مهارت های شریک تجاری منابع انسانی
یک شریک تجاری منابع انسانی برای موفقیت نیاز به مهارتهای زیادی دارد. مواردی که معمولا در سند شناسنامه این شغل به عنوان شایستگی های شریک تجاری منابع انسانی درج میشوند عبارت هستند از:
۱٫ سواد داده
هر چند نیاز نیست که یک HRBP تبدیل به یک متخصص داده بشود با این حال یک شریک تجاری منابع انسانی باید بتواند دادههای ارزشمند را شناسایی کرده، جمعآوری نموده و تحلیل نماید.
مهمترین مهارتهای مرتبط با سواد داده که میتواند جزء وظایف یک HRBP قرار داشته باشد، به صورت تیتر وار عبارت هستند از:
· توانایی خواندن و تفسیر داشبوردها و گزارشهای حاوی دادههای پیچیده
· آشنایی با تکنیکهای تحلیل منابع انسانی
· آشنایی با روشهای جمعآوری دادهها اعم از کمی و کیفی
· امکان تنظیم و ردیابی معیارها و KPIهای مرتبط و استفاده از آنها برای هدایت نتایج کسبوکار
۲٫ هوش تجاری
یک شریک تجاری منابع انسانی قوی کسی است که نه تنها دارای مهارتهای منابع انسانی است، بلکه درک عمیقی از صنعت و کسبوکار سازمان خود در زمینه مالی، ریسک، پاداش و نتایج کسبوکار دارد.
برخی از شرکتها HRBP هایی را ترجیح میدهند که دارای تجربه کار قبلی به عنوان شریک تجاری منابع انسانی در صنایع مشابه را داشته باشند، در حالی که برای برخی از شرکتها ممکن است تجربه کار در صنعت یا حوزه مشخصی در اولویت نباشد و فقط به متخصصی نیاز داشته باشند که بتواند به سرعت درک صحیح و عمیقی از کسبوکار و صنعت آنها به دست بیاورد.
۳٫ مهارت دیجیتال
شرکای تجاری منابع انسانی باید بتوانند از فناوری برای افزایش کارایی خود برای دستیابی به نتایج کسب و کار استفاده کنند.
یک HRBP باید تجربه استفاده از فناوری منابع انسانی (مانند HRIS) را برای ایجاد و اجرای استراتژی منابع انسانی و زیرسیستمهای فرآیند مدیریت منابع انسانی و ردیابی و مدیریت هزینهها را داشته باشد. این موارد میتواند شامل فناوریهای اختصاصی منابع انسانی مانند سیستم اطلاعات منابع انسانی یا سایر فناوریها مانند هوش تجاری یا ابزارهای ارتباطی آنلاین باشد.
۴٫ حمایت از کارکنان
HRBP ها باید در برخی موارد از کارکنان دفاع کنند و در مواردی نیز برای دستیابی به اهداف ارزشمندتری، کوتاه بیایند. آنها همچنین برای حمایت از کسبوکار و نیروی کار باید دانش حقوقی قوی داشته باشند. این مهارتها میتوانند شامل ( و نه محدود به ) موارد زیر باشند:
· دانش و/یا تجربه قانون کار ملی و منطقهای ( مثل مقررات حاکم مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و پارک های علم و فناوری)، مقررات مالیاتی، بیمه بیکاری، تامین اجتماعی، بیمه های اشخاص و …
· درک صحیح از تکنیکهای مدیریت منابع انسانی و مهارتهای مدیریت کارکنان
· مهارت ایجاد رابطه با ذینفعان و درک صحیح از اولویتها و مطلوبیتهای آنان
· توانایی همدلی با دیگران
از جمله دیگر شایستگی های شریک تجاری منابع انسانی و مهارتهای آنان:
برای موفقیت، یک شریک تجاری منابع انسانی، علاوه بر شایستگیهای فوق الذکر، به مهارتهای دیگری نیز نیاز دارد. با مروری بر آگهیهای استخدامی شریک تجاری منابع انسانی، چند مهارت بیشتر از بقیه به چشم میآید:
· مهارتهای ارتباطی و پرزنت کردن موضوعات
· مهارتهای حل مسئله
· درک عمیق از چالشهای منابع انسانی از جمله تنوع و شمول، مدیریت عملکرد، پاداش و مزایا، مدیریت استعداد، روابط کارکنان و …
· مدیریت هماهنگ ذینفعان، رفع تعارضات و ایجاد روابط کاری اثربخش در سراسر سازمان
· مدیریت تغییر
· مدیریت پروژه