی منابع انسانی مانند سیستم اطلاعات منابع انسانی یا سایر فناوری‌ها مانند هوش تجاری یا ابزارهای ارتباطی آنلاین باشد.

4. حمایت از کارکنان

HRBP ها باید در برخی موارد از کارکنان دفاع کنند و در مواردی نیز برای دستیابی به اهداف ارزشمندتری، کوتاه بیایند. آن‌ها همچنین برای حمایت از کسب‌و‌کار و نیروی کار باید دانش حقوقی قوی داشته باشند. این مهارت‌ها می‌توانند شامل ( و نه محدود به )‌ موارد زیر باشند:

·         دانش و/یا تجربه قانون کار ملی و منطقه‌ای ( مثل مقررات حاکم مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و پارک های علم و فناوری)، مقررات مالیاتی، بیمه بیکاری، تامین اجتماعی، بیمه های اشخاص و …

·         درک صحیح از تکنیک‌های مدیریت منابع انسانی و مهارت‌های مدیریت کارکنان

·         مهارت ایجاد رابطه با ذینفعان و درک صحیح از اولویت‌ها و مطلوبیت‌های آنان

·         توانایی همدلی با دیگران

از جمله دیگر شایستگی های شریک تجاری منابع انسانی و مهارت‌های آنان:

برای موفقیت، یک شریک تجاری منابع انسانی، علاوه بر شایستگی‌های فوق الذکر، به مهارت‌های دیگری نیز نیاز دارد. با مروری بر آگهی‌های استخدامی شریک تجاری منابع انسانی، چند مهارت بیشتر از بقیه به چشم می‌آید:

·         مهارت‌های ارتباطی و پرزنت کردن موضوعات  

·         مهارت‌های حل مسئله  

·         درک عمیق از چالش‌های منابع انسانی از جمله تنوع و شمول، مدیریت عملکرد، پاداش و مزایا، مدیریت استعداد، روابط کارکنان و …

·         مدیریت هماهنگ ذینفعان، رفع تعارضات و ایجاد روابط کاری اثربخش در سراسر سازمان

·         مدیریت تغییر

·         مدیریت پروژه

با دوره آموزشی شریک تجاری منابع انسانی به یک شریک راهبری منابع انسانی تبدیل شوید!

 

 

شایستگی های شریک تجاری منابع انسانی

اکثر سازمان‌ها از متقاضیان شغل HRBP انتظار دارند که مدرک تحصیلی لیسانس یا کارشناسی ارشد در رشته‌ای مرتبط با مدیریت منابع انسانی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، مهندسی صنایع و یا مدیریت بازرگانی داشته باشند.

علاوه بر این، بسته به اینکه شرکت مورد نظر در کجا واقع شده یا مشتریان و مدیران و نیروی کار آن به چه زبانی مکاتبه و مذاکره می‌کنند، ممکن است نیازمند تسلط در زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگر نیز باشید.

هر چند داشتن گواهینامه شریک تجاری منابع انسانی الزامی نیست، اما داشتن گواهینامه HRBP در آینده نزدیک می‌تواند یک امتیاز جدی برای استخدام و به عنوان شایستگی های شریک تجاری منابع انسانی محسوب شود. این روزها دوره‌های متعدد شریک تجاری منابع انسانی برگزار می‌شود که اغلب آن‌ها آنلاین هستند. شما می‌توانید دوره شریک تجاری منابع انسانی شرکت توسعه منابع انسانی سرآمد را که در ۳۲ ساعت برگزار می‌شود و گواهینامه آن نیز به دو زبان (‌انگلیسی و فارسی ) صادر می‌شود را بررسی کنید. محتوای دوره شریک تجاری منابع انسانی شرکت توسعه منابع انسانی سرآمد، از موسسات معتبر جهانی مثل AIHR  و  SHRM گرفته شده است و به زبان فارسی برگزار می‌گردد.

درآمد شریک تجاری منابع انسانی

از جمله عواملی که می‌توانند بر میزان درآمد یک شریک تجاری منابع انسانی تأثیر بگذارند می‌توان به عواملی چون تحصیلات، گواهینامه‌ها، مهارت‌ها، سال‌های تجربه و تنوع صنایعی که وی در آن‌ها فعالیت داشته اشاره نمود.

طبق گزارش salary.com متوسط حقوق HRBP در ایالات متحده معمولاً رقمی بین ۵۶ تا ۷۰ هزار دلار در سال است. در صورتی که شریک تجاری منابع انسانی به عنوان مشاور فعالیت داشته باشد معمولاً می‌تواند بین ۸۴ تا ۱۰۶ هزار دلار درآمد کسب کند.

البته منطقه جغرافیایی که در آن شاغل به کار هستید بر میزان دستمزد شما تأثیر می‌گذارد. طبق گزارش Payscale، یک شریک تجاری منابع انسانی جوان با یک تا چهار سال تجربه، در نیویورک می‌تواند ۷۷ هزار دلار در سال درآمد داشته باشد، در حالی که این رقم در هیوستون حدود ۶۹ هزار دلار در سال است.

به گزارش Glassdoor، متوسط درآمد یک HRBP در بریتانیا حدود ۵۶ هزار پوند در سال است.

 

یک روز از زندگی یک شریک تجاری منابع انسانی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که یک روز کاری معمولی یک شریک تجاری منابع انسانی چگونه سپری می‌شود. هر چند که عملا وظایف روزانه شما به عنوان یکHRBP  احتمالاً بسته به اینکه در چه مقطعی از سال یا ماه هستید و همچنین متناسب با نوع کسب‌و‌کار شما متفاوت خواهد بود، با این حال اغلب HRBP‌ ها روز خود را با مقداری قهوه، چای یا آب شروع می‌کنند تا سرزنده و بشاش باشند.

روز کاری تان را با مرور ایمیل‌ها و لیست کارهای خود و همچنین بررسی تقویم خود برای آماده شدن برای جلسات آغاز می‌کنید. پس از آن، اگر برگزاری جلسات هماهنگی کوتاه (که به صورت ایستاده برگزار می‌شوند) جزء برنامه تیم شما هست، شاید بهتر باشد که روز خود را با این جلسه شروع کنید.

پس از آن، بهترین کار این است که به صورت حضوری یا آنلاین، با سهامداران یا مشتریان کلیدی سازمان خود جلسه بگذارید. حالا می‌توانید بر اساس داده‌هایی که تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اید، راه‌حلی برای بهبود نقشی که در حوزه منابع انسانی دارید ارائه دهید:

متوجه شده‌اید که کارکنان جدیدالاستخدام شما، فرآیند استقبال و خوش آمدگویی را اثربخش نمی‌دانند و همین امر هم منجر به ترک کار زودهنگام آنها شده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنید که جلسات مستمر بیشتری بین کارکنان جدیدالاستخدام، مربیان و مدیران آن‌ها برای هدف گذاری و توافق روی اهداف عملکردی و دستاوردهای آنان برگزار گردد.

همچنین بر اساس تحلیل‌هایی که کرده‌اید، دادن بازخورد به کارکنان جدیدالاستخدام را به عنوان بخشی از فرآیند استقبال وپذیرش، اضافه می‌کنید.

سپس وقت ناهار است و اگر آب‌ و‌ هوا اجازه دهد، بد نیست که یک پیاده روی آرام در محوطه داشته باشید. بعد از ظهر، شما فرصتی دارید تا روی چند مورد از لیست کارهای متعدد خود کار کنید. بعد از آن جلسه‌ای با مدیر ارشد منابع انسانی خواهید داشت تا با یکی از خط مشی‌های ابتکاری سازمان خود در حوزه منابع انسانی (مثلا مرخصی با حقوق که به دلیل شیوع ویروس کرونا طراحی شده و نیازمند بروزرسانی است) همراه شوید. سپس جلسه دیگری برای یکی از پروژه‌ها خواهید داشت و بعد می‌توانید بقیه روز را صرف مرور کارها کنید.

پیشنهاد می‌شود در پایان ساعت کاری، به باشگاه بروید. یک خواب خوب شبانه همان چیزی است که بعد از یک روز پربار به آن نیاز دارید.

شغل جذابی است، نه؟

نقش یک شریک تجاری منابع انسانی متنوع و چالش برانگیز است. درک درست و دقیق از شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید این شغل رویایی رابعد از یک مصاحبه استخدامی موفقیت آمیز، به دست بیاورید.

ما نیز در دوره ۳۲ ساعتی شریک تجاری منابع انسانی، به شما کمک خواهیم کرد تا تبدیل به یک HRBP  موفق بشوید.

شروع کنید …  

سوالات متداول

شریک تجاری منابع انسانی چه کسی است؟

شریک تجاری منابع انسانی یک متخصص منابع انسانی است که به طور فعال استراتژی کسب و کار را با شیوه‌های مدیریت افراد ادغام می‌کند. شریک تجاری رابط بین منابع انسانی و کسب و کار است که به مدیران در مورد مسائل استراتژیک مشاوره و پشتیبانی می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا شیوه‌های منابع انسانی با عملکرد بالا و یکپارچه را اجرا کنند

“شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی چیست؟”

شزح شغل شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) یا مسئولیت‌های آنان می‌تواند بسته به نوع صنعت، اندازه شرکت، اهداف استراتژیک، سطح بلوغ منابع انسانی آن سازمان و غیره متفاوت باشد. با این وجود، چندین مسئولیت وجود دارد که برای همه شرکای تجاری منابع انسانی یکسان است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *