مدیریت منابع انسانی

مدیریت تجربه انسانی (HXM)

مدیریت تجربه انسانی

مدیریت تجربه انسانی یعنی موفقیت در کسب و کار

وقتی کارکنان بهترین عملکرد خود را دارند، کسب‌وکار شما هم همینطور خواهد شد.بهبود عملکرد کسب و کار با فناوری مدیریت تجربه انسانی (HXM) شروع می‌شود و همه را قادر می‌سازد تا بهترین باشند.

تکنولوژی مدرن سرمایه انسانی  Human Capital Management (HCM) اکنون کاربرد بیشتری نسبت به عبارت Human Resource Management (HRM) پیدا کرده است. عبارت HCM توسط بسیاری از شرکت های بزرگ، متوسط و دیگر سازمانهای نرم افزاری برای مدیریت بسیاری از عملیات منابع انسانی به کار می رود. 

در گذشته، تیم‌های منابع انسانی، کارکنان را به‌عنوان دارایی‌های یک‌بعدی نامیده و از آنان به عنوان سرمایه سازمان یاد میکردند.اما این کلمات دقیقاً آنچه را که در فرآیندهای منابع انسانی سنتی اشتباه است خلاصه می کنند چرا که انسان محور نیستند.

خوشبختانه، سازمان‌های بیشتری مفهوم کار را انسانی کردند و نقش‌هایی را که کارکنان ایفا می‌کنند، از جمله اینکه چگونه می‌توان بهره‌وری کارکنان سازمان را افزایش داد، بازنگری می‌کنند تا بتوانند با ارائه بهترین استراتژی‌های منابع انسانی کارکنان را واقعا به چشم سرمایه سازمان دیده بهره‌وری آنان را افزایش دهند.

یک گام در مسیر درست

رهبران منابع انسانی می‌دانند که وقتی کارمندان تعامل دارند و با رعایت اصول انسانی با آنها رفتار می‌شود، بهره‌وری بیشتری خواهند داشت و احتمال ترک کار بسیار کمتر خواهد بود. این نه تنها به عملکرد بهتر کسب و کار کمک می کند، بلکه به جذب نامزدهای جدید و استحکام موقعیت سازمان در بازار نیز کمک می کند.

مسئله این است که هر کارمندی چیزی به نام «انرژی اختیاری» دارد: انرژی که انتخاب می‌کند تا در محل کار با همکاران خرج کند و به مشتریان خدمات ارائه می‌کند یا نه. کارمندان متعهد بیشتر این انرژی را دارند، در حالی که کارمندان غیرمتعهد کمتر (یا فاقد آن).

افزایش انرژی اختیاری با ارائه تجربیات کارمندان عالی و انسان محور شروع می شود. وقتی سازمان‌ها انتظارات کارمندان را برآورده می‌کنند (از حقوق و مزایا گرفته تا رفاه و فرصت‌های توسعه)، به احتمال زیاد زمانی که از آنها خواسته می‌شود فراتر از آن عمل کنند.

در واقع، طبق تحقیقات، سازمان‌هایی که تجارب کارکنان خود و در نتیجه انرژی اختیاری کارکنان خود را بهبود می‌بخشند، به میانگین 2 برابر افزایش سود قبل از بهره، مالیات و استهلاک (Earnings before interest, taxes, and amortization) EBITA می‌رسند:

با افزایش روزافزون کارکنانی که روابط خود را با کار تنظیم می‌کنند (و برخی «ترک بی سر و صدا»)، هرگز برای سازمان‌ها مهم‌تر از این نیست که از مدیریت تجربه انسانی (HXM) برای ارائه تجربیات معنادارتر و بهتر استفاده کنند و این بخش اصلی مدیریت تجربه کارکنان است.

مدیریت تجربه انسانی چیست؟

مدیریت تجربه انسانی (HXM) بر افرادی (کارمندان شما) که کسب و کار شما را موفق می کنند و جنبه انسانی آنها که به کار آنها ارزش می بخشد تمرکز دارد. به‌طور سنتی، سازمان‌ها برای مدیریت کارکنان به فناوری مدیریت سرمایه انسانی (HCM) تکیه می‌کنند، اما این فناوری از آنچه که آنها نیاز دارند و انتظار دارند، کمتر است.

کارکنان امروزی جامعه، ارتباط و شفافیت را مورد توجه قرار می دهند. توانمندسازی کارکنان و اطمینان از راحتی آنها در محل کار این پیام را می فرستد که رهبران کسب و کار آنها را به عنوان افراد ارزشمند می دانند و نه به عنوان ربات در سازمان.

متعاقباً، تمرکز منابع انسانی از ارائه و پشتیبانی فرآیندهای ساده به ایجاد و بهینه‌سازی تجربیات برای کارکنان تغییر می‌کند. بسیاری از سازمان‌ها در حال حاضر فناوری مدیریت کارکنان HCM)) را کنار می‌گذارند (که کوتاه است) تا راه‌حل‌هایی مانند مدیریت تجربه کارکنان ((HXM را اتخاذ کنند تا به کارکنان آنچه را که برای پیشرفت نیاز دارند، ارائه دهند.

دلیل این امر ساده است: مدیریت تجربه کارکنان ((HXM تضمین می کند که کارکنان با فناوری، منابع و ابزار مناسب برای کمک به انجام بهتر کار خود برخوردار هستند و اینکه آنها از تجربه بهینه کارمندان برای ارائه موفقیت در کسب و کار و سازمان استفاده می‌کنند.

مدیریت تجربه انسانی در منابع انسانی چیست؟

  • رهبران منابع انسانی درک کرده اند که HCM چقدر ارزشمند است. تحقیقات نشان می دهد که ارزش سرمایه انسانی 2.33 برابر بیشتر از سرمایه فیزیکی است.اما مشکل مدیریت سرمایه انسانی سنتی این است که صرفاً بر روی داده های عملیاتی (O-data) متمرکز شده است، مانند:
  • حقوق
  • آموزش اختصاصی
  • جوایز
  • شهرت
  • وقت شناسی
  • وفاداری
  • حجم معاملات
  • استخدام

در نتیجه، برای نیازهای خود کارکنان طراحی نشده است چرا که انتظارات، آرزوها، احساسات، توانمندسازی یا فرهنگ آنها، چیزهایی که کارکنان را تشویق می کند تا انرژی اختیاری خود را اعمال کنند، در نظر گرفته نشدند.

تعامل کارکنان

مدیریت منابع انسانی HCM در مقابل مدیریت تجربه کارکنانHXM

HCM

HXM

تمرکز بر عملیات منابع انسانی (O-data)

تمرکز بر تجربیات کارکنان (X-data)

تمرکز بر اهداف سازمانی

تمرکز بر تجربه انسانی

 

تمرکز بر ایجاد یک محیط کار ایمن و سازنده

نشان می‌دهد که چه اتفاقی می‌افتد؟

سپس می‌پرسد چه اتفاقی می‌افتد؟

 

می پرسد چرا این اتفاق می افتد؟

اما این بدان معنا نیست که داده های HCM ارزشمند نیستند و هنگامی که با داده‌های HXM ترکیب می‌شود، به نقاط مرتبط با انگیزه کارکنان، تصمیم‌گیری و رفتارهای رهبری می‌پیوندد تا عملکرد کسب‌وکار بهتر و مزایای رقابتی را به همراه داشته باشد.

فناوری HXM همراه با بهترین بخش‌های HCM تصویری جامع‌تر از تجربه کارمندان ارائه می‌دهد و مشخص می‌کند که شرکت‌ها کجا می‌توانند با مشارکت کارکنان بهتر عمل کنند تا به سود کسب‌وکار باشند.

چرا کسب و کارها باید به مدیریت تجربه انسانی اهمیت دهند؟

پس از همه‌گیری کرونا، سلامت روان کارکنان در دستور کار قرار دارد، بهره‌وری کاهش یافته است و نسل جدید که 35 درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند، خواستار کیفیت بالاتر زندگی کاری هستند. آن‌ها خواهان شیوه های کاری بهتر، محیط‌ها، ساختارهای حمایتی و فرصت‌هایی برای پیشرفت شغلی هستند.

مهمتر از همه: این نسل رهبران آینده هستند و دنیای کار در حال تغییر است.

HXM دقیقاً همان چیزی است که تیم‌های منابع انسانی در حال حاضر برای جذب، مشارکت و حفظ استعدادهای فردا به آن نیاز دارند. در زیر، مزایای آن را بیان خواهیم کرد.

  • حفظ و رشد کارکنان

HXM مزایای بسیاری برای یک سازمان به ارمغان می آورد که یکی از سودمندترین آنها حفظ و رشد کارکنان است. این امر با تأکید بیشتر بر همدلی و درک و به جای تلقی کارکنان به عنوان «سرمایه»، به این مهم دست می یابد، هر یک به عنوان یک انسان متفکر و احساسی شناخته می شود. این برای ایجاد یک تجربه مثبت کارمند بسیار مهم است.

  • درخواست تجدید نظر به نسل Z و هزاره ها

در جایی که هزاره ها خواستار کیفیت بالای زندگی کاری هستند، انتظارات نسل Z حتی بالاتر خواهد بود. یک تجربه کارمند غنی، به جای یک “شغل برای زندگی”، برای کارکنان نسل Z که به تازگی وارد جریان می‌شوند، به یک هنجار تبدیل خواهد شد. بیشتر از نسل‌های قبلی، آن‌ها می‌خواهند برای سازمان‌هایی کار کنند که اهمیت ارزش‌ها، پرداخت‌های مبتنی بر عملکرد، رفاه، تنوع، برابری و شمول و موارد دیگر را درک کنند.

  • انعطاف پذیری

با تغییر سریع کارها به صورت هیبریدی و ترکیبی، انعطاف پذیری همچنان به شکل دادن به زندگی کاری پس از سال 2022 ادامه دارد. با این حال، کار از راه دور کافی نیست زیرا می تواند مشکلات خود را با تنهایی و جدایی کارکنان از سازمان ایجاد کند. درعوض، افراد باید در انتخاب مکان، زمان و نحوه کار خود آزادی عمل داشته باشند. نتایج کسب‌وکار به جای حضور و زمان‌بندی ساعت‌ها، به یک امر ضروری تبدیل خواهد شد.

چگونه می‌توان تجربه انسانی را بهبود بخشید؟

قبل از اجرای استراتژی HXM باید چندین نکته را در نظر گرفت. این جنبه ها با هم پیوند خورده اند و پایه و اساس فرهنگ شرکت و ساختار عملیاتی را تشکیل می دهند که افراد شما را در اولویت قرار می دهد.

تجربه کارمند نقشی اساسی در مدیریت تجربه انسانی ایفا می کند. قبل از انجام هر کار دیگری، فرآیندهای HR را برای اندازه گیری آن تنظیم کنید.

  1. تجربه کارمند

از لحظه ای که یک نامزد بالقوه به آگهی شغلی شما نگاه می کند، تا لحظه ای که شرکت شما را ترک می کند، همه چیزهایی که کارمند یاد می گیرد، انجام می دهد، می بیند و احساس می کند به تجربه کارمند آنها کمک می کند.

و تجربه کارکنان جایی است که مدیریت تجربه انسانی آغاز می شود. برای ارائه بهترین تجربه ممکن برای کارمندان، باید به افراد خود در هر مرحله از چرخه عمر کارمندشان گوش دهید، آنچه را که برای آنها اهمیت بیشتری دارد شناسایی کنید و تجربیات را شخصی سازی کنید. مشارکت کارکنان، که بخش مهمی از تجربه کارکنان است، شاخص اصلی عملکرد یک سازمان است.

سازمان‌هایی که کارکنان آن‌ها به شدت درگیر هستند، در موارد زیر بهتر از رقبا عمل می‌کنند:

  • نوآوری
  • بهره وری
  • رضایت مشتری
  • راه حل بازاریابی
  • تجربه مشتری مثبت
  • سود
  • رشد درآمد
بهبود تجربه انسانی

برعکس، سازمان‌هایی با کارکنان غیرفعال تهدیدهایی مانند موارد زیر را در سازمان خود احساس می‌کنند:

  • گردش مالی بالای کارمندان
  • از دست دادن سرمایه فکری
  • هزینه های قابل توجه مهارت آموزی
  • صدمه به شهرت شرکت توسط کارکنان ناراضی

بهترین راه برای فهمیدن میزان مشارکت کارکنانتان این است که از آنها بپرسید. طیف وسیعی از نظرسنجی‌ها را دارید که تیم‌های منابع انسانی شما می‌توانند از آنها برای جمع‌آوری داده‌های معنادار تجربه کارمندان در طول چرخه عمر کارمندان استفاده کنند:

  • نظرسنجی تعامل کارکنان
  • بررسی های آموزشی و ارزیابی
  • بررسی نبض
  • ارزیابی های چند ارزیاب
  • بازخورد ورود
  • خروج از مصاحبه

اینها همه ویژگی‌های ضروری هستند که با Qualtrics EmployeeXM™ در دسترس هستند و پایه و اساس یک برنامه قوی گوش دادن به کارکنان را تشکیل می‌دهند.

  1. فرهنگ تعلق خاطر شرکت را تقویت کنید

مانند غذا و سرپناه، تعلق داشتن یک نیاز اساسی اما حیاتی انسان است – وقتی افراد احساس می‌کنند با دیگران یا مکانی مرتبط هستند، بیشتر احساس رضایت می‌کنند و همچنین از نظر روحی و جسمی مناسب هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تعلق به محل کار به‌عنوان محرک تجربه کارمند برتر در ارتباط با تعامل و رفاه ظاهر شده است.

برای کمک به کارکنانی که احساس تعلق دارند:

  • کاری کنید که از استخدام‌های جدید استقبال کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که محل کار شما متنوع، عادلانه و فراگیر است.
  • چند ابتکار عالی ESG برای ایجاد تأثیر مثبت در جهان داشته باشید.
  • به داستان هر کارمند گوش دهید.
  • کارکنان را تشویق کنید تا در محل کار خود واقعی خود باشند.
  • از مردم بخواهید که بینشی در مورد اینکه کجا می توانید بهتر انجام دهید ارائه دهند.
  • با این نکات برتر یاد بگیرید که چگونه در سازمان خود شجاعت و تعلق ایجاد کنید.
  1. رفاه

در دنیای امروز، رفاه کارکنان بسیار بیشتر از گذشته است. روزهایی که از کارمندان انتظار می رفت خود را به فرسودگی شغلی برسانند، گذشته است. یک برنامه خوب HXM تشخیص می دهد که کارمندان در زندگی کاری خود فراز و نشیب هایی خواهند داشت و همیشه از رفاه پشتیبانی می کند.

هدف اصلی رفاه کارکنان این است که کارکنان را شاد، سالم و راحت، با محیط کاری دلپذیر، فرصت هایی برای استراحت و ورزش و لذت بردن از کاری که انجام می دهند، حفظ کند. وقتی همه چیز به خوبی پیش نمی رود، کارمندان باید احساس کنند که می توانند کمک بخواهند و از مدیران خود حمایت دریافت کنن لذا نحوه ایجاد فرهنگ رفاه در سازمان خود را بیابید.

  1. سلامت روان

بخش جدایی ناپذیر از  مبحث رفاه، مراقبت از سلامت روانی کارکنان برای ایجاد یک محل کار عملکردی حیاتی است. دنیای کار می تواند استرس زیادی داشته باشد و قطعا بسیاری از افراد در خارج از کار با چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند لذا اینکه کارکنان در سازمان از سلامت روان برخوردار باشند مسئله مهمی است.یک برنامه HXM خوب شامل مواردی است که استرس غیرضروری در محل کار را کاهش می‌دهد و به کارکنان این فرصت را می‌دهد تا مسائلی را که از نظر ذهنی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد ابراز کرده و کار کنند.

  1. شناخت و پاداش

زمانی که شناسایی کارکنان متفکرانه و واقعی باشد، رابطه بین کارکنان و سازمان را تقویت می کند. پرداخت منصفانه به کارکنان، ارائه مزایای رقابتی، و دادن پاداش برای کار مداوم خوب و دستیابی به هدف باعث می شود کارکنان احساس کنند که با آنها به عنوان یک انسان رفتار می شود، نه فقط ربات. شناخت کارمندانی که قدم های بیشتری را طی می کنند همچنین به تقویت رفتارهایی کمک می کند که با ارزش ها، ماموریت، چشم انداز، فرهنگ و استراتژی شرکت هماهنگی داشته باشند.

  1. یادگیری و توسعه (L&D)

با آموزش و توسعه مستمر کارکنان خود، نیروی کار ماهر و با انگیزه ایجاد کنید. نامزدهای متقاضی شغل، یادگیری مادام العمر را در نظر می گیرند و مشتاقانه منتظر فرصت های رشد هستند. برنامه‌های آموزش محل کار، سمینارها، کارگاه‌ها، افراد شما را توسعه می‌دهند و تجربیات کارمند بهتری را برای تقویت نیروی کار شما ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، با استفاده از توسعه Qualtrics 360، می توانید کارمندان خود را توانمند کنید و به ترسیم مسیری برای موفقیت مستمر و مداوم آنها کمک کنید.

استفاده از فناوری در مدیریت تجربیات انسانی

اگر می خواهید رویکرد انسانی تری برای مدیریت تجربه داشته باشید، به ابزارهایی مانند پلتفرم Qualtrics Employee Experience (EmployeeXM) نیاز دارید.

EmployeeXM سازمان ها را قادر می سازد تا تجربیات کارکنان را در مقیاس و در هر نقطه تماس به طور کامل تغییر دهند. این بازخورد مستمر از هر تجربه کارمند جمع آوری می کند تا بینشی را که برای بهبود تعامل، برنامه ریزی استعداد، بهره وری و نوآوری نیاز دارید به شما بدهد. در نهایت به شما این قدرت را می دهد که افراد خود را در اولویت قرار دهید.

Qualtrics EmployeeXM تمام جنبه‌های تجربه کارمندان از جمله تنوع، برابری، شمول و تعلق، تعامل، رفاه، فرهنگ، یادگیری و توسعه، رشد شغلی و بسیاری موارد دیگر را هدایت و پشتیبانی می‌کند.

دارای تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده هم‌زمان برای نشان دادن مناطق کلیدی برای تمرکز، اقدامات خودکار و جریان‌های کاری هدایت‌شده مدیران برای کمک به رهبران منابع انسانی برای ایجاد تغییرات اساسی در زمان و قدرتمندترین ابزارهای گوش دادن برای بررسی دقیق آنچه کارکنان نیاز دارند و می‌خواهند.

همچنین می توانید پلتفرم تجربه کارمند خود را با سیستمی مانند SAP SuccessFactors HXM Suite تکمیل کنید. مجموعه این امکان را برای متخصصان منابع انسانی شما فراهم می کند که همه فرآیندهای منابع انسانی را با هم ترکیب کنند و در هر نقطه از چرخه عمر کارمندان نظرسنجی انجام دهند.

SAP SuccessFactors HXM Suite با اتصال سیستم مدیریت منابع انسانی (HRMS)، منابع انسانی اصلی و حقوق و دستمزد، مدیریت استعدادها و تجزیه و تحلیل افراد، که توسط فناوری‌های هوشمند جاسازی شده مانند یادگیری ماشین هدایت می‌شود، به شما کمک می‌کند تا تجربیات استثنایی کارکنان را ارائه دهید.

با این راه حل ها، وقت آن رسیده است که از مدیریت سنتی سرمایه انسانی (HCM) فراتر رفته و تجربیاتی ارائه دهید که هر فرد در سازمان شما را درگیر و سازنده نگه می دارد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *