بسیاری از کسب و کارها امروز جهت عدم افزایش تعداد کارمندان خود تصمیم به برون سپاری برخی امور که با برون سپاری کردن آن میتواند برای شرکت بسیاره سودمند باشد، کردهاند. مشاوره چه مشاوره کسب و کار و بیزینس و چه مشاوره در امور دیگر یکی از این موارد است. از آنجایی که مشاوره مشمول قانون تامین اجتماعی نیست لذا تنظیم قرارداد میان کارفرما و مشاوره میتواند موجب عدم پایمال شدن حق و حقوق دو طرف باشد.
به منظور پیشگیری و به حداقل رسیدن اختلافات بین کارفرما و مشاور و تشخیص و شناسایی موضوع مورد مشاوره و همچنین انتخاب چارچوب قراردادی متناسب با نحوه ارائه خدمات و تعهدات هر یک از طرفین لازم است که قرارداد مشاوره (خارج از شمول قانون کار، بدون بیمه) به نحوی تنظیم شود که کاملاً تمامی شرایط در آن مشخص بوده و تمامی جزئیات موارد ضروری در آن تشریح شوند.
مزایای انعقاد قرارداد مشاوره برای استخدام مشاور پارهوقت
استخدام مشاوره (خارج از شمول قانون کار، بدون بیمه) به صورت پاره وقت با یک سازمان دارای مزایای بسیاری هم برای کارفرما و هم برای مشاور میباشد چرا که در این صورت مشاوره میتواند به طور همزمان در چندین سازمان با چندین کارفرما همکاری داشته باشد و با توجه به شرایط خود زمان و وقت خود را برای هر کدام تخصیص دهد و از طرفی هم کارفرما در این نوع همکاری به جهات مختلف میتواند بهرهوری بیشتری از مشاور ببیند.بنابراین دو مزیت اصلی قرارداد مشاوره به شکل زیر است:
افزایش کارایی:
از آنجایی که این نوع قرارداد پاره وقت است لذا مشاور میداند که باید در کوتاهترین زمان بهترین بهرهوری را برای سازمان داشته باشد لذا با استخدام مشاوره پاره وقت مجرب و با استعداد کارفرما میتواند برد کند. ربه علاوه اینکه تایم مشاور دست خودش است و یک ساعت کاری مشخصی ندارد لذا میتواند در اوقاتی که بهترین عملکرد و بالاترین تمرکز را دارد جلسات خود را با کارفرما برگزار کند بنابراین به طور کلی این نوع همکارای بالاترین میزان کارایی را دارد.
فعالیت همزمان و صرفه جویی در هزینه:
از آنجایی که این نوع همکاری پاره وقت است این امکان برای کارفرما فراهم میشود که با چندین سازمان همکاری داشته باشد و به طور کلی وقتی در پایان روز کارش با یک سازمان تمام شد در روز بعد و یا ساعاتی بعد با یک سازمان دیگر همکاری خود را آغاز نماید بنابراین همین امر باعث میشود که مشاور تجارب بیشتری کسب نماید و رشد بیشتری در زمینه کاری خود داشته باشد.
لذا با بستن قرارداد مشاور هر دو طرف خواسته و نیازهای یکدیگر را مطرح کرده و با هم به توافق میرسند همچنین مشاور به تعداد ساعتی که با کارفرما جلسه دارد حقوق و دستمزد دریافت میکند. همین امر باعث میشود که در هزینههای شرکت صرفه جویی شود.
موارد مهم در تنظیم قرارداد مشاوره
عناوینی که باید در قرارداد ذکر شود جزء موارد بسیار مهم پیش از شروع همکاری میباشد. مهم این است که قرارداد باید به نوعی تنظیم شود که تمامی موارد مهم را پوشش دهد. در ادامه به برخی از این عناوی مهم جهت ذکر در قرارداد مشاوره را اعلام خواهیم کرد.
- طرفین قرارداد و تعیین حدود اختیارات و شرح کارهر کدام
- حفظ اسرار و اطلاعات
- مدت قرارداد مشاوره و شیوه پرداخت مطالبات مشاور
- بیمه قرارداد مشاوره
آیا قرارداد مشاوره شامل مالیات نیز است؟
بر اساس تبصره اصلاحی/الحاقی ماده ۸۶ قانون اداره کار و همچنین سازمان مالیاتی کشور، تمامی قراردادهای کاری در هر شاخه و زمینهای مشمول مالیات است. همچنین مالیات قرارداد خدمات مشاورهای ده درصد است که در دو نسخه صادر میشود.
-
قرارداد خدمات مشاوره ساعتی
همانطور که از عنوان این قرارداد مشخص است، قرارداد مشاوره ساعتی به این صورت است که مشاوره به ازای زمانی که صرف میکند و به کارفرما خدمات ارائه میدهد، هزینه دریافت میکند یعنی کارفرما به تعداد ساعاتی که مشخص میکند مشاوره دریافت میکند لذا این ساعات باید پیش از شروع همکاری مشخص شود. نکته بسیار مهم در این نوع قرارداد این است که مشاورانی که مطابق با قرارداد کار ساعتی به کار اشتغال دارند به نسبت ساعت کار از کلیه حقوق و مزایای قانون کار برخوردار خواهند بود یعنی باید تحت پوشش بیمه هم باشند. درقراردادهای مزدساعتی، نوع کار و نیز ساعات کار در روز، هفته یا ماه معلوم خواهد شد.
-
پرداخت حقوق در قرارداد مشاوره ساعتی
همچنین جهت دریافت دستمزد باید گفت که اداره کار اقدام به انتشار شیوه محاسبه حقوق مشاوران ساعتی کرده است. بر اساس این قانون، به دلیل اینکه مشاوره ساعتی، زیر مجموعه فعالیتهای پارهوقت جای میگیرد و ساعات کار آن کمتر از ساعات مقرر در قانون کار است، مزد مشاوره هایی که فعالیت خود را به صورت نیمه وقت یا همان کمتر از ساعات قانونی مشخص شده کار می کنند، به نسبت ساعت کاری که انجام می دهند حساب و پرداخت میشود.