مدیریت منابع انسانی

توانمندسازی عملکرد چیست ؟

توانمندسازی عملکرد

تقریباً نه نفر از هر ده رهبر معتقدند که مدیریت عملکردشان موفق است، اما دو نفر از هر پنج کارمند آن را یک شکست می‌دانند. این شکاف به این معنی است که کارمندان ۱۷ درصد کمتر از رهبران بهره‌ور هستند و ۳۷ درصد کمتر احساس توانمندسازی عملکرد می‌کنند.

یک گزارش تحقیقاتی جهانی منابع انسانی Betterworks نشان می‌دهد که کارمندان ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد که مسیر پیشرفت را ببینند اگر احساس کنند که شرکت با موفقیت توانمندسازی عملکرد را اجرا می‌کند. اما حتی اگر بسیاری از سازمان‌ها اهمیت مدیریت عملکرد کارمندان و ارائه بازخورد منظم را تشخیص می‌دهند، بسیاری از آنها هنوز در مورد توانمندسازی عملکرد کارمندان اطلاعی ندارند.

این تغییر کوچک اما قدرتمند در محیط کار، کارمندان را قادر می‌سازد تا به پتانسیل خود دست یابند، در بالاترین سطح عملکرد کنند و اهداف حرفه‌ای خود را با اهداف سازمانی همسو کنند. اما توانمندسازی عملکرد چیست و چگونه با مدیریت عملکرد متفاوت است؟

این مقاله توانمندسازی عملکرد را توضیح می‌دهد، مثال‌هایی از توانمندسازی در عمل ارائه می‌دهد و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان اثربخشی استراتژی‌های توانمندسازی عملکرد را اندازه‌گیری کرد.

توانمندسازی و مدیریت عملکرد

توانمندسازی عملکرد در مقابل مدیریت عملکرد و توانمندسازی افراد

توانمندسازی عملکرد

مدیریت عملکرد

توانمندسازی افراد

تمرکز بر پشتیبانی و توسعه مداوم کارکنان برای کمک به آن‌ها در دستیابی به KPIهای خود

تمرکز بر بررسی‌های عملکردی دوره‌ای یا ارزیابی‌ها

 

تمرکز بر رشد فردی و حرفه‌ای، که به نوبه خود بر عملکرد کارکنان تأثیر می‌گذارد

پویا

ایستا

به کارکنان نشان می‌دهد که چگونه همه به اهداف شرکت کمک می‌کنند.

کارمندان را قادر می‌سازد تا به خود کمک کنند

به کارمندان دستور می‌دهد که چه کاری باید انجام دهند

کارمندان را با ابزارهایی که برای انجام مؤثر کار خود نیاز دارند، تجهیز می‌کند

پتانسیل کارکنان را به حداکثر می‌رساند

پتانسیل کامل کارکنان را تشخیص نمی‌دهد

فرهنگ شرکت مردم را تقویت می کند

رشد آینده نگر

بررسی گذشته نگر

مجموعه بازخورد مستمر کارکنان

 مدل توانمندسازی عملکرد

مدل توانمندسازی عملکرد چیست؟ مدل توانمندسازی عملکرد توسط کالکویت و گلدبرگ 2021 چارچوبی ارائه می‌دهد که هدف آن بهبود عملکرد کارکنان است و شامل سه مرحله اصلی است:

  • راهنمایی، جهت‌دهی و اهداف
  • کوچینگ، بازخورد و پشتیبانی
  • توسعه مداوم

نحوه عملکرد:

  • عملکرد فعلی و پتانسیل نهایی هر کارمند ارزیابی می‌شود.
  • مدیر آن‌ها اهداف شرکت را با آن‌ها در میان می‌گذارد و در مورد اولویت‌های برتر کسب‌وکار راهنمایی و جهت‌دهی ارائه می‌دهد.
  • سپس هر دو طرف تعیین می‌کنند که چگونه اهداف کارمند می‌تواند با اهداف شرکت همسو شود.
  • آن‌ها در مورد آنچه که کارمند را برای رسیدن به این اهداف ترغیب می‌کند، بحث می‌کنند.
  • مدیر از طریق ترکیبی از کوچینگ و بازخورد، به کارمند کمک می‌کند تا بر موانع غلبه کرده و به اهداف خود دست یابد و پتانسیل خود را تحقق بخشد.
  • کارمند به منابعی دسترسی پیدا می‌کند که رشد و توسعه مداوم را تسهیل می‌کنند.

نکته HR

HR می‌تواند با کمک به مدیران برای تمرکز کمتر بر وظایف عملیاتی و در عوض هدایت آن‌ها در کوچینگ موفق تیم خود برای دستیابی به نتایج، نقش کلیدی ایفا کند. آموزش عملی مبتنی بر سناریو، از مدیران در تبدیل شدن به کوچ‌های مؤثری که با کارمندان خود همکاری می‌کنند، پشتیبانی خواهد کرد.

مثال توانمندسازی عملکرد: توانمندسازی فروش

توانمندسازی عملکرد می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد فروش داشته باشد. توانمندسازی فروش مهم است زیرا فروش را پیش می‌برد که سپس به پیشبرد هر کسب‌وکاری کمک می‌کند. HubSpot، ارائه دهنده نرم‌افزار بازاریابی و فروش، یک مثال خوب است که یک برنامه توانمندسازی فروش دقیق را اجرا کرده است که شامل موارد زیر است:

  • تیمی از توانمندسازی فروش که با رهبری فروش، بازاریابی و تیم‌های محصول همکاری نزدیکی داشت تا اهداف و استراتژی‌های خود را هماهنگ کند و به نمایندگان فروش خود پشتیبانی و راهنمایی ارائه دهد.
  • پلتفرمی که به فروشندگان دسترسی به محتوای مفید را می‌داد که می‌توانست مشتریان فعلی و آینده را آموزش داده و متقاعد کند.
  • برنامه صدور گواهینامه که دانش آن‌ها را در مورد محصولات و ویژگی‌های HubSpot آزمایش می‌کرد تا تخصص کارمندان را نشان دهد.
  • برنامه کوچینگ که نمایندگان فروش را با مربیان فروش باتجربه جفت می‌کرد و به آن‌ها بازخورد و توصیه‌های مفید برای بهبود مهارت‌هایشان و غلبه بر چالش‌ها ارائه می‌داد.
  • داشبورد تحلیلی که معیارهای کلیدی برنامه توانمندسازی فروش را ردیابی و اندازه‌گیری می‌کرد. این شامل تکمیل گواهینامه، بهره‌وری فروش، نرخ تبدیل و رشد درآمد است.

این برنامه توانمندسازی فروش منجر به موارد زیر شد:

  • افزایش ۵۰ درصدی نمایندگان فروش که به سهمیه خود رسیدند یا از آن فراتر رفتند.
  • افزایش ۲۲ درصدی متوسط اندازه معامله
  • افزایش ۲۷ درصدی ارزش قرارداد سالانه
  • افزایش ۱۳۱ درصدی ارزش عمر مشتری
  • افزایش ۲۰۰ درصدی درآمد به ازای هر نماینده فروش

برنامه توانمندسازی فروش به تیم‌های فروش HubSpot کمک کرد تا نتایج و تجربیات مشتریان بهتری ارائه دهند. همچنین به نمایندگان فروش فردی کمک کرد تا بهره‌وری خود را افزایش دهند و با استراتژی و چشم‌انداز کلی کسب‌وکار HubSpot همسو شوند.

مزایای توانمندسازی عملکرد چیست؟

مزایای کارمندان

توسعه مهارت‌ها: توانمندسازی عملکرد، توسعه مهارت‌های حرفه‌ای کارمندان را برای دستیابی به اهدافشان آسان‌تر می‌کند.

کشف پتانسیل پنهان: توانمندسازی عملکرد، کارمندان را به تفکر استراتژیک تشویق می‌کند، اهداف آن‌ها را روشن می‌کند و چارچوبی برای تحقق پتانسیل کامل آن‌ها فراهم می‌کند.

احساس تعلق بیشتر: همسو کردن اهداف کارمند و کسب‌وکار، به آن‌ها احساس تعلق و هدفمند بودن بیشتری در کار می‌دهد.

افزایش تعامل و رضایت کارمندان: وقتی کارمندان فرصت توسعه مهارت‌های خود، پیشرفت در حرفه خود و انجام کارهای معنی‌دار را دارند، احساس ارزشمندی می‌کنند و در محل کار شادتر هستند.

جلوگیری از فرسودگی شغلی: یک برنامه توانمندسازی عملکرد تضمین می‌کند که کارمندان در هر زمان نقشه راه روشنی از آنچه باید به دست آورند با گام‌های عملی دارند تا بتوانند زمان خود را بهتر مدیریت کنند.

مزایای کسب‌وکار

دستیابی آسان‌تر به اهداف سازمانی: وقتی کارمندان بازخورد منظم و عملی و ابزارهای لازم برای دستیابی به اهداف خود را دارند، می‌توانند اهداف را آسان‌تر برآورده کنند.

جذابیت بیشتر برای جویندگان کار: به ویژه جویندگان کار جوان‌تر، بیشتر به انعطاف‌پذیری که توانمندسازی عملکرد ارائه می‌دهد، جذب خواهند شد.

درآمد و سود بیشتر: گالوپ دریافت که سازمان‌هایی که اولویت‌بندی توسعه کارمندان را دارند، ۱۱ درصد سودآوری بیشتر و بهبود حفظ کارکنان را گزارش می‌دهند.

افزایش حفظ کارکنان: تشویق مداوم کارمندان برای توسعه مهارت‌های خود و پیشرفت در حرفه خود در یک سازمان و تسهیل تحرک درون‌سازمانی به کاهش گردش کارکنان کمک می‌کند.

نوآوری تقویت‌شده: توانمندسازی عملکرد به کارمندان دسترسی به ایده‌های پیشرفته، منابع و دوره‌هایی را می‌دهد که نوآوری را تقویت می‌کند و به کسب‌وکار برتری رقابتی می‌دهد. طبق گفته دلوایت، شرکت‌هایی که به طور استراتژیک در یادگیری سرمایه‌گذاری می‌کنند، ۹۲ درصد بیشتر احتمال دارد که از طریق محصولات و فرآیندهای جدید نوآوری کنند.

ساخت دانش جمعی: تشویق کارمندان به اشتراک‌گذاری دانش و تخصص خود با کل سازمان، به همه اجازه می‌دهد تا از این دانش جمعی استفاده کنند، که کسب‌وکار را برای زمانی که استعدادها سازمان را ترک می‌کنند، آینده‌نگر می‌کند.

چگونه تأثیر توانمندسازی عملکرد را اندازه‌گیری کنیم

روش‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل اثربخشی استراتژی‌های توانمندسازی عملکرد وجود دارد. اینها شامل ردیابی کلی بهره‌وری، دستیابی به اهداف، تعامل کارمندان و نرخ حفظ کارکنان است. همچنین می‌توانید معیارهای مرتبط دیگر را اندازه‌گیری کنید. برای مثال، در مطالعه موردی HubSpot، HubSpot سهمیه فروش، اندازه معامله، درآمد و ارزش متوسط قرارداد سالانه را ردیابی می‌کند.

در اینجا برخی از رایج‌ترین معیارهای مرتبط، آنچه که آن‌ها اندازه‌گیری می‌کنند و نحوه استفاده از آن‌ها آورده شده است:

نرخ گردش کارکنان: برای تعیین نرخ گردش کارکنان شرکت خود برای یک دوره خاص، تعداد کارمندان اخراج‌شده را بر تعداد کارمندانی که در ابتدای آن دوره داشتید، تقسیم کنید. نرخ گردش کارکنان به شما ایده جامدی از نرخی که کارمندان سازمان شما را ترک می‌کنند می‌دهد، که می‌تواند با میانگین‌های صنعت شما مقایسه شود تا ببینید شرکت شما در کجا قرار دارد.

نرخ حفظ کارکنان: به این اشاره دارد که سازمان شما چقدر می‌تواند نیروی کار ثابتی را در یک دوره خاص حفظ کند. برای محاسبه آن، تعداد کل کارمندان در ابتدای این دوره را بگیرید، تعداد کارمندانی که در این مدت ترک کردند را کم کنید، این رقم را بر تعداد کل کارمندان تقسیم کنید و سپس این رقم را در ۱۰۰ ضرب کنید.

امتیاز خالص ترویج کارمند (eNPS): eNPS به یک سازمان کمک می‌کند ارزیابی کند که چقدر احتمال دارد کارمندان آن را به عنوان یک مکان عالی برای کار توصیه کنند، که نشان می‌دهد آن‌ها چقدر راضی و درگیر هستند. HR معمولاً از یک پرسشنامه استاندارد eNPS برای اندازه‌گیری این موضوع استفاده می‌کند و از مقیاسی از ۰ تا ۱۰ برای پرسیدن از هر کارمند استفاده می‌کند که چقدر احتمال دارد شرکت را به دیگران توصیه کند.

بهره‌وری: می‌توانید بهره‌وری را به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری کنید. این شامل تقسیم خروجی بر ورودی، جمع‌آوری بازخورد ۳۶۰ درجه از اعضای مختلف تیم، استقرار نرم‌افزار ردیابی زمان و مدیریت پروژه و استفاده از مدیریت بر اساس اهداف (MBO) است.

تعامل کارمندان

چقدر کارمندان سازمان شما درگیر هستند، که نشان می‌دهد آن‌ها از نقش‌های فردی و محیط کار به طور کلی چقدر راضی هستند. HR معمولاً تعامل را از طریق روش‌هایی مانند نظرسنجی‌های تعامل، نظرسنجی‌های پالس، eNPS، مصاحبه‌ها و نرخ‌های گردش کارکنان و غیبت ردیابی می‌کند.

نکته HR

به مدیران و کارمندان کمک کنید تا از داده‌های عملکرد استفاده کنند تا کارمندان پاسخگو باشند و بتوانند ببینند که چگونه عملکرد آن‌ها به اهداف سازمانی کمک می‌کند. با این داده‌ها، همچنین می‌توانید به مدیران کمک کنید تا شکاف‌های مهارتی و فرصت‌های یادگیری را شناسایی کنند، کوچینگ سفارشی ارائه دهند و عملکرد خوب را تشخیص دهند.

توانمندسازی عملکرد فراتر از رویکرد سنتی مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد فصلی، نیمه سالانه یا سالانه است. این به طور مداوم از کارمندان پشتیبانی می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابند و آن‌ها را با اهداف سازمان هماهنگ کنند.با اتخاذ این رویکرد، می‌توانید به همه کارمندان شرکت خود کمک کنید تا عملکرد خود را بهبود بخشند و به بالاترین پتانسیل خود برسند، در عین حال تعامل، رضایت و حفظ کارکنان را افزایش دهند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *