بیمه بیکاری درواقع به افرادی تعلق میگیرد که بنا به هر دلیلی بیکار شدهاند و شغل خود را از دست دادهاند البته این از دست دادن شغل باید کاملا غیرارادی باشد و خود شخص محل کار را به صورت اختیاری ترک نکرده و هیچ دخالتی در اخراج شدن نداشته باشد. بیمه بیکاری از طرف سازمان تامین اجتماعی به همه افرادی که بیکار به حساب میآیند تعلق میگیرد.
برای دریافت بیمه بیکاری باید حداکثر 30 روز از تاریخ بیکار شدن شما گذشته باشد که در این صورت میتوانید موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع داده و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کنید. لذا اگر بیش از یک ماه گذشته باشد باید با دلایل قانع کننده و ارائه نامه کارفرما به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید. قابل توجه است که مبلغ بیمه بیکاری اشخاص واجد شرایط از روز اولِ شروع بیکاری آنان محاسبه و پرداخت میشود. در ادامه بیشتر درخصوص شرایط بیمه بیکاری صحبت خواهیم کرد.
بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد؟
- بیش از بیکاری حداقل یکسال سابقه پرداخت بیمه و قرارداد از سوی کارفرما را داشته باشند.
- بیکاری خود را تا ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار اعلام نمایید.
- افرادی که مستمریبگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نیستند.
- افرادی که مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی هستند.
- کارفرما دارای شغل آزاد یا بیمه اختیاری نیاشد.
- به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید.
- افرادی که تبعه کشورهای دیگری نیستند.
نکات مهم:
افرادی که دچار جنگ، زلزله، آتشسوزی و سیل شوند حتی در اولین روز کاری خود، نیازی به داشتن حق بیمه و قرارداد نیستند.
کارگران فصلی که قبل از یکسال کاری اخراج شوند و از کار بیکار شوند و بیکاری آنان غیرارادی باشد، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود.
اگر سربازی پس از ۲ ماه از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما او را استخدام نکند، میتواند از بیمه بیکاری استفاده کندبه شرطی که شرایط او اثبات شود.
مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری
مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری به میزان سابقه پرداخت حق بیمه شما در زمان اشتغال بستگی دارد. اما به طور کلی از ۳۶ ماه برای افراد مجرد و ۵۰ ماه برای بیمهشدههای متأهل و متکفل بیشتر نخواد بود.
افراد مسنی که ۵۵ سال سن یا بیشتر و ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند میتوانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.
مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟
مطابق قانون مبلغ بیمه بیکاری، ۵۵% متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمهشده است. برای افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (تا ۴ نفر) ۱۰% حداقل دستمزد به این مبلغ اضافه میشود، اما در هر صورتی که مبلغ کُلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیینشده برای هر سال کمتر، یا از ۸۰% متوسط دستمزد یا حقوق بیمهشده بیشتر باشد.
در چه شرایطی بیمه بیکاری قطع میشود؟
- خودداری از قبول به اشتغال در رشته و تخصص خود یا موقعیت شغلی مشابه قبلی خود
- به پایان رسیدن مدت زمان قانونی دریافت بیمه بیکاری شخص
- مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی
- اشتغال به کار مجدد
- فوت شدن
مدارک مورد نیاز برای بیمه بیکاری چه هستند؟
- اصل و کپی قرارداد یکسال آخر کار یا رای صادرشده
- عکس ۴*۳ (۴ قطعه)
- اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
- اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان)
- پوشه روغنی (یک جلد)
- کپی صفحه اول دفترچه بیمه
- نامه عدم نیاز کارفرما
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص بیمه بیکاری میتوانید به صحبت و گفت و گوی جناب مهندس آرمین خوشوقتی با رادیو اقتصاد گوش داده و در نهایت سوالات خود را در خصوص بیمه بیکاری برای ما کامنت کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ دهند.
سلام،
من با تایید اداره کار مشمول ۱۸ ماه بیمه بیکاری شدم. کارفرما ترک کار من را یک ماه پیش از موعد واقعی اعلام کرد و در نتیجه حق بیمه آخرین ماه فعالیت من در شرکت با تاخیر و با جریمه ولی به صورت کامل پرداخت شد. شعبه بیمه هم به دلیل تشکیل کمیته جهت احراز فعالیت من، ماه آخر را با مبلغ حداقل دستمزد محاسبه نمود که باعث افت زیاد مبلغ دریافتی من شد. شش ماه پس از بیکاری و بعد از دریافت حقوق شش ماهه به صورت یکجا، به پیشنهاد مسئولین شعبه تامین اجتماعی، به دیوان عدالت اداری در مورد نحوه محاسبه حقوق آخرین ماه فعالیتم در آن شرکت اعتراض کردم. بلافاصله حقوق پرداختی را قطع و موکول به صدور رای دیوان کردند. در مدت انتظار برای صدور حکم دیوان، سفری دوهفته ای برای دیدار اقوام نزدیک به یکی از کشورهای همسایه داشتم.
بعد از ۵ ماه، دیوان شکایت اینجانب را رد کرد و من با توجه به طولانی بودن مراحل شکایت و اعتراض و نیاز مالی از اعتراض صرف نظر کردم.
حالا از کارگزاری بیمه تماس گرفتند و با بررسی گذرنامه اینجانب اعلام کردند بیمه بیکاری به دلیل سفر خارجی که مصداق غیبت غیر موجه است، قطع خواهد شد.
با توجه به اظهارات جناب خوشوقتی در مورد تفاهم نامه میان کارگزاریها و بیمه، آیا این مورد راه حلی دارد؟ طبق تجربیات شما در موارد مشابه، آیا اداره کار هم در چنین مواردی با نظر تامین اجتماعی هم سو است یا به نفع کارگر رای میدهد؟
سپاس گزارم